Jump to content

Sjøveien, Son-Larvik


lassal

Recommended Posts

...Spør fordi jeg ikke har oppfattet at Raymarine har denne funksjonen

Raymarine skryter av følgende funksjon for (noen av?) sine kartplottere:

"Raymarine SmartRoute automatically builds routes and waypoints from previous tracks"

Kanskje det er dette Saltkjelen tenker på? I så fall - i alle fall ut fra den siterte beskrivelsen - så tyder det på at du må ha gjort reisen minst en gang tidligere, dog ikke nødvendigvis sammenhengnede.

 

Vel, jeg vet intet mer om dette - fant den siterte teksten på hjemmesidene til Raymarine.

 

Forøvrig støtter jeg Bittelitens råd - denne turen bør du ikke gjøre uten papirkart i tillegg. Du vet aldri når elektronikken feiler - eller når GPS-signalene går i spinn.

 

R.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser for meg ut som en 435 plotter. Denne "velg vei" funksjonen tror jeg du kan glemme. Det er det vanlige som gjelder: Planlegg reisen før du legger ut. Når du kommer fra Son er det ikke alltid enklest å finneut hvor i Torgersøygapet du skal inn om du går Vrengen.

 

Enig med Ronald - at den bygger en rute fra tracks er ikke noe hokus pokus. Men det betinger at man har kjørt strekningen tidligere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få med deg Stauper på veien opp eller ned.

Det er et utrolig fint sted. Gå inn fra vest.

Så går du Vrengen. Helt inntil land ved Vindåsen på Tjømesida.

Rundt Søndre Årø, og så er det leia rett opp.

Eller omvendt.

 

Tønna må være Norges svar på Gule Humpen.

Alle snakker med skjelvende røst om den, men ingen har opplevd noe spesiellt grov sjø der.

 

Ta med deg "ferskt" sjøkart.

Prøver du deg på Tjømekjæla uten går det galt hvis du ikke er kjent der.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, min Garmin klarer helt fint å lage ruter automatisk så hvorfor skulle ikke Raymarine klare det???

 

Dog er jeg enig i at du bør sjekke ruta som foreslås og ikke flise avgårde helt ukritisk, men det tipper jeg du også gjør. Øst eller Vest for Svenner er vel ett fett så lenge du ikke går på grunn.

Link to post
Share on other sites

Tønna må være Norges svar på Gule Humpen.

Alle snakker med skjelvende røst om den, men ingen har opplevd noe spesiellt grov sjø der.

 

Vel, vel . Mulligan. Mulig du er godværsseiler, men vi som bor i området her ved `Tønna` har respekt for henne ja. Paserte der i 17 m.s målt på Færder. Dette var ingen fornøyelse. Området mellom Tønna og Tønneskjæra fungerer som en trakt som topper bølgene enormt. Værst er det når vinden står på fra sydøst.

På sydvest har du mye le bak Lyngholmen. Men værmeldingen ser bra ut for helgen så jeg tror det kan bli en behaglig tur fra Son til Larvik.

Anbefalt seilingsrute fra meg vil være Åresund, Vrengen ned til Eidene og over til Truberlykte for så å runde Tønna . Gå N. Lynghl. S. Holtsjær lykt så inn N. Flaten og N. Melleskjær og inn i Baatleia langs Ulalandet til du er framme i Larviksfjorden. Dette er en bra merket lei som er grei å seile også i 25 knop

 

God tur

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange nyttige svar. Hvordan er det å ta følgende rute om det er en del sjø utpå - Fra Son, inn igjennom Mossekanalen, fra Mossekanalen og videre til Rygge/Larkollen, derifra skrått over til Tønsberg og kjøre på innsidenn forbi Vear, på innsiden av Tjøme for så og runde av mot Kjærringvik og inn i Larvik..?

Link to post
Share on other sites

Fra Kanalen går du mot Revlingens N side - opp mot grønn staka. Herfra går du rett mot MEfjordbåen. Du får kvapsete sjø fra Mefjordbåen til Torgersøygapet (som er innseilingen til Tønsberg). Følg hovedleia opp mot Vrengen

 

Ikke gå Årøysundet med ny båt du ikke er kjent med - ganske grunt og trangt der. Gå opp mot Vrengen - gjennom Vrengen - opp langs Veierland. Da kommer til mot Tønsberg Tønne. Her må du studere papirkart først. Smale leier merket med til dels meget gamle og dårlige jernstenger - ikke farlig når du vet hvor du er.

