Jump to content

Sjøveien, Son-Larvik


lassal

Recommended Posts

Hei,

 

Kan hente den nye båten min allerede til Fredagen, men er usikker på hvor lang tid det tar å ta sjøveien fra Son til Larvik. Noen som har kjørt denne rutan og kan si hvor lang tid det omtrent tar? Kan fint ligge på rundt 30knop ned, men må nok se det an på hvor mye sjø det er. I helga skummet det gaaaaanske bra utpå fra Son til Horten..

Link to post
Share on other sites

Ruta er omlag 46 nm. Tor ikke du skal basere deg på å gå i 30 kop. Sjekk været med http://www.yr.no. Antar du kan ta turen på litt i overkant av 2 timer - men det skal ikke mye bølger før du må ned med farten. Anbefaler å lage alternative ruter på håndholt GPS før du starter. Er været for ille kan du jo gå innasjærs flere steder. Men Rakkebåene kommer du ikke utenom.

Link to post
Share on other sites

Larvik ligger jo nord for Rakkebåene. Jeg mener strekningen er på ca. 23 Nm (utaskjærs). Er det litt sjø har du jo ikke så mye utaskjærs. Gå Mossesundet fra Son, derfra skrått over til Vallø (innseilinga til Tønsberg). Derfra kan du gå gjennom Tønsberg og på innsiden av Nøtterø. Ved mye sjø kan du få en utfordring ved Tønsberg tønne, men da er du snart framme.

Redigert av Marø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det flatt vann er det raskere å gå om Færder. Går du rundt Tønsberg tønne skal du opp langs Veierland og gjennom Vrengen også. I Vrengen er det maks 8 knop.

 

Mitt forslag på rute i finvær er å gå på innsiden av Svenner, gå rett mot Færder, så innover mot Hollenderbåen, Mefjordbåen - så mot Gullholmen - så er du hjemme. I 30 knop gjetter jeg på 1,5 timers tur.

Link to post
Share on other sites

Jøss, et må vurderes. Du har ikke et kart hvor denne veien er markert som det hadde vært mulig å titte på?

 

Kom over yr.no her inne og det var på bakgrunn av yr.no at vi dro ut på sjøen på Søndag. Her hjemme bøtteregnet det (faktisk 30-40cm med vann på E6'n (Alnabru)) og i Son/Horten var det knallvær. Lagret som favoritter.. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jøss, et må vurderes. Du har ikke et kart hvor denne veien er markert som det hadde vært mulig å titte på?

 

Med fare for å virke surmaget her:

Vil det si at du faktisk ikke har sjøkart? Hvis så er tilfelle så bør du definitivt skaffe deg noen før du tar turen.

 

Har du kartene så er det veldig enkelt å se den ruten Bitteliten foreslår her....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Tror det kan være greit å anskaffe kystatlas som dekker strekningen nær Flekkefjord i vest til svenskegrensen i øst. Her mener jeg du har all informasjon du trenger. Og selvfølgelig kompass. Det er heller ikke dumt med en håndholdt GPS, men da bør du nok også være litt kjent med breddegrader og lengdegrader, ellers kan tallene på GPSen være "uforståelige". Vet ikke hvor mye navigasjonserfaring du har fra før.

Link to post
Share on other sites

Joda, GPS erfaringene er nok greie, så det skal nok ikke bli et problem. Er vel heller sjøen det står på, men da er det jo greit å ta bakveiene som jeg har fått her. GPS'en lager en kjørerute og det er den hurtigste, noe som ikke bakveiene er. Da får vi se hvordan det går på Fredagen! :)

Link to post
Share on other sites

Min Garmin kan i hvert fall foreslå en rute,

Tror Garmin er alene om dette på markedet.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å skaffe papirkart over området. Det er ikke selvsagt hvor ruta går på denne ferden - og har du liten skjerm på plotteren er min erfaring at det er vanskelig å se hvor man skal.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan velge sted hvor jeg skal (Larvik) og da lager den en rute for meg. Jeg antar at den lager ruta der det er raskest og der det er raskest blir det nok mest sjø. Vi får se det an, får ha på kalesje om det er mye bølger - skummet over båten flere ganger og da var det godt å ha kalesje.. ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...