Jump to content

Er dette et resultat av grunnstøting ?

Rastløs

Recommended Posts

Det skal ikke mye salt til før du kjenner en smak av salt på vannet. Lekker rekkestøttene kommer det også sprutvann ned der. Kommer det ikke inn vann når det er tørt ute, lekker det heller ikke ved kjøleboltene.

Nå har jeg aldre vært utefor at det lekker ved boltene, men ser for meg at vil man kunne se med at det aldi ble tørt der, og saltavleiringer.

Bildet av kjølen fikk ikke noen alarmbjeller til å ringe hos meg - det er slik mange jernkjøler ser ut.

Redigert av gimi (see edit history)
Sikkert på at ikke vannet kommer fra vakumventilen til motoren? Er også noen på bavariaforumet som har fått saltvann i mellomrommet mellom innerliner og skrog fra dassen. I motsetning til eldre båter med dyp kjøl der en viss mengde sumpvann er regelen og ikke untaket så merket man noe få dl vann veldig godt ombord i en moderne båt. Synes det virker litt villt at det skulle komme saltvann inn mellom skrog og kjøl på denne måten via boltene.

Tror ikke det. Nå er det (endelig) tørt i moorrommet etter at jeg la plastfolie over utluftingen ved nedgangen ( tar det av igjen når regnværet gir seg litt) . Dessuten har ikke

båten vært i bruk siste uken, og det kommer stadig tilsig av vann. Koblingen til toalettet virker tørre, og har forsjåvidt heller ikke vært i bruk min fjorten dagers eietid.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

På min Bavaria er det knas knusk tørt i kjølsvinet. Selv da motorrommet ble relativt fuktig pga vakuumventilen til motorkjølinga (se her for litt detaljer om dette og hint) kom det ikke vann ned til kjølboltene.

Eneste vannet der er i tilfelle våte folk går ned i båten og det renner fra klær og sko.. Pleier å ta dette med en svamp eller klut - trenger ikke bruke lensepumpa.

Lekkasje fra rekkestøttene vil dog havne nede hos kjølboltene....

Mine kjølbolter smaker øl og ikke salt. I min visdom heiv jeg et par tre six-packs nedi kjølsvinet under salongbordet. Litt stamping og rulling fikk boksene til å jobbe seg løs fra six-packene - og rulle rundt sammen med de skarpe gjengene på kjølboltene. Da var det sorg i fartøyet når turen var endt, skuta fortøyd og far skulle ha seg en velfortjent kald en.....

(Og det var ikke en ølboks som var gåen! neida, ikke en brukandes boks igjen :cryin: )

S/Y Surprise

Jeg er synsk og ser i glasskula at dette ender med et ønske om å heve hele kjøpet , hold oss oppdatert på hvordan denne saken ender til slutt.

- Krav om heving er sendt selger nå i formiddag. Vi får se hva som skjer. Båten forøvrig er jo fin den, men hvis den må sendes til full renovering før jeg kan ta den skikkelig i bruk, så har på en måte litt av hensikten med kjøp båten falt bort. - Hvis jeg ville ha et oppussingsprosjekt, hadde jeg kjøpt en 80 tallsbåt ( med dertil lavere pris). :yesnod:

- Krav om heving er sendt selger nå i formiddag. Vi får se hva som skjer. Båten forøvrig er jo fin den, men hvis den må sendes til full renovering før jeg kan ta den skikkelig i bruk, så har på en måte litt av hensikten med kjøp båten falt bort. - Hvis jeg ville ha et oppussingsprosjekt, hadde jeg kjøpt en 80 tallsbåt. :yesnod:

Hvis selger går med på at du ikke skal betale mer for denne enn for en 80-talls båt, kan det jo være en ide å beholde den.. :wink:

Hvilken årsmodell er dette, Alo Mikkel?

