lassal Startet 25.Juni.2007 Del på Facebook Startet 25.Juni.2007 Hei, Kan hente den nye båten min allerede til Fredagen, men er usikker på hvor lang tid det tar å ta sjøveien fra Son til Larvik. Noen som har kjørt denne rutan og kan si hvor lang tid det omtrent tar? Kan fint ligge på rundt 30knop ned, men må nok se det an på hvor mye sjø det er. I helga skummet det gaaaaanske bra utpå fra Son til Horten.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Ruta er omlag 46 nm. Tor ikke du skal basere deg på å gå i 30 kop. Sjekk været med http://www.yr.no. Antar du kan ta turen på litt i overkant av 2 timer - men det skal ikke mye bølger før du må ned med farten. Anbefaler å lage alternative ruter på håndholt GPS før du starter. Er været for ille kan du jo gå innasjærs flere steder. Men Rakkebåene kommer du ikke utenom. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Ok, takk for svar. Nei, skal ikke basere meg på å kjøre i 30 knop - må som sagt se an sjøen. Fra Son til Horten gikk det ikke fort for å si det slik da det skummet over stort hele tiden.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 . Men Rakkebåene kommer du ikke utenom. Dersom du skal til Larvik, slipper du forsåvidt Rakkebåene, men Tønsberg Tønne må du rundt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Men Rakkebåene kommer du ikke utenom. Trodde man faktisk måtte utenom rakkebåene Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Marø Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 (redigert) Larvik ligger jo nord for Rakkebåene. Jeg mener strekningen er på ca. 23 Nm (utaskjærs). Er det litt sjø har du jo ikke så mye utaskjærs. Gå Mossesundet fra Son, derfra skrått over til Vallø (innseilinga til Tønsberg). Derfra kan du gå gjennom Tønsberg og på innsiden av Nøtterø. Ved mye sjø kan du få en utfordring ved Tønsberg tønne, men da er du snart framme. Redigert 25.Juni.2007 av Marø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Beklager, mente Tønsberg Tønne, farvannet er vel i alle fall litt urent om man ikke er nøyaktig med bestikkføringen. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Takker for svar. Da får vi se hvor langt vi kommer.. Ved mye sjø satser jeg nok på din rute Marø.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Er det flatt vann er det raskere å gå om Færder. Går du rundt Tønsberg tønne skal du opp langs Veierland og gjennom Vrengen også. I Vrengen er det maks 8 knop. Mitt forslag på rute i finvær er å gå på innsiden av Svenner, gå rett mot Færder, så innover mot Hollenderbåen, Mefjordbåen - så mot Gullholmen - så er du hjemme. I 30 knop gjetter jeg på 1,5 timers tur. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Enig med Bitteliten ut fra værmeldingen på http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Tjøme...r/10_dager.html Lørdag er det meldt svak vind ved Færder. Det bør gi ganske slake bølger. Jeg er forøvrig forundret over hvor bra yr.no virker der hvor jeg har hatt mulighet til å kontrollere (området Horten, Son, Drøbak). Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Jøss, et må vurderes. Du har ikke et kart hvor denne veien er markert som det hadde vært mulig å titte på? Kom over yr.no her inne og det var på bakgrunn av yr.no at vi dro ut på sjøen på Søndag. Her hjemme bøtteregnet det (faktisk 30-40cm med vann på E6'n (Alnabru)) og i Son/Horten var det knallvær. Lagret som favoritter.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Bittelitens valg av rute er bra den, men kanskje bytte om på rekkefølgen hvis du skal til Larvik og ikke fra Larvik? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Atco Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Jøss, et må vurderes. Du har ikke et kart hvor denne veien er markert som det hadde vært mulig å titte på? Med fare for å virke surmaget her: Vil det si at du faktisk ikke har sjøkart? Hvis så er tilfelle så bør du definitivt skaffe deg noen før du tar turen. Har du kartene så er det veldig enkelt å se den ruten Bitteliten foreslår her.... Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
lassal Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Jeg har ikke vanlige papirkart (noe som jeg skal ha til den nye), bare GPS. Uansett er det fint å høre om hvordan denne ruta er, mye sjø osv, hvor det er anbefalt å kjøre osv! Takker for svar så langt. :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Tror det kan være greit å anskaffe kystatlas som dekker strekningen nær Flekkefjord i vest til svenskegrensen i øst. Her mener jeg du har all informasjon du trenger. Og selvfølgelig kompass. Det er heller ikke dumt med en håndholdt GPS, men da bør du nok også være litt kjent med breddegrader og lengdegrader, ellers kan tallene på GPSen være "uforståelige". Vet ikke hvor mye navigasjonserfaring du har fra før. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Joda, GPS erfaringene er nok greie, så det skal nok ikke bli et problem. Er vel heller sjøen det står på, men da er det jo greit å ta bakveiene som jeg har fått her. GPS'en lager en kjørerute og det er den hurtigste, noe som ikke bakveiene er. Da får vi se hvordan det går på Fredagen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva slags GPS er det du snakker om her? Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Vanlig raymarine plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Den finner i hvertfall ikke veien for deg. Den viser kartet og hvor du er. resten må du finne selv - også kjørerutene. Så vidt jeg vet er det ikke merket inn ledsterker på norske kart slik det er i Sverige. Mulig jeg misforstår deg Redigert 26.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Min Garmin kan i hvert fall foreslå en rute, regner med Raymarine fungerer tilsvarende. Jeg har ikke testet Son-Larvik på den, men i teorien vil den foreslå korteste rute med en vanndybde som er forhåndsprogrammert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Min Garmin kan i hvert fall foreslå en rute, Tror Garmin er alene om dette på markedet. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å skaffe papirkart over området. Det er ikke selvsagt hvor ruta går på denne ferden - og har du liten skjerm på plotteren er min erfaring at det er vanskelig å se hvor man skal. Redigert 26.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Jeg kan velge sted hvor jeg skal (Larvik) og da lager den en rute for meg. Jeg antar at den lager ruta der det er raskest og der det er raskest blir det nok mest sjø. Vi får se det an, får ha på kalesje om det er mye bølger - skummet over båten flere ganger og da var det godt å ha kalesje.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) hva slags plotter er dette? Spør fordi jeg ikke har oppfattet at Raymarine har denne funksjonen Redigert 26.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Høres nesten ut som en bilnavigator. Ville ikke fulgt den ruta nei. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
lassal Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Jeg er usikker på hva plotteren heter, men kan alltids undersøke når jeg skal levere fra meg båten. Ble kjøpt i fjor i forbindelse med klargjøring av båten i fjor sommer. Redigert 26.Juni.2007 av Saltkjelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.