Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Tak for svarene angående ruten Kullen - Nidingen.

 

Vi regner bestemt ikke med at kome af sted i dag - men tirsdag /onsdag virker det som om det bliver 7-10 m/s og jeg lurer på om det er realistisk at tage afsted da - måske vil det hjælpe hvis vinden går lidt mere i syd?

 

Ang. hastighed regner jeg med at ligge på 16-19 knob. Lavere hastighed fungere ikke da båden ikke kommer rigtig ud af vandet = lidt for "våd" sejlads.

 

Dansken

 

Og til Bitteliten: Vi kan anbefale den lille, hyggelige havn på Fotö - lille, intim og uden støjende gæster. Kallö-Knippla er også værd at besøge. Og har I ikke prøvet turen, så synes jeg at Albreksundskanalen er en fin tur fra Marstrand og sydpå mod Sälø-fjorden (tror jeg at den hedder)

 

Göteborg har jeg ikke været i - men alle taler om at Lilla Bommen er stedet at ligge. Dog ofte fuldt.

 

D

Link to post
Share on other sites

Major Andy. Du må nok regne med en del gammel sjø etter den kulingen som passerer nå - men går du litt ut fra kysten pleier den å være rund - så det burde gå greit. Så lenge alle vet hva som gjelder ombord - og dere gjør sjøklart for mye sjø bør det ikke være noe problem. Største utfordringen for motobåter i mye sjø pleier å være at det kommer grums fra bunnen av tanken i dieselfiltrene.

Link to post
Share on other sites

Det irriterende på veien fra Kullen - Nidingen er at dybden er relativt stor (opp til 50 meter) i forhold til på den Danske siden. Dette gjør at sjøen - etter mine erfaringer - ofte er grovere på svenskesiden sammenlignet med danskesiden. Dette oppleves mange ganger også sterkt når man seiler fra Sæby/Læså til Gøteborg. Det kan gå greit et område fra Læsø, men innseilingen mot Gøteborg kan bli ganske så rullende. Vi pleier å gi barna sjøsyketabeletter før vi seiler inn mot Gøteborg fra Danmark i en del vind. Jeg har vel gått denne sterkningen nå i omlag 10 år og det slår ikke feil at innseilingen til Gøtebord kan bli "rullende".

Link to post
Share on other sites

Det blåser forsatt litt i Skagen, har sett 22 m/s på vindmåleren ( høyde 17,5 m) i kastene nå i ettermiddag, er relativ stabilt rundt 15-17, retning vest-sør-vest. Er vistnok lovet en reduksjon utover natten ned mot en 10-13, så morgen dagen ser bra ut. Det har i allefall sluttet å regne og solen skinner. Tiden vil vise hva vi finner på, men foreløpig blir vi her... Ungene maser om tivoli, så det spørs om vi ikke må slå følge med Bitteliten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Status i Helsingør havn (NÆSTEN Sverige...)

 

Var lige nede for at tjekke båden og oppakningen. Alt stadig klart - og stadig kuling i stødene og grov sø. Talte fem norske både - heraf en del Bavaria sejlbåde og en enkelt Viknes. De venter på at komme videre og det virker som om det stadig går at holde humøret oppe - og i eftermiddag har det faktisk været fint vejr med sol og 20 grader - MEN vind...

 

En enkelt norsk sejler ventede i butikken på at få sin automatiske redningsvest-patron udskiftet. Det havde regnet så meget, at der var kommet vand ind i kistebænken hvor redningsvesten lå og den var udløst! Tal om fare for at drukne INDE i båden...

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Forb... ustabile nettverk. 3. gangen jeg skriver dette innlegget nå :headbang::smiley:

 

Vi kommer nok til å bli liggende her en dag til. ØKH sier at det er deilig å være her - jeg tror det er deilig å slippe å være utpå i denne vinden :wink:

 

Her er værmeldingen for Gøteborg kommende døgn

vaer_gtbg.jpg

Tror vi har vært heldige med tanke på været når jeg hører hvordan dere andre har det. Varmeren går nå for luften er litt rå - ellers har vi det topp. Antrekket varierer mellom shorts og T skjorte og shorts og fleece genser.

 

 

Dere som er kjente herfra til Gtbg - hvilke strekk er det vi skal være obs på? Marstrandfjorden vet vi om - andre strekk?

