Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Gik fra Malmön til Gullholmen i dag. Mange både ude. Solid sø i Brofjorden og rundt Islandsberg efter vinden i går. 1-2 meter rodet sø og båden fik stå sin prøve. 

 

Ankom Gullholmen kl 11 og indre havn var fuld kl. 12. Stadig få ledige pladser nu ved de nyere flyderbrygger syd for Skotaren. Igen hjælpsom havneassistent med megafon der sørger for at jungleloven ikke hersker. 

 

Vinden har lagt sig og himlen er blå med lidt skyer. 20-22 grader og meget behageligt. Men mere vind er meldt søndag og mandag. 

 

Der er kommet fiskebutik i stedet for udeserveringen ved købmanden. 

 

IMG_1538.JPG.a3a41c93b0a09a9b34117ec5df20229f.JPGIMG_1539.JPG.ff3a958d6065396ebe2d8c8cdae58dca.JPGIMG_1540.JPG.8aede77e942f9f362d9876f268212519.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var lige ved at blive hækbølgefundamentalist i dag, da jeg mødte en kæmpe yacht i Brofjorden. Den var på mindst 65 fod måske større og kom høvlende imod os med over 20 knob. 

 

Der var en del trafik og vi gik derfor med 7 knob. Han passerede os med mindre end 75 meters afstand og jeg tror ikke jeg overdriver når jeg siger, at 3-4 af hans hækbølger var næsten to meter høje. 

 

Jeg drejede op mod bølgerne i sidste øjeblik og de skyllede over hele fordækket. Da var det lige før jeg skrev et harmdirrende indlæg på BP om hækbølge-terrorister, men jeg besindede mig...

 

Gullholmen er stadig et skønt sted, der får tankerne et andet sted hen. 

 

IMG_1541.JPG.c27d21d8ef9c8c1c3a80155dd2d89596.JPG

 

IMG_1542.JPG.b30c498e6cdbc71be5094f0428b7a992.JPG

 

IMG_1543.JPG.99d6728125a95044e71af70cbce89396.JPG

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svenske polisen hadde radar fartskontroll ved Rossøhamn på onsdag. En ribb med 300 hesters og en vannscooter som rykket ut da et par båter brøt 5 knops grensen. Litt morsomt å følge med fra kafeen på brygga. Tror ikke jeg har sett noe lignende i Norge. I de 5 år jeg har hatt båt så har jeg sett politibåt 1 gang ut i Oslofjord. Det virker som om Sverige bruker mere ressurser på dette området.

polisen.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Havde en flot tur i dag. Den længste indtil videre med den nye båd: 47 nm fra Gullholmen til Marstrand. Vi fik indenom Orust og Tjörn fordi Fruen skulle hente bilen på Vindön.  Lå på 20 knob det meste af vejen. Det er 2800 RPM og det føles harmonisk med denne båd.

 

IMG_0139.PNG.4b67046cae3ecaee4b644a06380115cd.PNG

 

Solen skinnede hele dagen og gør det stadig. Men visse steder var der mere vind end jeg havde forventet. Meldingerne lød på 5-7 meter, men omkring Stenungssund var det nok oppe på ti og det samme ned gennem Marstrandsfjorden forbi Wallhamn. Der er nok en slags Bernoulli-effekt her og der.

 

 

Ankom til Marstrand 11:55 og her var allerede fuldt, men det hjælper at her er VM i en eller anden sejlklasse, så det optager det meste af to moler. Nu ligger vi "Marstrand style" fender ved fender så de knirker mod hinanden. Seks unge i en Bavaria til højre med høj musik og latter. Et ungt par med to bitte små, grædende børn til venstre. Det er lørdag med hundreder af gæster på kajpromenade og fuldt af både. Godt at Lars H ikke er her... 

 

Hørte en større udrykning på K16 på vejen herned: To både var kollideret under broen ved Fotö. Syv personer ombord hvoraf mindst ro havnede i vandet, men alle har vist klaret sig uden alvorlige skader.

 

Det skal blæse op i nat og i morgen, så vi bliver nok til tirsdag. Heldigvis har vi jo bilen her, så vi tager nok et ekskursion i oplandet på et tidspunkt. 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 36 minutes ago:

Nu ligger vi "Marstrand style" fender ved fender så de knirker mod hinanden. Seks unge i en Bavaria til højre med høj musik og latter. Et ungt par med to bitte små, grædende børn til venstre. Det er lørdag med hundreder af gæster på kajpromenade og fuldt af både. Godt at Lars H ikke er her...

 

Hadde jeg vært der idag, hadde det nok gått bra. Jeg skulle vært stille som en mus! Men det var kanskje ikke det du tenkte på, he he. . . :easter: 

Ha en fortsatt fin sommer, nå er det over en uke siden vi var ute med båten, så nå begynner det å krible etter å komme seg utpå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fullt i Fjällbacka men noen seilere lot oss ligge utenpå som nr 3. Opplevde det samme i  Fjällbacka sist sommer, at de som ligger der er veldig villige og hjelpsomme ifht å få inn en båt til. Vi kom i 18- 19 tiden og det lå flere båter med fendere på utsiden. Ringte gjestehavna en stund før vi kom for å høre, ingen som svarte. 

 

Før vi kom til Fjällacka var vi innom og så etter plass på Hunnebostrand og Bovallstrand, ikke antydning til ledig eller noen som signaliserte at det var muligheter, så vi gikk videre. 

 

Politiet var på plass i går. Har gått mer eller mindre sammen med politibåt fra Kungshavn/Smøgen, gjennom Sotenkanalen og Hamburgsund. Så 5 knopen følger de med på. 

