Jump to content

Diesel eller bensinmotor i båt?

DMF

Recommended Posts

en V8 diesel skulle nok få plass, men det er ytterst få av disse i denne størrelsen på markedet. Jeg vet at Steyr har en ball i luften med en V8'er diesel, men dette er langt fram i tid. Men en R6 får man plass til, monterte nettopp en Steyr 256 i min båt og der er maskinrommet veldig kort. 104 cm målt langs senter av veiven i maskinen og da sitter jeg igjen med 25mm i forkant av maskinen. Steyr'en er faktisk noen kilo lettere enn V8'eren jeg tok ut av båten og det finnes etterhvert en del lettvektere på markedet. Steyr, Yanmar sin BY serie, FNM og VW har lettvektere og flere vil nok komme. Volvo klarte å lage en D4 som er veldig kompakt og fin, men glemte helt å tenke på vekten. 640 kilo er D4 og ble av den grunn ikke mitt valg, Steyr 256 er 430 kilo. Har ikke behov for 200 unødvendige kilo i båten min.

Eksosen er vel noe man bare må leve med, men ny maskin med moderne teknologi er bedre på dette området. Og prisen på selve maskinen er vel i hovedsak roten til hele denne diskusjonen. En diesel har et dyrt brennstoffsystem og er mer solid bygget for å tåle høyere komp. I hovedsak så er det vel dette som gjør maskinene dyrere.

I mine øyne så er det bedre å låne litt for mye til båten og fremdeles kunne bruke den. Det synes jo veldig godt at båter med bensinmotor blir lite brukt. Ikke at jeg skal påstå noe, men jeg tror folk vegrer seg for å fylle tanken. 2800 kroner for 200 liter bensin skremte i hvert fall vettet av meg i fjor, nå fyller jeg og tenker ikke over det. Men jeg kjøpte båten min for å bytte maskin i den, kjørte bare ut sesongen med V8'eren som stod i båten.

Båten har kostet meg en "halv en" inklusiv ny maskin, ikke gale for en 25 fots daucruiser med spell ny 250 hk diesel med helt nytt drev. For å få en tilsvarende ny båt i dag må man jo ut med et stykke over en mill.

De svinheldige kan jo satse på denne karen så skulle vel både støy, vibrasjoner og lukt være på et minimum og det samme med plassproblemer i lengderetning i motorrom :yesnod:

d08d690c83.jpg

http://www.vw-m.de/index.php?id=12&L=1

Dobbelinstallasjon i Joda 370 på side 4: http://www.vw-m.de/index.php?id=172&L=1

Kommer visstnok i 270 hk utgave til høsten, og etterhvert V8 360 hk :eek:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

POKKER..!!!! Må jeg bytte maskin en gang til altså..!?!?!?!? :lol:

Tenkte du på 4,2 liter TDI 360-8 hvis den nå kommer da ? :seeya:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg hadde garantert valgt en diesel og helst Mercruiser sin nye 4.2 liter på 306hk, men det funker også bra med dieselmotorer ned til 200 hk.

Et eksempel på det er vår egen Mekling.

Hadde 2x125 hk VolvoPenta i Meklingen og den lagde noen solide bølger og kom aldri skikkelig opp og danset på vannet, den ble bare ligende å brøyte. Da vi byttet til Mercuriser 7.3 270hk diesel ble det en annen dans og båten virker mer på hugget(hvis du skjønner) Kunne ta mer aggresive svinger og båten lå seg mer innover i svingene enn det den gjorde med Volvomotoreren noe som gjorde at båten ble mer bahagelig å kjøre.

Fikk faktisk 8 knops høyere toppfart og endel lavere forbruk. Kan ikkje si noe sikkert, men en 20 liter per time er det nok på marsjfart. Og når marsjfarten i tillegg har økt med et par knop så er det klart at lommeboken smiler etter motorbytte.

Det er det mange som sier at bensinmotorer bruker mye, det er fordi mange motorer blir plassert i for store båter og de slet mer en det en diesel ville gjøre, men dieselmotorer orket mye mindre på 80 tallet en det de gjør idag og derfor var det egentlig bare bensinmotorer som kunne brukes i planende båter på 70-80 tallet. Det har vært en fantastisk utvikling på dieselmotorer de siste 15 årene.(fra å være rykende dunkere til å bli alternativer i offshore-race)

Gå for en dieselmotor av litt størrelse og du kommer til å få deg en AHA-opplevelse!!

Tenkte du på 4,2 liter TDI 360-8 hvis den nå kommer da ? :seeya:

Nei, det blir ikke aktuellt med en VW maskin, pr dags har de en forhandler i Norge og det er for lite. Dukker Steyr opp med noe lignende så ser jeg ikke vekk i fra at det begynner å flimre litt for øynene mine, har bare positivt å si om servicen importøren yter. Det finnes også forhandlere langs hele kysten og det synes jeg er viktig. Da med tanke på service og at båten kan selges til hvor som helst i landet og kjøper kan få service og reservedeler på en enkel måte.

Men i bunn og grunn så bør jeg vel være fornøyd med mine 28 til 32 i marsj og 37 på fullt. Det holder jo i massevis.

Det går ikke an å sammenligne disse to Baylinerene ut i fra disse annonsene. La meg tippe litt villt. Bensinmotoren er i fra 96 og dieselen er kansje så og si flett ny. Da kan prisforskjellen forsvares. Hvis der i mot begge maskinene er i fra 96 så skulle prisene vært noen lunne like. Noen kroner mer for den med diesel men ikke mange. 10 til 20 lapper kansje.

He,he.., nei prisen på eksos er ekstremt lav for tiden.

Tar til etterretning at båtene sansynligvis ikke kan sammenlignes.

Tenkte bare at om forskjellene var så store var det en måte å komme inn på "storbåt" markedet på for de som ikke har så mye cash for hånden.

Lav ingangspris, dyrere driftsutgifter og kanskje større nedskriving ville strekt utgiftene over en del år i stedet for å måtte punge ut med en gang.

Men det er som regel dyrt å være "fattig".

Hvis du kommer over en med liten verdi på motoren; Hiv ut motoren, støp igjen akterspeilet og heng på en påhenger på brakett. Gjerne en Evinrude e-tec.

Enklere (å vedlikeholde), lettere, raskere, stillere, billigere i drift og mer plass inni.

Jeg gjorde manøveren på en Windy 22. Den gjorde 44knop+ med en gammel 235 hk Johnson. Sanne fart gjorde en lik båt med nyoverhalt 330hk V8. Jeg hadde aldri behov for trimplan og båten hadde ingen "unoter"

Dvs at du klarer deg med mindre motor, eller du får større fart.

Jeg har valgt samme løsning på nåværende båt (under bygging) en Avanti 28.

• 7 måneder senere...

Sjekket akkurat pris motoralternativer til en ny searay. 300hk diesel til denne båten koster ca 175 000 mer enn bensinmotoren på 300hk.

Rentekostnaddene på 175 000 tilsvarer ca 10000 i året (Da jeg må låne 175000 ekstra)

La oss si at diesel kostnaddene er ca 50%. Da vil det si at jeg må kjøpe diesel for 20000 i året for å spar inn de 10000 i rentekostnadder.

Hvor mye må jeg bruke for å spare inn de 175000 i tillegg innen rimelig tid, før motoren er gått ut på dato.

Hvis man har båten lenge, la oss si 15 år, kan jeg ikke tenke meg at motoren er så mye verdt i andrehåndsverdi uansett

Kan ikke forstå at det lønner seg økonomisk med diesel for de som bruker båten lite. ( Jeg bruker båten lite fordi jeg ikke har så mye ferie, stort sett på korte turer etter jobb )

Hvis man har båten lenge, la oss si 15 år, kan jeg ikke tenke meg at motoren er så mye verdt i andrehåndsverdi uansett

Det er nok akuratt her du bommer. En 15 år gammel diesel motor på 300 HK for en planende båt er mye verdt. En 15 år gammel bensin motor på 300 HK er det ikke.

En båt med denne 15 år gamle diesel motoren er lett og selge til en god pris. Samme båt med bensinmotor er det IKKE.

Ta en sjekk på Finn.no hva du må betale for en stor diesel motor med drev fra tidlig 90 tall og sjekk så hva du må betale for en tilsvarende bensinmotor. Det forklarer mye.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

:puke: Diesel er for fattigfolk!!

