Rastløs Startet 26.Juni.2007 Del på Facebook Startet 26.Juni.2007 (redigert) - Tenkte for første gang å prøve seilbåferie i vår nyervervede Bavaria 31 (2001) nedover mot Grebbestad ( og kanskje videre) Med ny og ukjent båt har jeg imidlertid ikke lyst til tråle rundt i overfylte havner på jakt etter ankringsplass. (Og ja , så feig er jeg at jeg foretrekker gjestehavner.) Jeg var på seilkurs nedover samme sted i forrige uke. Da var det akkurat passe. 30% belegg i havna i grebbestad f.eks. ( tror forresten jeg så "slagskipet" til roaldbj i Horten på St.hansaften. Flott båt!!!) Vi har tenkt å dra siste uke av juli og første av august. Er det begynt å bli levelig da eller bør man vente lengre ? Finnes det forøvrig noen fine havner man kan ligge på svai nedover der, eller er det kun ankring mot begvegg og land som gjelder ? Redigert 26.Juni.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Vettnet på Nord-Koster har en fin svai havn. Det samme har "Kosterhamnen" på Syd Kosters østside. Grebbestad, har også en svai havn rett syd for havnen. Innstillingen man må ha når man kommer til overfylte havner er at det finnes alltid en plass. Seilbåter legger seg jo ofte "long side" så det er bare å legge seg inntil. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Min erfaring gjennom ca 15 år er at du bør unngå alt som har med fellesferie å gjøre når du seiler på vestkysten av Sverige. Første uke av august begynner det å bli "levelig" på autostradaen fra Strømstad til Gøteborg (eller omvendt). Dersom du følger leden som er tegnet opp på de svneske vestkystkartene i fellesferien, er det nesten ikke nødvendig med kart. Du seiler som "sild i tønne". Sotenkanalen er en prøvelse på denne tiden. Jeg anbefaler - dersom du har anledning til det - å seile nedover fra ca 7. august. God seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Vi havner desverre midt i fellesferien i år. Blir nok en del uthavner tenker jeg. Men vi har jo hatt juli ferie i Bohuslän før også - og det pleier å fungere bra. er et fullt så er det fullt - fordelen for oss er at det ofte er kort tid til neste havn. Redigert 26.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 er et fullt så er det fullt - fordelen for oss er at det ofte er kort tid til neste havn. he he. lett for deg å si som har toppfart på godt over 30 knop Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Når det gjelder å lete etter gode uthavner er de to DVDene fra SXK uunnværlige, den ene med v 3.0 av det levende sjøkart, den andre med luftfoto av uthavnene. Jeg har ikke sett andre land med tilsvarende system. Jeg har opp gjennom årene funnet mange fantastiske uthavner på denne måten - men da med papirbildene fra SXK - med PC er de integrert i forhold til kartene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Du har en kjempefin svai-bukt ved Koster, Kilsand. Ikke langt unna Ekenes. Rundt Havstensund finnes det flere. Men kjøp 3 veckor i Bohuslen. Her får du god oversikt over uthavner, i tilegg hvor de er utsatt for vind. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 For meget detaljerte havnebeskrivelser og havnekart, kan du laste ned NP Hamlotsen band 5 og 6 her og her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Vi har tenkt oss nedover svenskekysten antagelig i neste uke, men vi er veldig i tvil. Er det for stor trengsel så blir det kanskje mer mas en ferie? Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Vi drar fredag morgen, tror at vi kommer litt før det helt store rushet. Vi har aldri vært i svenske farvann, men etter å sett Risør "hundre ganger" nå, er det på tide med noe nytt. Det er sikkert fullt, men det er alltid plass til en til. -Lurer på endel ting, er det bra tilgang på strøm og vann i svenske havner? -Hva koster diesel i Sverige for tiden, sånn ca? -Hva er siste billige diesel før Sverige, østsiden av fjorden? -Bruker de tofas eller trefaset strømplugg? -Hva koster en natt sånn ca? (37 fot) -Noen som vet om en bra og stille gjestehavn i eller i gå/buss/trikkavstand fra Gøteborg? -Lastet ned disse losbøkene, er det noen andre bøker jeg burde kjøpe? Er det en tråd jeg skulle lest, men ikke fant? Takk for tålmodigheten! Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Siste drivstoffylling før svenskekysten er Herføl (Hvaler) - og de ligger vel på ca. kr. 7,50. I Sverige er prisene rundt 11 kroner. I svenske havner finner du nesten bare trefasede strømkontakter. Noen priseksempler (fra vår tur for to uker siden) Grebbestad 210, Fjellbacka og Hunnebostrand 170 (båt over 10 meter inkl strøm) Vi var som nevnt nedover for et par uker siden og kunne velge og vrake i gode plasser i havnene. I neste uke drar vi påny, men er vel forberedt på noe trangere da. Men vi har til gode å måtte gi opp å få plass - selv i juli. mvh ter-av Redigert 27.Juni.2007 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Fenix Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Man finner alltid en plass i gjestehavnene, men de som er allergiske mot å ligge longside bør holde seg hjemme. Vær spesielt oppmerksom på oppløp til partyhavner. Smögen og Lysekil er notoriske, men et stort antall båter med ungdommer flytter seg rundt langs kysten for å feste sammen. Det er viktig å være klar over dette, og heller komme seg avgårde før det er for sent - for hverken politi eller annen øvrighet har kapasitet til å ta seg av bråket når det først er i gang. Var nedover i forrige uke, da var det fredelige forhold. Fikk endelig oppleve Smögen som det kan være på sitt beste, et riktig idyllisk sted. Men lørdag ettermiddag måtte jeg rømme fra Lysekil. Ellers er det jo uendelig med flotte uthavner å velge blant. Redigert 27.Juni.2007 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 I svenske havner finner du nesten bare trefasede strømkontakter. 16A standard trepins enfas er så godt som enerådende. Noen havner nær norskegrensa har norsk kontakt i tillegg. Elektrikersjapper i Strømstad selger overganger. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Enig - det var trepins jeg mente å skrive. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
The Gannet Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 -Noen som vet om en bra og stille gjestehavn i eller i gå/buss/trikkavstand fra Gøteborg? Har lagt meg i havnen Långedrag. Der er ledige plasser merket med grønne skilt. En kort spasertur og du er ved trikkestasjon Masthugget? I alle fall en trikk som tar deg direkte inn til sentrum. Havnen er ingen typisk gjestehavn, så den er stille og rolig. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Havnen er ingen typisk gjestehavn, så den er stille og rolig. Men såvidt jeg husker med en ganske trivelig restaurant? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Det er riktig. OK restaurant. Det kan være lønt å ringe på forhånd. Er det ledig plass, så er hamnkaptenen på plass og anviser. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Har lagt meg i havnen Långedrag. Der er ledige plasser merket med grønne skilt. En kort spasertur og du er ved trikkestasjon Masthugget? I alle fall en trikk som tar deg direkte inn til sentrum. Havnen er ingen typisk gjestehavn, så den er stille og rolig. det blir en lang spasertur fra Långedrag til Masthugget......., men du passerer Masthugget med trikken..... trikken starter ute vid "Saltholmshamnen", passerer "Långedrag" och "Hinsholmskilen" så noen av dessa tre hamnar har bra access med City...... vill man ligga sentralt med båten så er det "Lilla Bommen", men her er ofta ganska fullt....... Navnet Masthugget er ju båtrelatert.....her tillverkade man master förr i tiden..........nu tillverkas de ute i Långedrag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MrAnders Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 For et bra forum! Takk for svarene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 er det noen andre bøker jeg burde kjøpe? Tre veckor i Bohuslän........ en hel del bra naturhamnar o småbåtsleder...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
hos Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Tre veckor i Bohuslän........ en hel del bra naturhamnar o småbåtsleder...... Vi har også tenkt oss litt nedover Svenskekysten i fellesferien, og denne boken så fin ut, så den bør jeg skaffe meg. Er det noen som vet om bokhandlere i Oslo (eller evnt. Tønsberg) som kan ha denne?Første stopp på Svenskesiden blir trolig Koster. Jeg har vært der en gang tidligere (ca 10 år siden) og da lå vi ved Ekenes. I tillegg til at det var fullt der, synes jeg den havnen var relativt trang. Hvilke gjestehavner anbefales - vi har barn i alderen 2 til 8 år, så noe barnevennlig er å foretrekke Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Nautisk forslag, Oslo Vetnet Kyrkosund og Brevik er familie steder. Brevik ligger litt langt unna butikk. Men fin havn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hos Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Nautisk forslag, Oslo Vetnet Kyrkosund og Brevik er familie steder. Brevik ligger litt langt unna butikk. Men fin havn. Takk for raskt svar og nyttig info Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Captain Chaos Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Låner litt tråd her jeg, da jeg kunne tenke meg samme tur selv. Hvor kjøper man kart for strekningen Strømstad - Gøteborg? Jeg har strekningen på ferskt Garmin kart på GPS, men liker også å ha "båtsport" kart i tillegg for planlegging og sikkerhet under turen. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
wave Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Nautisk forlag har det meste av kart, oppslagsverk etc. Redigert 27.Juni.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.