Kjelli Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Det kan godt hende at det sitter en D-motor i min neste båt, Det trodde jeg også, men trakk meg unna rett før kjøp, kjøper en nå med Steyr, føler meg tryggere med den. Ble også en annen type båt, en den med D6 i. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Nå er steyr en svært ulik motor med mye lavere vekt og høyere turtall. Den er mye brukt i mob båter osv p.g.a sin robusthet og pålitlighet. Nå kan alle motorer havarere men så vidt jeg kan se her på trådene har ikke denne motoren noe genetisk feil som er gjennomgående. Motoren er jo produsert i 15 år minst og har faktisk høyere innsprøytings trykk enn volvo motorene! Godt vedlikehold og riktig bruk kan nok gi deg en feilfri motor i mange år! (Ett lite appropo: Livet som motor i en mob båt er alt annet en dans på roser) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Har jo en svakhet med glødeplugger, se annen sak her, men de skal skiftes før jeg overtar båten. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 (redigert) Jo en glødepinne kan knekke men med genetisk problem tenkte jeg mere på konstruksjonsfeil som dårlig fordeling av kjølevann, for små oljeborringer for liten krysspinne, for tynne kamakslinger , veiver som blir ovale osv. Det er feil som følger en motortype og som er svært vanskelig å få gjort noe med! Glødepinner og dyser er lett å få skiftet ut! Er diameter på rammelager eller gods tykkelse i toppen for liten er det vanskelig å få gjort noe med det! Redigert 28.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Er dette kjente feil med steyr motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 For å stoppe Steyr diskusjonen i en VP tråd, se heller her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42481 Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Jeg forlangte at VP skulle skifte injektorer på min D6-370 nå før ferien, jeg har passert 70timer å mener faren for at de ryker i ferien er stor.Dette sa den lokale VP forhandleren seg enig i!! Dem skulle skifte samtlige injektorer i denne uken.. Det er god service det!! Interessant! De bør være klar over at dette kan få presedens for andre eier som vil kreve det samme. Har du inntrykk av at dette ble klarert med VP-Norge? Vi har nå to ferske eksempler på rask oppfølging og service utover det en er vant til i båtbransjen i Norge. En kan ikke fremdeles seriøst mene at VP følger dårlig opp i D-saken?? Selvsagt skal en forvente at forhandler rydder rakst opp når en kjøper et produkt til mange hundre tusen kroner. Men i virkelighetens verden vet vi som har hatt båt en stund, at det dessverre er annerledes. Derfor er det grunn til å applauderer ja, når vi har eksempler til etterfølgelse. Selvsagt og det vi har krav på, men likevel bra sammenlignet med praksisen i virkelighetens verden! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Jeg forlangte at VP skulle skifte injektorer på min D6-370 nå før ferien Isbjørn har gjort det riktige, han har for det første innsett at det er motorene det er feil med , ikke dieselen og så har han forlangt å få gjort noe med det. Sikkert på et språk de har forstått...! Å fortie, fornekte, forsvare og dertil hoppe rundt å applaudere blir for dumt i en setting som dette! Forventer du å gjøre deg fortjent til Nobels fredspris, Swande? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Forventer du å gjøre deg fortjent til Nobels fredspris, Swande? ??? Slike usakligheter som tenderer til personangrep kan du ikke forevente hverken svar på, eller å bli tatt seriøst på. Denne tråden fortjener seriøsitet på et annet nivå. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 SÅ,så Swande var ikke vondt ment! Mente ikke å forstyrre i applauderingen din! Bare fortsett du! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Som sagt er det en del som tydelig ikke har peiling, men som tror de har det. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Som sagt er det en del som tydelig ikke har peiling, men som tror de har det. Når selv VP ikke har noen klar entydig konklusjon og løsning for sine tusener av kunder, hvem er det da som har peiling, eller tror de har peiling? Jeg synes ikke det er betryggende at det må justeres og skiftes deler på nye maskiner *punktum* Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 SÅ,så Swande var ikke vondt ment! Mente ikke å forstyrre i applauderingen din! Bare fortsett du! Verdifulle bidrag. Hadde du visst en smule seriøsitet i denne debatten var du muligens verd å lytte noe til, selv om du hverken har D-motor eller kanskje aldri har sett en. Men innlegg på dette nivået ekskluderer du deg selv. Du tilhører for min del en liten eksklusiv gruppe jeg har under ingnorer-knappen som har fått kallenavnet "uinteressante debattanter". Forøvrig flott på sjøen i dag - du burde komme deg utpå. