Jump to content

Måker er vel ikke off-topic???


OT-flyktning

Recommended Posts

Var invitert til lutefisk-middag igår.  :santcheers: Og da stilte jeg et spørsmål til de innfødte som de til min stor overraskelse heller ikke kunne svare på:

 

Lutefisk lages jo av tørrfisk. Tørrfisk henges opp ferdig sløyd på store trestativer nær vannet. Slik tror jeg ihvertfall at det er tilfelle.

 

Men så spør jeg meg: hvorfor blir ikke fisken helt ødelagt og tilgriset av måker og lignende fugler? Eller spiser vi bare det som måkene ikke orker mer og har brukt som toalett?  :rolleyes:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måker flyr ikke opp ned.. hehehe

Vet ikke.. Skal ivertfall ikke spise noe etter denne saken har satt seg på hjernebarken.. hehe

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

 

 

 

Bildene ble funnet her:::

 

http://student.hivolda.no/morchkr/bacalao/...rfiskbilder.htm

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet opp i Henninsvær (Lofoten) for en del år siden og dette overrasket meg også.  :rolleyes: Det var flere "stativ" (husker ikke det riktige navnet) med torsk og tørket, men det var værken måke skrik eller andre fulger å se i nærheten :nonod:, men da vi var ute å fisket, så var det milioner av dem svende rundt båten. Tror den eneste fornuftige svar jeg fikk var at måken var så gådt vant der oppe at den bare likte ferke varer... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Og det nytter vel ikke å si at måker ikke liker tørket fisk, for fisken har vel hengt på stativene fra den var fersk skulle jeg tro. Er det ingen tørrfisk-kompetanse her :rolleyes:

 

Er det forresten riktig at tørrfisk spises som snacks "oppe i nord"?? Har smakt det selv, og det var slettes ikke det verste jeg har spist. Rev av flere biter og tygget i vei :nonod:  Merket ikke noe bismak av måkeskitt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Pleide å gi tørrfisk til bikkja når han skulle få noe ekstra godt, men til mennesker ....

Nå må du ikke spøke med hellige ting Lasse!!! :rolleyes:

 

Tørrfisk, både som rundtørket stokkfisk og som den mer vanlige klippfisk, er ren delikatesse for oss som er oppvokst på kysten og har vært vant med å få den laget av ypperlige råvarer.

 

Da min bestefar tørket fisk på ettervinteren var det fast takst av oss guttungene at vi skar løs striper av den halvtørre fisken  -  som vi da spiste som delikatesse. Det var mer enn en gang at han spurte om "rottene" hadde forsynt seg .....

 

Forøvrig har jeg spist mengder av kokt tørrfisk med ertestuing, stekt tørrfisk med masse stekt løk  -  og selvfølgelig "julematen" lutefisk. Det er bare noen få dager siden mitt siste lutefiskmåltid, og jeg regner sånn halvveis med å spise opp restene imorgen.

 

At måkeskitt skulle være noe problem har jeg aldri kommet på. Men det kan jo være at måkene her vestpå er såpass bortskjemt med fersk fisk at de ikke fristes av den som er saltet?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Forøvrig har jeg full forståelse for Odd Børretzens inderlige: "Jeg HATER måker!"

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt enig Jan, Tørrfisk med masse stekt løk, baconbiter, poteter og gulrotstuning til........Eller med hvit saus til......Det finnes ikke bedre mat. Fader og, nå ble jeg skikkelig sulten. Jaja Kjerringa sa senest i kveld at i morgen måtte vi bare ha fisk til middag. Så dette får sees på som en del av oppladinga.

 

Fisk i det hele hatt er bare super nam nam.

 

.......Men jeg trodde nå den ble sløyet før den ble hengt opp??

Link to post
Share on other sites

Helt enig Jan,

..........

 

Fisk i det hele hatt er bare super nam nam.

 

.......Men jeg trodde nå den ble sløyet før den ble hengt opp??

Selvfølgelig blir den sløyet; men den vanlige tørrfisken, som offisielt kalles "klippfisk", den er "flekket", altså skåret opp i ryggen. Dermed henger den sammen i buken og får den karakteristiske trekantfasongen.

 

Med rundtørket mente jeg den som kalles "stokkfisk". Den er skåret opp i buken, rengjort saltet og hengt opp parvis på hjellen. Da stikker man også ofte en liten trepinne inn mellom uggene på den for å holde leppene godt adskilt, slik at den får god tørk i buken.

 

Men nam, nam, det er det uansett sånn eller sånn!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke tørrfisken ble saltet men at klippfisken ble det. mye salt kan være årsaken til at måkene holder seg vekk, (de blir vel tørste de og :rolleyes:) mulig en årsak til at tørrfisken får henge er vel at måka ikke får tak i den for den henger jo under hjellene, :wink:

For den greier vel ikke og fly oppunder og spise mens den henger i lufta, mulig årsak eller :nonod: og nettete er vel for at måka ikke skal sette seg på hjellen og skite :lol:

 

Dessuten er lutefisk utrolig godt jeg kan godt mævle lutefisk uten tilbehør, :cool: og klippfisk bacalao er eventyrlig godt, :nonod: det er ikke mange år siden det var utenkelig for meg og spise dette, men etter å ha fått smaken  :nonod:

 

:santcheers:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ja, her var det lite kunnskap og mye synsing.

"stativene" heter gjeller.

Måsene (Måkene) vil helst ha ferskvare som noen sa det.

Det er faktisk vanlig med vakt for å holde måsene unna til å begynne med.

Etterhvert stivner jo fisken og da er det ikke mulig for måsen å sluke den lenger. (Måsen sluker alltid fisken hel).

En annen ting er at det er vel ikke så lett for måsen å få fisken av gjellene.

 

Så til Lasse. "Tørrfisk er bare  hundemat". Ja du har faktisk rett på¨en måte. Har faktisk aldri sett fersk tørrfisk her på østlandet. Ble kjempeskuffet da jeg flyttet sørover og skulle smake på varene her sørpå, fisken var rett å slett bedervet, spør du meg!

 

Er overbevist om at også østlendingen kan kose seg med en nybanka tørrfisk sammen med en kald pils en sommernatt ute i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Enig med det meste av det som er beskrevet av smak, delikatesse osv,

MEN tilbake til spørsmålet fra Andreas: Hvorfor er ikke fisken full av måkeskit?

(Eller er den egentlig det, men vi merker det ikke fordi den er:

A: Vannet ut?

B: Vi drikker nok Aquavit til å ikke merke det?

:nonod:

Geir

Vel jeg har spist tørrfisk som snaks til øl,  :nonod: veldig gådt, men alle som er i nærheten bør gjøre det samme. Ånden har en tendes til å avsløre hva en har spist. :rolleyes: Kan ikke si at jeg noen gang smakte måseskit når jeg spiste snakset, for jeg er ganske sikker på at den ville ha skilt seg ut for den har en sterk karakter i smaken, har jeg hørt.  :nonod: Tror ikke denne typen tørr fisk blir vannet ut først! :cool:
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har minner fra jeg var barn, og satt i sjarken til farfar og spiste nybanka tørrfisk.

Det var standard når vi fisket eller dro til sommerstedet at han hadde med tørrfisk.

Forøvrig ble vi beordret ut for å børste tenna etter gildet av farmor som ikke var like begeistret for maten.

 

Har alltid hengt opp fisken under netting, men aldri vært plaget med måker.

 

Det er lenge siden jeg har smakt det nå. Sist gang ble det ikke aktivitet i "hobbyrommet" på mange dager da min bedre halvdel knep igjen, og holdt på å kaste opp av tørrfiskånden  :rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

Hadde man prøvd no slikt her i Oslo tror jeg ikke det hadde vært en eneste fiskebit igjen etter et døgn eller to.

Det skal være vist. Her i Fredrikstad satt vi ut noe rotten sild  :puke:som vi hadde prøvd å salte for røking. Så glemte vi dem og satte dem ut for så å kaste dem i sjøen dagen etter. I løpet av natten så var 2 av sildene borte, sansynligvis tatt av måkene.   :rolleyes:

 

Hvordan de magene greier det forstår ikke jeg! Har ihverfall ikke sett noen syke eller død måker i nærheten. Det må være flere fulger rundt omkring her som heller ikke er gådt vant da 1 av sildene var plukket ned til bena. Skikkelig saltet rak sild til jula.  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er overbevist om at også østlendingen kan kose seg med en nybanka tørrfisk sammen med en kald pils en sommernatt ute i skjærgården.

 

 

Så sulten går det sikkert an å bli at en spiser tørrfisk,men jeg har mine tvil.Fra barndommen husker jeg med skræk og gru slurpingen da min bestefar spiste torskeøyer :seeya: Å fytti rakkærn sier jeg.Bare tanken gjør meg dårlig,da foretrekkes nok tørrfisken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så sulten går det sikkert an å bli at en spiser tørrfisk,men jeg har mine tvil.Fra barndommen husker jeg med skræk og gru slurpingen da min bestefar spiste torskeøyer :wink: Å fytti rakkærn sier jeg.Bare tanken gjør meg dårlig,da foretrekkes nok tørrfisken :smiley:

Det er vanskelig å slurpe tørket fiske øye, i tilfelle du skulle være redd for at noen skulle finne på å prøve det! :seeya:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...