Jump to content

Svart røyk på Volvo TAMD 41B


Sylvester

Recommended Posts

Er det noen som kan tipse meg om årsaken.

Under 2000 omdr. ingen røyk.

Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer.

Motorene er Volvo TAMD 41B.

Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. :sad:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
quote.gif
Er det noen som kan tipse meg om årsaken.
Under 2000 omdr. ingen røyk.
Over 2000 omdr. kommer svart røyk, veldig mye etter som jeg gir på enda mer.
Motorene er Volvo TAMD 41B.
Det kan også virke som det ikke er så spreke som tidligere. :sad:

Hei
Tegn tyder på for mye diesel i forhold til luft, sjekk turboen.
mvh
giver
Link to post
skjekk luftfilterne først. Er turboene dårlige får du svartrøyk som kan minne om en dampbåt. Får du maskinene opp i turtall da???

Takk for raske tilbake meldinger.

Har sjekket uten luft filter, ingen forandring, turtall ok.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Enklese testen er kanskje å sjekke om turbinhjulet snurrer lett rundt. Om du kommer til turboen med et par fingre da. Mulig du må skru av eksosslangen på turboen.

 

PS! Dette gjøres når motoren ikke er i gang! :smiley: har fortsatt Poseidons "turbofinger" på netthinnen

Skal sjekke turboen i morgen, skal prøve å unngå " turbofinger".

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene .

 

Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm??

Link to post
quote.gif
Er dette på begge motorene??. Veldig skjelden at begge turboene svikter sammtidig. Jeg ville prøvd å gi full gass, kommer du da opp i topp turtall er det ingen ting i veien med turboene. Du vil også høre viningene fra turboene .

Har du kjørt på lavt turtall en god stund??. Under 2500 rpm??

Tror det er på begge motorene , skal sjekke mer i morgen, har kjørt en del på lavt turtall, men også på marsj fart.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
høres rart ut. har du sjekket om propeller og drev er OK? tenker på om du har fått noe i propellene

Tror ikke det kan være noe på propellene( har aksling), da skulle det vel merkes litt på lavere turtall også.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Når begge motorene får samme symptomer samtidig må en lete etter fellesnevnere, hva med lufttilgangen i motorrommet? Kan noe ha blokkert denne?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Dyser er jo også et sted å sjekke, hadde en 41 motor som røyk fælt (hekken og gummibåten så ikke ut). Selv om denne motoren var slitt utover maks målet til VP og derfor ble totaloverhalt mente mekanikeren at det nok var dysene som var skyld i den svarte røyken... Tross en hekk som meget fort ble svart så var det ikke så lett å se røyken i marsjfart, du måtte se mot horisonten, men da så du osen, spesielt i stille vær dermed vil jeg tro at det kan være litt vanskelig å se om det bare er den ene motoren eller begge.

 

Når det gjelder luft så er det jo bare å hive av luftfilter og åpen lukene så har du utelukket om det er feil på tilgang på luft...

 

Lykke til

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Slik du skriver har du to motorer, ikke sannsynligt at du får feil på begge motorene samtidigt. Det gjelder å se på det som kan påvirke begge motorene. Svart røyk er som regel forbundet med uforbrent diesel. For lite luft i forhold til dieselmengden, for tungt belastet, for lite luft, uren diesel. osv...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Kom dette plutselig mens båten var i bruk eller kom det etter at båten ikke hadde vært i bruk en stund? Det gror jo en del på denne årstiden og litt for mye groe på begge propellene vil jo føre til tyngre drift. Gjerne overbelastning som fører til svart røyk i fra begge maskinene.

Link to post

Tror jeg har funnet grunnen til den svarte røyken.

Det var en eksos lekkasje i motor rommet, mellom eksosbend og manifoil, klemmen var tert opp.

Eksosen blir derfor sugd inn i motoren igjen(forurenset luft inn i motorene), det var også en del sot i motor rommet.

Skal det ikke være en pakning mellom eksosbend og manifoil?

Hos meg var det stål mot stål,så det ut som.

Redigert av Sylvester (see edit history)

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Da var eksos lekkasjen tettet, motor rommet vasket, og turboene vasket etter Poseidon metoden,

sterkt zalo vann og skylling med gassen i " bånn".

Godt som nytt. :flag:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...