Sandly Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 (edited) Er det noen som har erfaring med landstrøm på amerikanske båter som egentlig er bygget for 0-leder (tror jeg)? Min båt, en Sea Ray, er solgt ny i Norge, men når jeg kobler den til landstrøm så får jeg feilmelding på panelet "Reversed polarity". Noen ganger går jordfeilbryteren på land og andre ganger går det bra. I båten har vi ikke klart å spore noen jordfeil. En som driver mye med båtskader ol. har fortalt meg at man skal klippe bort jordtilkoblingen på landkabelen og begge lederne til lampen reversed polarity da feilen ligger i denne. Er det noen som har noen erfaring med dette eller kan fortelle mer om hva som kan skje dersom man gjør dette? Edited July 2, 2007 by Sandly (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Har en kjenning med ny Bayliner som også har denne feilmeldingen. Selgeren sa det ikke var noe å bry seg om, gjaldt bare i USA. Litt lettvindt ignorering av en dårlig tilpasning til norske forhold spør du meg... men jeg vet ikke konsekvensene av dette... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Det er helt normalt. Hadde dette på en 96 modell Bayliner selv. Hvis jordfeilbryteren slår ut av og til, har det sikkert sammenheng med vilken vei du setter i støpselet. Det funker bra i Sverige på landstrøm. De har jo "nolla" på sitt el-system. Det skjer ingen skade på utstyr eller annet. Faxen Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Men på landstrømen er det jo vekselstrøm og da kan det ikke gjøre noen forskjell hvilken vei man setter støpselet? Det er +/- 50 ganger i sekundet, så det må være noe annet som skjer. Noen som har noen formening om hva som skjer med sinkanodene om man kutter jordingen i landstrømmen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Dette har vært diskutert her tidligere. Har samme indikasjon i min båt, som også er solgt ny i Norge. Indikasjonen kommer fordi vi det norske elnettet har to live-ledere og ingen nøytral. Resultatet fra forrige "runde" var at det ikke har noen betydning. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Klart det har en betydning, du har enpolte sikringer ombord. I usa er jord og nøytral like og en trenger dermed ikke sikring på nøytral. Her har vi som kjent to live ledninger og bør ha sikring på begge to. Klipper du jorden vil du kunne få jordfeil uten at sikringen går. Feilmeldingen du får viser bare at det er nivåforskjell mellom jord og nøytral noe som er normal her... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Jeg har en Sea Ray som er kjøpt i Norge og som har 220v anlegg. Den har også samme lampe som lyser ved feil. Årsaken er at vi i Norge har 2-leder strøm, mens USA (og flere andre europeiske) har 1-leder + null-leder. Dette gjør at vi får feilmeldinger av og til når vi kobler til landstrøm. Jeg har kjørt dette mot norsk importør av Sea Ray og fått tilbakemelding på at dette er ikke noe å tenke på. Det er helt tilfeldig om denne lampen lyser i Norge. Den kan gå på dersom en på samme anlegg har jordingsfeil eller det andre lokale strømforhold. Dersom du er i Sverige eller andre land som har leder + null, så må du snu kontakten dersom denne lampen lyser. Det er infoen jeg har fått fra norsk importør (jeg ble faktisk henvist til en elektriker som de brukte selv) og som sa dette til meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hei alle sammen. Jeg kan også brekrefte dette. Feilmeldingen vises kun pga. topolt standard i Norge, men har ikke noe betydning for funksjonen eller manglene sikkerhet. ....ikke klipp av jordledningen ! Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Da skal den jordledningen få sitte montert som den er i dag , og takk for svar. Det som fortsatt er litt uklart er hvorfor jordfeilbryterne kan slå ut på land. Man blir jo litt upopulær når man kommer til en havn og kobler til og det blir svart i alle båtene i området... Som sagt så har vi ikke klart å finne jordfeil i båten. Noen som vet om det kan hjelpe å koble ut lampen som indikerer polartitetsfeil? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Når "Reversed Polarity" er en kjent og uproblematisk sak burde i det minste feillampen kobles bort... Feilindikeringer som er en helt normal tilstand burde være en dødssynd Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Na ja, nå er jo ikke dette lagt for Norsk forhold men for "resten" av verden. Jeg anbefaler vanligvis at man bare klisterer noe over lyset. Kommer man i andre land senere da hjelper varslingen igjen. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 som sagt så har jeg hørt at lampen i seg selv kan være en årsak til denne jordfeilen, så en to-polet bryter på denne lampen for bruk i norske havner er kanskje en løsning?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Denne lampen bruker jo strøm fra jordledningen gjør den ikke? Jeg ville koblet den av... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Det er vel ikke strøm i jordledningen??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pee49 Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Denne tråden lettet mitt hjerte. Jeg har Monterey. Den er også amerikansk og samme forbaska lampe lyser. Da kan jeg vel slappe av i forhold til det. Quote CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Samme her! Slik som jeg har fundert på hvorfor denne hersens røde lampen lyser. Nå har jeg endelig fått svar. Ben Sin Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Eg klippet vekk heile greia. Men i ettertid kan det være greit å koble den slik at en ser at 220v er tilstede.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Det er vel ofte to lys her, en grønn lampe som forteller at nå er det spenning om bord og en rød som lyser når det er spenning mellom jord og nøytral (som vi ikke har her)... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
borref Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Er det noen som har erfaring med landstrøm på amerikanske båter som egentlig er bygget for 0-leder (tror jeg)? Min båt, en Sea Ray, er solgt ny i Norge, men når jeg kobler den til landstrøm så får jeg feilmelding på panelet "Reversed polarity". Noen ganger går jordfeilbryteren på land og andre ganger går det bra. I båten har vi ikke klart å spore noen jordfeil. En som driver mye med båtskader ol. har fortalt meg at man skal klippe bort jordtilkoblingen på landkabelen og begge lederne til lampen reversed polarity da feilen ligger i denne. Er det noen som har noen erfaring med dette eller kan fortelle mer om hva som kan skje dersom man gjør dette? "Reversed Polarity" lyset indikerer retning strømmen går i forhold til "Hot" og "Neutral" i et amerikansk nett. Dersom disse lederne byttes om vil varsel lampen lyse. Kursene på sikringspanelet (med unntak av hoved bryter) er enpolet og switcher mot "hot" og det er derfor viktig at disse lederne ikke byttes om. I et norsk 230V nett er derimot begge lederne strømførende og "Reversed Polarity" har ingen relevans. Du bør allikevel være klar over at alle forbrukere som kobles via bryter panalet (en-polet) alltid ligger med strøm på en av kursene inn i apparatet (så lenge hovedbryter er på) og dette er ikke forskriftsmessig i forhold til f.eks. varmekolbe på bereder som av sikkerhetsgrunner skal ha en topolet switch. Du sier derimot at jordfeilbryter på land (i båt ?) slår ut. Dette betyr at det går strøm mellom jord og en av fasene og kan vanskelig forklares som annet enn jordfeil. Så leneg du har denne feilen er det forbundet med fare å bruke det elektriske anlegget og du bør derfor finne og utbedre denne feilen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 (edited) Takk for svar Borref og andre. Har hatt elektriker ombord og ikke funnet noen jordfeil. Det er ikke jordfeilbryteren i båten men på land ja, som slår ut noen ganger. Har ikke funnet noe mønster i det. Ender derfor opp med spørsmålet om å koble ut selve lampa som en mente inneholder noe som kan gi utslag i jordfeil dersom den blir brukt på et nett som ikke har nulleder. Den er jo ikke bygget for det. Noen som har erfaring med det? Edited July 2, 2007 by Sandly (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
borref Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Takk for svar Borref og andre. Har hatt elektriker ombord og ikke funnet noen jordfeil. Ender derfor opp med spørsmålet om selve lampa som en mente inneholder noe som kan gi utslag i jordfeil dersom den blir brukt på et nett som ikke har nulleder. Den er jo ikke bygget for det. Noen som har erfaring med det? Jeg kan ikke se at dette forklarer problemet med jordfeil (med mindre "jordfeilen" ligger i denne koblingen. "Reversed Polarity" lampa skal kun ligge mellom hot og neutral (begge faser hos oss) og ikke mot jord. Er det en feil som kommer-og-går er den vanskelig å finne, men du bør være både observant (med tanke på å finne feilen) og varsom så lenge du ikke har fått dette utbedret. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Jeg ser at andre skriver at lampen lyser noen ganger og da er det bare å snu støpslet. Kanskje det er noe lignende som gjør seg utslag her og at det er noe i denne lampa som slår ut som jordfeil når det er feil polaritet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 "Reversed Polarity" lampa skal kun ligge mellom hot og neutral (begge faser hos oss) og ikke mot jord. Koblingskjema? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 I følge innlegg her er lampa koblet mellom Neutral og Ground. I amerkansk nett m.fl. er disse koblet sammen på land og i praksis samme spenning. Riktig isatt plugg gir null Volt og ikke noe lys. Snus pluggen her vil lampa komme mellom Live og Ground, full spenning over lampa og den lyser. I tradisonelt norsk nett er det ikke nulleder. Jord ligger i spenning mitt mellom fasene (idelt sett ). Uansett hvilken vei pluggen snus vil det ligge ca. 130V mellom fasen og jord. Uansett hvilken vei pluggen snus vil lampa lyse og det går strøm til jord. Avhengig av hvor kraftig pæra er kan dette være "jordstrømmen" som får jordfeilbryter på land til å løse ut. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Flott Jens P! Da er det like greit å koble ut lampa med en to-polet bryter og la den være av i Norge og Albania (det siste burde gå greit :-) og ha den på i Sverige. Strålende svar. Skal se om det hjelper. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts