Jump to content

Politiet til sjøs

Old Timer

Recommended Posts

I Halden Arbeiderblad 25/6- 07 beskrives politibåtens ferd fra Skjærhalden til Fredrikstad med en arrestant og fire- 4- tjenestemenn ombord.

Ferden stopper brått på et MERKET SKJÆR ved Homlungen fyr. Stor Targa med radar, kartplotter, ekkolodd etc. Båten ventes reparert i løpet av

en ukes tid. Kanskje gutta med speilte solbriller og snurrebart bør gå litt stillere i dørene når det gjelder høy fart og ukyndighet til sjøs ? Dette er forøvrig ikke første gang.

Har en kommentar til politiet til sjøs, men litt et litt annet poeng enn forrige innlegg.

I Tønsberg er politiet mye på sjøen, og det synes jeg er greit. Men jeg har inntrykk av at de fokuserer mer på å ta en saktegående snekkekaptein med pils enn andre mer farlige ting.

Inn i Tønsberg by er det 5 knop. MANGE går langt fortere enn dette, og for oss som har båtplass ved leia der er dette fryktelig slitsomt. Enkelte 30 fotere ligger i plan innover der. I tillegg er det mange unger med raske 9,9 HK og båt som går langt fortere enn de lovlige 10 knop. I mitt enkle hode er jeg ikke helt fornøyd med prioriteringen. Har til og med sett politiet møte disse ungene i rask båt uten å bry seg.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

I Halden Arbeiderblad 25/6- 07 beskrives politibåtens ferd fra Skjærhalden til Fredrikstad med en arrestant og fire- 4- tjenestemenn ombord.

Ferden stopper brått på et MERKET SKJÆR ved Homlungen fyr. Stor Targa med radar, kartplotter, ekkolodd etc. Båten ventes reparert i løpet av

en ukes tid. Kanskje gutta med speilte solbriller og snurrebart bør gå litt stillere i dørene når det gjelder høy fart og ukyndighet til sjøs ? Dette er forøvrig ikke første gang.

På mjøsa får ikke noe sånt skjedd for der har de politibåten bare til pynt der. De har vell råd til og fylle på en skvett så de kan flytte den mellom Hamar og Gjøvik en gang i løpet av sessongen.

Må være noe sånt. Jeg har med meg alle regelbøker som gjelder på sjøen i sommer. Alt fra MARPOL til SOLAS. Også de nasjonale reglene som er kjent som grønnboka. De skal få lov til å referere til regelverket i sommer vis jeg skulle bli stoppet. Regner med at de ikke har regelverket ombord selv, så da har jeg det.

Var nettopp på kurs med en av dem som har utsjekken av båtførere og mannskap på "Kjølen" i Bergen.

Han sa at båtfører måtte ha minimum fritidsbåtskipper, helst kystskipper.

I år har de innført 24 timers tjeneste på denne båten, bare bra de er utpå spør du meg.

Litt vel mye fyllakjøring etter min smak, samt enkelte som har valgt litt for stort/kraftig nummer av båt.

De var bortom og sjekket at jeg hadde flytevester, og virket som trivelige karer.

Ikke så utpreget solbrillefaktor.

Men jeg skal jo være så ærlig så er det jo litt ekstra gøy når de gutta der tabber'an litt. :cheers:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

I Søgne har de valgt en RIB som politibåt, det er bra, for de er ikke helt til stede virker det som... Noe jeg har lurt på er hvorfor ta unge mennesker som kan seile som det så fint heter, selv om båten går litt fortere enn det som er lov, fartsgrensa er jo helt borti natta, derfor bryr ingen seg. Poenget er, det er ikke ungdommen som er problemet, det er de ferdig utlærte skipperene på 40 år i båter som er 35-45 fot som skal ha med seg hele fjorden når de kjører, nemlig, 40 åringer seiler ikke, de kjører! De bakker ikke, de rygger. Hvem er problemet? Hvem står det om i avisene? Noe annet jeg lurer på er hvorfor det sies at kvinner er så flinke , og aldri utsettes for ulykker, det er bare 5 % av ulykkene der kvinner har kjørt. Når man tenker på at det er 0,5 % av kvinnene som kjører båt, da ser du hvor farlige de er!

• 9 måneder senere...

Sterke ord!

Men også Fredrikstad tingrett framfører ramsalt kritikk mot politiets seilas:

"Hadde han brukt de navigasjonsmidler han hadde til rådighet, burde ulykken vært unngått. Ved å unnlate dette, har han ikke vært tilstrekkelig aktsom"

Sterke ord!

Nå er det altså stadfestet at det er ulovlig å "parkere" båten på et skjær.

SITAT:

Selv om det både var radar og kartplotter om bord, unnlot båtføreren å benytte seg av disse hjelpemidlene. Dette mener retten var klart uaktsomt.

"Hadde han brukt de navigasjonsmidler han hadde til rådighet, burde ulykken vært unngått. Ved å unnlate dette, har han ikke vært tilstrekkelig aktsom", skriver dommeren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja.

Og Aftenposten var jo ikke mindre knusende i sin karakteristikk i avisartikkelen:

Alle politifolk er spesielt trenet i å observere og huske detaljer, men forklaringene spriker så mye at man knapt skulle tro at de hadde vært med på samme seilas.

Mens båtføreren forklarte at båten nærmest gikk på tomgang og var i ferd med å akselerere, anslo en annen politimann farten til å være mellom 20 og 30 knop.

Dette er de samme myndighetspersoner hvis vitneprov det aldri blir stilt spørsmålstegn ved av norske dommere når de i en rettsak under ed framstår som enige om at en sivil borger har overtrådt fartsgrensen.

Det er slik med oss vanlige dødlige, og fornuftige. At det er noen få som ødeleger for de som er skikkelig.

Sånn føler jeg også det er med politiet, truffet på mange/flere som er fornuftig og skikkelige. Men så er noen av politiet som er så "ihuga politi" (både til lands og til vanns), at det blir bare cowboy opplegg av hele greia. Driter seg selv og hele etaten ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...