Hvis den en nyere enn 5 år så kan man jo prøve en raklamasjon såsant det ikke har vært ytre påvirkinig e.l. som har forårsaket dette. Jeg skjønner deg imidlertid godt når du vil heve kjøpet. Ikke din oppgave å ordne opp i dette uansett.

Snakket med en som ligger i havnen der jeg ligger. Broren hans har en Bavaria, mener han sa 38 eller 39 (noe som heter det?) Han fortalte at broren hadde vært nedpå et skjær på svenskekysten, og kjølen hadde løsnet. Tok inn vann , men han hadde fått båten til kai. Et verksted tok seg av reparsjonen av dette. De hadde klart gitt uttrykk for at de ikke var imponert over måten fabrikken hadde bygget denne båten m.h.t kjøl på. De hadde vistnok ordnet dette på en mye bedre måte nå, sa ham.

Han sa at broren ellers var forøyd med båten, og at han ikke hadde hatt noen problemer med lekkasje på rekkestøtter.

Redigert av OLPI (see edit history)

Du gjør det eneste rette. Heving av kjøpet er fornuftig når det oppstår vesentlige avvik fra inngått avtale. Gjorde det samme i høst på en Nor Star som også var full av feil. Håper for din del av du har en skikkelig kontrakt. I mitt tilfelle var det krystall-klart formulert i kontrakten og selger skjønte ganske fort at han hadde lite å komme med.

Lykke til og hører gjerne utfallet av saken.

Jeg forstår deg godt, selv om dette nok er relativt uproblematisk og ikke spesielt uvanlig. Problemet blir jo at forrige eier ikkje har opplyst om noe som nå kommer for en dag at de visste om... (slik jeg oppfattet det).

Selv ville jeg gått for et saftig prisavslag og så tatt den opp til høsten, skaffet meg en momentnøkkel og ordnet dette selv, det er ikke vanskelig. Dette forutsetter at du kan forsikre deg 100% om dette ikke skyldes grunnstøting... Noe du absolutt ikke kan konkludere med basert på disse bildene. En sammenheng mellom vanninntrenging i rekkestøtter og dette tror jeg du kan se helt bort fra. Det er jo meget kjent sak at Bav har hatt problem med rekkestøttene og vannlekkasje...

I fjor slippet jeg samtidig med en Bav 38 Ocean og han strevde med å få ettertrekt kjølboltene, dette var vedlikehold sa han. 625 newtonmeter skulle til... Høres jo helt sinnsykt ut, men så har jeg bare vært bort i moment når vi monterte fleks.kobling og den skulle strammes til 75 newtonmeter så 625 var jo ikke småtteri...

Mange som gjøre dette forresten?

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Vi har brukt forbrukerrådets kontrakt og den er jo ganske kjøpervennlig.

Problemene er antakeligvis fullt ut løsbare, men det var en "ferieklar båt" jeg kjøpte og ikke et vedlikeholdsprosjekt.

Jeg har tatt midlertidig reparasjon i 4 rekkestøtter. Den innstøpte listen som alt festes i er rimelig råtten ved hullene.

Det råttne må antakeligvis graves ut og erstattes med et eller annet lurium tror jeg, så det er ikke bare å borre opp til større bolter og kline på med sikaflex. Det blir jo rene kirurgiske inngrepene. Tetniningen ser rimelig amatørmessig påført også, så jeg lurer på om selger kanskje har prøvd å tette noen av de disse støtten selv tidligere, og da er det iallefall feil å ikke opplyse om problemene. Når denne kjølsaken også er litt ullen, så er det på en måte nok.

Det er satt inn et pasus om "selges som den er," men beskrivelsen av båtens tilstand slår jo bena under den setningen.

