Jump to content

Når stillner det på svenskekysten?


Rastløs

Recommended Posts

Har Strømstad-Varberg fra et svenskt kartselskap(husker ikke navnet). De tåler vann og kan ikke rives i stykker. Like tynt,

som vanlig. Fordelen at det er i større format, uten ekstra informasjon. Mye lettere og lese en norske båtsportkart.

 

Ville sjekket med Nautisk FOrlag, Oslo

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil veldig gjerne informere om de fantastiske produktene som er utviklet av SXK hvor luftfoto av naturhavner både finnes i papirutgave og på CD-rom. http://www.sxk.se/kretsar/vas/ Velg deretter naturhavner. Jeg er medlem av SXK og mottar hver år oppdaterte flyfoto og beskrivelse av svenske uthavner på Vestkysten. Dette er atskillig mer omfangsrtikt enn "Tre veckor i Bohuslän........ ". Dessuten anbefaler jeg gjerne Komma's Havnelods 2007-2009, som omtaler 241 havner i Sverige opp til Norge - dette er "bibelen" for oss som seiler mye i Kattegat og videre sør-øst over.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er vi hjemme igjen etter 2 uker på svenskekysten, Oslo-Gøteborg-Oslo. Nesten pinlig å si det etter å ha vært båteier i 22 år, men jeg ante ikke hvor fint det var på svenskekysten. Jeg ante heller ikke hvor mye nedbør det er mulig å oppleve i løpet av 2 uker. Helt klart ny rekord for meg.

 

Vi var to voksne og tre jenter 10-13 år, sinnsykt dårlig vær, ingen TV/DVD og tross dette fikk vi en fin ferie! Hvordan var det mulig?

 

Først en stor takk til Windy som har bygget en så bra båt, en enda større takk til Helly Hansen som har sydd den tetteste kalesjen jeg har sett og en varm takk til Hr. Eberspächer og hans etterfølgere. Alt utstyret er behørig testet. Det sier jo litt om forholdene at kalesjen ikke var AV en eneste time i løpet av 14 dager.

 

Vi navigerte basert på en plotter med mye info, og Redningsselskapets lille tillegg om svenske gjestehavner. Pluss tips fra venner. Boken vi spurte om, "3 veckor i Bohuslän" ble bare åpnet men ikke brukt. Å ligge på skjæra i det været var ikke noen god strategi. Vi har vært i haug av byer og sommerbyer nedover, flyttet mye på oss, spist mye på restaurant, lest mye og kjørt mye i dorgefart.

 

Vi la oss på Långedrag i Gøteborg, fin gjestehavn, men ganske sliten standard på dusjer etc. Var også ganske vanskelig å finne påler som stod langt nok fra hverandre til å få plass der. Vil nok forsøke Lilla Bommen neste gang, ble også mye trikkekjøring.

 

Men som sagt, merkelig nok en vellykket ferie!

Link to post
Share on other sites

Her er vi da - på Bohus Malmön. Gikk fra Marstrand i dag. Tenkte å bunkre der - men de var tomme for diesel. Jeg fikk 200 liter på den ene tanken - så vi hadde nok reserve på en motor til å legge oss utaskjærs. Gikk ut Marstrandfjorden - så på utsiden av alt - (peilet Måsekjsær fyr tvers på ca 2 nm avstand på radaren) og inn den store tankbåtleia til raffineriet ved Lysekil. Jeg storkoser meg ute i åpent farvann når jeg kan ta frem passer, blyant og parallellforskyver for å navigere. Bruker papirkart og radar for "stornavigering" og plotteren for detaljene.

 

Først en stor takk til Windy som har bygget en så bra båt, en enda større takk til Helly Hansen som har sydd den tetteste kalesjen jeg har sett og en varm takk til Hr. Eberspächer og hans etterfølgere. Alt utstyret er behørig testet. Det sier jo litt om forholdene at kalesjen ikke var AV en eneste time i løpet av 14 dager.

 

Vi innså da vi kjøpte båten vår at noen somre regner det og noen somre er det for varmt. Derfor ble det hardtop på oss. Har ikke angret et sekund på det. Og båten er mer enn stor nok for oss. Ungene koser seg og vi koser oss, og båten er liten nok til at det fortsatt er mulig å lukeparkere - som vi måtte her i dag. En meter foran og en meter bak var alt av ekstra plass da vi la oss longside her i dag.

 

Vil nok forsøke Lilla Bommen neste gang, ble også mye trikkekjøring.

Her er det trangt- man merker godt at en normal båt da havna ble bygd var rundt 30 fot. I dag er de fleste rundt 35-40 fot. Det var så vidt vi kom oss ut herfra. Dusjer og toaletter er OK - men det er mye båter. Ikke wlan i havna heller - det er litt steinalder for meg. Men nærheten til shopping og trikk er fint.

 

Men som sagt, merkelig nok en vellykket ferie!

 

Jeg tror vi må ha vært usedvanlig heldige med været så langt. Ikke at vi har brukt opp solkremen, men vi har ikke hatt dager der det bare har regnet. Dagen i dag er vel typisk: Nydelig morgen i Marstrand - så begynte det å regne etter frokost, og det regnet da vi dro ut kl 13. Så sluttet det å regne og var fint vær tilvi kom inn på Malmön - og nå drypper det litt igjen. Vi koser oss allikevel og har det flott. Krigsråd i dag ombord da jeg spurte om vi skulle sette kursen hjem da vi var ute i åpent farvann. HÆ var svaret fra ungene -ikke tale om :smiley: Så vi blir noen dager til og koser oss. Noen som forresten kan fortelle oss hvilken dag det er i dag. Jeg mener det er fredag - kona sier torsdag. Feriefølelse :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...