Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg kommer nok til å ta noen flere bilder her i løpet av helgen, så da kan du bli ennå mer missunnelig.

 

Her et bilde jeg tok for noen år siden.

 

109-0910_img.jpg

 

Flere bilder fra våre turer i 2001 og 2003 her

 

Før vi kom hit i formiddag, hadde vi ligget inneblåst på Dyrön i flere dager. Men idag løyet det slik at vi kom oss ut av havnen. Men den korte turen over til Rönnang, var tøff nok med gammel sjø på 1,5 - 2 meter inn på tvers like før vi gikk inn i sundet mellom Rönnang og Tjörnekalv

 

Videre nordover var det stort sett innaskjærs. Tenkte å stikke over til Käringön ved Kråksundgapet, men da ville vi fått den gamle sjøen på tvers. Så vi gikk litt lenger nord, litt forbi Hällevikstrand og stakk ut nord for Saltö. Dermed ble kursen SW, og vi fikk sjøen som nok fremdeles var opp til 1,5m rett på baugen. Og det er noe helt annet enn på siden når en har snekke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

img_1088.jpg

 

Ja det er flott der, selv på en gråværsdag.

 

img_1091.jpg

 

Og så er det mange flotte hageflekker runt om på øya.

 

Lagt til: Nei huff dette går ikke. må ned til psykologen en tur (båten) må gjøre klar til båttur i morgen.

Skal til en hemlig liten plass som er veldig lite brukt som ligger i Vestfjorden (Tbrgfj.)

 

Lagt til igjen: Ja jeg skal ta bilder og legge inn i `hvor er dette IX`eller hvor langt vi er kommet...

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Og så var det tid for natti, natti her på Käringön med et bilde av

Lady Ellen som kom inn like før det mørknet.

 

skute.jpg

 

Hilsen

Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igen.

Da begnner det å bli noen dager siden jeg sendte siste bidrag fra den Svenske riviæra.

Pga meldt kuling fra sydvest fant jeg det smartest å finne en ny plass å legge seg til.

Det var etpar plasser på Brandskjer som var beskyttet for S-SW, men når jeg alikevel

skulle løfte på dreggen synes jeg det var greit å finne en ny plass.

Valget falt på Hållø. en trang og intim havn, men fortsatt plass til endel båter.

Internettforbindelsene der var så trege, så jeg skrinla opplasting av bilder.

Ble liggende der i 4 dager pga været og gikk igår til Kungshavn (En gjestehavn, den første denne ferien).

Mine batterier takker meg. :flag:

Det er faktisk slett forbindelse med Ice her og, så jeg nøyer meg med en hilsen fra mine venner på skjæret

som ikke var så generte den dagen.

Kommer tilbake med flere bilder fra Hållø og Kungshavn når nettforbindelsen blir bedre.

 

p1030550.jpg

 

Sensommerhilsen Arne, kaptein på M/S-Ojda

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Det var etpar plasser på Brandskjer som var beskyttet for S-SW

Hvor er Brandskär? prøvde å lete på kartet i Kungshamn-området, men fant det ikke.

Valget falt på Hållø. en trang og intim havn, men fortsatt plass til endel båter.

Er det mellom holmen med Hållö fyr og den mindre holmen østafor?

Kanskje en skulle prøve seg der en gang til neste år eller i en lang høsthelg

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

'Klippemuskler', ja :smiley: - da kan jeg forestille meg hvordan det ser ut!

 

Jeg har ikke vært sønnafor Hunnebostrand med båt på flere år, så jeg får se om det blir noen høsthelg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

p1030547b.jpg

 

Blir ikke lei av disse gutta jeg.

 

Da har jeg endelig forflyttet meg til en plass det er mulig å få lastet opp bilder uten å slå istykker båten i frustrasjon.

Egentlig ganske rart da jeg nå ligger ute i havgapet, mens jeg istad lå på gjestehavna i Kungshavn.

Ok. Sist gang ga jeg opp å laste opp bilder fra Hållø. En smal vik med plass til ca 12-15 båter av grei størrelse.

Mens jeg lå der var det flere båter på ca 40 fot derinne. men det ble litt ordnings og forhaling når de skulle ut igen.

 

p1030573.jpg

Her er vandrarhemmet på Hållø, det kom noen litt nå og da både med egne småbåter og skyssbåter som tok en natt på hemmet.

 

p1030580.jpg

Dette er en autentisk kopi av Taube`s Briggen Bluebird of Hull som aldrig har eksistert. :crazy:

Men fin var den.

 

p1030583.jpg

Ganske fin hagedekorasjon.

 

p1030598.jpg

Her ser vi Hållø fyr, (eller er det en gammel melkeflaske)

Det var dritfint om kvelden da hele den røde delen av fyret lyste svakt rødt, og med fyrlyset blinkende over.

 

p1030603.jpg

Denne krabaten traff jeg på mens han var ute og spaserte.

Som tidligere sagt "Livet i Svenske uthavner kan være ganske hardt"

 

p1030605.jpg

Dette er Halløhavnas skithus.

Ref en av de Svenske blondinene som var på besøk "doftade det inte just hallon).

Uvisst om det var før eller etter hun hadde vært der. :discuss:

 

p1030609b.jpg

Det hang et fint oppslag med informasjon om Hallø, historie, fakta osv.

 

p1030566b.jpg

Et lite oversiktsbilde av havna.

 

p1030613.jpg

Dette var kroken jeg gjømte meg i, som viste seg å være den absolutt beste plassen å legge seg.

Var ikke mye vind som fikk tak der nei.

 

p1030623.jpg

Naboen min, denne hadde han og dama seilt med fra Tyskland.

Litt av en tur i helt åpen båt.

 

p1030628b.jpg

Og tilsist måtte jeg ta med et bilde av samme båten i pysjamas. Spionsikker.

 

Dette var også en flott uthavn. Det var endel informasjon om forsellige ting på øya plassert litt rundt i terrenget, som gjorde det litt artig og rusle rundt og titte og lese etter "museumsmodellen".

 

Hilsen Ofiser og mannskap på M/S-Ojda (det er meg det). :flag:

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Flott rportasje fra uthavnenes mann! men da får jeg komme med mer fra gjestehavnene. Da vi kom hit igår fredag så det slik ut:

 

utover.jpg

 

Men nå er det lørdag og alle helgebåtene har funnet ut at de skal til Käringön! I tillegg er det visekveld på Simpsons i kveld.

Så nå er det stappe fullt, bortsett fra på utsiden. På den nye flytebryggen ligger de i flere lag.

 

fullt1.jpgfullt2.jpg

 

frullt3.jpgfrullt4.jpg

 

Så litt bilder ellers fra øyen.

 

sjoredning2.jpg

Gode gamle redningsskøyten Dan Brostrøm ligger på fasst plass. Den rykker vistnok ikke ut lenger

 

sjoredning1.jpg

Her tre nyere fartøyer, i forskjellig størrels.

 

rokeriet.jpg

Akkurat da dette bildet ble tatt var det lite folk på kaféen, men det har stort sett vært fullt der hele dagen

 

kiosk.jpg

Kiosken er godt besøkt

 

kiosk2.jpg

Også denne

 

hus-alene.jpg

De som har dette velholdte huset nesten helt på toppen av øyen, har nok godt med frisk luft og god utsikt

 

hus-stygt.jpg

Alle hus er ikke like vakre!

 

blomster.jpg

Folk er glad i blomster her

 

padlere.jpg

Her kommer folk i alle slags farkoster

 

kunstmalere.jpg

Noen besøker øyen for å tegne og male

 

musikkere.jpg

Og her ankommer utstyret til aftenens visekveld på Simpsons

 

vanndam.jpg

En idyllisk vanndam (vannet så foresten ikke mye lekkert ut) finnes det også her

 

vannliljer.jpg

Og i en annen dam er det vannliljer

 

Dette får være nok for idag. Nå er det snart tid for reker, pluss 1, -en- sjøkreps til hver av oss. De koster 50 kroner stykke!!

Hilsen oss på Trudeutt

Trude, Lars og Skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er en Winga 87. Er det det samme som en Winga Queen? En slik gikk jeg nemlig og siklet på for 21 år siden da jeg kjøpte Trudelutt.

 

winga87.jpg

 

winga87a.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Flott rportasje fra uthavnenes mann! men da får jeg komme med mer fra gjestehavnene.

 

 

Og ikke nok med det, idag kommer det nemlig flere spennende avsnitt fra reportasjen "Ojda surrer rundt på Vestkusten".

Idag kommer det til å bli ekstra spennende, da Ojda har tråkket i andres bed. :eek::eek::eek:

Nemlig gjestehavner!!!!!

Jeg er bare nødt til å trekke det utover kvelden, da jeg har sjikkelig problem med å sitte lengere tid av gangen. Det var seriøst det med klippemuskelsmertene.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er en Winga 87. Er det det samme som en Winga Queen? En slik gikk jeg nemlig og siklet på for 21 år siden da jeg kjøpte Trudelutt.

