Jon-Kåre Startet 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2007 Prøver et nytt emne da det sikkert ikke er alle kyndige som er inne på emnet https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26237. Problemet mitt ser ut til å være for høyt olje trykk. Var ute og kjørte på lørdagskvelden etter å ha montert ny slange som skulel tåle 10bar. Etter 15-20 minutt kjøering så sprakk denne. Tidligere har det glidd av røret da vi hadde brukt glatte rør i forbindelse med adapteren vi har laget for flytting av olje filteret så her er det gått noen liter olje i kjølen. Feilen kan selvfølgelig ligge i adapterplatene vi har laget men jeg har ikke helt troen på det. Hva kan ellers foårsake for høyt olje trykk? Kan jeg koble bort oljefilteret og prøve å kjøre oljen utenom dette for en prøve periode?. Jeg vil da kunne utelukke den ene adapterplaten. Den platen som er festet under oljekjøleren (her sto filteret orginalt) kan jeg ikke ta bort. Men jeg kan legge slange mellom inn og utløp på denne. Ser for meg at hvis jeg monterer en trykk måler der hvor giveren for oljetrykks alarmen står så ville jeg kan se om det bli noen forskjell her slik at jeg iallefall får utelukket om feilen ligger i adapterplate 2 og eller i filteret. Pøs på med forslag om hva som kan være feil. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sigmundh Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Mener å huske at du i tråden om marinisering av motoren skrev at returslangen fa filteret hadde mindre dimensjon en tur-slangen. Stemmer det fortsatt? Kan det være årsaken til problemene? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Det stemmer fortsatt. Når jeg ser på oljefilter adapterne som KD trading selger så ser jeg at disse har slanger på !/2 tommen. Retur slangen som jeg har har utvendig diameter på 20mm. Innvendig vet jeg ikke men det skulle vel være mere en 1/2 tommen??. Trodde og at oljestrømmen til filteret ble styrt av en bypass ventil slik at bare noe av oljen slapp igjenom her??? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sigmundh Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Beklager, men jeg har ikke nok kompetanse på området til å svare deg, men jeg ser det er mange andre med god motorkunskap som sikkert kan hjelpe her inne på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Satser på det alt annet ser ut til å fungere toppers, men det blir litt dyrt og svinete når det går med 4 liter ilje pr 15 minutt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bolla Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 du er sikker på at olja går rette veien gjennom filtret? det er enkelte filtre som har overtrykksventil og går olja feil veg åpner ikke denne.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Skulle tro det er riktig. Sentersjruen som filteret blr skrudd fast i er hmmmmmmmmmm. Jeg må sjekke men tror dette er riktig gjort Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 (redigert) Har hvert i båten og tatt mål av slangene innvendig og den til filteret er 25mm og den fra er 15mm, begge målt innvendig. 15mm er vel mere en 1/2 toms som det er på oljefilteradapterne fra KD trading så det skulle vel være nok?. Prøver i første omgang og lage en overgang slik at jeg får koblet slangene ihop og kjører uten filter. Dette skulle vel neppe være noen fare for en times kjør? Når jeg tok av den tynneste slangen som er retur til motor kunne jeg ikke se spor av olje i denne iallefall. Når jeg blåste i denne var det bomstopp. Når jeg sugde fikk jeg smake mye av norges rikdom . Prøvde på ny å blåse og blåste til jeg begynte å bli grønn før det slapp forbi og suste innvendig i motoren. Så det kan vel tyde muligens på at vi har kryss koblet slangene eller? Forstår ikke dette da vi har fulgt skruen som oljefilteret skrues fast på opp til oljefilterplaten hvor slangen går inn på senterskruen til oljefilteret. På begge platene er det tatt ut hull i siden for oljestrømmen og disse er og koblet ihop med slange. Er det noe som skjer inni oljefilteret som vi ikke forstår eller? Redigert 25.Juni.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
chagall Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Når jeg tok av den tynneste slangen som er retur til motor kunne jeg ikke se spor av olje i denne iallefall. Når jeg blåste i denne var det bomstopp. Hei , jeg er ingen motorspesialist, men har jobbet en del med hydraulikk. Som regel bruker man den største slangedimensjon på retursiden og en mindre på trykksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Den er jeg med på men slik måtte det bli grunnet plass etc. Vi kunne selvsagt lagt dim 15 på begge men det var noe med å få størst mulig hull igjenom platene som gjorde at vi brukte så stor slange her som vi gjorde. Tror uansett ikke det er der forklaringen ligger hvis den på 15mm er stor nok noe den skal være etter det jeg greier å finne ut kontra ferdigkjøpte adaptere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
princess32 Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 hvordan er det med luftingen fra veiva? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Blåser ut der, men det skal det vel gjøre ? Ikke noe olje i dette som er synlig iallefall Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
princess32 Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Hvor mye blåser det da??. Prøvd å ta opp lokket til oljepåfylling mens motoren går. Prøv eventuelt peilepinnen først. Vis du har ett skikkelig trykk i veiva, tror jeg det er noe med avluftningen som er feil. Eller noe mye værre. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Hva vil i så fall det som værre er være. Det er ikke så veldig med trykk i avluftslanen men jeg har null erfaring som tilsier at jeg kan svare på det spørsmålet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
princess32 Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Nei, men da er det sikkert i orden. Da er det altså kun ett stort trykk over oljefilteret eller kjøleren. Hva har du gjort med motoren??. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Du kan jo starte å lese her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 (redigert) For høyt olje trykk har begrensede årsaker. Enten feil med oljetrykkregulatoren eller blokkering/for smale kanaler på trykksiden. Trykk i veivhusventilasjon er en annen ting, kan ofte være pga slitte stempelringer. Men litt trykk vill det alltids være der.. Ville ha prøvd uten olje kjøler først og sett om det blir forskjell. Har motoren stått tørr en stund kan det være treghet i trykkregulatoren. Oljetempmåler er en undervurdert giver i båtmotorer og kan gi gode forvarsler om at ting er galt. Redigert 25.Juni.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Utenom oljekjøleren får jeg ikke til å gå da denne er skrud der oljefilteret skal være. Tempføler er det en som er kombinert med trykkføleren? Hvor står trykkregulatoren plassert? og vil det være mye mekk for å ta denne ut for kontroll? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=77428 Biltema og andre leverer givere og nipler for oljetempmåler,samme plassering som oljetrykksgiveren. Har du mulighet til og måle oljetrykk med et manometer? Oljetrykksregulatoren ligger rett etter olje pumpa før filterhuset. Vi har noen verkstedhåndbøker på Fiat 2,5 liggende på jobb. Er det ikke samme motoren? Kan se etter imorra hvis det blir tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Jeg kan vel montere manometer inn der hvor alarmgiveren står bare for en stund slik at jeg får se trykket? NÅR alt blir iorden og tiden strekker til skal det lages nytt instrumentpanel og da tror jeg jeg skal ha instrumenter for det meste Fiat 2,5 skal være samme motor etter det jeg har forstått så det hadde hvert supert, har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 (redigert) im sendt,usikker om det virket.. Redigert 29.Juni.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 Den virket fint den, har kjøpt meg oljetrykk måler med giver, bare tiden som hindrer meg fra å finne ut mere nå, Har jo også denne som må testes imorgen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 29.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2007 "fort gjort" og "snart ferdig" må også gjøres.. synd ikke døgnet har flere timer... Gratulerter med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.