Sylvester Startet 30.Juni.2007 Del på Facebook Startet 30.Juni.2007 Er det noen som kan tipse meg om årsaken. Under 2000 omdr. ingen røyk. Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer. Motorene er Volvo TAMD 41B. Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Er det noen som kan tipse meg om årsaken.Under 2000 omdr. ingen røyk.Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer.Motorene er Volvo TAMD 41B.Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. Hei Tegn tyder på for mye diesel i forhold til luft, sjekk turboen.mvhgiver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 skjekk luftfilterne først. Er turboene dårlige får du svartrøyk som kan minne om en dampbåt. Får du maskinene opp i turtall da??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 skjekk luftfilterne først. Er turboene dårlige får du svartrøyk som kan minne om en dampbåt. Får du maskinene opp i turtall da??? Takk for raske tilbake meldinger. Har sjekket uten luft filter, ingen forandring, turtall ok. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Hei Tegn tyder på for mye diesel i forhold til luft, sjekk turboen. mvh giver Hvordan skal jeg kontrollere om turboen er ok? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 (redigert) Enklese testen er kanskje å sjekke om turbinhjulet snurrer lett rundt. Om du kommer til turboen med et par fingre da. Mulig du må skru av eksosslangen på turboen. PS! Dette gjøres når motoren ikke er i gang! har fortsatt Poseidons "turbofinger" på netthinnen Redigert 30.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Ja skal være enig i teorien om turboen, men da ville han ikke fått opp turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 TAMD'ene begynner vel først å lade turboene på rundt 2500 rpm. Det sies også at motorene er slappere enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Enklese testen er kanskje å sjekke om turbinhjulet snurrer lett rundt. Om du kommer til turboen med et par fingre da. Mulig du må skru av eksosslangen på turboen. PS! Dette gjøres når motoren ikke er i gang! har fortsatt Poseidons "turbofinger" på netthinnen Skal sjekke turboen i morgen, skal prøve å unngå " turbofinger". Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Ladeluftlekkasje? Sjekk at innsugsmanifolden er tett i anslutningen mot blokken. Det skal ikke mye til før litt av ladetrykket stikker av den veien og da er det mindre luft tilgjengelig til å brenne den fuel som pumpen leverer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene . Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene .Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm?? Tror det er på begge motorene , skal sjekke mer i morgen, har kjørt en del på lavt turtall, men også på marsj fart. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 høres rart ut. har du sjekket om propeller og drev er OK? tenker på om du har fått noe i propellene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 høres rart ut. har du sjekket om propeller og drev er OK? tenker på om du har fått noe i propellene Tror ikke det kan være noe på propellene( har aksling), da skulle det vel merkes litt på lavere turtall også. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Når begge motorene får samme symptomer samtidig må en lete etter fellesnevnere, hva med lufttilgangen i motorrommet? Kan noe ha blokkert denne? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Du hadde ikke klatrt å komme opp i samme turtall med turbo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 (redigert) Dyser er jo også et sted å sjekke, hadde en 41 motor som røyk fælt (hekken og gummibåten så ikke ut). Selv om denne motoren var slitt utover maks målet til VP og derfor ble totaloverhalt mente mekanikeren at det nok var dysene som var skyld i den svarte røyken... Tross en hekk som meget fort ble svart så var det ikke så lett å se røyken i marsjfart, du måtte se mot horisonten, men da så du osen, spesielt i stille vær dermed vil jeg tro at det kan være litt vanskelig å se om det bare er den ene motoren eller begge. Når det gjelder luft så er det jo bare å hive av luftfilter og åpen lukene så har du utelukket om det er feil på tilgang på luft... Lykke til Redigert 30.Juni.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Slik du skriver har du to motorer, ikke sannsynligt at du får feil på begge motorene samtidigt. Det gjelder å se på det som kan påvirke begge motorene. Svart røyk er som regel forbundet med uforbrent diesel. For lite luft i forhold til dieselmengden, for tungt belastet, for lite luft, uren diesel. osv... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Kom dette plutselig mens båten var i bruk eller kom det etter at båten ikke hadde vært i bruk en stund? Det gror jo en del på denne årstiden og litt for mye groe på begge propellene vil jo føre til tyngre drift. Gjerne overbelastning som fører til svart røyk i fra begge maskinene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 1.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 (redigert) Tror jeg har funnet grunnen til den svarte røyken. Det var en eksos lekkasje i motor rommet, mellom eksosbend og manifoil, klemmen var tert opp. Eksosen blir derfor sugd inn i motoren igjen(forurenset luft inn i motorene), det var også en del sot i motor rommet. Skal det ikke være en pakning mellom eksosbend og manifoil? Hos meg var det stål mot stål,så det ut som. Redigert 1.Juli.2007 av Sylvester (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Svart 1.Juli.2007 Del på Facebook Svart 1.Juli.2007 Vis du mener mellom eksosbend (krøk) og turbo, så skal det være en tynn rund pakning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Da var eksos lekkasjen tettet, motor rommet vasket, og turboene vasket etter Poseidon metoden, sterkt zalo vann og skylling med gassen i " bånn". Godt som nytt. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 (redigert) og turboene vasket etter Poseidon metoden,sterkt zalo vann og skylling med gassen i " bånn". forhåpentligvis uten "turbofinger'n" Redigert 2.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 OUCH!!! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 forhåpentligvis uten "turbofinger'n" Hadde opptelling etterpå, alle 10 tommel tottene på plass. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.