Jump to content

Strømforsyning for lap-top.


Jenny

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg ny lap-top som skal brukes som kartmaskin i båten.

Lap-top`en krever 19 volt spenning.

Så er spørsmålet:

Vil det være best med en 12/19 volt omformer eller er det en bedre ide å bruke en 12/220v inverter som kobles rett på eksisterende 220/19v strømadaper?

Tror 12/220v inverter faller mye rimeligere i innkjøp.

Må jo også tenke på hva som er best mht. det totale strømforbruket i båten og hva som er gunstigst for kartmaskinen.

Noen som kan gi et glupt råd eller har egne erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Som du selv sier er jo en 12/220 v konverter billigere + at du kan bruke denne til andre ting som krever 220 volt.

 

Skal du kjøpe en 12/220 sak må du ikke kjøpe en av de ALLER billigste. Sjekk først med selger om den kan brukes til å drive sensitivt utstyr som en pc.

 

Ta også med i regnestykke at en konverter tar litt plass og gjerne har en vifte som bråler litt. Høres selvsagt ikke gjennom motordur men har du tenkt å sitte med pcen om kvelden vil du kunne få klager fra familien hvis ikke konverterens stues inn i et skap.

 

Bruker selv konverter fra seatronic og er fornøyd.

Link to post
Share on other sites


Bruker selv konverter fra seatronic og er fornøyd

 

Hei*

 

Ang. Inverter:

 

Lurer på hvilken det er Du har jeg? Gir den ren sinus,

eller?

 

Husk at en konverter med ren sinusspenning nok er det beste, men så er de jo minst dobbelt så dyre som de med "firkantpulser" da. Men om det er nødvendig med ren sinus, vet jeg ikke. Det kommer jo alt ann på utstyret som skal tilkobles.

 

Men en annen ting som er viktig ved valg av Inverter er jo hvor høy startstrøm den tåler, og hvor stor virkningsgraden er.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Inverter heter det vel ja....Jeg har også en fra Seatronic så kanskje jeg kan svare?

 

Jeg kjøpte inverter da relativt få hadde pc i båten så det var vanskelig å vite hva slags inverter jeg burde kjøpe for å være sikker på å få en som ikke ødela pcen.

 

Jeg sendte rett og slett en mail til seatronic der jeg sa at jeg trengte en inverter til en vanlig bærbar pc. Den kjeg kjøpte kom på ca. 950 kr inkl. porto. Da gir den neppe ren sinus hvis det er dyrt men jeg har brukt den i 3 år til bærbar pc uten problemer. Både pc og inverter har vært i båten hele tiden også om vinteren og alt fungerer   men det skal nevnes at pcen er en stor, tung støt og fuktsikker sak...

Link to post
Share on other sites

Har en rimelig konverter men ikke brukt den på PC. Gutta har derimot brukt den til en Playstation i bil i farten i baksetet  :cryin: og det gikk fint. Jeg mener (!!) at utstyr som har innebygd batteri (som en lap-top) tåler en del mer enn f eks en Playstation.

 

Jeg ville kjøpt 'etter prisen' med mulighet/avtale å bytte i tilfelle problemer. Men jeg tror det går bra.

Link to post
Share on other sites

Har en IBM, denne skal ha 16v , men jeg har satt denne på direkte på 12v, det funker bra.

PC'en har batteri og oplegg, så den er ikke så sensetiv.

Jeg skal inn med en LCD 19" monitor, til denne vil jeg bygge en 12v forsyning (hindre overspenning mm.)

Ang. ha PC i båten hele året, ser ikke noe problem med det jeg bare det ikke drypper rett ned i PC'en  :nonod:

Mener forøvrig di fleste PC merker leverer 12v stømforsyning for en pris under Inverter prisene (TROR)

:cryin:

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Hjertelig takk for mange gode svar. Det var jo også fint å slippe alle blødmene som vi kjenner fra andre lignende fora.

Tror jeg har fått dannet meg et sånn noenlunde bilde av saken, men er fortsatt ikke sikker på hva jeg bør satse på. Får sondere litt i markedet og gjerne snakke med noen fagfolk på området. Fortsatt god tid til båtsesongen tar seg opp igjen her på Vestlandet, desverre. Akkurat nå ligger båten trygt i en tomme is, så noen navigasjonsproblemer eksisterer ikke for øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå tar jeg denne tråden frem igjen siden jeg har kjøpt ny laptop som også trenger 19V (HP 4204).

 

Inverter har jeg, men vil helst ikke bruke den om bord under gange, Clas Ohlson sin sak er et alternativ. HP har sikkert sitt til noen kroner :confused: - har ikke undersøkt.

 

Jeg kom på en sprøtt ide nå:

 

Kunne lage et mini-24-volt-anlegg med et ekstra (mindre) batteri som kobles i parallel til lading og 'på toppen' (i serie) til bruk. Da her man 24V tilgjengelig som er en meget smal sak å stabilisere nedover til 19V.