Link to post
Share on other sites

Dere som er kjente herfra til Gtbg - hvilke strekk er det vi skal være obs på? Marstrandfjorden vet vi om - andre strekk?

Nei egentlig ikke. Du går stort sett i skjermet farvann. Kun et par tre steder må du eksponere deg frs SW'en. Bla rett S om Gullholmen når du kommer ut av "kanalen" og noen korte strekk mot Kyrkosund og utenfor Skarhamn.

Appropos, akta Pipeskar og "Ylva". Pipeskar står ikke avmerket i kartet og ligger midt i leia, (Se egen tråd) mens "Ylva" har en tendens til å dukke opp når du minst aner det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

der var kommet vand ind i kistebænken hvor redningsvesten lå og den var udløst! Tal om fare for at drukne INDE i båden...

Dansken

 

Må jeg :rolleyes: starte på nytt (Redningsflåten - to be or not to be) med Redningsvesten - to be or not to be :discuss: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da er Wlan her i Skagen havn litt mere stabilt, i går var det knapt mulig å komme inn. Det har blåst jamt og trutt her fra tilnærmet rett vest, nå er det løyet en del og vi er nok nede i frisk bris vil jeg tro. Har ikke sjekket vinden ennå... Vi vurderer å bli en dag til og ta toget ned til Fredrikshavn slik som careka foreslår.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Storfint besøk i Smøgen nå - og med norsk flagg. 33-meteren Saga, eid av Petter Sundt, la seg akkurat inn til brygga. For en skute.....

 

Rederinnen regnet ut at den var litt mer enn tre ganger så lang som MorMajor. Er de tre ganger lykkeligere ombord, spurte hun meg da jeg satt med stjerner i øynene. Hva svarer man til sånt....?

 

saga.jpg

 

ps. nå lysner det - kommer sola?

 

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Er de tre ganger lykkeligere ombord, spurte hun meg da jeg satt med stjerner i øynene. Hva svarer man til sånt....?

ter-av

På et så direkte spørsmål, fremsatt under fire øyne, kunne vel ikke svaret bli annet enn et "kreemmmt - NEI"...? :rolleyes:

- og fortsatt god ferie! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kanskje Sundt er en anelse lykkeligere enn han ville vært i en 30 foter, og synes det i seg selv er verdt det lille mellomlegget.

 

Eller kanskje han egentlig drømmer om å være som folk flest, men har en lommebok og en familiehistorie som gjør det umulig å opptre som Hvermansen. Hvem vet?

 

Det kan være ganske så værhardt der oppe på dekk 4, og ikke særlig misunnelsesverdig.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sola sliter med å bryte gjennom skylaget her på Gullholmen - men det er bare så vidt også. Egentlig ganske deilig vær

40nm sørvest skinner solen, det har den gjort siden klokken 12 i dag, men det blåser litt fortsatt, frisk bris med liten kunling i kastene. I morgen er det planlagt avgang enten mot Sæby eller Læsø.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er flere av "oss" i samme farvann ser jeg... reiste fra Smögen i går, passerte Gullholmen og ligger nå på Källö-Knippla (ytterst i Göteborgsskjærgården) og venter på litt bedre vind før vi setter over til Læsø. Sola skinner her, men det blåser liten kuling/ frisk bris om hverandre, så bølgehøyden utenfor er litt i overkant for komfortgrensen i Riviera`en.

Nydelig sted som det absolutt ikke gjør noe å ha et hviledøgn ekstra!

 

Forøvrig er det to dieselpumper her på øya... en med hvit og en med GRØNN diesel.

Jeg spurte innehaveren hva som var forskjellen.. og svaret var omtrent som følger;

"Inte tanka den hvita skiten! Det er noe biobaserad skit som inte ens fungerar skikkeligt,

dessutom er den dyrare, tanka den gröna er ni snälla..." :lol:

(Gunga; beklager elendige svenske språkkunnskaper...)

 

Den grønne dieselen koster forøvrig kr. 10,50 sek/l, omregnet kurs ca. 8.70 nkr/l.

Det er absolutt konkurransedyktig i forhold til Sørlandskysten!

Forøvrig er det fritt trådløst internett her og havnen anbefales!

 

Vi ser an vinden og drar videre til Læsø antagelig i morgen.

Distansen er ganske nøyaktig 30 nm herfra til Østerby.

 

God sommer videre!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...