Jump to content

Svart røyk på Volvo TAMD 41B


Sylvester

Recommended Posts

Finnes også på mine 71B motorer. Disse tørr ikke jeg røre. Kan bli mye verre hvis du ikke vet hva du Gjør.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Knut T. akkurat samme hos meg, men har nok ikke den røykskyen du beskriver. Legger igjen svartrøyk når turbo slår inn. Turboen begynner å jobbe på 2300 RPM hos meg Er jeg i plan så er det ikke svartrøyk.

Så selv om symptonene er like, er problemet antakelig forskjellig. Jeg tror på turboer hos meg, du har byttet skjønner jeg, så kan eliminere det. Dyser kan du jo også eliminere. Er vel noe med luft eller blandingtilførsel hos deg da. Ett par gode tips er jo her i tråden. Ville nok lest meg opp på denne aldaventilen, før jeg hadde klådd på den. kan jo gjøre vondt verre med, ujusterer man hele greia. Kan ikke noe om den, men sikkert mange inklusive SOBO som kan beskrive hvordan en slik justeres, hvordan man kan måle justeringen etc.

Link to post
Share on other sites

ALDA ventil er Mercedes sitt navn (ALDA – Automatische Lade Druck Anreicherung.) men samme type innretning finnes på de fleste turbodiesler. Den virker slik at dieselpumpen begrenser dieselmengden og den gir på mer når turbotrykket bygger seg opp. Justeringen er enkel: Plomberingen må fjernes/ødelegges og da kommer en til en unbrakoskrue med låsemutter. Løsne låsemutteren og skru unbrakoen 1/4 - 1/2 tørn en vei og prøvekjør (noter hvilken vei og hvor mye slik at du har kontroll med hvor du er og lett kan komme tilbake til utgangspunktet). Du ser nok lett virkningen og skrur du for langt i riktig retning mister du effekt så båten gjerne ikke går i plan. Det er en enkel prøv-og-feil metode...

 

Dette her er Mercedes men den svarte plastproppen må vekk og gjerne også aluminiumsrøret proppen står i.

bilde

 

Fant ikke noe skikelig bilde av VP41 pumpe men det er noe slikt ("ALDA" ventilen helt på toppen):

bilde

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...