Jump to content

Stor utfordring, bygge akterspeil..

MartinN

Recommended Posts

Hallo,

Jeg har en stor oppgave foran meg og det er å bygge opp akterspeilet. Det er revet fordi mye treverk var råttent og forrige eier omgjorde båten fra innenbords til utenbordsmotor. Han bygde opp akterspeilet på en håpløs og farlig måte så jeg rev alt. Dette er utgangspunktet nå!

Se bilder:

Før riving:

dsc00239.jpg

Her hang bare motoren fast i to stk planker (livsfarlig). Det er disse to utskjæringene midt i akterspeilet dere ser på bildene under..

Etter riving:

p1010024.jpg

p1010031.jpg

p1010026.jpg

p1010030.jpg

p1010027.jpg

Hva gjør jeg? Jeg skal ha akterspeilet så solid at det tåler en 250 hesters utenbords..

Her trenger jeg masse tips til konstruksjon og materialer folkens..

Takk for alle svar!

Edited by MartinN (see edit history)

Hmm, litt uenig der! Jeg mener at kryssfinerplater som er limt sammen med epoxy slik at man får flere sammenkoblede plater vil ha en mye større styrke enn ren glassfiber. Utenpå platene skal det glassfibres og så stålbeslag på toppen...

Om du bruker en (eller flere) kryssfinerplate® så pass på å forsegle hullene til motoren slik at det ikke trekker inn fuktighet i trevirket. Dette kan du gjøre ved å f.eks bore alle hullene noe for store for så å fylle dem med fortykket epoxy. Når epoxyen er herdet borer du nye huller i riktig dimensjon, midt i epoxyen.

Takk! To spørsmål til i farten:

1. Hva er maks høyde på speil fra topp til skrogbunn? Speilet avhenger av stammen på motoren, men er det en felles standard på dette?

2. Bredden (tykkelsen) på speilet bør være? Jeg ser for meg å konstruere for opp mot 250 hester.

Edited by MartinN (see edit history)

høyde på speil er vel:

std/kort = 15" / 38cm

lang = 20" / 51cm

X-lang = 25" / 63,5cm

Fins vel også ultra lang...? 30"

Ang tykkelse på speil, ifølge linken i den andre tråden, så kan denne være opp til 7 cm tykk øverst...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ypperlig den, har brukt mye av tilsvarende duk selv. Kan være litt problemer å få vætet den skikkelig ut og få ut alle luftboblene, men på en plan flate bør det gå bra.

Jeg har ikke greie på plast, men føler med deg når det dukker opp slikt jallamekk :sad:

Holder på med råte jeg, som er reparert med noe akrylmasse greier :rolleyes: