kringeland Startet 3.Juli.2007 Del på Facebook Startet 3.Juli.2007 Sliter med å få plass til gasskomfyr i båten. Savner å kunne steke halvstekte rundstykker,har hørt at det finnes en sak til å sette oppå gassblussene. Noen som vet hvor denne kan skaffes ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
index Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Så et par i hylla hos Baardsen på kaien i fjor en gang, kanskje de har en liggende ennå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) Åjada - brødrister til gass bluss finnes. her sånn ca Redigert 3.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Ikke dum den nei! Men ellers har jeg god erfaring med å riste brød på en tørr teflonpanne. Ikke for sterk varme, og snu skivene ofte. Tar litt lengre tid enn med brødristeren hjemme, men når man er på tur har man det ikke så travelt. En sikker vinner på en regnværsdag med bare halvgammelt brød ombord!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Puma 420 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Få sveiset deg en boks som du 1.: får plass til på blusset, 2.: får bollene nedi. Sveis fast en rist 5 cm over bunnen til å legge bollene på, lag et lokk med god klaring som du kan skli av og på. Vips, så har du laget en bakerovn. Husk å lag flere, og ta patent, sikkert flere her inne som har sett dette behovet;) Bruker du steketermometer noen ganger, så erfarer du fort hvor mye åpning du må ha på blusset:) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Omnia mener du kanskje, har kjøpt denne selv og gleder meg til å teste!! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Åjada - brødrister til gass bluss finnes. her sånn ca Jeg har en slik, skivene blir ikke gyldene brune som i reklamen, de blir svarte som f....... . Anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) Ikke dum den nei! Men ellers har jeg god erfaring med å riste brød på en tørr teflonpanne. Ikke for sterk varme, og snu skivene ofte. Tar litt lengre tid enn med brødristeren hjemme, men når man er på tur har man det ikke så travelt. En sikker vinner på en regnværsdag med bare halvgammelt brød ombord!! Løsningen med teflonpanna fungerer aldeles utmerket med halvstekte Flutes (tror de heter det, ca 10 cm lange, 5 cm diameter, nesten runde). I og med at Flutesen er nærmest runde er det enkelt å riste litt på panna så Flutesen ruller og ikke blir brent. Synes disse Flutesene i teflon panna smaker mye bedre enn de fra stekeovnen hjemme. Mulig akkurat det henger mest sammen med løkka ved å være i båten. Redigert 3.Juli.2007 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
kes Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Erøy Handel i Erfjord har hatt en "bakeboks" liggende på hylla i flere år. Det er en firkantet metallboks med lokk og termometer til å sette på gassbluss eller elektrisk kokeplate. Er du i nærheten så stikk innom og se på den. Lur sak, men dessverre husker jeg ikke prisen. Redigert 4.Juli.2007 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Har med stor suksess brukt en vanlig kjele med rist i bunnen. Legg i halvstekte rundstykker og legg på lokket. Mener vi stekte de ca 10 minutter før vi snudde rundstykkene og 10 minutter på den andre siden. Dette ble gjort på et Origo spritapparat. Har du ikke rist så går det fint med noen godt rengjorte stener i bunnen. Blir spennende å prøve dette igjen i sommer da vi nå har byttet til Wallas safeflame 85DU Paul Sitér dette innlegget Link to post
caines Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Lovlig sent svar; men har god og lang erfaring med å steke rundstykker (halvstekte) i en kjele. Kunsten er å bruke svak varme. Ca nivå 1 (av 4) på 2000W origo 2000 f.eks. 10 minutter nede i der og snu, 5 mnutter til, så er de klare og fine og gylne. Ovns, mente kjeletemperaturen er da ca 140 grader. Kjøpte i går en Omnia til origoen, og da går stekingen som en lek, omtrent som en vanlig ovn. Fortsatt litt forsiktig med varmen. Ca nivå 2 for steking på 180 grader. Har tempmålere med trådføler for å måle tempen (Comark c22) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 caines skrev for 3 timer siden: Lovlig sent svar; men har god og lang erfaring med å steke rundstykker (halvstekte) i en kjele. Kunsten er å bruke svak varme. Ca nivå 1 (av 4) på 2000W origo 2000 f.eks. 10 minutter nede i der og snu, 5 mnutter til, så er de klare og fine og gylne. Ovns, mente kjeletemperaturen er da ca 140 grader. Kjøpte i går en Omnia til origoen, og da går stekingen som en lek, omtrent som en vanlig ovn. Fortsatt litt forsiktig med varmen. Ca nivå 2 for steking på 180 grader. Har tempmålere med trådføler for å måle tempen (Comark c22) Kan den Omnian benyttes på Wallas 85 feks? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Nå er jo denne tråden 11 år gammel, og trådstarter, som sist var aktiv i 2015, har trolig løst problemet. Uansett; vi har heller ikke komfyr, men vi har den "ovnen" @bare lek(k)er har lagt inn bilde av. Kan absolutt anbefale den, den blir mye brukt! Der steker vi baguetter, rundstykker, baker brød, kaker osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zaz Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Omnia er beregnet for åpen flamme, tror ikke den vil fungere så bra på Wallas 85 (selv om jeg ikke har prøvd). Jeg selv bruker den på Origo 3000. Viktig å legge noe under nederst i bunnen når en steker halvstekte rundstykker så de ikke blir svidd. Brukte først bare teskjeer som nødløsning, men har så fått tak i original rist til å ha liggende i bunnen. Et annet tips er å bruke gassgrill til å steke rundstykkene, fungerer bra og gir ikke spritlukten inne i båten. Ikke så gøy i regnvær da. Bruker også grillen til f.eks eggerøre o.l. av og til på grunn av familiens klager på spritlukt (selv om vi bruker med «fin fyr»). Har Weber Q2000 som passer fint i cockpitbenken. Redigert 17.Mai.2018 av Zaz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Jeg har brukt Omnia på Wallas i over 20 år, og det fungerer i hvert fall strålende til å bake brød:) Redigert 17.Mai.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Ja, ser nå at det jeg trodde om Omnia og Wallas ikke stemmer, Omnia selv skriver på hjemmesiden at den kan brukes på de fleste komfyrer, advarer bare mot å bruke den emaljerte versjonen på glasskeramisk topp. Sitér dette innlegget Link to post
caines Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Rundstykker unngår du å få svidd dersom varmen tilpasses korrekt. Ville startet med ca 25% effekt på en 2000w kokebluss, slik som Origo 2000. Kjøpte med den originale runde rista som kan legges nedi. Da kan man nok trøkke på med mere varme og få de gyllenbrun over hele. Forøvrig stekte jeg mitt første brød i den i går og det fungerte veldig bra. Stekte i silikonformen i ca 1 time og 10 minutter på litt moderat varme og skrudde deretter opp på nesten maks siste 5 minutter for å få en litt sprø skorpe og korrekt farge på brødet. Ble utmerket. Tok brødet ut av silikonformen og lot det avkjøle på risten. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Zaz skrev 51 minutter siden: Ja, ser nå at det jeg trodde om Omnia og Wallas ikke stemmer, Omnia selv skriver på hjemmesiden at den kan brukes på de fleste komfyrer, advarer bare mot å bruke den emaljerte versjonen på glasskeramisk topp. De siste 12 årene har vi brukt den på en 95D med keramisk topp. Litt slitemerker i glasskeramikken, men ingen skader ellers, så tror det bare går på det estetiske. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Trenger ikke stekeovn for å lage pizza heller. Eksempel på hvordan det kan gjøres på en Wallas: Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
caines Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Herlig! Brukte mye den metoden før jeg fikk omniaen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.