Så den juridiske biten er jeg ikke så veldig bekymret for, spesielt ikke når første reklamasjon ble gjort under 48 timer etter at vi hadde overtatt båten. ( før iv hadde vært på første luftetur faktisk) Jus er imidlertid jus og praktiske løsninger noe annet. Det er jo tross alt en grunn for at jurister bruker 6 år av sitt liv for finne måter å bestride den ubestridte sannhet . :lol:

Skal se at vi får til en løsning med importøren, ved at kjøpet heves og jeg bestiller ny båt fra importør og at denne båten da kanskje kan repareres for en grei penge for selger. Kanskje importør til og med kan bistå med salg av denne båten også. Da blir jo alle fornøyd (etter hvert) For Bavaria skal jeg fremdeles ha!. Jeg venter nå i spenning.

PS Jeg var forresten bortom båten nå i ettermidag, og nå var det jammen vann i motorrommet igjen, samt et par liter å pumpe opp fra bunnen av båten. Jeg fatter ikke at selger ikke har reagert på dette tidligere.

Det er satt inn et pasus om "selges som den er," men beskrivelsen av båtens tilstand slår jo bena under den setningen.

Så den juridiske biten er jeg ikke så veldig bekymret for, spesielt ikke når første reklamasjon ble gjort under 48 timer etter at vi hadde overtatt båten. ( før iv hadde vært på første luftetur faktisk) Jus er imidlertid jus og praktiske løsninger noe annet. Det er jo tross alt en grunn for at jurister bruker 6 år av sitt liv for finne måter å bestride den ubestridte sannhet . :lol:

Kjøpsloven - "Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

Du har nok ikke mye å være redd for i dette tilfellet nei.

-Lekkasje fra rekkestøttene er en bavaria svakhet.

-Vann i kjølsvinet er unødvendig, såpass tett bør en båt være. Min bavaria har knusktørre lagringsrom under dørkplatene, men det var først etter at jeg reklamerte på rekkestøttene som lakk omtrent fra dag 1. Ettersom en bavaria har sandwitch over vannlinjen er det ingen kondens som samler seg under dørken. Vann som kommer inn her skyldes i såfall lekkasjer.

-Hvis det smaker salt, kan det kanskje være rekkestøttene i kombinasjon med at saltvann har sprutet over dekk. Sett en hagespreder over båten for å simulere regnvær (kanskje unødvendig i disse tider), så går du inn og sjekker om det kommer inn vann.

-Etter noen år kan det være på tide å ettertrekke kjølboltene. Kanskje det kan være årsaken til at sica flex fugen har sprekt, og rustvann renner ut. Mener kjølboltene på en Bavaria 40 skal trekkes med ca 145Nm, men sjekk med ekspertene.

-Uansett ved kjøp av bruktbåt, betal noen tusen for en tilstandsrapport, så vet du om den har vært på grunn. Dyrere å finne ut av i ettertid.

Lykke til med ferien, det er sikkert ikke så alvorlig som du tror.

Nå settes det å ha vært på grunn i et veldig dårlig lys her , mange av de båtene som seiler rundt på fjorden har vært på grunn en eller annen gang og mange av de er forskriftsmessig reparert etter forsikringsoppgjør og flere av disse reparasjonene har faktisk gjort båtene enda sterkere/bedre enn de var i utgangspunktet så jeg tror man skal kalle det dårlig reparert grunnstøtingsskade istedet for grunnstøtt båt som på en måte er blitt ett skjellsord.

Jeg har sett båter som har innerliner med dårlig tilgang til kjølbolter/svin (bavaria og et par Fransker) som etter reprarasjon er blitt forbedret slik at de er som jeanney der innerlineren støpes i ett med skroget i kjølområdet istedet for å la det være en luftlomme man aldri kommer til slik det er originalt.

-Ser forresten at du skriver at den finerlisten som skrogsammenføyningen er skrudd i er råtten. Det tyder på at tidligere eier har levd med en vannlekasje som han over flere år ikke har gjort noe med (styrker din sak). Triste greier at folk ikke bryr seg mer om båten sin. Det er grunnen til at jeg alltid skal ha en knusktørr båt, så har innredningen et godt liv.

