Jump to content

Strømforsyning for lap-top.


Jenny

Recommended Posts

Til Lotus:

 

Jeg husker ikke max strømstyrke men fant ut at den leverte nok strøm til mitt behov. Prøvde å bygge en forrige vinter, men gjorde en eller annen feil, så den kom aldri på lufta. :smiley:

 

Begynner å bli nokså mange år siden jeg var mester med loddebolten.

Den havnet i skuffen for uferdige prosjekter

 

Kjøpte en fra compaq isteden.  

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om mitt spørsmål fra tidligere i vinter har fått en slags renesanse.

Har forlengst installert Clas Ohlsons eliminator, mitt behov er 19 Volt. Den fungerer foreløpig helt utmerket. Får håpe den også gjør jobben når sommeren kommer med (forhåpentligvis) noe høyere temperatur i luften. Da ser jeg jo også om den tåler kontinuerlig drift over noe lenger tid. Tror det skulle gå bra.

Vil helst unngå 12v/220v. Vil ikke ha allslags "husholdningsapparater" inn i båten, dersom det kan unngås. Utrolig hvilke behov som dukker opp når "mannskapet" vet at muligheten finnes.

Da er det bedre å si at det desverre ikke lar seg gjøre.

:wink:Båtlivet skal være litt primitivt, synes jeg. Som utstyrer meg med laptop ombord (men det er jo en gutte-ting).

Link to post
Share on other sites

Vil helst unngå 12v/220v. Vil ikke ha allslags "husholdningsapparater" inn i båten, dersom det kan unngås. Utrolig hvilke behov som dukker opp når "mannskapet" vet at muligheten finnes. Da er det bedre å si at det desverre ikke lar seg gjøre.

:wink:Båtlivet skal være litt primitivt, synes jeg. Som utstyrer meg med laptop ombord (men det er jo en gutte-ting).

Godt sagt. Jeg har heller ikke inverter og vil vil ikke ha det. Husholdningsapparatene får holde seg på land. Laptop er navigasjonsutstyr, og det er noe helt annet  :headbang:
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har nettopp kjøpt meg ny lap-top som skal brukes som kartmaskin i båten.

Lap-top`en krever 19 volt spenning.

Så er spørsmålet:

Vil det være best med en 12/19 volt omformer eller er det en bedre ide å bruke en 12/220v inverter som kobles rett på eksisterende 220/19v strømadaper?

Tror 12/220v inverter faller mye rimeligere i innkjøp.

Må jo også tenke på hva som er best mht. det totale strømforbruket i båten og hva som er gunstigst for kartmaskinen.

Noen som kan gi et glupt råd eller har egne erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Trekker fram denne igjen, jeg, da jeg har nye erfaringer: :rolleyes:

Når vi skulle ut med båten i helgen, stresset jeg meg opp (2 små barn på høygir, osv) med det resultat at jeg ved en feil endte opp med å prøve å mate landstrømladeren(30A) med spenning fra inverteren(300W). Jeg glemte rett og slett å trekke ut laderen før jeg la inn inverteren etter at landstrømmen var tatt. Det førte til at inverteren feilet (35A sikring røyk; Jeg hadde ikke med ny 35A), og siden kartplotteren er en bærbar PC med 230VAC tilførsel, hadde jeg ikke lenger kartplotter heller. :headbang: Dermed var det fram med papirkartene igjen.

Anbefalt løsning fra meg er derfor: Dedikert spenningstilførsel til kartplotter ved å kjøpe Clas Ohlson sin omformer 12VDC til 15-24VDC 32-5502(3,5A) eller 38-1383(6A). :cool:

Inverteren kan fungere som backup-løsning heretter. Da trenger jeg ikke spenningssette inverteren hver gang vi skal kjøre heller! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne til min laptop ombord, fungerer helt perfekt.

 

http://www.eurobatteries.com/sitepages/pow...tors-dc-dc.asp#

<{POST_SNAPBACK}>

Hei boolle!

 

Hvilken av dem som vises på denne web-siden er det du har kjøpt?

 

 

fredivar:

 

Hei

Ja, det er litt forvirrende disse oppsettene på disse nettbutikkene.

Husker at tidligere var de avbildet direkte , men det bildet du henviser til på denne web-siden er for den teksten som står under bildet inne på websiden......, og man må finlese litt for å oppdage forvekslingen. Huff og huff :crazy::cryin:

 

Slik sidene er satt opp, har jeg heller ikke klart å linke direkte til det produktet jeg ønsker. Kanskje jeg gjør noe feil?

 

 

Min konklusjon:

 

Har kjøpt mange selv og anbefalt enda flere av kamerater å satse på disse 12 V strømforsyningene fra Clas Ohlson.

