Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Nå er steyr en svært ulik motor med mye lavere vekt og høyere turtall. Den er mye brukt i mob båter osv p.g.a sin robusthet og pålitlighet.

Nå kan alle motorer havarere men så vidt jeg kan se her på trådene har ikke denne motoren noe genetisk feil som er gjennomgående. Motoren er jo produsert i 15 år minst og har faktisk høyere innsprøytings trykk enn volvo motorene! Godt vedlikehold og riktig bruk kan nok gi deg en feilfri motor i mange år! (Ett lite appropo: Livet som motor i en mob båt er alt annet en dans på roser)

Link to post

Jo en glødepinne kan knekke men med genetisk problem tenkte jeg mere på konstruksjonsfeil som dårlig fordeling av kjølevann, for små oljeborringer for liten krysspinne, for tynne kamakslinger , veiver som blir ovale osv. Det er feil som følger en motortype og som er svært vanskelig å få gjort noe med! Glødepinner og dyser er lett å få skiftet ut! Er diameter på rammelager eller gods tykkelse i toppen for liten er det vanskelig å få gjort noe med det!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Jeg forlangte at VP skulle skifte injektorer på min D6-370 nå før ferien, jeg har passert 70timer å mener faren for at de ryker i ferien er stor.

Dette sa den lokale VP forhandleren seg enig i!! :flag:

 

Dem skulle skifte samtlige injektorer i denne uken..

 

Det er god service det!! :cheers:

:yesnod: Interessant! De bør være klar over at dette kan få presedens for andre eier som vil kreve det samme. Har du inntrykk av at dette ble klarert med VP-Norge?

 

Vi har nå to ferske eksempler på rask oppfølging og service utover det en er vant til i båtbransjen i Norge. En kan ikke fremdeles seriøst mene at VP følger dårlig opp i D-saken?? Selvsagt skal en forvente at forhandler rydder rakst opp når en kjøper et produkt til mange hundre tusen kroner. Men i virkelighetens verden vet vi som har hatt båt en stund, at det dessverre er annerledes. Derfor er det grunn til å applauderer ja, når vi har eksempler til etterfølgelse. Selvsagt og det vi har krav på, men likevel bra sammenlignet med praksisen i virkelighetens verden!

Link to post

Jeg forlangte at VP skulle skifte injektorer på min D6-370 nå før ferien

 

Isbjørn har gjort det riktige, han har for det første innsett at det er motorene det er feil med , ikke dieselen og så har han forlangt å få gjort noe med det. Sikkert på et språk de har forstått...!

 

Å fortie, fornekte, forsvare og dertil hoppe rundt å applaudere blir for dumt i en setting som dette! :yesnod:

 

Forventer du å gjøre deg fortjent til Nobels fredspris, Swande?

Link to post
Som sagt er det en del som tydelig ikke har peiling, men som tror de har det.

 

Når selv VP ikke har noen klar entydig konklusjon og løsning for sine tusener av kunder, hvem er det da som har peiling, eller tror de har peiling?

 

Jeg synes ikke det er betryggende at det må justeres og skiftes deler på nye maskiner *punktum*

Link to post
SÅ,så Swande var ikke vondt ment!

Mente ikke å forstyrre i applauderingen din! Bare fortsett du! :yesnod:

Verdifulle bidrag. Hadde du visst en smule seriøsitet i denne debatten var du muligens verd å lytte noe til, selv om du hverken har D-motor eller kanskje aldri har sett en. Men innlegg på dette nivået ekskluderer du deg selv. Du tilhører for min del en liten eksklusiv gruppe jeg har under ingnorer-knappen som har fått kallenavnet "uinteressante debattanter". :lol: Forøvrig flott på sjøen i dag - du burde komme deg utpå. :flag:

Link to post

At jeg havner blant dine "ignorerte" er muligens litt trist, men noe kan jeg leve med, Swande! :yesnod:

Synes heller ikke dine bidrag i denne saken har resultert i noe særlig positivt for de som er berørte så langt.

Tror ikke en tafatt holdning hvor man fornekter et alvorlig problem vil bidra med noe som helst!

Dine stadige høylytte lovprisninger av Volvo og apparatet rundt, herunder dine kjedsommelige gjentakelser rundt egne opplevelser av din lokale Volvo forhandler kan knappast være til hjelp for noen som har havnet i en fortvilt situasjon hvor løsninger og garantier forlengst burde vært på bordet etter de flestes mening..!

Lite å applaudere for. m.a.o.

Standard eller mangel på sådan, setter du i tillegg selv når du mener at kun eiere av denne motortypen er meningsberettiget!

Forøvrig har jeg vært på sjøen i dag i nydelig vær, dette til tross for total uvitenhet om din anmodning hvor du ber meg om å dra til sjøss!! :lol:

Dine bestrebelser på å sette munnkurv på meg i denne tråden, vil heller ikke føre fram! :seeya:

Link to post

Han ønsker munnkurv på alle som ikke er med i hallelujakoret. Jeg støtter dine synspunkter rogeri. Pr. idag har ikke jeg VP ombord, men det kan jo skje engang. Det avhenger helt av hvordan denne D-saken utvikler seg. Slik VP har håndtert det hittil er sannsynligvis lenge til det skjer. Selv om Swande er særdelses fornøyd med kraft, støy og forbruk.

