Jump to content

Årsmod. påhenger? (Volvo Penta/Sleipner Taifun)


Espen C

Recommended Posts

Det var akkurat en slik som ble stjålet fra bilen vår for 3-4 måneder siden. Om dekselet er noe sprukket nederst bak (langst "underdelen"), så kanskje det er min? :wink:

 

Jeg vil tippe det er en fra rundt 1970...og den er luftkjølt og greier. Jeg har nå en 5 hk. Crescent som kun har forover gir...starter og stopper i gir, så når den er fra aner jeg ikke, men hovedsaken er jo at det virker! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Det var akkurat en slik som ble stjålet fra bilen vår for 3-4 måneder siden. Om dekselet er noe sprukket nederst bak (langst "underdelen"), så kanskje det er min? :wink:

 

Ble den stjålet med original Volvo bensinkanne?

Link to post
Denne motoren kom med flere navn. Først var det Crescent så Archimedes og til slutt Volvo Penta.

 

 

 

Vi hadde også en motor som het Archimedes/Penta 36 hk. (ca: 1965-70 ?) Kjørte den på traktorbensin. :flag:

Link to post
Ble den stjålet med original Volvo bensinkanne?

 

Nei...det var en oppskrapet gammel rød tank på en 10-15 liter - tror ikke det var Volvo, og den ligner ikke på den nye du har. Var en slik flat firkantet sak.. Finnes nok flere slike gamle slitere.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hei.

 

Neida, motoren på bildet jeg la ut, er faktisk en 4,5Hp fra 1952. Og den er norskprodusert, - av Sleipner! Bildet tok jeg på søndag på Bøfjorden Sjøbruksmuseum her på Nordmøre hvor jeg pt. er. Kommer tilbake med flere bilder og video derfra når jeg kommer hjem til helgen. Det går litt for tungt å laste opp video og mange bilder her jeg sitter med laptop og mobiltelefon som modem uten 3G-dekning. Har blant annet en herlig videosnutt av en Sabb 6/12 HK type-D motor fra 1962 med lyd og det hele. Den sto og gikk utenfor museet.

 

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei.

 

Neida, motoren på bildet jeg la ut, er faktisk en 4,5Hp fra 1952. Og den er norskprodusert, - av Sleipner! Bildet tok jeg på søndag på Bøfjorden Sjøbruksmuseum her på Nordmøre hvor jeg pt. er. Kommer tilbake med flere bilder og video derfra når jeg kommer hjem til helgen.

Lars H.

 

Veldig interessant, var ikke klar over at Sleipner produserte påhengere såpass tidlig. Men når sant skal sies lå nok Sleipner er stykke bak Evinrude , Mercury når det gjalt design etc i 1952. :yesnod:

Link to post

Sleipners storhetstid som påhengerprodusent var vel strengt tatt mens det var importrestriksjoner på utenlandske motorer(og biler osv) etter krigen. Dette åpnet ett marked for norske mekaniske verksteder osv som laget båtmotorer enten egenproduserte eller på lisens (Raufossmopeden var vel også ett slikt lisensprodukt etter krigen).

Så fort importrestriksjonen ble opphevet (På slutten av 50-tallet?) ble de antageligvis utkonkurert av bedre produkter, særlig Johnson/Evinrude var markedsledende dengang.

 

For 20-25 år siden fikk jeg være med en tur opp på loftet på sleipner-fabrikken da jeg holdt på med veteran-motorsykler dengang, og det gikk rykter om at det sto 2-3 Harley'er på loftet der. Og det gjorde det. 20-30 talls modeller hvis jeg ikke husker feil. Samt flere reoler med nye Taifun-deler. I følge han jeg snakket med skulle det være mulig å skru sammen noen komplette motorer av delene som lå der. Mener de har flyttet etter dette, og jeg tviler på om noe av dette finnes lenger.

Link to post

Ja Volvoen er nok i fra begynnelsen av 80 tallet. Den ser jo forøvrig ut til og være i god stand på utsiden i hvertfall. (Dette er kanskje en av de siste produsert).

 

Som det er bekrevet før så er vel lyden av disse ikke akkurat av de fineste,

Link to post

Hei.

 

Jeg kan ikke dy meg, men legger ut et par bilder til av gamle "snurrer", alle fra Bøfjorden Sjøbruksmuseum. Fikk ikke ikke studert de så nøye, så er det noen som kjenner igjen denne til venstre, eller den som er litt skjult bakenfor til høyre?

 

snurre_2.jpg

 

Disse to er imidlertid "The best Outboard Motor in the World" fra British Seagull. Men glemte å sjekke årgang.

 

seagull_1.jpg

 

seagull_2.jpg

 

Flere bilder av motorer og utstyr fra norsk kystkultur kommer når jeg er hjemme til helgen. Sitter nå i Kristiansund og surfer på et tilfeldig WLAN-nett.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei, interessant med disse gamle påhengere. Det første bildet (hvit motor) ligner veldig på Mc Culloch -Scott Atwater.

Kan den være fra 50-60 tallet ? Ligner ihverfall på en motor min far hadde for mange år siden. :flag:

Link to post

Hei.

 

Forstørret opp emblemene på den hvite motoren, men tror ikke at det står hverken Mc Culloch eller Scott Atwater der.

Men det ser i hvert fall ut til å være en 8-hester.

 

snurre_2a.jpgsnurre_2b.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei.

 

Forstørret opp emblemene på den hvite motoren, men tror ikke at det står hverken Mc Culloch eller Scott Atwater der.

Men det ser i hvert fall ut til å være en 8-hester.

 

Lars H.

 

Kan det være at det står West Bend på navneskiltet?

 

Her står det litt mer om West Bend outboards: http://www.uwm.edu/Libraries/arch/findaids/mss121.htm

Etter det som fremgår her produserte de utenbordsmotorer fra 1957 til 1965 da utenbordsproduksjonen ble solgt til Chrysler.

Edited by Arvid_A (see edit history)
Link to post
Hei.

 

Forstørret opp emblemene på den hvite motoren, men tror ikke at det står hverken Mc Culloch eller Scott Atwater der.

Men det ser i hvert fall ut til å være en 8-hester.

 

 

Lars H.

 

Står West Bend, er ifra perioden 1947 > 1965, påhenger delen ble kjøp opp av Chrysler i 1965 .

West Bend eksisterer fremdeles, men lager alt annet motorer idag ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...