Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Husk seglarveckan, uke 29!

 

Måndag – Hunnebostrand

Tisdag – Fjällbacka

Onsdag – Naturhamn eller Grebbestad?

Torsdag – Smögen

Fredag – Käringön eller Lysekil?

Lördag – Marstrand

Söndag – Dags att lämna tillbaka båten? Eller?

 

Havner som bør unngås.

Link to post
Share on other sites

Bør man unngå havnene som seglarveckan feires i ? vel der må jeg påberope meg å kunne være uenig :smiley: synes det er hyggelig å være i nærheten når ungdommene slår seg litt løs og man trenger da ikke legge seg direkte innimellom de som fester litt , Smøgen er et fint eksempel der man kan legge seg på "andre siden" og unngå nattestøyen men alikevel kunne følge litt med

Link to post
Share on other sites

Smøgen er et fint eksempel der man kan legge seg på "andre siden" og unngå nattestøyen men alikevel kunne følge litt med

Yepp! Enig med deg her. Vi er da ikke blitt pensjonister enda, og det kan være god underholdning å se ungdommen ha lystig-lag :lol: Tar nok med både Strømstad, Koster, og Smøgen iår, ellers er intet planlagt så voldsomt.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på dette bildet :

 

feriebilder_108.jpg

 

Her ligger jeg longside i Fjellbacka i fjor, da "seilertoget" kommer og fyller opp havna. Plutselig er det 7 seilbåter utapå den vesle snekka mi. Sov ikke mye den natta, folk gikk fram og tilbake hele natta, ikke en tok av seg sko, høy musikk og jeg måtte bli sint for å komme derifra dagen etter, ingen ville flytte seg enda de fikk beskjed kvelden før om at vi skulle gå tidlig. Skulle gå 0900, men klokka ble 1200...

 

Jeg er klar over at dette er en del av det å ligge i havn, men jeg oppleve disse "folka" som allt annet enn båtfolk. Er enig i at det er morro å se ungdommen more seg, og jeg er da ikke SÅ gammal jeg heller. Men jeg kommer til å unngå disse havnene i sommer, passet dårlig sammen med familieferie og barn.

 

Takk for tipset.

Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat!

Link to post
Share on other sites

grib30juni2009a.jpg

 

Nedtellingen til seilasen langs svenskekysten ned til Anholt har begynt. Vindprognosene på Ugrib frem til søndag er gode. Her er vindsituasjonen søndag formiddag, med relativt små endringer fra fredag til søndsag. Jeg ser at DMIs vindmodeller også er oppløftende.

Er det noen som har ankommet Anholt?

Link to post
Share on other sites

Ligger i Skärhamn. God plads - vejret har været rigtig fint, men her til eftermiddag kom en sky!! Sandsynligvis den eneste på hele vestkysten. Der er adskillige ledige pladser og her er i det hele taget dejligt, Jeg har ikke været her før og det er tydeligt at se, at nordmænd holder af stedet. 8-10 norske både, men også mange danske.

 

Nu står den på jordbær fra Tjørn og måske en øl....

 

Solnedgang fra Knippla:

img_1703.jpg

 

Klädesholmen?

img_1717.jpg

 

Skärhamn

img_1723.jpg

 

Skärhamn

img_1726.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er stadig stille før stormen her på "bästkusten". Trafikken er ganske vist kraftig, men der er stadig pladser at få i havnene uden probemer. Ligger i Gullholmen og her er stadig ledige huller i rækkerne her og der. Havnemesteren mener, at fra på fredag bliver det "kontrolleret kaos", som han kalder det.

 

Det var føste gang jeg gik på vestkysten af Tjörn og Orust, men det var en fantastisk oplevelse! En lang perlerække af små sunde og bælter med det ene skønne sted efter det andet. Det er ikke sidste gang jeg kommer her! Steder som Möllosund og Kyrkesund kræver en nærmere undersøgelse en anden gang.

 

Mit køleskab har fusket men jeg tror at jeg har fundet fejlen: En utæt gummiliste har gjort, at fugtig og varm luft er sevet ind. Luften kondenseret på fryse-elementet i boksen og danner rim, der nedsætter fryse-evnen. Desuden har bagsiden af skabet svært ved at komme af med varmen når solen står på båden. Resultatet er 12-15 grader i skabet og det er ikke nok. Nu har jeg sat pakningen på skabet, afrimet og øget ventilationen bag skabet, der nok ikke er god nok fra fabrikkens side. Lige nu har jeg 25 grader inde i kabinen og 5 grader i skabet, så vi må se om det var løsningen.

 

Gullholmen er "kvadratriden" af Bohuslän. Det hele - men koncentreret. Intet under at her er så velbesøgt.

