Sylvester Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Er det noen som kan tipse meg om årsaken. Under 2000 omdr. ingen røyk. Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer. Motorene er Volvo TAMD 41B. Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
giver Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Er det noen som kan tipse meg om årsaken.Under 2000 omdr. ingen røyk.Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer.Motorene er Volvo TAMD 41B.Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. Hei Tegn tyder på for mye diesel i forhold til luft, sjekk turboen.mvhgiver Quote Link to post
princess32 Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 skjekk luftfilterne først. Er turboene dårlige får du svartrøyk som kan minne om en dampbåt. Får du maskinene opp i turtall da??? Quote Link to post
Sylvester Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 skjekk luftfilterne først. Er turboene dårlige får du svartrøyk som kan minne om en dampbåt. Får du maskinene opp i turtall da??? Takk for raske tilbake meldinger. Har sjekket uten luft filter, ingen forandring, turtall ok. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Sylvester Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Hei Tegn tyder på for mye diesel i forhold til luft, sjekk turboen. mvh giver Hvordan skal jeg kontrollere om turboen er ok? Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Bitteliten Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 (edited) Enklese testen er kanskje å sjekke om turbinhjulet snurrer lett rundt. Om du kommer til turboen med et par fingre da. Mulig du må skru av eksosslangen på turboen. PS! Dette gjøres når motoren ikke er i gang! har fortsatt Poseidons "turbofinger" på netthinnen Edited June 30, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
princess32 Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Ja skal være enig i teorien om turboen, men da ville han ikke fått opp turtallet. Quote Link to post
Bitteliten Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 TAMD'ene begynner vel først å lade turboene på rundt 2500 rpm. Det sies også at motorene er slappere enn vanlig. Quote Link to post
Sylvester Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Enklese testen er kanskje å sjekke om turbinhjulet snurrer lett rundt. Om du kommer til turboen med et par fingre da. Mulig du må skru av eksosslangen på turboen. PS! Dette gjøres når motoren ikke er i gang! har fortsatt Poseidons "turbofinger" på netthinnen Skal sjekke turboen i morgen, skal prøve å unngå " turbofinger". Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Skipper Worse Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Ladeluftlekkasje? Sjekk at innsugsmanifolden er tett i anslutningen mot blokken. Det skal ikke mye til før litt av ladetrykket stikker av den veien og da er det mindre luft tilgjengelig til å brenne den fuel som pumpen leverer. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
princess32 Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene . Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm?? Quote Link to post
Sylvester Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene .Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm?? Tror det er på begge motorene , skal sjekke mer i morgen, har kjørt en del på lavt turtall, men også på marsj fart. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Bitteliten Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 høres rart ut. har du sjekket om propeller og drev er OK? tenker på om du har fått noe i propellene Quote Link to post
Sylvester Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 høres rart ut. har du sjekket om propeller og drev er OK? tenker på om du har fått noe i propellene Tror ikke det kan være noe på propellene( har aksling), da skulle det vel merkes litt på lavere turtall også. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
SveinHa Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Når begge motorene får samme symptomer samtidig må en lete etter fellesnevnere, hva med lufttilgangen i motorrommet? Kan noe ha blokkert denne? Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
princess32 Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Du hadde ikke klatrt å komme opp i samme turtall med turbo Quote Link to post
bjoris Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 (edited) Dyser er jo også et sted å sjekke, hadde en 41 motor som røyk fælt (hekken og gummibåten så ikke ut). Selv om denne motoren var slitt utover maks målet til VP og derfor ble totaloverhalt mente mekanikeren at det nok var dysene som var skyld i den svarte røyken... Tross en hekk som meget fort ble svart så var det ikke så lett å se røyken i marsjfart, du måtte se mot horisonten, men da så du osen, spesielt i stille vær dermed vil jeg tro at det kan være litt vanskelig å se om det bare er den ene motoren eller begge. Når det gjelder luft så er det jo bare å hive av luftfilter og åpen lukene så har du utelukket om det er feil på tilgang på luft... Lykke til Edited June 30, 2007 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
880 Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Slik du skriver har du to motorer, ikke sannsynligt at du får feil på begge motorene samtidigt. Det gjelder å se på det som kan påvirke begge motorene. Svart røyk er som regel forbundet med uforbrent diesel. For lite luft i forhold til dieselmengden, for tungt belastet, for lite luft, uren diesel. osv... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hydrox Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Kom dette plutselig mens båten var i bruk eller kom det etter at båten ikke hadde vært i bruk en stund? Det gror jo en del på denne årstiden og litt for mye groe på begge propellene vil jo føre til tyngre drift. Gjerne overbelastning som fører til svart røyk i fra begge maskinene. Quote Link to post
Sylvester Posted July 1, 2007 Author Share Posted July 1, 2007 (edited) Tror jeg har funnet grunnen til den svarte røyken. Det var en eksos lekkasje i motor rommet, mellom eksosbend og manifoil, klemmen var tert opp. Eksosen blir derfor sugd inn i motoren igjen(forurenset luft inn i motorene), det var også en del sot i motor rommet. Skal det ikke være en pakning mellom eksosbend og manifoil? Hos meg var det stål mot stål,så det ut som. Edited July 1, 2007 by Sylvester (see edit history) Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Bawaria Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Vis du mener mellom eksosbend (krøk) og turbo, så skal det være en tynn rund pakning Quote Link to post
Sylvester Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Da var eksos lekkasjen tettet, motor rommet vasket, og turboene vasket etter Poseidon metoden, sterkt zalo vann og skylling med gassen i " bånn". Godt som nytt. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Bitteliten Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 (edited) og turboene vasket etter Poseidon metoden,sterkt zalo vann og skylling med gassen i " bånn". forhåpentligvis uten "turbofinger'n" Edited July 2, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Boywonder Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 OUCH!!! Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sylvester Posted July 3, 2007 Author Share Posted July 3, 2007 forhåpentligvis uten "turbofinger'n" Hadde opptelling etterpå, alle 10 tommel tottene på plass. Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.