Jump to content

Årsmod. påhenger? (Volvo Penta/Sleipner Taifun)

Espen C

Recommended Posts

Det var akkurat en slik som ble stjålet fra bilen vår for 3-4 måneder siden. Om dekselet er noe sprukket nederst bak (langst "underdelen"), så kanskje det er min? :wink:

Jeg vil tippe det er en fra rundt 1970...og den er luftkjølt og greier. Jeg har nå en 5 hk. Crescent som kun har forover gir...starter og stopper i gir, så når den er fra aner jeg ikke, men hovedsaken er jo at det virker! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ble den stjålet med original Volvo bensinkanne?

Nei...det var en oppskrapet gammel rød tank på en 10-15 liter - tror ikke det var Volvo, og den ligner ikke på den nye du har. Var en slik flat firkantet sak.. Finnes nok flere slike gamle slitere.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei.

Neida, motoren på bildet jeg la ut, er faktisk en 4,5Hp fra 1952. Og den er norskprodusert, - av Sleipner! Bildet tok jeg på søndag på Bøfjorden Sjøbruksmuseum her på Nordmøre hvor jeg pt. er. Kommer tilbake med flere bilder og video derfra når jeg kommer hjem til helgen. Det går litt for tungt å laste opp video og mange bilder her jeg sitter med laptop og mobiltelefon som modem uten 3G-dekning. Har blant annet en herlig videosnutt av en Sabb 6/12 HK type-D motor fra 1962 med lyd og det hele. Den sto og gikk utenfor museet.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Neida, motoren på bildet jeg la ut, er faktisk en 4,5Hp fra 1952. Og den er norskprodusert, - av Sleipner! Bildet tok jeg på søndag på Bøfjorden Sjøbruksmuseum her på Nordmøre hvor jeg pt. er. Kommer tilbake med flere bilder og video derfra når jeg kommer hjem til helgen.

Lars H.

Veldig interessant, var ikke klar over at Sleipner produserte påhengere såpass tidlig. Men når sant skal sies lå nok Sleipner er stykke bak Evinrude , Mercury når det gjalt design etc i 1952. :yesnod:

Sleipners storhetstid som påhengerprodusent var vel strengt tatt mens det var importrestriksjoner på utenlandske motorer(og biler osv) etter krigen. Dette åpnet ett marked for norske mekaniske verksteder osv som laget båtmotorer enten egenproduserte eller på lisens (Raufossmopeden var vel også ett slikt lisensprodukt etter krigen).

Så fort importrestriksjonen ble opphevet (På slutten av 50-tallet?) ble de antageligvis utkonkurert av bedre produkter, særlig Johnson/Evinrude var markedsledende dengang.

For 20-25 år siden fikk jeg være med en tur opp på loftet på sleipner-fabrikken da jeg holdt på med veteran-motorsykler dengang, og det gikk rykter om at det sto 2-3 Harley'er på loftet der. Og det gjorde det. 20-30 talls modeller hvis jeg ikke husker feil. Samt flere reoler med nye Taifun-deler. I følge han jeg snakket med skulle det være mulig å skru sammen noen komplette motorer av delene som lå der. Mener de har flyttet etter dette, og jeg tviler på om noe av dette finnes lenger.

Hei.

Jeg kan ikke dy meg, men legger ut et par bilder til av gamle "snurrer", alle fra Bøfjorden Sjøbruksmuseum. Fikk ikke ikke studert de så nøye, så er det noen som kjenner igjen denne til venstre, eller den som er litt skjult bakenfor til høyre?

snurre_2.jpg

Disse to er imidlertid "The best Outboard Motor in the World" fra British Seagull. Men glemte å sjekke årgang.

seagull_1.jpg

seagull_2.jpg

Flere bilder av motorer og utstyr fra norsk kystkultur kommer når jeg er hjemme til helgen. Sitter nå i Kristiansund og surfer på et tilfeldig WLAN-nett.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Forstørret opp emblemene på den hvite motoren, men tror ikke at det står hverken Mc Culloch eller Scott Atwater der.

Men det ser i hvert fall ut til å være en 8-hester.

snurre_2a.jpgsnurre_2b.jpg

Lars H.

Hei.

Forstørret opp emblemene på den hvite motoren, men tror ikke at det står hverken Mc Culloch eller Scott Atwater der.

Lars H.

Kan det være at det står West Bend på navneskiltet?

Her står det litt mer om West Bend outboards: http://www.uwm.edu/Libraries/arch/findaids/mss121.htm

Etter det som fremgår her produserte de utenbordsmotorer fra 1957 til 1965 da utenbordsproduksjonen ble solgt til Chrysler.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Hei.

Lars H.

Står West Bend, er ifra perioden 1947 > 1965, påhenger delen ble kjøp opp av Chrysler i 1965 .

West Bend eksisterer fremdeles, men lager alt annet motorer idag ....

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...