-Vann i motorrom, det er en slik anti hevert ventil på volvo motorene som har en tendens til å slippe ut vann. Sett en flaske under den tynne slangen ut fra denne, så samles vannet i flasken fremfor under motoren. (også trist hvis eier i flere år har latt saltvann dryppe/ligge under motoren/på drevet.)

-Vann i motorrom, det er en slik anti hevert ventil på volvo motorene som har en tendens til å slippe ut vann. Sett en flaske under den tynne slangen ut fra denne, så samles vannet i flasken fremfor under motoren. (også trist hvis eier i flere år har latt saltvann dryppe/ligge under motoren/på drevet.)

Men det kan da umulig være tilfelle når motoren ikke har vært startet siden forige tirsdag ?

- og der båten ligger er det vel knapt bølger om det er storm i resten av oslofjorden, slik at noe særlig bevegelse er det jo ikke. 3-4 dl i løpet av 24 timer når motoren ikke har vært i bruk er jo noe besyndelig.

Se akterover i båten. Er det ankervinsj akter? Min båt har en ankervinsj akter av merkt Anchorlift. Den var korrodert i stykker, slik at det lakk inn vann gjennom denne tidligere i år. Jeg kunne følge sporet fra motoren og helt akter til kjettingkassa som forøvrig var full av vann. Etter litt styr fikk jeg ny winch på reklamasjon (båt+winch er 2003 modell, og winch var montert av anchorlift i oslo).

Krev en tett båt, og at den skal tettes av fagfolk. Hvis du har krav på heving av kjøpet, eller reparasjon av skader ville jeg prøvd å få til en ordning der en fagmann går over båten, forteller hva som bør gjøres, samt ca. hvor lang tid det tar. Få selger til å bestille reparasjonen (viktig detalj). Hvis ikke selger går med på det, gjør hva du kan for å heve kjøpet. En båt skal være tørr i kjølsvinet, spesielt en båt som har sandwich over vannlinja. (fordi den ikke kondenserer)

Ta en prat med Lundebaat i Oslo. Mitt inntrykk er at de har dyktige folk på serviceavdelingen. Problemet her er ikke at båten er ødelagt, men at du ikke var forespeilet en båt med feil og mangler eier var nødt til å vite om.

Fordelen med ny båt er 5 års reklamasjonsrett. Hvis en eier er flink sørger han for at de 5 årene brukes til å luke bort alle feil og mangler. Alle nye båter uansett merke har håndtverksmessige produksjonsfeil, som feks slurvete fuging og smålekkasjer. En sløv båteier finner ikke disse feilene før han har solgt båten. Da blir det dyyyyrt.

Hvis motoren ikke er startet på en stund, er det ikke vacumventilen som lekker.

Men det kan da umulig være tilfelle når motoren ikke har vært startet siden forige tirsdag ?

Her lukter det jo lekkase på sjøvannsinntaket, siden motoren ikke har vært i gang. Det skulle vel være utelukket at det kan være belgen, disse skal jo holde omtrendt evig, men alt kan jo lekke. Ville vel snarest sjekket ut at det ikke var noe slikt, da kan det jo fra ene øyeblikk til neste gå fra drypp til å renne inn, og da går det fort... Det KAN jo også forklare at forrige eier ikke har opplevd det som et problem dersom lekkasjen er raskt økende...

Eneste mulighet er jo å tørke helt tørt overalt å så studere med lykt å lupe... Kanskje du ikke har lekkasje på kjølboltene da siden det tydeligvis renner inn i motorrommet, og det KAN jo ikke komme fra kjølboltene vil jeg tro...

Alltid vanskelig å finne ut av lekkasje og det er lett å tro at det skyldes ting som en etterhvert oppdager at det ikke er likevel... Det trenger ikke lekke selv om du ser sprekker mellom kjøl og skrog på utsiden...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei folkens

- Tenkte jeg bare skulle oppdatere dere på løsningen. Selger er en meget rettskaffen mann, og gikk uten diskusjon med på å heve kjøpet. Jeg er slik sett meget fornøyd, selv om jeg faktisk synes syndt på selger.

