Jump to content

230V landstrøm på amerikansk båt

Sandly

Recommended Posts

Da skal den jordledningen få sitte montert som den er i dag :yesnod: ,

og takk for svar. Det som fortsatt er litt uklart er hvorfor jordfeilbryterne kan slå ut på land. Man blir jo litt upopulær når man kommer til en havn og kobler til og det blir svart i alle båtene i området... Som sagt så har vi ikke klart å finne jordfeil i båten. Noen som vet om det kan hjelpe å koble ut lampen som indikerer polartitetsfeil?

Hva med å sette en bryter på lampa? Som sier Norge på den ene siden, og resten av verden på den andre?

Hva med å sette en bryter på lampa? Som sier Norge på den ene siden, og resten av verden på den andre?

Takk for det Grisli,- er i grunnen helt enig med deg (se mitt svar 3 poster over)

"Flott Jens P! Da er det like greit å koble ut lampa med en to-polet bryter og la den være av i Norge og Albania (det siste burde gå greit :-) og ha den på i Sverige. Strålende svar. Skal se om det hjelper."

Redigert av Sandly (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Jeg har aldri erfart dette selv, men tenker høyt. Noen polariseringsalarmer benytter LED, og for at disse skal virke på vekselstrøm kobles de til en diode og en motstand.

Det vil si at de tilpasses en spenning og vil lyse / ikke lyse under forskjellige forhold. (LED der vel strømstyrte).

Det må da være at spenningen mellom jord og null leder i din båt synker til under en viss spenning slik at lampen slukker, sannsynligvis på grunn av et eller annet forhold på land som er lastavhengig. Det er ikke uvanlig at jord på land flytter på seg under forskjellige belastninger.

Jeg har skumlest litt i denne tråden. Polariserte systemer passer ikke alle steder i Norge og lager en jordfeil i systemene. Sette på en trykkbryter eller fjern systemet er mitt råd.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...