 

Er meldt voldsom vind i morgen rundt lunsjtider og regn i morgen tidlig så kanskje det er med på å forklare fulle gjestehavner?

 

Link to post
Share on other sites

Marstrand melder vind fra syd 10-12 M/s og regn. Vimpler vælter og de få, der er på gaden, har deres regntætte sejlertøj på. 

 

IMG_1553.JPG.4ecd182da54c716190e89badc94df3b8.JPG

 

Der kommer både ind nu, men ingen pladser at få. Kan det passe, at nogle har ligget i udhavn uden at høre vejrudsigt og nu bliver overraskede af vejret?

 

Inde i båden har vi det varmt og godt!

 

 

Link to post
Share on other sites

Er nok mange som trakk inn til havner i går ja med den værmeldingen som ventet.

Var "dumme" nok til å gå inn til Strömstad selv i går etter fire døgn ute (en skal mønstre på i dag). Rimelig kaos, men ordner seg alltid. Havnesjefen meldte om rekord denne helgen... Hihi, er litt fint å ligge 20m unna "godtebutikken" SeaSea mens vi venter på sola etterpå i dag :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jaha MA, då rundade Du oss för vi ligger vid Käringön.

Var här vid 11-tiden igår och fick en longside plats vid kajen i inre hamnen.

Havskräftor till middag, fiskaffären här sägs ju ha dom bästa på hela kusten... Fin kväll.

Här blev mer båtar efterhand i går em, men i ytterhamnen finns platser kvar.

Idag blåsväder och regn och det skall blåsa flera dagar så vi stannar tills vidare.

Marstrand är ett blåshål som jag undviker.

 

God tur vidare, kul att Ni är nöjda med båten!

 

:cheers:

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Ebonita, ja jeg så på AIS'en at I var taget nordpå. Hvad mener du med at Marstrand er et "blåshål"? Blæser det mere her en andre steder på kysten? Eller er der en anden mening på svensk, som jeg ikke kender?

 

ingen bedring i vejret her, men ifølge smhi's radarbillede skulle det holde op med at regne meget snart, hvorefter vinden skulle gå i vest. Det burde betyde mere læ her hvor vi ligger. Vejret minder mig om det aller første gang vi var i Marstrand. Det var i 2002 eller 03 og vejret blev præcis sådan her med regn og blæst. Vi lå inderst ved stenkajen og fik i løbet af dagen ikke mindre end syv både udenpå os. Det var kontrolleret kaos - ikke mindst da vi skulle gå tidligt næste morgen. 

 

Nu går "Nya Skärgården" sydpå via Albrechtsundskanalen og endnu en norsk sejler kommer ind og leder efter plads efter at have måttet opgive at ligge ude på et skær. Det havde nok været klogere at gå ind i går...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hehe... blåshål...

 

Nädå ingen fördold svensk betydelse....

Men smala dalar mellan höga berg förstärker gärna vinden och vinden har en benägenhet att följa dalgången... 

Så en hamn mellan höga öar öppen mot kusten inbjuder väl gärna till något som kan kallas ett blåshål /även i Danmark/?

 

 

Vad heter Er nya båt?

AIS ombord?

 

:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Ligger i Strömstad og ser an vinden litt, tenker oss ut til Koster når det løyer, men ser ut som det blir tirsdag. Fin blå himmel er det i alle fall. Regnet sidelengs i morges. Rimelig fullt, men er litt utskifting nå som været har bedret seg, så går an å finne plass.

1500217092677-244048587.jpg

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Og jeg som troede at det ville blive bedre når vinden gik i vest...!

 

Det er klaret smukt op men vi bliver kastet rundt i fortøjningerne og jeg savner mine rykdæmpere, som jeg glemte på den gamle båd (sammen med støvsuger, sæde, hook-and-moor bådshage og alt muligt andet, jeg åbenbart overså, da jeg "tømte" båden før salget for to år siden...?)

 

Vi wobler rundt og bliver næsten søsyge herinde mens det er smukt solskin udenfor. Vinden byder også på alle former for drama, når både prøver at lægge til og fra i sidevinden. Senest rev en tysk X-yacht næsten siden op på en kabinebåd på den anden side af havnen, da han gik fra sin plads. Det hyler i maste og rigge og det er ikke til at overskue at det skal blive ved til tirsdag morgen. 

 

Til gengæld gik vi en flot tur rundt om øen. Det kan virkelig anbefales. Smukke stier gennem skov og langs klipper. Godt afmærkede og først og fremmest i læ for vinden. 

 

Jeg tager forbi Ringens Varv i morgen og køber en rykdæmper eller et gummikødben hvis de ikke er udsolgt. Og så tager vi lidt væk fra hyleriet og kører en tur i oplandet til den nærmeste pay and play bane for at prøve lykken der. 

 

IMG_1555.JPG.a011f9b680c04969a5daab095b5f474e.JPG

 

 

Uroligt billede...

 

IMG_0140.JPG.e82752dc5aa2723217d81bd04e7d5d2e.JPG

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan situasjonen i Hasselösund/Kungshamn er med det været vi har nå? Vi vurderer å gå fra Læsø og opp dit i morgen, men det blir en lang etappe og vi vil gjerne ha en god havn når vi kommer fram...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei

 

vi dro fra Læsø i dag morges, ligger nå i Stenungsund, her er det stinn brakke fikk vist siste plass ( longside) imellom utriggerne i havna,uten strøm og vann.

Blå himmel men litt vind enda. 

 

Er det noen av dere som er kjente langs svenskekysten som vet hvor eller om det ligger noen båtutstyr butikker som forhandler Fusion marine stereo?

tenker da fra Stenungsund og nordover.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...