Jump to content

Trøndere: Hvor går sommerbåtferien 2007?


Pjolter

Recommended Posts

......Satser på ein tur innom Trondheim. Vart litt betenkt på å reise nordover etter at eg snakka med eit trønderpar på Mallorca tidlegare i vår, dei anbefalte oss å SNU. Dei meinte det var få gjesteplassar og lite å sjå. Stemmer dette?????

Først: Lite å se? Trondheim er vel landets tredje største by, så noe må det vel være å finne på. Et sikkerstikk med barna deres vil være Pirbadet som er det største(?) innendørs badeland i Norge (pirbadet.no). Videre kan Vitensenteret anbefales. Her presenteres naturvitenskapen slik at det angasjerer både små og store. Sverresborg Folkemuseum kan også være verdt et besøk. Besøk turistinformasjonen på Torvet, så får dere info om disse mulighetene samt mange andre.

 

Gjesteplasser: Det er grunnet veibygging færre gjesteplasser enn vanlig i Tronheim for båter med mast. For disse er det i praksis bare Skansen Gjestehavn som er tilgjengelig. Har dere begrenset høyde, som jeg antar Viksunden har, kan dere gå opppver Nidelven så finner dere gjestehavnen på Tavern på SB like etter å ha passert under den andre brua. Likeledes kan dere gå inn i ytre basseng, holde SB like etter moloen og gå under ravnkloløpet. Deretter holdes BB oppover kanalen til gjestehavna på jernbanen. Ved alle bruene i trondheim står det et skilt med tilhørende målestav som viser fri høyde opp til bruen. På Tavern og Jernbanen er det stort sett god plass fordi disse havnene nå ligger litt avsidesliggende til.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

He he,,. en aldri så liten tur på Brekstad altså ok67? neida ingen mann overbord og ingen klestørk engang. Jeg er nok trygt plassert hjemme i godværet. Alien med famile skal ha båten frem til ca21 Juli før vi begynner vår ferie. Nå bytter vi jo litt innbyrdes og drar sammen osv. Men i all hovedsak er det Aliens periode enda. Hyggelig at du stakk deg en tur innom da, selv om jeg ikke var der :cheers:

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja da er vi "nesten" klar. Er sikker på at vi har mat til 2 jordomseilinger og jeg trenger seriøst en kjølerom. Et stort et!!!!

2 lass er ombord. Klær og "kjølemat" skal inn i dag, sammen med oss alle. Så får vi se hvor vi havner i løpet av dagen. Planen er kongensvollen. Trosdag til Råkvågen. Håper å treffe medlemmer :-)

 

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ligger her å venter jeg da Lillefot.

Ellers en liten oppdatering. Vi kom oss da endelig fra Trondheim og satte kursen mot Brekstad. Kom dit etter en flott tur med vær fra helt stille frem til rødberget, så en del sjø, Stille igjen på Brekstad. Rare Trondheimsfjorden... :crazy:

Lå og koste oss på Brekstad, Skulle sjekke oljen før vi la av gårde. Så en diesel lekkasje i flensen på dieselfilteret etter nikkepumpen. Viste seg at det var tretthetsbrudd i flensen..... fikk laget nytt i kobber. ( det gamle var i stål ).. alt bra, og nå storkoser vi oss på Råkvåg.

 

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering .

 

Lillefot var innom :cheers: og det var hyggelig. Han hjalp til å få fyllt opp bensin til jolla siden han er lokalkjent. Hyggelig å møte deg Lillefot.

 

Ellers begynner det å fylles opp med båter her inne. 2 50 fotere og en ca 45 foter, ( Mustang)... Fremdeles fint vær. Håper det holder seg.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her da. Vi ligger fremdeles i Råkvåg etter en litt fuktig aften som ble avsluttet litt vel sent, hvis vi tenker på barna som skal opp i "rett" tid. Alien med familie kom i går og vi koste oss til de sene nattestimer. Vi var da 5 barn og 4 voksen i båten...

