Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Oktober kan være kjempefin. Bare å kline til hvis værmeldingen er ok. Men det blir innmari mye mørkere, og mørket varer mye lenger. Og det kan bli is om morran på dekk og brygger. Luften kan være meget klar, og man kan oppleve ekstreme hildringer.

Jeg har nettopp kommet tilbake fra en knalltur ned til Kungshamn.

Høres bra ut! Er jo klar over at det må bli kortere dagsetapper enn jeg er vant til, men det har jeg jo erfart før. Liker ikke å kjøre rundt i mørket på steder jeg ikke er kjent. Betyr at jeg må stå tidlig opp for å utnytte dagslyset!  :smiley: Selvsagt er det jo væravhengig, så jeg skal følge nøye med på værmeldingene!

Går alt etter planen vil jo båten være noe oppgradert foran turen, med nye skroggjennomføringer, nye talgpakninger på pakkboksen og ikke minst et forbruksbatteri innstallert også. Kanskje rekker jeg til og med å få om bord VHFen innen da også!

Redigert av Pequod (see edit history)
  • 3 uker senere...

Årets opplagstur er i gang. Første stopp etter avreise fra Moss på onsdag var Halden Båtforenings utmerkede semi-uthavn på Brattholmen. Med tre sekker medbragt ved fikk vi en trivelig og kanskje litt for lang kveld i grillhytta.

Et ofte besøkt turmål på høst- og vårtur har vært Storö i øygruppen Väderöarna. Stedet er jo i utgangspunktet et paradis, men utviklingen de siste årene har etter vår oppfatning ikke vært positiv. For å ikke kapre Pequod/Bergtatts trivelige ferietråd, flytter jeg kommentarene hit.

Förr om åren besökte vi Väderöarna ett flertal gånger/år. Efter nyordningar på Storön har det bara blivit ett besök och lär inte bli fler. Hela vårt båtgäng på drygt 15 båtar tänker detsamma.

Hela verksamheten på Storön går ut på att få in så mycket pengar som möjligt utan att ge minsta service. Detta märks tydligt då för o efter säsong är lite besökare i hamnen.

Bara att beklaga att det blivit som det är.

Storö har vært preget av "krig" de siste årene - mellom SFV og vertshuset på den ene siden, og diverse historiske interesser på den andre. Denne "krigen" har tidvis vært ganske tilspisset og kommet klart til uttrykk. Som tilreisende havner man fort mellom barken og veden, og direkte trivelig blir det jo ikke. Nå virket det som om stridighetene var over (les: tapt for den ene parten).

Når vi utenom sesong har vært innom Storö, har et definitivt høydepunkt vært å tilbringe en helaften i tunnan, med ditto bevertning. Så også denne gang - men med noen skår i gleden.

For det første stengte tunnan nå kl. 21. Senest i fjor på samme tid holdt de åpent så lenge gjestene ikke var overstadig beruset. Mener bestemt at vi i fjor satt der til rundt klokka 02 på natten. Denne gang fantes det ikke varmtvann i dusjen, og som lyn fra klar himmel kom også en solid regning på håndklær og kaldt drikkevann. Håndklær og badekåpe for fire personer kom på kr 600. Dette var inkludert for et år siden. Tunne-bad på kr 1.000. Tre karafler med desalinert vann kr 90. Også dette inkludert tidligere. Legg til havneavgift kr 500. Strøm kr 50 pr. båt, noe vi valgte å ikke benytte oss av.

Servicebygget var ikke oppvarmet, det var ikke noe sted å legge søppel - og en iskald dusj kostet kr 5.

Vi har ikke noe i mot å betale for oss, men det forventes et visst samsvar mellom pris og kvalitet/servicenivå. Väderöarna fremstår som overpriset i forhold til det som leveres. Til våren blir det nok å fortøye i uthavnen på vestsiden.

...nå fortsetter vi sørover og nyter en så og si folketom skjærgård. Og jammen har også solen tittet frem.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Et ofte besøkt turmål på høst- og vårtur har vært Storö i øygruppen Väderöarna. Stedet er jo i utgangspunktet et paradis, men utviklingen de siste årene har etter vår oppfatning ikke vært positiv.

Legg til havneavgift kr 500. Strøm kr 50 pr. båt, noe vi valgte å ikke benytte oss av.

Servicebygget var ikke oppvarmet, det var ikke noe sted å legge søppel -

Vi har ikke noe i mot å betale for oss, men det forventes et visst samsvar mellom pris og kvalitet/servicenivå. Väderöarna fremstår som overpriset i forhold til det som leveres. Til våren blir det nok å fortøye i uthavnen på vestsiden.

Nå er det noen år siden sist jeg besøkte Väderöarna, og da bare i uthavnen i sundet på utsiden. Men jeg skjønner at det ikke er noen vits å besøke gjestehavnen. Selve øygruppen er jo veldig flott, og da får en finne plasser rundt i stedet.

Når vi den gang kastet fortøyningene i sundet, og skulle seile videre, tenkte vi å gå innom havnen på Väderöarna og kaste litt søppel. Fikk nesten sjokk når jeg hørte via folk i havnen der at det kostet 50 kroner for å bli kvitt en liten pose søppel. Vi droppet å kaste der, og tok det heller med oss videre. Dette er en trend i Sverige som jeg liker dårlig. Vi nordmenn er nok bortskjemte med tanke på at det står søppelkasser på de mest populære stedene i skjærgården, og at Skjærgårdstjenesten tømmer. Dette finnes jo nesten ikke i Sverige lenger, og en er nødt til å gå til gjestehavn og betale havneavgift for å kaste søppel. En får jo ikke koden til kontaineren før en har betalt. Når i tillegg havneavgiften begynner å bli i høyeste laget, vurderer jeg sterkt om en skal holde seg unna gjestehavner i Sverige. Noen turer må en jo innom for å handle osv, men det tror jeg blir korte besøk fremover.

