Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

 

Idag avgick vi Fjällbacka strax efter 10 och anlöpte Väderöarna strax efter 11.

Belönades med en av de sista longside-platserna i gamla lotshamnen.

Här är fint som alltid med kristallklart vatten och vädret är perfekt med fin värme och svag vind. Ett paradis!

 

 

Staffan Jönssons foto.
 
IMG_1634.JPG.92f747cd99a972846664e77a09472307.JPG

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite oroväckande att man skriver nytt inlägg utan att någon annan kommenterat i tråden emellan.

Man skulle ju nästa kunna tro att det inte är några norrmän på 'svenskekysten', men så är som väl är definitivt fallet kan jag säga....

 

Idag körde vi några nm runt Väderön och in i Strömsunds Kanal på utsidan av ön.

Platsen syns på sjökortsutsnittet i gårdagens inlägg ovan.

En gammal uthamn där skutor och fiskare kunde vänta ut dåligt väder.

Detta är en välskyddad naturhamn med fint vatten i yttersta havsbandet och ett populärt ställe där man inte skall ha någon förhoppning att ligga ensam.

 

En fiskare körde just förbi så middagen är räddad.

 

Staffan Jönssons foto.
Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger for anker i 'Strømmarna' syd for Lysekil. Er det fritt å ligge på svai i bukter her som ikke er merket med uthavn..? Ankret opp i en vid bukt, og en hytteier plystret på oss fra land.. ikke sjøkabler her, og vi er godt unna leden. Er det noen restriksjoner her..?

Link to post
Share on other sites

Ankra får man göra där det inte är ankring förbjuden.

Är nog ganska mycket en tolkningsfråga. Så länge du inte ankrat upp 10 meter från deras veranda är det nog ok.

 

Hur tillämpligt det är ju på havet utanför en tomt är nog ganska svårt att säga. Jag vet att man kan ha vattenrätt (rätt att lägga ut boj, bygga brygga etc) men om man kan ha tomt ut i vattnet och på så sätt ha privat vattenområde har jag ingen aning om - men jag tvivlar på det. Oavsett bör allemansrätten gälla. 

 

För att överhuvud taget applicera det nedan skrivna på ditt fall så tolkar jag ankra i texten nedan som att man just svajankrar. Naturvårdsverket skriver följande om allemansrätten (min fetstil).

Närhet till hus

Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.

Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar tillämpa samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende.

Fråga markägaren om lov

Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov.


****

 

(Ett dygn brukar räknas som gräns för vad som är ok när det gäller tältning etc).

 

Det inte många vet är att man faktiskt enligt allemansrätten får använda någons brygga om det inte stör deras egna användande av den eller om det är för nära tomt/hus och stör de boende...

 

Redigert av Streiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Strømstad er det parkometer i alle gater.

Det er gratis parkering ved shoppingen ved polet oppe ved innfarten til Strømstad, det første man kommer til landveien fra Norge.

Der kanskje man kan parkere. Ellers er det fri parkering ved Nordbysenteret og ta buss eller taxi ned til Strømstad. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott tur på rolig vann fra Nordens Ark innerst i Åbyfjorden, gjennom Sotkanalen og Hamburgsund til Grebbestad i går tirsdag 8. august. En del båter her tirsdag kveld, men ikke verre at de fleste lå longside... ;)

Færre fartøy i dag.

Smått med bemanning av gjestehavnkontoret for praktiske spørsmål. Fikk svar på sms etter 12 timer...:/

Men fint å oppleve E6-an langs Bästkusten utenom høysesong. ?

20170808_144855.jpg

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 31.7.2017 at 13.29:

Det er mange nyttige bidragsytere på Baatplassen, men Gunga Din ligger virkelig i øvre skikt. Lurer du på noe, kommer det raskt noen  gode tips fra den kanten. Hadde egentlig tenkt å spørre om dette med parkering i Strømstad, men svaret lå selvfølgelig klart allerede :smiley: 

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Vi kommer efter, ligger nå i hjemmehavnen Son og drar til Skjærhalden eller strømstad imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...