De fungerer meget bra også over tid, og med fleksible plugger for de fleste merker. (også den spesielle "firkanta" til en god del DELL modeller)

 

Det er to utgaver:

 

Trekker din laptop maks 3,5 A, så greier du deg fint med denne:

v.nr.: 32-5502 til kr.398,-

 

Trekker den mere eller du vil være "sikker" på nok strøm så heter storebroren:

v.nr.: 38-1383 og leverer ved 15-20 V 6A og det til en gunstig pris av kr. 498,-

 

 

Havbris:

 

Er meget enig med deg i dine erfaringer, siden jeg har vært borti det samme.

Jeg har derfor lært meg til å ha alternativer - så jeg har i tillegg til min 12V strømforsyner, også en inverter og min 220V strømforsyner til laptopen liggende.

Inverteren kan jeg ved spesielle behov også bruke til lading av mobil- og kamerabatterier til meg selv og ellers alle forskjellige merker/typer ladere for 220V som venner måtte ha med seg!

 

 

MEN som sagt - dedikerte 12 V ladere er det som fungerer best til vanlig, synes jeg da! :wink::smiley::sailing:

 

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to utgaver:

 

Trekker din laptop maks 3,5 A, så greier du deg fint med denne:

v.nr.: 32-5502 til kr.398,-

 

Trekker den mere eller du vil være "sikker" på nok strøm så heter storebroren:

v.nr.: 38-1383 og leverer ved 15-20 V 6A og det til en gunstig pris av kr. 498,-

Havbris:

 

 

 

Dette kan jeg bekrefte. 38-1383, som 32-5502, skal mates med 11-14VDC. Jeg har nå kjøpt 38-1383(6A) for å være sikker, selv om PC'en jeg har nå bare skal trekker 2,9A. Skal ut i båten og teste den med PC'en når kona kommer hjem ikveld. :drink:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte denne inverteren i forrige båt: Link

Byttet til ren sinus etter at hovedkortet røk etter bruk av modifisert sines inverter (Mascot 600W).

 

Har nå kjøpt samme inverter i nybåten og prøvde den idag. Fungerer utmerket. Virkningsgrad er 95% ved opp til 1/3 last og 90% ved full last.

Selges hos Seatronic til 2290,- (Tilbud :lol: )

 

Kjøpte den lokalt til 1500,- :wink:

 

Min HP laptop er strømkrevende (90 W) som sikkert skyldes at det står en "stasjonær type processor" i den.

En 12/19V omformer fra HP er dyr, og la da heller til litt og fikk en ren sinus inverter.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den første på toppen av siden - du kan regulere "trinnløst" fra 15V opp til (jeg husker ikke?).

 

http://www.eurobatteries.com/sitepages/des...ower%20Adaptors

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei igjen !

 

Kan denne være stor nok da?

 

Leverer fra 1,5V og opp til 12 V og 1500mA, eller er det bare jeg som leser feil?

 

Ellers ser den mistenkelig lik ut den som C.Ohlson leverer som 3,5A utgave.

 

Hjalmar

Link to post
Share on other sites

Brukte denne inverteren i forrige båt: Link

Byttet til ren sinus etter at hovedkortet røk etter bruk av modifisert sines inverter (Mascot 600W).

 

Har nå kjøpt samme inverter i nybåten og prøvde den idag. Fungerer utmerket. Virkningsgrad er 95% ved opp til 1/3 last og 90% ved full last.

Selges hos Seatronic til 2290,- (Tilbud  :lol: )

 

Kjøpte den lokalt til 1500,-  :wink:

Det er denne inverteren jeg har(hadde). Jeg sier "hadde" for etter at jeg ved feil overbelastet den med landstrøm-batteriladeren, så knekker den internsikringen(35A!), fant jeg ut i går kveld. :cryin:

Jeg har nå demontert den og skal reklammere på den. Hvis dette ikke dekkes av garanti, så koster sikkert reparasjon like mye som en ny, er jeg redd. :headbang: Den er ca 1,5 år gammel, og jeg har vært veldig, veldig godt fornøyd med den til nå ihvert fall. :yesnod:

I går kveld testet jeg også 6A, 12VDC til 15-24VDC omformeren fra CO på PC'en og den fungerte fint :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en 150 watt inverter med modifisert sinus som strøm til laptopen ombord. Dette funker helt fint, men har ikke brukt det sammen mer enn et par ganger. Er det noen som vet om jeg kan regne med at den mod. sinusen kan skape problemer på et senere tidspunkt, når det har funket fint så langt. Ingen ulyd i pc eller uskarp skjerm eller noen fortyrrelser, som jeg har lest skal være tegn på at pc ikke liker mod. sinus. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg ny lap-top som skal brukes som kartmaskin i båten.

Lap-top`en krever 19 volt spenning.

Noen som kan gi et glupt råd eller har egne erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Etter å ha hatt heller lite hell med 12VDC/230AC inverter på 150W, kjøpte jeg denne her hos Komplett.no

Den funker helt utmerket.

Du kan velge 15/16/18/19/20 Volt (6A) og 22/24 Volt (5A) DC output (max. 120W)

Koster Kr. 695.-

 

Det følger med diverse plugger som passer til de fleste LapTop'er.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...