Nei, men det er forgjengeren, tror jeg. Kanskje samme skroget? ca 3,25 bred, tror jeg; queen er 3,27.

Du kan se på Winga-sidene.

 

Tilsvarende er Winga Princess etterfølger til 78.

 

Hyggelig at du tok deg bryet med å se etter :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Bare hygelig det, jeg har god tid, og det var jo bare å reise seg og rette kameraet mot båten.

 

Her et par bilder fra mobilen tatt under kveldsturen med skipshunden.

 

strandlinje.jpg

Noen har egen havn!

 

dambad.jpg

Litt gammeldagse er vi her på Käringön

 

hagebaat.jpg

Er dette en hagebåt?

 

Men nå er det tid for reker og sjøkreps!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

p1030658c.jpg

Sånn, da er jeg på vei inn mot Kungshamn

p1030660.jpg

Innseglingen med en reketråler inn til havnen

p1030669.jpg

Kungshamn by night

p1030670.jpg

Og her var det nok plass å ta av

p1030672.jpg

p1030678.jpg

Endel bilder fra fiskebrygga

p1030681.jpg

p1030684.jpg

p1030688.jpg

p1030689.jpg

p1030691.jpg

p1030696.jpg

Da var det påtide å ta returen igjennom Sotenkanalen, nå er jeg definitivt på vei hjemover.

p1030705.jpg

Tilbake i mitt rette element,sivilisasjonen var skummel.

Har lagt til ved Stora Flatskjer, bundet båten fast i skjeret som heter Landløs.

p1030706.jpg

p1030708.jpg

p1030709.jpg

p1030710.jpg

Og dybdeforholdene inn mot land er det ingenting å si på, her er det stupedybde.

Er stortsett i vannet en gang om dagen, og temperaturen er fortsatt bra.

 

p1030711.jpg

Seilbåt.

 

Hilsen Ojda på tur

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Takk for interessante "reisebrev" med herlige beskrivelser og flotte bilder, Lars H. og Ojda!

"Status på Svenskekysten" er blitt daglig lektyre her! :flag:

Jeg har forstått det slik at du er alene på ferden din, Ojda? I så fall er jeg imponert over hvordan du klarer å lirke deg inn og få fortøyd i trange uthavner!

Link to post
Share on other sites

jada, og ferien var egentlig tur nummer 3 i år, men nå blir det bare en rask harrytur for å supplere div, beholdninger, hvis jeg tar turen en gang til. Ferien er liksom mere å surre rundt litt på måfå.

 

I år hadde jeg forresten en fin avveksling. Kona kom med bil til Henån for å ta sin plass ombord, og eldste datter skulle ta bilen hjem noen dager senere. Pga av været ble det slik at vi ble liggende i Henån, og vi var da bilturister på Orust en dag, det var kjekt å komme rundt i havnene landeveien også. Og lanskapet inne på øya er jo riktig flott.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Idag har det vært en strålende dag her på Käringön. Skipperen trakk i shorts og sandaler, og det er ikke ofte han gjør!

Og det ble en siste tur med kameraet rundt på øyen. Imorgen blir det sansynligvis Gulholmen som står for tur.

 

Her noen bilder til venstre for den gamle havnen

(hvor de nå ikke vil ha båter inn, - de blir henvist til flytebryggene)

 

skeppshandel.jpg

Skeppshandelen

 

petterson.jpg

Pettorsons Krog

 

hamnkontor.jpg

 

strandlinje2.jpg

En liten idyll

 

trapp.jpg

Noen feriehus ligger kronglet til med bratt trapp

 

trapp2.jpg

Men ved litt teknikk, kommer selv en rullestolbruker frem

 

blomsterbukett1.jpgblomsterbukett2.jpg

Her den minste av "båtene" til sjøreddningen, med blomsterbukett i masten! Takk for et eller annet?

 

 

Nå er helgetrafikken over, og det er blitt godt med plasser her igjen, i hvert fall på utsiden av bryggen.

Og det er godt med ledige uttak for landstrøm.

Dessuten ser det ut til at havnekapteinen har glemt å komme rundt og ta havneavgiften.

 

tombrygge1.jpg

 

tombrygge2.jpg

 

landstrom.jpg

 

Så takk for oss for i år käringen på Käringön, vi kommer tilbake neste år!

 

karingen.jpg

 

Hilsen oss på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...