 

Slutter med et par billeder fra dagen:

 

img_1783.jpg

 

img_1786.jpg

 

img_1792.jpg

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vi har ei ferieuke til disposisjon og gikk gikk rett ned til Kostersundet på mandag ettermiddag. Hadde planer om nattehavn på Bopallen, men der var det fullt. Vi gikk derfor inn til "Norskeholmen" (Edholmarna) rett sør for Strømstad, hvor vi ble liggende i to dager. Stille og fredelig før-feriestemning med 21 grader i vannet og lite båter. Etter en bunkringsrunde i Strømstad gikk vi så i dag nordover igjen via "indre Hvaler" og havnet nok en gang ved brygga på Gjetøya.

Bildet nedenfor er fra "Norskeholmen" sør for Strømstad.

img_3661.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gir deilige feriefølelser å se det blir liv i denne tråden igjen.

Er ennå 3 1/2 uke til jeg kan slippe trossa i hjemmehavna

med kurs Vestkysten, men da har jeg til gjengjeld

satt av hele fem uker (gleder meg). :flag_sw:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Må bare få legge inn at Vättnet på Nord-Koster er en virkelig perle. Vi hadde egentlig tenkt oss nedover kysten denne sommeren, men droppet det siden barna har det topp her fine badestrender og plenty med krabber, de trives merkelig nok bedre i havn enn underveis.

 

Det kommer og går en del båter, samt at mange ligger på svai i det som visstnok kalles familiebukta.

Link to post
Share on other sites

drar med seilbåt fra drammen den 28 juli. tenkte oss en tur til fjellbackan ell noe.

hvis været tillater det sku det vært fint med en tur til skagen da.

sitter midt utpå nordsjøen nå med 3 uker igjen så blir det seiltur i 14 dager tenker jeg. noen spesielle steder derre kan anbefale og kikke innom nedover der eller?

mvh hans christian

Link to post
Share on other sites

Efter flere dage i Gullholmen (fruen mente at det var det bedste sted, hun nogensinde havde været i Bohuslän og sammenlignede det med en Toscansk landsby i "charmefaktor") har vi nu erkendt, at vejret i den kommende uge tegner til at blive noget af en forandring i forhold til den uge, der er gået.

 

Så vi har i dag forflyttet os til Lilla Bommen, der skal være vores base i den kommende tid. Her er lidt mere at fortage sig, og vi har fået ø-hopping nok i den sidste uge. Jeg har næsten tilbragt hele ugen på flybridgen og har en tilsvarende farve i huden... :blush:

 

Her i Lilla Bommen er der mange nordmænd - næsten hele rækken vi ligger i er norsk. Lige over for os ligger to matchende og næsten nye Seaco 1030 med hver sin gummibåd på badeplatformen. Og ellers er der den sædvanlige gang i området. Det er lørdag, og jeg forventer musik og gang i den det meste af natten.

 

Så må vi se på vejret i den kommende uge og vurdere om det eventuelt skal blive en tur op i kanalen for os?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

svk4juli2009b.jpg

 

Jeg seilte i går fra Strömstad via Björkö til Vinga.

Desverre hadde vaieren fra motorkontrollen mistet feste til BB gir, slik at jeg mistet kontroll på BB motor og endte inn i fjæresteinene på Vinga etter endel sirkusoppvisninger.

Fikk mye hjelp og klarte å seile til Långedrag ved Göteborg.

Har inspisert båten og det virker som at jeg bare har fått litt skade på BB propell.

Dette er samtidig en anmodning til de med Yanmarmotorer om å sjekke tilkobling mellom vaier og gir. Det var ikke bra hos meg på BB motor.

Venter nå med å få satt på ny propell.

Det ble omlag 90 nm i går og over 200 bilder av svenskekysten. Legger nok noen ut i løpet av kvelden.

Link to post
Share on other sites

svk4juli2009b1.jpg

Ja, da var sommerseilasen igang. Her er noen av de viktige ingrediensene ved styreposisjonen. Kartet på BB side av meg.

 

 

svk4juli2009d.jpg

Dieseltankene toppes ved indre havn i Horten.

 

 

 

svk4juli2009e.jpg

Dette er nok et velkjent merke for mange i Oslofjorden. Medfjordbåen.

 

 

 

svk4juli2009f.jpg

Et velkjent medlem her på BP med sin katamaran et sted nord for svenskegrensen. Hyggelig med hilsen.

 

 

 

svk4juli2009g.jpg

Vinden økte litt på seilasen mot Strömstad.

 

 

 

svk4juli2009h.jpg

Pass på fartsgrensen i ytre del av innseilingen til Strömstad - den er tidsbegrenset!!!

 

 

 

svk4juli2009i.jpg

Strømstad sett sørfra. Masse ledige plasser i havna.

 

 

 

svk4juli2009j.jpg'

Her pleier jeg å ankre opp når vi er i Strömstad. Edholmen sør for Strömstad. Noen kaller dette for "norskeholmen".

 

 

 

svk4juli2009m.jpg

Denne gangen seilte jeg forbi Väderøyene - her med det velkjente tårnet.

svk4juli2009k.jpg

Innseilingen til Sotenkanalen nordfra. Relativt rolig nå.

 

 

svk4juli2009l.jpg

Det velkjente vanntårnet på Smögen

 

 

 

svk4juli2009n.jpg

Mange kjenner nok dette utsnittet fra Lysekil.

 

 

 

svk4juli2009o.jpg

Masse seilbåter på seilasen lørdag 4. juli omkring midt på dagen

 

 

 

svk4juli2009p.jpg

Enda flere seilbåter - og få motorbåter. De (motorbåtene) kommer vel til neste uke.

 

 

 

svk4juli2009q.jpg

Masse sjøbuer som er "ombygde" langs vestkysten av Sverige.

 

 

 

svk4juli2009r.jpg

Et velkjent sted?

 

 

 

svk4juli2009s.jpg

Det er i år en påtagelig økning av kajakker.

 

 

 

svk4juli2009t.jpg

Noe av det jeg trives med langs svenskekysten er alle overretterne.

 

 

 

svk4juli2009u.jpg

Båter i uthavner nærmest overalt - og det er enda plass til atskillig flere.

 

 

 

svk4juli2009v.jpg

Jeg hadde forventet en spiss på toppen av dette lateralmerket?

 

 

 

svk4juli2009w.jpg

Mange kjenner dette stedet... Ett av de sentrale medlemmene av BP har gitt denne holmen, hvor presten pleide å ta seg ei pipe, betydelig oppmerksomhet.

 

 

 

svk4juli2009x.jpg

Og dette....

 

 

 

svk4juli2009y.jpg

Enda flere seilere - her kan det bli trangt.

 

 

 

svk4juli2009z.jpg

Jeg seilte bak denne båten en god stund - skipperen med full konsentrasjon og god balanse??

 

 

 

svk4juli2009z1.jpg

Bitteliten og jeg har sans for dette glasshuset.

 

 

 

svk4juli2009z2.jpg

Utallige sjøbuer med mye kos og liv.

 

 

 

svk4juli2009z3.jpg

For de som seiler litt utenom "allfarvei" er skvalpeskjærene en utfordring - her er det viktig med kart og utkikk.

 

 

 

svk4juli2009z4.jpg

Marstrand sett fra vest.

 

 

 

svk4juli2009z5.jpg

Vi skrev endel om dette fyret på tilsvarende tid i 2008. Pater xxxxxx? (6 bokstaver)

 

 

 

svk4juli2009z6.jpg

Ny topping av dieseltankene på Björkö. Dagsforbruket med blandet turtall 3.2 l/nm.

 

 

 

svk4juli2009z7.jpg

Like før innseiling til Vinga fyr: Denne er Viten, nordvest ligger Köttstycket, vest ligger Lillviten, som er atskillig mindre enn Viten.

Tilsvarende båt som vi har fikk navnet Hviten da den ble levert til Normar uten teakdekk.

Link to post
Share on other sites

Gullholmen, Pipeskjær og Pater Noster kender jeg igen fra denne tur :smiley: Er det Möllösund med fyret i forgrunden og sejlbåden langs kajen?

 

Velkommen til Bästkusten - jeg var ellers overbevist om at det var Hinsholmskilen jeg så dig gå ind i igår aften på AIS'en?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Korrekt MajorAndy.

moelloesund.jpg

Bildet etter Pipeskäret er fra Mollösund.

Ikke rart at du så meg ved Hinsholmskilen i går. Jeg seilte dit etter at den ene propellen ble skadet ved Vinga.

Jeg hadde ønsket meg en uthavn i Vinga, men propellskade og overfylt havn førte meg til Långedrag.

Her blir jeg nok liggende noen dager inntil ny propell er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

svk4juli2009f.jpg

Et velkjent medlem her på BP med sin katamaran et sted nord for svenskegrensen. Hyggelig med hilsen.

 

Dette er nok nevnte persons båt, men han var dessverre ikke ombord på dette tidspunktet. Derimot så er det et ikke FULT så kjent og aktivt medlem som navigerer båten m. passasjerer sydover mot Gjöteborg for tiden. GOD SOMMER :)

Redigert av kringon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...