 

Noen som har vært innom denne tanken og funnet ut at det ikke går? Eller ihvertfall ikke er tilrådelig? Eller bare tull?

Link to post
Share on other sites

Hva med denne:

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&Av...0&view=detailed

Har en grei pris, men gir deg 230V. (som du ikke liker)

 

Du kan kjøpe en konverter fra 12 til 24V. Så kan du regulere ned til 19V. Da får du stabil spenning uansett om strømuttaket varierer.

 

Men å bruke din allerede innkjøpte inverter må jo værer det billigste og enkleste av alt?

Link to post
Share on other sites

Lotus, den inverteren jeg har er svært lik den du viser til.

 

Men ellers tror jeg etter litt tenking at Clas Ohlson sin (32-5502) (får det ikke til med link til CO :confused:) er nok det beste - ikke minst fordi man er skodd til andre duppedingser siden den kan flere utspenninger.

 

Bare en ting: Clas O. sin leverer maks 3.5A ved 19V, min laptops 230V-strømforsyning leverer 3.95A. Men hos C.O. er det jo kurant å prøve og evt å returnere.

Link to post
Share on other sites

Lotus, den inverteren jeg har er svært lik den du viser til.

 

........  - ikke minst fordi man er skodd til andre duppedingser siden den kan flere utspenninger.

 

.

Andreas,

 

Det er der moroa begynner; der er utrolig mye "kjekt-å-ha-leamikk" som går på 220V, pluss at mor skal ha 220 til mixeren, de yngste skal ha til playstation, osv, osv, osv.....

 

Jeg har for tiden en inverter på 300VA og en på 800VA i drift ombord   -   og en heavy duty industrivariant på 500VA som ligger klar til montering.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bruker selv bærbar PC i båten, den første tiden brukte jeg inverter men fikk problemer med støy på VHF når den stod på, gikk dermed over til 12V kabel, sigaretttennertype.

Noen som vet hvordan man fjerner slik støy?

Enda en grunn å ikke bruke inverter underveis.

 

Å fjerne denne støyen gjør en vel best ved å sette inn filtre i 12V-inngangsledning. Vil tro at du finner slik i de sjappene som er spesialisert på bilstereo.

 

Evt har du også 'luft-båren' støy (radiobølger). Da hjelper det bare å sette inverteren i en blikkboks.

Link to post
Share on other sites

Andreas,

 

Det er der moroa begynner; der er utrolig mye "kjekt-å-ha-leamikk" som går på 220V, pluss at mor skal ha 220 til mixeren, de yngste skal ha til playstation, osv, osv, osv.....

Dette med playstation kjenner jeg - men det ble med bilbruk. Om bord er det kapteinen og sjefsingeniøren som bestemmer på det område. :seeya:

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Jenny !

 

Du bør definitivt kjøpe en "oppconverter" (i ditt tilfelle 12-19V), helst fra leverandøren

av din laptop. Hovedårsaken er at du får minst effekttap. ( tap er typisk <20% ) ift til en inverter.

 

Kjøper du en 12-220V inverter får du et vesentlig høyere effekttap. Du skal betale ganske mye for å få en virkningsgrad >60-65%). I tillegg vil du vanligvis få betydelig høyfrekvent stråling fra inverteren over et bredt frekvensspekter. Det kan forstyrre mye av radioutstyret du har ombord som opererer i HF båndet, f.eks din Navtex-mottaker om du har en slik en.

 

Hvis du imidlertid tenger en inverter i alle fall og i tillegg har en stor batteribank går det jo

bra uansett.......

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus !

 

Antar du kan bekrefte at ikke bare var vekten var dobbelt så stor som "vanlige" invertere.

Alt kan støydempes,- men det slår også ut på prisen. Mitt poeng er imidlertid at det er viktig å

sjekke ut hva man får/tenker å bruke,- de færreste er klar over hvilke "bivirkninger" som følger med på kjøpet.

 

90% virkningsgrad er nok mest et teoretisk tall. Allerede 40-50% "belastning" vil du  få et hysteresetap i en ringkjernetrafo på 10-15%,- du kan jo bare kjenne på den med hånden.

Link to post
Share on other sites

Likte byggesettet ditt Lasse. Spørsmålet er hvor stor strøm den klarer. Klarer den det som skal til, er det en veldig god løsning, muligens den beste.

 

Til Pippi.

Hvis trafoer skulle ha det tapet du nevner, betyr det at en fjerdedel av strømproduksjonen i Norge forsvinner i å varme opp trafostasjoner. 5% er nok et mer passende tall.

 

Ta en titt på denne: http://www.mascot.no/pdf/9150.pdf

 

80% virkningsgrad og ringkjerne. Virkningsgraden er blandt de relativt dårlige.

 

Ta en titt på denne: http://www.mascot.no/pdf/9984.PDF

 

90% virkningsgrad. En liten kompakt sak med kum 'heatsink'.  Hadde denne hatt slik virkningsgrad som du antyder, ville den bli grillet i løpet av null komma svisj.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...