MartinN Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 (edited) Hallo, Jeg har en stor oppgave foran meg og det er å bygge opp akterspeilet. Det er revet fordi mye treverk var råttent og forrige eier omgjorde båten fra innenbords til utenbordsmotor. Han bygde opp akterspeilet på en håpløs og farlig måte så jeg rev alt. Dette er utgangspunktet nå! Se bilder: Før riving: Her hang bare motoren fast i to stk planker (livsfarlig). Det er disse to utskjæringene midt i akterspeilet dere ser på bildene under.. Etter riving: Hva gjør jeg? Jeg skal ha akterspeilet så solid at det tåler en 250 hesters utenbords.. Her trenger jeg masse tips til konstruksjon og materialer folkens.. Takk for alle svar! Edited June 24, 2007 by MartinN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 Ingar, jeg skriker etter din ekspertise på denne utfordringen! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Hmm, ingen som har noen ideér? Poster et forslag til konstruksjon når jeg har tegninger klare... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 minst mulig treverk , mest mulig glassfiber .. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Hmm, litt uenig der! Jeg mener at kryssfinerplater som er limt sammen med epoxy slik at man får flere sammenkoblede plater vil ha en mye større styrke enn ren glassfiber. Utenpå platene skal det glassfibres og så stålbeslag på toppen... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Hvis det var meg som skulle lage dette, hadde jeg laget akterspeilet helt opp som en hel plate, og montert en hydraulisk lift med 6-10" setback på akterspeilet. F.eks en fra Bob's Machine. Mange positive forbedringer med dette. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Om du bruker en (eller flere) kryssfinerplate® så pass på å forsegle hullene til motoren slik at det ikke trekker inn fuktighet i trevirket. Dette kan du gjøre ved å f.eks bore alle hullene noe for store for så å fylle dem med fortykket epoxy. Når epoxyen er herdet borer du nye huller i riktig dimensjon, midt i epoxyen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 (edited) Takk! To spørsmål til i farten: 1. Hva er maks høyde på speil fra topp til skrogbunn? Speilet avhenger av stammen på motoren, men er det en felles standard på dette? 2. Bredden (tykkelsen) på speilet bør være? Jeg ser for meg å konstruere for opp mot 250 hester. Edited June 25, 2007 by MartinN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 høyde på speil er vel: std/kort = 15" / 38cm lang = 20" / 51cm X-lang = 25" / 63,5cm Fins vel også ultra lang...? 30" Ang tykkelse på speil, ifølge linken i den andre tråden, så kan denne være opp til 7 cm tykk øverst... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Takk Ivar! Må si at dette forumet er glimrende! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Hva tror dere om å bruke denne duken? WEST BIAXIAL GLASSFIBERDUK 10 M 450 GR Maritim Glassfiber Det er vel det eneste fornuftige til et akterspeil? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Ypperlig den, har brukt mye av tilsvarende duk selv. Kan være litt problemer å få vætet den skikkelig ut og få ut alle luftboblene, men på en plan flate bør det gå bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Jeg har ikke greie på plast, men føler med deg når det dukker opp slikt jallamekk Holder på med råte jeg, som er reparert med noe akrylmasse greier Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts