Jump to content

Måker er vel ikke off-topic???


OT-flyktning

Recommended Posts

Hei.

 

Dette har ikke noe å gjøre med tørrfisk å gjøre, men absolutt med måser å gjøre. Her er  BIFF og måse temaet! Lå en gang i Sandspollen og satt på berget og grillet noen bedre biffer. Måtte så en tur inn i båten, og mens jeg var der hørte jeg rop fra land: " Biffen! måsen!!!!" Jeg styrtet ut, og så en diger fae...ns måse med et digert kjøttstykke i nebbet! Tror dere ikke at måse faa.....en hadde stupt ned mot den glovarme grillen og snappet biffen (til kona)!!! Håper han/HUN brant seg skikkelig på beina!

 

PS. Trude fikk litt av mitt kjøttstykke!

 

Larts H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må bare minne om at den hvite fuglen hverken heter måke eller måse men MÅGE! Det er jo tross alt en ekte sørlandsfugl :lol:

Sommeren i fjor satt vi noen stykker på Tømmerstø Landhandel med noen halvlitere. Ei måge stupte ned mot bordet vårt, og idet den trakk opp igjen fra stupet fikk den litt for mye G-krefter. Vi andre så og skjønte hva som var på gang, men ikke kameraten vår. Resultatet ble ett streifskudd med mågedritt i panneluggen for så og skyte en innertier midt i halvliteren :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er det Lars har på hodet for tiden  :lol:

Ble nesten litt skremt her en stund jeg. Trodde det var en terrorist på gang

BIN LADEN

:lol: :lol:

 

:lol: :lol: :lol:

 

Denne var kansje noe stygg  :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei thor,

Er du sikker på at det var torskeøyne han slurpet i seg. Jeg er vaske-ekte nordlending, men kan ikke huske å ha spist torskeøyne. Men jeg har prøvd å "suge urskolt". For dere østlendinger skal jeg prøve å forklare:

Man koker uer (den oransje dypvannsfisken),  klyver/skjærer hodet i to og suger i seg hjernemassen (som riktignok er veldig liten) og alt fettet. Desverre følger det også med små beinsplinter i suget, så dette må jo sorteres med tunga og tro det eller ei spyttes tilbake på rusktiken (tefat).

Tro meg, som barn syntes jeg dette så ganske vemmelig ut.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hatten jeg har på hodet for tiden er pga. at det snart er nyttår! Ellers er jeg svært deppa idag. Fikk telefon om at svigerfar vandret i formiddag. Har allerede ordnet slik at Trude reiser til Kr.sund imorgen tidlig. Drar selv nordvestover til begravelsen til uken. Japp må vel på kennel et par dager. Slike telefoner er alltid triste, men svigerfar oppnådde tross alt å bli 95 år like før jul! Dagen ble feiret 2 dager tilende! Beina hadde nok sviktet, men ikke hodet. Selv med et lite drypp og en lungebetendelse like før jul, sang han julesanger på sykehjemmet på julaften. Nå er det bare vidunderlige svigermor igjen, mine foreldre vandret for mange år siden. Dette har vel ingenting på et båtforum å gjøre, men jeg klarer ikke å stoppe følelsene. Vodkaen og champisen til imorgen får vi ha til en annen og mer gledelig anledning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hatten jeg har på hodet for tiden er pga. at det snart er nyttår! Ellers er jeg svært deppa idag. Fikk telefon om at svigerfar vandret i formiddag. Har allerede ordnet slik at Trude reiser til Kr.sund imorgen tidlig. Drar selv nordvestover til begravelsen til uken. Japp må vel på kennel et par dager. Slike telefoner er alltid triste, men svigerfar oppnådde tross alt å bli 95 år like før jul! Dagen ble feiret 2 dager tilende! Beina hadde nok sviktet, men ikke hodet. Selv med et lite drypp og en lungebetendelse like før jul, sang han julesanger på sykehjemmet på julaften. Nå er det bare vidunderlige svigermor igjen, mine foreldre vandret for mange år siden. Dette har vel ingenting på et båtforum å gjøre, men jeg klarer ikke å stoppe følelsene. Vodkaen og champisen til imorgen får vi ha til en annen og mer gledelig anledning.

 

Lars H.

Selv om jeg ikke kjenner deg personlig så vil jeg gjerne kondolere!
Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett østlendinger spise/slurpe torskeøyne!! :sad::lol: :lol: Grøss og gru!! Det var nesten så en annen mistet matlysten   :sad: :sad:

 

Urk!Helt forjævlig å både se og høre på!!Nå er Ørnhild VestlandsGnom de luxe innimellom

med smalhove og den pakka der.Jeg vet ikke riktig hva som er værst jeg gitt....Den eneste

som er kamerat med Ørnhild når hun har DjupeFjell&Dalar riene sine,det er den bælfeite støgge katta! :cryin:Alle andre familiemedlemmer påtreffes da på Galten :lol:

 

Men hun er jo fryktelig blid når vi innfinner oss igjen,etter at vi ved selvsyn har konstatert

at møkka er ute av huset og at det står gjennomtrekk i hele kåken.Ved den minste tvil blir

det lynrask taktisk tilbaketrekking til sikret område.Så vi har vel alle våre lyster.Selv spiser

jeg mere enn gjerne ku-tarm suppe.Nam nam nam!Ikke så mange andre som får det ned :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har det ennå ikke funnet på nettet, men Aftenposten skriver idag: EU-direktiv mot å produsere tørrfisk utendørs

Min mening: Nå gjør de hva som helst for å knekke næring her til lands (for å få oss inn i EU? :cryin:).

Her har spaniak og degos kjøpt ute-tørka fisk (til sin bacalao++) av oss i mange herrens år, og så skal noen økonom-byråkrater i mellom-Europa ødelegge DEN næringsveien også :yesnod: :yesnod: :headbang: Forbauser meg ikke om "himmellosen" (Bondevik) snur kappa med vinden denne gangen også!

Hva blir det neste?? :confused: :confused: :confused: Måkeforbud i fiskeværene kanskje??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det skal være vist. Her i Fredrikstad satt vi ut noe rotten sild  :puke:som vi hadde prøvd å salte for røking. Så glemte vi dem og satte dem ut for så å kaste dem i sjøen dagen etter. I løpet av natten så var 2 av sildene borte, sansynligvis tatt av måkene.   :confused:

 

Hvordan de magene greier det forstår ikke jeg! Har ihverfall ikke sett noen syke eller død måker i nærheten. Det må være flere fulger rundt omkring her som heller ikke er gådt vant da 1 av sildene var plukket ned til bena. Skikkelig saltet rak sild til jula.  :yesnod:

Hei

Røkt sild m/grovt salt strødd inni og en kald en :headbang:

Bedre "snack" finnes ikke. På Bornholm får du den

varm fra røkeriet.

mvh

giver

P.s. Vær forsiktig, jeg gikk opp 4 kg. på 3 uker. :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...