Det er nok tøft for mange å innrømme, men du har selvsagt rett i at valg av motor for mange i stor grad styres av lommeboken. Jeg tror svært få hadde valgt diesel gitt at avgiftsgrunnlaget ved innkjøp og drift hadde vært det samme. Og slik blir det igjen. Eksperter i bilbransjen spår at dieselsalget der kommer til å snu igjen i 2010, og bensin kommer igjen til å overta. Diesel er et europeisk fenomen. Trenden startet sør i Europa for en del år siden ved at man ga avgiftslette til dieselbiler fordi forbruket var lavere. Man klarte ikke å se at diesel var så forurensende at selv om de brukte mindre drivstoff, så er de større miljøsyndere totalt sett. Nå snur denne trenden, og diesel vil få høyere avgifter fordi uansett hvilke filtere man putter på så forurenser de mer enn bensinmotorer. Samtidig så har elektronikken overtatt på bensinmotorene og de bruker vesentlig mye mindre drivstoff enn tidligere. Dermed så er ikke lenger miljø noe argument for diesel. Sjekk en bra diskusjon her: http://www.nettavisen.no/bil/article748053.ece

Den sene populariteten til diesel i Norge nå skyldes kun populistiske tiltak fra Finansministeren, og som vi alle vet så kan det snu igjen på ett år. Alt som skal til for at dieselsalget i båter i Norge faller som en sten, er at hun fjerner avgiftsfritakene. Og det kommer !!!!

Jeg hadde selv VP D6 i fjor, og hadde prisene vært de samme ville jeg selvsagt heller hatt en 300 HK V8. MYE lavere støynivå, mindre vibrasjoner, bedre aksellerasjon er viktige momenter.

Mange sier at faren for brann med en diesel er langt lavere. Det var sikkert riktig i gamle dager, dette er ikke noe vesentlig problem i dagens moderne båter med elektronisk styrte motorer. Men gamle bensinmotorer med forgassere i slitne norske båter fra 70-80-tallet? Helt enig, styr unna!

Og driftssikkerheten med moderne bensinmotorer er selvsagt like bra med dagens moderne bensinmotorer. Ikke noe filtertull, lett å starte om du går tom og må etterfylle, starter med en gang i all slags vær. Sjekk alle langdistanserace med båt og bil; hvor mange benytter diesel der?

......Diesel er et europeisk fenomen.......... .

I store deler av Asia (hvor de fleste menneskene bor) er dieselbiler nesten enerådende.

Teoretisk maks. virkningsgrad blir større jo høyere kompresjonen er. Det er grunnleggende fysikk. Derfor vil bensinmotoren aldri kunne oppnå samme virkningsgrad som en god dieselmotor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I dem siste båtene jeg har hatt har det vært bensin det uten å blunke.

I Fjordkraft som jeg kjøpte sensommeren 07 er det Volvo bensin 5.7 liter.

Denne båten har omtrent samme vekt som Draco 24.

Tips. prøv båten med både bensin og diesel, tipper du gliser mest i bensinbåten av flere grunner...

Her er min vurdering ved kjøp :smiley:

Gjør deg et regnestykke på på en eldre marine diesel vs marine bensin. Hva er prisdiff. på innkjøp?

Tipper det blir kjapt 50000kr på brukt siden.

Vi vet at eldre diesel motor blir mye dyrere i vedlikehold pga. alder og flere komponenter som kan “krangle“ med tidens tann.

Du kan kjøre lenge med V8 bensin bare i prisdiff. på motorene.

En ting er ny diesel ,men det koster….

Om du får noe som helst problemer med dieselpumpe, dyser, turbo etc. så flyr tusenlappene. Og det er ikke bare å gå i gang å mekke på en diesel uten noe som helst kunnskap, da er det kun en utvei nemlig verksted.

Hva med eksosen på spes. eldre Volvo diesel -The smoke on the water....... :puke:

Regner også med at det er en grunn til at disse eks. 40/41 motorene og Mercriser dieselmotorene er til salgs, ingen gidder vel og kaste dem ut for gøy?

Av bensinmotorer er det sannsynelig at du kan få en bra motor av V6-V8.Pga. Det er enkle motorer med lite feil.

Det er rimelig og greit å fikse selv med lite forkunnskap om motor. Om det skulle gå riktig galt med en bensin åtter så kan du få en short-motor fra 25-45000kr.

PASS på for all del på at det er ferskvannskjølet motor.

Til og med jeg vet at det er mer økonomisk med diesel i spesielt tyngre båt, men her er det snakk om en båt på ca 25 fot og en vekt på under 2500kg.

På bakgrunn av dette er mitt svar gå for Volvo Penta V8 Ferskvannskjølet bensin ,dem er mest kurante å ha med å gjøre med tanke på drev kontra Mercruiser sitt Alpha drev.

Velger du en 5 eller 5,7 liter 200-300 hk da får du en lettdreven båt med power så det holder .

Høyere toppfart og et kurant forbruk på marsj fart :seeya:

Med tanke på sikkerhet, om du legger deg til en vane å lette på motorrommsluka før start, så ha du et serdeles viktig verktøy plassert mitt i fjeset. Nemmelig nesa.

Bruk vifte og hold kontroll med bensinslanger og rør.

Hold orden i motorommet. med tanke på gris.

Vær obs på bensinpåfyllings slangene på spesielt Draco.Om det er dem gammle blå slangene som er harde mÅ DEM BYTTES!

Om du følger dette er det svert liten mulighet for at noe inntreffer.

Men selv velger jeg å montere aut.brannslukker i motorommet.

Til ettertanke, Om Et dyserør går på en dieselmotor under gange på full pupp og strålen med diesel tar i retning til eks. eksos/dynamo......

Lykke til.

Mvh.Nautofil

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Til ettertanke, Om Et dyserør går på en dieselmotor under gange på full pupp og strålen med diesel tar i retning til eks. eksos/dynamo......
...så skjer der ingenting bortsett fra litt griseri om du har en marinisert motor. Får du derimot en bensinlekkasje en eller annen plass i motorrommet og en pluggkabel ikke er helt god.... :fireworks2:

Har sagt det før og kan gjerne si det igjen: Det er mye bedre med brann ombord enn eksplosjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Du kommer ikke rund det faktum at dieselprosessen er og forblir mer effektiv enn otto-prosessen. Da hjelper det ikke med mer elektronikk. Så det gjelder å gjøre noe med ulempene og å beholde fordelene - som ellers i livet.

En liten ting, "Otto-prossessen"du skriver om.

OTTO-motor=stempelmotor og ikke kun beregnet for bensin..... men alt i fra damp til brennstoff......

Kan du forklaret fenomenet EFI og Commonrail? -siden du skriver "at det ikke hjelper med mer elektronikk"

...så skjer der ingenting bortsett fra litt griseri om du har en marinisert motor. Får du derimot en bensinlekkasje en eller annen plass i motorrommet og en pluggkabel ikke er helt god.... :fireworks2:

Har sagt det før og kan gjerne si det igjen: Det er mye bedre med brann ombord enn eksplosjon.

Jeg er til dels enig men:

Som tidligere lastebilmekanikker har jeg sett noen eks. på små hull i dyserør på lastebil.

Der samle klammer sitter har det er gnaget lite hull pga. uutslitt gummi , med resultat av at dieselen nærmest har blitt fortøvet ved gange. Ikke kom å si det ikke er eksplosivt i et motorrom!...

Ps. Er alt fra slanger til tank og motor i orden så skal det mye til å få så mye bensindamp at det eksploderer.

Da er det noen som ikke har gjort leksa si!

Om du er uheldig med et defekt dyserør som forstøver dieselen rundt i motorrommet så kan det også lett ta fyr. og som vi vet brenner glassfiber ekstremt lett, da hjelper det lite om du har diesel eller bensin på tanken....

Det jeg vil frem til er at det er ikke ensbetydende at en dieselmotor er kjempetrygg og en bensinmotor som en usikret granat. Trikset er å ha ettersyn med motoren enten det er diesel eller bensin.

Ja til og med jeg vet at det er drit farlig å ha motorrommet fult med bensindamp, men det er også drit farlig å ha motorrommet fult av forstøvet diesel.

I begge tilfellene er det kun en gnist som skal til. Og slett vedlikeholds som er årsaken. :nono:

Men jeg skal innrømme at vi har et eks. på en motor som er en stor brannfelle og det er Volvo Penta B30. når disse flyter over av bensin er det ingen spøk lengre.

Det er klar om du driter i vedlikeholdet og lar båten fylle seg med bensin i bunnsvinnet pga. defekter og sitter å damper og røyer, det er ikke spes. Lurt. Men da er det ikke bensinen sin feil!

Om du ser motoren som Power har tatt bilde av ser du en sikkelig bensinslange som til og med er armert......

Om resten av brennstoff systemet helt fra på fylling til motor er på dette nivået og sammen med en stabil V8`r er sannsynligheten for brann like liten som med diesel

Bruk hode og vær nøye. Behandle motoren med respekt.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...