Jump to content

Med Saga 27 til Shetland


Mariell

Recommended Posts

?? Tror stikk motsatt jeg.. er heller de som er veldig båtvante og har erfaring med navigasjon som tra slike turer.. om man er i et fint værvindu har tilstrekkelig med diesel så går det jo stort sett bra. har man i tilegg riktig sikkerhetsutstyr ombord samt er erfaren på navigasjon så burde det jo ikke være så veldig mye mere komplisert i motorbåt enn med seilbåt!

Ragnar Thorset kjørte jo en Mørebas 20 til svaldbard vel hehe..

 

En Saga 27 er ikke bygget som en havgående båt i den forstand at den skal tåle noe særlig dårlig vær på åpent hav. Den er ikke selvlensende, har store vinduer, selvfølgelig ikke selvrettende og sansynligvis for svak motorkraft. Jeg tror ikke det er de mest erfarne båtfolk som legger over Nordsjøen i en slik farekost. Men det kan gå bra, også i et badekar.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den gang slike konvoier var arrangert i redningsselskapets regi:

 

Er det noen her som kan opplyse hvilke krav NSSR satte for motorbåter som ønsket å være med på en slik konvoi til Shetland?

 

Jeg tenker da på båtstørrelse, minstefart, drivstoff kapasiteter, VHF, etc. etc.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Selvfølgelig er det bedre og sikrere å krysse store havstrekk med seilbåt kontra motorbåt.

Men at disse båtene er sjødyktige er det ikke noen tvil om.

Da mener jeg Vestlandsbåter stort sett ,da de er mer bygd for vær og vind i forhold til skrogform etc.

De båtene jeg mener er mest sjødyktig med snekkeform:

-Saga 27

-Tresfjord 28

-Viksund

 

 

Vil si du har glemt en sterk utfordrer her:RISØR 27AC :flag:

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt over saken volfro? Det hadde vært trivelig med flere båter.

Hektisk på jobb så det har vært dårlig med båtliv i år. En overnatting og test av utstyr forrige helg. Resulterte i problem med kommunikasjon mellom pc/plotter, fikk rulla tilbake driver på nettverkskort så ordna det seg. Neste problem var ankervinsj som streika, overhalte den i går og det ser ok ut. Er på veg på ankertest no for å få litt belastning. Må kanskje til Danmark i neste uke på jobb også så det er vanskelig for øyeblikket.

Men har fått mobilt nett ombord i dag så da skulle det bli lettere å stikke ombord om ikke annet :thumbsup:

Så det ser dårlig ut med tur i år. (desverre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...