Link to post

Ikke noe stygt om Volvo :crazy: , men Frydenbø-Sabb leverer da et meget bredt motorprogramm med Iveco som stamme-motor. Dette er et firma sm har lang fartstid også med yrkes installasjoner. Konrad leverer drevløsninger som er langt sterker enn noe annet i markedet. Det eneste som da utelukkes er IPS-sustemet. Litt på siden kanskje, men det finnes allternativer ! Selv synes jeg Volvo er helt på jordet overfor kunden. Dette virker som en taktisk vurdering. Her erstatter man så lenge det er garanti og man må, dernest tenker jeg det skal bli vanskelig å få noe gehør hos søta bror. Siden jeg nettop hadde en slik hyggelig samtale/erfaring med Kellox må jeg si jeg er skeptisk. Bransjen har hatt for gode tider.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva er det dere krangler om egentlig?

 

Swande er positiv til sin motorleverandør, mens dere andre som ikke har VP er misfornøyde? Det er kjedelig for oss andre å lese en hel side med innlegg som bare er småkjegling. Vi må kunne diskutere saken og ha forskjellige meninger uten å begynne med den typen debatt som er i innleggene over her.

 

Jeg har heller ikke VP, men jeg har prøvekjørt 2 stk D4 nå, og det er en kanonfin motor. Men jeg liker ikke den lille uroen som hører sammen med denne motoren. Selv om det tydeligvis er et mindre problem på østlandet enn vestlandet.

 

Jeg er ganske trygg på at VP gjør det de kan for å unngå mer negativ presseomtale, men et motorstopp er ubehagelig, og i verste fall farlig. I tillegg kan jo sesongen ryke, og det er jo überkjipt.

 

Men kjøpe, nja. Vi får se.

Link to post

Jeg var på Framnæs Maritime i dag for å fylle opp beholdningen av additiv. Etter noen timers erfaring med nye båten innser vi at dieselen renner forbaska fort gjennom, og jeg vil ha nok additiv ombord slik at dette ikke blir noen begrensning for oss. Tenkte å kjøpe 2 liter - men Framnæs Maritime er utsolgt - og Statoil har ikke kunnet levere dette på 3 uker :eek:

 

Noen andre som har hørt tilsvarende? Om dette er fakta er det jo tragisk av Volvo Penta - tenk at middelet de anbefaler for å sikre at motorene går bra er utsolgt - midt i høysesongen :eek:

 

Tok en telefon til LaSa i Son - og de har additiv på lager.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har brukt luriumet på 1,5 tank nå. Synes jeg allerede fra første fylling kunne se at motoren ga litt mer røyk under oppstart. Var nærmest røyfri før. Tror ikke det er så merkbart når den er varm. Røyken er ikke blå, men synes å ha en litt underlig odør. (har ikke innhalert så veldig mye, om noen tror det ut fra dette innlegget :crazy: )

 

Noen som har registrert det samme.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Har også brukt det på en tank nå, men registerer ikke mere røyk i det hele tatt.

 

Interessant var også forbrukstallene for min D6 310 som har brukt 9,2 liter pr. time på siste tank. Vet at en del synes at liter pr. nm er det eneste interessante, men sammenligningsgrunnlaget med forrige båt med en KAD 43 (220 hk) er interessant for meg. Der lå gjennomsnittsforbruket på ca 15 liter pr. time med samme forbruksmønster. 6 liter mindre pr. time med 80 hk mer og 1 tonn mer båt er jeg fornøyd med!

 

Fjorårets målinger lå på 10-11 liter, så mulig forbrenningsforbedreren holder hva den lover med lavere forbruk.

Link to post

Forbruket er interessant, ja. Nåværende og forrige båt er av samme merke. Forrige med KAD44 (248Hk) og denne med D6-350. Denne er nok 2-300 kg tyngre grunnet motorinstallasjonen og litt annet kjekt å ha.

 

Snittforbruket med KAD'en var 2,3 l/Nm. Nå ligger vi på 1,9 l/Nm, med en litt høyere snittfart. Dette er målinger gjort for hele sesonger. En reduksjon på nær 20% må sies å være meget bra. Med min kjøring utgjør det 4-5000 kr. på en sesong.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

For mitt båtbruk utgjør forskjellen omtrent det samme - mellom 5 og 6000,- pr- år med gjelende dieselpris. Stiger dieselen til 15 kroner literen til neste år (som enhver måtte forby at den gjør!) utgjør forskjellen fort 8-9000,-.

 

Det "gamle" alternativet i min type båt er KAD 300. Om en antar at denne bruker minimum 1-2 liter mer i en Bavaria 29 enn KAD 43`en gjorde i min i Nor Star 290 vil anslagsvis forskjellen på D6 og KAD 300 for mitt bruksmønster utgjøre ett sted mellom 7 og 10.000,- pr- sesong i samme båt. Sikkert noen som kan korrigere en slik antakelse som har KAD 300 i en tilsvarende båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...