Jump to content

12V støvsuger/våtsuger som kan anbefales?


Snekker'n

Recommended Posts

Jeg har en kercher, kjøpt på elkjøp for ett par år siden. Har brukt den til oppussing hjemme samt ved motorbytte i båt og oppsuging av drit fra kjølsvinet. Den fungerer utmerket. Husker ikke akkuratt typebetegnelsen, men den har gul motordel og beholderen er av metall. kostet vel snaue 1200 kr hvis jeg ikke husker feil. Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den ihvertfall

Link to post
Share on other sites

OK, da misforsto jeg hva du var ute etter.

 

Kjøpte for noen år siden en billig en fra Clas Ohlson.

Den kunne ikke brukes til noen ting. Bråkte som et uvær, men hadde vanskeligheter med å suge opp en hybelkanin.

 

Hvis ikke økonomien er for stram vil jeg anbefale å kjøpe en anerkjent suger, f.eks Kärcher, som er ett hakk kraftigere enn du i utgangspunktet behøver.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en SLIK tørr og våtsuger på Clas Ohlson til skøyta vår i 2006. Den har blitt brukt til oppsuging av oljesøl, sand og ymse tykk guffe fra kjølen i tillegg til vanlig lettere oppgaver og den har holdt forbausende bra. Passe på å bruke riktig filter til oppgaven så er den temmelig seiglivet. Slangen tetter seg fort med grove høvelfliser og slikt men det må man jo regne med.

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Har en Nilfisk Aero. 230V, men en suger alt fra spiker og små plankebiter til vann og aske. Litt stor for å oppbevare i et lite hjem (eller båten), men veldig praktisk når man pusser opp. Enkel å operere og mange sugehoder.

 

Finnes også i en mindre modell, Alto(?).

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Tar opp igjen denne tråden da min kjære støvsuger har takket for seg. Dette er den beste jeg har vært ute for og jeg lurer egentlig på om den går an å få tak i enda? Er det andre som er like gode? Flere som har en slik gammel traver av en strømsluker?

 

cimg0039.jpg

Redigert av sveinh04 (see edit history)

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Etter sammenslåing av 2 tråder kan det bli litt ulike svar, da det er 2 forskjellige typer støvsugere som diskuteres samtidig.

 

Vi er tilfreds med Biltemas 12V støvsuger som du viser bilde av.

En av de egenskapene jeg setter pris på er den tynne fleksible slangen, som for oss passer bra ned i "falsen" på dørk-platene.

Ikke forvent at den suger skruer og spiker ut av skottsidene, men den er alt i alt en bra støvsuger.

 

Når det gjelder sterkstrøms grovsuger er jeg fortsatt av den oppfatning at det er bra å gå for en kraftig modell av et anerkjent merke.

F.eks Kärcher eller Nilfisk/Alto.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ha noen støvsuger som suger vann. For mitt vedkommende blir behovet mer å få opp igjen sand og annen skit som kommer i båten etter at ungene har vært utenfor.

Vann og spiker og skruer og annet verktøy bruker jeg annet redskap for å ta opp igjen. Hendene kan også brukes til så mangt :lol:

Ellers har jeg lensepumpe hvis det kommer vann i båten men mi er tett så dette er ikke noe reelt behov...

Redigert av Speedy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære deg Frøken Fryd.

Denne tråden er ikke ødelagt.

Jeg henviser til trådstarteren

Er det noen som har erfaring med 12v støvsuger som fungerer bra? Ser Biltema med flere har relativt rimelige støvsugere, men er det noe sug i dem? Jeg ønsker ikke å kjøpe noe jeg bare vil irritere meg over. Har dere noen anbefalinger?

 

Synes vi fremdeles er midt inne i temaet for hva det spørres om her.

Link to post
Share on other sites

Sammenslåing av tråder eller ikke. Vi får bare være konsekvent på hvilke støvsuger vi snakker om eller ønsker info om i innleggene.

 

vel, vel. Mitt spørsmål gjelder 12V støvsuger. Jeg har fått med meg at Biltema sin til 169,- er et godt alternativ og anbefales av mange her på forumet. Jeg kunne tenke meg en som også tåler å støvsuge vann. Finnes det noen rimelig godt alternativ i den kategorien?

Link to post
Share on other sites

Hei, Frøken Fryd

 

Støvsugeren jeg nevnte i her koster rett i overkant av 1000 kr. Ikke veldig dyr, og vi (konemor og jeg) er enige om at den er blant det nyttigste vi har kjøpt. Den støyer en del sammenlignet med vanlige støv-støvsugere, men som sagt så spiser den omtrent alt.

 

Den blir nok ganske grisete om du bruker den til å suge olje, men det bør være mulig - uten at jeg vil stå som ansvarlig dersom det viser seg at jeg tar feil.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tok like godt kontakt med Vaktmesteren på bygget her, han hadde brukt mye slikt utstyr og hadde klare meninger om det også. Han ville valgt Karcher grunnet tilgangen til service og deler, dette gjelder da Bergen. Han hadde også prøvd de rimelige rett-over-tusen-lappen utgavene og de holdt kun ett par dager. Gikk man opp på en modell til 3000,- ville man få noe som kom til å vare i mange år. Han var ikke i tvil om hva han ville kjøpt til eget hus og hjem.

Nå er jo selvsagt bruken til en vaktmester noe større enn for oss andre, samtidig som han skulle vite hva han snakket om. Jeg har også sett at noen har tappeslange for å tappe ut vann, det skulle forenkle flytting av enheten når beholderen fylles opp. Noen utgaver har auto start ved bruk av verktøy, jeg vil nok ikke bruke penger på det.

Etter litt googling fant jeg denne kampanjen, jeg vet ikke noe om prisene her men modellen NT35/1 Eco virker interresant. Jeg får kjøre innom å se om ikke de kan gå med på disse prisene.

Link to post
Share on other sites

Han hadde også prøvd de rimelige rett-over-tusen-lappen utgavene og de holdt kun ett par dager.

 

Min våtsuger (Volta??) kostet vel rundt tusenlappen og har vært i flittig bruk i 8-10 år nå! Så litt mer enn et par dager tror jeg nok du kan forvente, selv med de aller billigste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...