Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Er vel ikke så mye bedre dette svenske været da... men de er vel litt mere optimistiske vil jeg tro.... Vel har nok diesel til dieselvarmeren og internett fungerer... kaffen er god og pilsen er kald.... så ingen grunn til å klage.. I dag blir det kjærringøen på oss.... derfra settes kursen på rundt 227 grader og en avstand på noen og tredve nm plottes inn. Alternativt så kan det bli rundt 190 grader og nærmere femti nm..

Link to post
Share on other sites

Til orientering er det brukbart vær i Maasholm (Tyskland) akkurat nå med endel sol. Beklageligvis har DMI meldt stigende nordvestlig vind fra natten, oppimot kuling styrke. Vinden skal holde seg sterk frem til søndag kan det synes som. Men det er fint å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Kan rapportere regn og 4 m/s fra Sør innerst i Singlefjorden.

Tilnærmet null sikt.

For en time siden var det vindstille og opphold, så det skifter fort.

I skrivende stund er sikten bedret, og jeg tror jaggu regnet avtar.

Slitsomt med denne ustabiliteten.

Morty

Link to post
Share on other sites

Til opbygning af den almindelige vejr-depression har jeg netop tjekket den langsigtede prognose på www.wetterzentrale.de.

 

Der har indtil i dag været positive tegn på opbygning af et højtryk over Danmark/nordtyskland, Men alle tegn på sommer er nu endeligt forsvundet. Regnen vil fortsætte - men som noget nyt bliver det nu OGSÅ blæsende og koldt...

 

På trods af varme og isolering i båden overvejer jeg nu alvorligt at starte bilen og rykke sydover i stedet. Så kan der måske komme et par gode dage i august - hvem ved...? :-(

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Gunga Din , det tenkte jeg ikke på. Ser at metrologiske melder bedre vær på sørlandet på langtidsvarselet, så det er kansje ikke dumt og legge kursen den

veien :flag::flag_sw:

jepp kansje legger kursen mot Sörlandet...vi får se....har ett par uker kvar til ferien begynner..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har vi ankommet kjærringøen, er ennå plass på innsiden av brygga, men det fylles fort opp. Fikk bakket inntil brygga og ligger bra... Foreløpig opphold, men det er sikkert forbigående det regner jeg med... gratis nettverk er det også her.... slett ikke værst det hellet

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser Sydvesten skriver om gratis nettverk i havner. Jeg har blitt overrasket over den store forskjellen på internettkostnader i havner i sommer. På Bjørkø nær Gøteborg hadde jeg gratis internett - det er sikker noen som vet hvorfor jeg alltid går innom Bjørkø, men det er en IM-sak. I Ballen, på Samsø, var prisen - utolig nok DKR 500 for 24 timer - jeg underes over hvor mange som vil bruke internett der? I Dyvig, min favoritthavn i Danmark, Dyvig, (Als) var det fri tilgang til internett med god kapasitet. Jeg ligger nå i Maasholm med fri internett. Horten havn har fritt internett. Jeg tror at internettoppkobling fremover kommer til å bli et klart konkurransemoment for havnene.

Link to post
Share on other sites

Som sagt Gunga Din, jeg har mye Braastad XO jeg gjerne skulle blitt kvitt, før Danmarksturen.... :wink:

til nöds duger vel Gjövik-cognac........men jag föredrar Holmestrand-cognac ......men jag er ikke den som er den.....kommer jag på dine kanter skall jag höra av mig! :smiley::wink:

Link to post
Share on other sites

Nettopp hjemkommet og i jobb etter 14d på Vestkusten. Etter den siste uka med samenhengende drittvær, og et langtidsvarsel som spådde elende, elende og atter elende, satte vi på autopilot, la oss i 20 kn og kosta raskeste vei hjem. Ferien fortsetter når været snur.

 

Ellers var vel Vestkusten som tidligere år fra medio Juni, dvs: mindre båter og bedre plass jo lenger sør man kommer. Vi dro ned til Marstrand og hadde god plass både i gjeste- og uthavner nedover. Lite norske båter lenger sør, selv om vi jo begynnte å møte en del da vi returnerte.

 

Generellt inntrykk: Vide horisonter som vanlig og billedskjønt landskap sør for Smøgen, gjestmilde og imøtekommende lokalbefolkning, stive priser i gjestehavner (210,- i Skarhamn - 400,- i Marstrand :eek: )

 

Dette til tross, vi tar turen om igjen til neste år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...