Da blir det ny båt fra Lunde til neste sesong, - og leiebåt i ferien.

( og i slutten av Juli kommer jo finværet )

Trasig sak det her men det er i alle fall godt selger tar ansvar, ikke alt for ofte det skjer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hei folkens

- Tenkte jeg bare skulle oppdatere dere på løsningen. Selger er en meget rettskaffen mann, og gikk uten diskusjon med på å heve kjøpet. Jeg er slik sett meget fornøyd, selv om jeg faktisk synes syndt på selger.

( og i slutten av Juli kommer jo finværet )

Det er hyggelig at ting løser seg slik det skal. Man kan føle med selger, men ikke synes synd på. Det er selgers unfallenhet innen periodisk vedlikehold som har forårsaket forholdet.

Som en kompis av meg uttrykte til morran i dag; 'Nå begynner det å roe seg ned. Det underlige er at alt stresset kommer fra nye kunder. De kundene som vi konserverer motorene til om høsten, går over og utklarerer om våren, de hører vi ikke fra i det hele tatt før enn til høsten når de skal opp. Disse andre er folk som vi ikke kjenner fra tidligere. Når vi sjekker, kan vi finne filtere som ikke har vært byttet på mange år. Rustne klemmer, tørrkjøring av diesel, vann, olje, hele pakka. De som vi passer på har nesten aldri uregelmessigheter i det hele tatt'.

Et langtidsvarsel for sønnafjeldske sa at godværet kommer i skiftet august/september. vi får håpe det er feil.

Bra det løste seg. NB sørg for å gjøre hevingen av kjøpet skriftlig. Kan tenkes at selges kommer på bedre (verre!) tanker etter en dag og to. Du ville aldri ha blitt fornøyd med denne båten så lenge det begynner slik.

Historien viser iallefall to ting:

1) At det er avgjørende viktig med en god kontrakt

2) At hvem en kjøper båt av kan være forskjellen på enkle greie løsninger eller evigvarende krangler, rettsaker osv.

Flott at det ordnet seg for deg! :flag:

-----------------

Alle nye båter uansett merke har håndtverksmessige produksjonsfeil, som feks slurvete fuging og smålekkasjer. En sløv båteier finner ikke disse feilene før han har solgt båten. Da blir det dyyyyrt.

Det var da voldsomt. At alle nye båter har smålekkasjer etc. . At man etter mange år kan få det er ikke unormalt, men at alle nye båter har det stemmer dårlig. Du mente kanskje alle nye Bavaria :wink:

For å holde det på et litt seriøst nivå.

Har ennå tilgode å snakke med en praktisk person som ikke har funnet feil på en ny båt,uavhengig av merke. Det kan være alt fra små lekkasjer til løse slangeklemmer. Når en båt er ny, kommer det alltid først en tid der man er litt på vakt, før man senker skuldrene og stoler på båten. En båt er et ganske stort byggverk bestående av mange enkeltkomponenter.

Når det gjelder vannlekkasjer i båt, så begynner det som vann i kjølsvinet, går over i dårlig inneklima, og ender i råte og ødelagt innredning. Den som ikke klarer å holde båten sin tørr gjennom garantitiden, får en mye større jobb senere, ettersom han da må ta dette selv.

Klarer du å holde den tørr gjennom de 5 første årene, så skulle det meste være ok. Den forrige båten min fant jeg produksjonsfeil på etter 15 år som hadde ført til lekkasjer gjennom hele båtens levetid (etter noen dagers eierskap).....fukt og dårlig lukt henger sammen, og altfor mange aksepterer at det lukter vondt i båter. Det trenger ikke lukte en blanding av diesel,septik, og mugg. (kalt båtlukt). Min båt er etter 4 år luktfri, men det skyldes at jeg har fulgt opp importøren med litt småreklamasjoner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...