 

De som hevder at Tønna er oppskrytt vet ikke hva de snakker om. Det graver godt med sjø her ettersom havet stpr på på S vind og det er mye grunner her. Blir fort krapp og ganske stor sjø - så vær forberedt. Bare liten plotter kan gjøre det vanskelig her.

 

Jeg går alltid på innsiden av Tønneskjærra og tar den indre leia mot Sandefjord - liker den leia best - morsomt å kjøre S svingen der i plan når det ikke er annen trafikk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, vel . Mulligan. Mulig du er godværsseiler,

 

 

De som hevder at Tønna er oppskrytt vet ikke hva de snakker om.

 

Det er godt vi har slike hardbarkede sjøfolk til å komme med bastante avgjørelser og personkarakteristikker.

 

Og, jeg har ikke rådet noen til å gå Arøsund.

Link to post
Share on other sites

Det er godt vi har slike hardbarkede sjøfolk til å komme med bastante avgjørelser og personkarakteristikker.

Ikke sant :wink:

Jeg har opplevd Tønna som ganske rufsete - ikke hårreisende - men nok til at det kan være "over gjennomsnitlig" ubehagelig. To deler av Tønna:

1. Ved Veierland - her graver sjøen seg krapp og stor

2. Tønneskjæra - her sveller det en hel del - tunge dønninger

 

Pass på to knekte jernstaker - en ved Veierland - når du går mot tønneskjæra. Vil være på din bb side

En ved tønneskjæra - rett syd for skjæra.

 

Begge stikker ca 1 meter opp av vannet og er rustne. "Boksåpnere"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt vi har slike hardbarkede sjøfolk til å komme med bastante avgjørelser og personkarakteristikker.

 

Og, jeg har ikke rådet noen til å gå Arøsund.

 

Bastant avgjørelse ??? :confused:

 

Personkarakteristikker ??? :confused:

 

Hva er feil med Årøsund?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid mye tid på å undersøke værforholdene i de farvannene jeg skal seile i. Ut fra http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Tjøme...r/10_dager.html vil det bli godt seilevær på lørdag. Ved Færder meldes det om sol og laber bris. Det betyr at du kan få en svært fin seilas. Fredag er det meldt liten kuling, så det kan være at havet har noen langstrakte bølger. For å ha et minne om denne turen kan du jo også legge den innom Tjøme slik at du går til Bolærne og tar lunsjen der, videre mot Nøtterøy og følger denne ned til Tjøme som du følger slik at du kommer ut mellom Tjøme og Vasser, videre sør-vestover slik at du kommer utenfor alt "grumset" farvann. Hold godt sør for Holskjær lykt, det er videre tegnet inn skipslei som går vestover mot Svenner og deretter inn mot Larvik. Hold øst for Ramsholmflaket på vei mot Larvik så går det bra-. Dette kan bli en virkelig flott lørdagstur.

Link to post
Share on other sites

Hvis du får mye sjø, og ikke ønsker å gå rundt Tjøme og Verdens Ende, er det nok raskere å gå igjennom Vrengensundet kontra via Tønsberg. Fra Vallø og sydover går du innasjærs hvis du benytter innseilingen mellom Torgersøya og Tørrfest, og gå inn Vrengensundet etter Søndre Årø.

Redigert av oroeltoro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel, da var vi omsider tilbake fra Larvik. Tok å kjørte ned til Ferder og fra ferder og inn mot Larvik/Stavern. Gikk strålende hele veien i 30knop men ved Ferder kom det det regnværet. Ble tåke og kunne knapt se 10m forover. Det gikk da i kun et par knop i ca en halv time. Turen tok et sted mellom 2,5/3 timer. Overnattet i Stavern og plukket opp båten 07.07.07 (en fin dato som man husker). Dermed gikk turen på innsiden opp mot Tønsberg hvor vi lå i en natt før vi var tilbake til havn!

 

Vil takke for mange fine og nyttige svar. Sjøkartene kom godt med ;)

 

Gud bedre for en stor forskjell det var fra den andre til den nye! Jeg er fornøyd så langt :)

 

aak.jpg

 

aaj.jpg

 

aai.jpg

 

aah.jpg

 

Takk :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...