Jump to content

For høyt oljetrykk


Jon-Kåre

Recommended Posts

Prøver et nytt emne da det sikkert ikke er alle kyndige som er inne på emnet https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26237.

Problemet mitt ser ut til å være for høyt olje trykk.

Var ute og kjørte på lørdagskvelden etter å ha montert ny slange som skulel tåle 10bar.

Etter 15-20 minutt kjøering så sprakk denne. Tidligere har det glidd av røret da vi hadde brukt glatte rør i forbindelse med adapteren vi har laget for flytting av olje filteret så her er det gått noen liter olje i kjølen.

Feilen kan selvfølgelig ligge i adapterplatene vi har laget men jeg har ikke helt troen på det.

Hva kan ellers foårsake for høyt olje trykk?

Kan jeg koble bort oljefilteret og prøve å kjøre oljen utenom dette for en prøve periode?. Jeg vil da kunne utelukke den ene adapterplaten.

Den platen som er festet under oljekjøleren (her sto filteret orginalt) kan jeg ikke ta bort. Men jeg kan legge slange mellom inn og utløp på denne.

Ser for meg at hvis jeg monterer en trykk måler der hvor giveren for oljetrykks alarmen står så ville jeg kan se om det bli noen forskjell her slik at jeg iallefall får utelukket om feilen ligger i adapterplate 2 og eller i filteret.

 

Pøs på med forslag om hva som kan være feil.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det stemmer fortsatt. Når jeg ser på oljefilter adapterne som KD trading selger så ser jeg at disse har slanger på !/2 tommen. Retur slangen som jeg har har utvendig diameter på 20mm. Innvendig vet jeg ikke men det skulle vel være mere en 1/2 tommen??.

 

Trodde og at oljestrømmen til filteret ble styrt av en bypass ventil slik at bare noe av oljen slapp igjenom her???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Satser på det alt annet ser ut til å fungere toppers, men det blir litt dyrt og svinete når det går med 4 liter ilje pr 15 minutt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skulle tro det er riktig. Sentersjruen som filteret blr skrudd fast i er hmmmmmmmmmm. Jeg må sjekke men tror dette er riktig gjort

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har hvert i båten og tatt mål av slangene innvendig og den til filteret er 25mm og den fra er 15mm, begge målt innvendig.

15mm er vel mere en 1/2 toms som det er på oljefilteradapterne fra KD trading så det skulle vel være nok?.

Prøver i første omgang og lage en overgang slik at jeg får koblet slangene ihop og kjører uten filter. Dette skulle vel neppe være noen fare for en times kjør? Når jeg tok av den tynneste slangen som er retur til motor kunne jeg ikke se spor av olje i denne iallefall.

Når jeg blåste i denne var det bomstopp.

Når jeg sugde fikk jeg smake mye av norges rikdom :drink: .

Prøvde på ny å blåse og blåste til jeg begynte å bli grønn før det slapp forbi og suste innvendig i motoren.

Så det kan vel tyde muligens på at vi har kryss koblet slangene eller?

 

Forstår ikke dette da vi har fulgt skruen som oljefilteret skrues fast på opp til oljefilterplaten hvor slangen går inn på senterskruen til oljefilteret.

På begge platene er det tatt ut hull i siden for oljestrømmen og disse er og koblet ihop med slange.

 

Er det noe som skjer inni oljefilteret som vi ikke forstår eller? :headbang::headbang::headbang:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Når jeg tok av den tynneste slangen som er retur til motor kunne jeg ikke se spor av olje i denne iallefall.

Når jeg blåste i denne var det bomstopp.

 

 

 

 

Hei , jeg er ingen motorspesialist, men har jobbet en del med hydraulikk. Som regel bruker man den største slangedimensjon på retursiden og en mindre på trykksiden. :flag:

Link to post
Share on other sites

Den er jeg med på men slik måtte det bli grunnet plass etc. Vi kunne selvsagt lagt dim 15 på begge men det var noe med å få størst mulig hull igjenom platene som gjorde at vi brukte så stor slange her som vi gjorde. Tror uansett ikke det er der forklaringen ligger hvis den på 15mm er stor nok noe den skal være etter det jeg greier å finne ut kontra ferdigkjøpte adaptere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Blåser ut der, men det skal det vel gjøre :blush: ? Ikke noe olje i dette som er synlig iallefall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva vil i så fall det som værre er være. Det er ikke så veldig med trykk i avluftslanen men jeg har null erfaring som tilsier at jeg kan svare på det spørsmålet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du kan jo starte å lese her :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

For høyt olje trykk har begrensede årsaker. Enten feil med oljetrykkregulatoren eller blokkering/for smale kanaler på trykksiden. Trykk i veivhusventilasjon er en annen ting, kan ofte være pga slitte stempelringer. Men litt trykk vill det alltids være der.. Ville ha prøvd uten olje kjøler først og sett om det blir forskjell. Har motoren stått tørr en stund kan det være treghet i trykkregulatoren.

Oljetempmåler er en undervurdert giver i båtmotorer og kan gi gode forvarsler om at ting er galt.

Redigert av mitsu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utenom oljekjøleren får jeg ikke til å gå da denne er skrud der oljefilteret skal være.

Tempføler er det en som er kombinert med trykkføleren?

Hvor står trykkregulatoren plassert? og vil det være mye mekk for å ta denne ut for kontroll?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=77428 Biltema og andre leverer givere og nipler for oljetempmåler,samme plassering som oljetrykksgiveren. Har du mulighet til og måle oljetrykk med et manometer? Oljetrykksregulatoren ligger rett etter olje pumpa før filterhuset. Vi har noen verkstedhåndbøker på Fiat 2,5 liggende på jobb. Er det ikke samme motoren? Kan se etter imorra hvis det blir tid..
Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel montere manometer inn der hvor alarmgiveren står bare for en stund slik at jeg får se trykket?

 

NÅR alt blir iorden og tiden strekker til skal det lages nytt instrumentpanel og da tror jeg jeg skal ha instrumenter for det meste :cool:

 

Fiat 2,5 skal være samme motor etter det jeg har forstått så det hadde hvert supert, har sendt deg en IM

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den virket fint den, har kjøpt meg oljetrykk måler med giver, bare tiden som hindrer meg fra å finne ut mere nå, Har jo også denne som må testes imorgen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...