 

Så dagens episode om barn i båt... Ved piggen har vi en kabin hvor vår 4.5 åring sover. Der har vi et eget brannslokkningsapparat. Vel. han fant vel splinten før og akkurat når jeg skulle bære ham ut, rykket han på utløseren,,,,, si det på den måten. Det kommer mye, veldig mye bare med t lite trykk, rett inn i sovekabinen... Admirillen har vasket mye og ristet og vasket. I kveld skal vi kose oss i fred og ro uten fest og moro .. Så drar vi til Kongesvollen i morgen i 12 tiden.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Da er sommerferien 2007 over her i dette rederiet. Ferien ble vel ikke helt som vi hadde tenkt oss, men båtferie ble det i alle fall. Første del av ferien ble preget av rederinnens influensa. Båtinfluensa er like kjedelig som sofainfluensa. Siste delen av ferien var det en defekt dieselvarmer som var årsaken til at vi tilbrakte litt mer tid i havn enn hva vi hadde planlagt. Livet i båthavna kan være hyggelig det også, så vi har ingenting å klage over. Det mest positive var alle de hyggelige menneskene vi møtte. En søndag kveld vi nettopp hadde klappet til kai i Rørvik etter en fin dag ute i Gjæslingan, kom en blid og hyggelig dame bort til båten og presenterte seg som Briggfruen. Hun hadde sett vimpelen og kjent igjen båten fra bildene på baatplassen.no. Vi fikk oss en hyggelig prat og jeg fikk også hilse på Brigg og deres lille sønn. De overnattet ved kai i Rørvik på tur nordover. Senere hilste vi også på m/s Draugen m/fam. Det er ikke så ofte å treffe på andre baatplassenmedlemmer her på Trøndelagskysten, så dette var virkelig hyggelig.

 

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Ja da har vi lagt til kai for denne gangen vi også. Avsluttet med en praktfull tur fra Storfosna til Trondheim på ca 3 timer. I solnedgang og flatt hav. Rederinnen fant ut at vi skulle avslutte mens leken var god. Og når vi så på været i dag, var det bra. ( regn og kuling) Kort oppsummering. Kom inn til Skansen gjestehavn kl 00.00 i natt, Helt fullt med båter i gjestehavna siden vi har Olavsfestdagene her i Trondheim. Måtte legge meg på Dieselbrygga!. Sendte Rederinnen og alle barna hjem i taxi. mens jeg lå i båten i tilfelle noen skulle ha diesel. Avtalte med havnefogden at jeg kunne ligge der så lenge jeg hjelp folk å få fyllt. Fikk flyttet båten som nå ligger bra til vi skal frakte den hjem til Børsa.

Lite feil med båten. Alt virket utenom slange på varmtvannsbereder som ble bedre festet og "limt". samt dieselrøret som måtte byttes. Staket opp luftingen til septiken uten problemer og har oljet litt der hvor det var tørt på overbygget. Møtt mange hyggelig folk og hele 2 båtplassen.no medlemmer. En på Råkvåg og en på Kongensvollen. Været har vært rimelig dårlig og med 3 små har det røynet på i ny og ne. Vi var flinke til å gå ut i all slags vær, men i øse pøse vær blir man endel inne, og selv om båten vår er meget romslig med alle bekvemligheter, følte jeg den som trang til tider. Tror ikke jeg kan kjøpe meg unna den følelsen uansett, så større båt blir det ikke. Veldig fornøyd med båten da. Fikk med oss Råkvågdagene, mye fest og morro til de sene nattetimer. Ditto slitne om morgenen. Dette er jo første gang vi er på så lang båtferie. Vanligvis er jeg jo på hytta og bruker båt hver dag, men dette var anneledes og moro å oppleve. Alt i alt er jeg fornøyd og sliten.. hehe Bra jeg har en uke igjen av ferien. Været spiller en stoor rolle for trivsel. Gummibåten ( Planer med 4 HK med meg alene !! )

ble brukt så ofte været tillot det, Ungene syntes det var stas, Men ikke i regn som vi som sagt hadde mye av... Blir været fint i morgen slik det er forutsagt drar vi ut igjen i morgen, Men da bare på dagstur. Ferien kunne ha vært preget bedre av mere sol, men har hatt en fantastisk ferie .

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...