Her på Käringön er det nå kr 100 å betale pr. døgn. Strøm er ikke nevnt med et ord, så det er nok inkludert. Sanitærbygget er fullt tilgjengelig, 4 minutters varm dusj for kr 5. Intet å utsette på dette, og havneavgiften betaler man når det passer - ikke noe mas.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Samme på Gullholmen, og videre sydover for den saks skyld. Noen steder er det ikke havneavgift på denne tiden av året (Mollösund). Ble for så vidt forbauset da vi kom til Skärhamn og ble avkrevd 300 kroner, og havnen var delvis stengt for sesongen. Men dette er en havn som virker til å være drevet av en båtforening. Vet ikke hvordan ståa er i den antatt kommunale delen tvers over sundet.

Det koster vel en hundrings mer i Grebbestad enn i Strömstad, bare for å nevne det.  

På Käringön var det full fart. Lørdag-søndag godt oppmøte av seilbåter, men ikke på noen måte fullt i havnen. Dusj og WC fullt tilgjengelig. Petersons krog hadde fullt belegg utover kvelden, hummeraften til kr 1.200 pr. snute. Etter to dager med sjømat ble det imidlertid fattet vedtak om biff-servering, så da måtte grillen frem.

God plass på Gullholmen. Som på samme tid i fjor var servicebygget avstengt med unntak av HC-toalettet. Merkelig å komme til en tilsynelatende folketom holme. Gikk en tur og dro deretter videre.

Av logistikkhensyn har ferden gått videre til Ellös. Svært søndagsstille, og hele servicebygget i gjestehavnen er avlåst. Blir neppe liggende her i natt.

Har ikke så mye erfaring ennå når det gjelder svenskekysten. Jeg har jo med vilje unngått å dra dit i toppsesongen. Fra i sommer husker jeg at jeg reagerte da Resö skulle ha 350kr for en overnatting (selv om det var gratis å ligge der på dagen.) Når Strömstad til sammenligning kostet 280 med strøm, så synes jeg det var i overkant.

Fjällbacka var nornalpriset da vi var der, samme som Strömstad og med meget hyggelige havneverter.

På turen nå denne uka betalte jeg ikke noe. I Hamburgsund var alt stengt, også automaten. I Strömstad var jo 95 prosent av plassene satt av til vinteropplag. Ifølge nettsiden deres var det satt av noen få plasser i ytre havn til vanlige gjesteplasser, men de var til gjengjeld priset til 400kr!!! I oktober!!! Da ga jeg blaffen og lå på dagbrygga uten å betale en øre...

Skjønner jeg godt. Vi var bare innom Strömstad for lunch og innkjøp, men la godt merke til "reservert vinterplass for xxx" så og si overalt.

Med min tvilsomme moral ser jeg ingen grunn til å betale havneavgift dersom servicebyggene er utilgjengelige. Forlot nettopp Ellös fordi absolutt alt var stengt og været var grått og trist. Nettopp ankommet vinteropplaget på Henån. Sista resan er med andre ord over.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Nå er det noen år siden sist jeg besøkte Väderöarna, og da bare i uthavnen i sundet på utsiden. Men jeg skjønner at det ikke er noen vits å besøke gjestehavnen. Selve øygruppen er jo veldig flott, og da får en finne plasser rundt i stedet.

Når vi den gang kastet fortøyningene i sundet, og skulle seile videre, tenkte vi å gå innom havnen på Väderöarna og kaste litt søppel. Fikk nesten sjokk når jeg hørte via folk i havnen der at det kostet 50 kroner for å bli kvitt en liten pose søppel. Vi droppet å kaste der, og tok det heller med oss videre. Dette er en trend i Sverige som jeg liker dårlig. Vi nordmenn er nok bortskjemte med tanke på at det står søppelkasser på de mest populære stedene i skjærgården, og at Skjærgårdstjenesten tømmer. Dette finnes jo nesten ikke i Sverige lenger, og en er nødt til å gå til gjestehavn og betale havneavgift for å kaste søppel. En får jo ikke koden til kontaineren før en har betalt. Når i tillegg havneavgiften begynner å bli i høyeste laget, vurderer jeg sterkt om en skal holde seg unna gjestehavner i Sverige. Noen turer må en jo innom for å handle osv, men det tror jeg blir korte besøk fremover.

Om jag inte räknat fel är det 76 "sopmajor" på holmar o skär från Göteborgs skärgård till Norska gränsen. Man kunde önskat många fler. Detta med att bli av med sopor vid tillfälligt besök i hamn har snart blivit en omöjlighet om man inte betalar 60-150 kr.

Om jag inte räknat fel är det 76 "sopmajor" på holmar o skär från Göteborgs skärgård till Norska gränsen. Man kunde önskat många fler. Detta med att bli av med sopor vid tillfälligt besök i hamn har snart blivit en omöjlighet om man inte betalar 60-150 kr.

Nå er det 2 år siden jeg var på ferie på svenskekysten. Og jeg har ikke helt oppdaterte kart. Men jeg mener å ha sett at i kartene mine var det avmerket for søppelkasser noen steder det ikke lenger var kasser. Jeg fant de ihvertfall ikke der jeg mente det skulle være.

Har det blitt færre kasser med årene tro? Litt merkelig i så fall, all den tid det er mere folk ute på holmer og skjær, og det er mere fokus på å holde skjærgården ren.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...