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hørt om selvimotsigelser, Swande. Du bør fininnstille ignoreringsknappen din . Uansett skjønner jeg ikke at man må ha D-motor for å være engasjert i denne saken og skrive i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Å fortie, fornekte, forsvare og dertil hoppe rundt å applaudere blir for dumt i en setting som dette! Foreløpig er det nok det eneste som hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 At jeg havner blant dine "ignorerte" er muligens litt trist, men noe kan jeg leve med, Swande! Synes heller ikke dine bidrag i denne saken har resultert i noe særlig positivt for de som er berørte så langt. Tror ikke en tafatt holdning hvor man fornekter et alvorlig problem vil bidra med noe som helst! Dine stadige høylytte lovprisninger av Volvo og apparatet rundt, herunder dine kjedsommelige gjentakelser rundt egne opplevelser av din lokale Volvo forhandler kan knappast være til hjelp for noen som har havnet i en fortvilt situasjon hvor løsninger og garantier forlengst burde vært på bordet etter de flestes mening..! Lite å applaudere for. m.a.o. Standard eller mangel på sådan, setter du i tillegg selv når du mener at kun eiere av denne motortypen er meningsberettiget! Forøvrig har jeg vært på sjøen i dag i nydelig vær, dette til tross for total uvitenhet om din anmodning hvor du ber meg om å dra til sjøss!! Dine bestrebelser på å sette munnkurv på meg i denne tråden, vil heller ikke føre fram! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Han ønsker munnkurv på alle som ikke er med i hallelujakoret. Jeg støtter dine synspunkter rogeri. Pr. idag har ikke jeg VP ombord, men det kan jo skje engang. Det avhenger helt av hvordan denne D-saken utvikler seg. Slik VP har håndtert det hittil er sannsynligvis lenge til det skjer. Selv om Swande er særdelses fornøyd med kraft, støy og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 (redigert) Ikke noe stygt om Volvo , men Frydenbø-Sabb leverer da et meget bredt motorprogramm med Iveco som stamme-motor. Dette er et firma sm har lang fartstid også med yrkes installasjoner. Konrad leverer drevløsninger som er langt sterker enn noe annet i markedet. Det eneste som da utelukkes er IPS-sustemet. Litt på siden kanskje, men det finnes allternativer ! Selv synes jeg Volvo er helt på jordet overfor kunden. Dette virker som en taktisk vurdering. Her erstatter man så lenge det er garanti og man må, dernest tenker jeg det skal bli vanskelig å få noe gehør hos søta bror. Siden jeg nettop hadde en slik hyggelig samtale/erfaring med Kellox må jeg si jeg er skeptisk. Bransjen har hatt for gode tider. Redigert 1.Juli.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Los Endos Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Hva er det dere krangler om egentlig? Swande er positiv til sin motorleverandør, mens dere andre som ikke har VP er misfornøyde? Det er kjedelig for oss andre å lese en hel side med innlegg som bare er småkjegling. Vi må kunne diskutere saken og ha forskjellige meninger uten å begynne med den typen debatt som er i innleggene over her. Jeg har heller ikke VP, men jeg har prøvekjørt 2 stk D4 nå, og det er en kanonfin motor. Men jeg liker ikke den lille uroen som hører sammen med denne motoren. Selv om det tydeligvis er et mindre problem på østlandet enn vestlandet. Jeg er ganske trygg på at VP gjør det de kan for å unngå mer negativ presseomtale, men et motorstopp er ubehagelig, og i verste fall farlig. I tillegg kan jo sesongen ryke, og det er jo überkjipt. Men kjøpe, nja. Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Jeg var på Framnæs Maritime i dag for å fylle opp beholdningen av additiv. Etter noen timers erfaring med nye båten innser vi at dieselen renner forbaska fort gjennom, og jeg vil ha nok additiv ombord slik at dette ikke blir noen begrensning for oss. Tenkte å kjøpe 2 liter - men Framnæs Maritime er utsolgt - og Statoil har ikke kunnet levere dette på 3 uker Noen andre som har hørt tilsvarende? Om dette er fakta er det jo tragisk av Volvo Penta - tenk at middelet de anbefaler for å sikre at motorene går bra er utsolgt - midt i høysesongen Tok en telefon til LaSa i Son - og de har additiv på lager. Redigert 3.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Har brukt luriumet på 1,5 tank nå. Synes jeg allerede fra første fylling kunne se at motoren ga litt mer røyk under oppstart. Var nærmest røyfri før. Tror ikke det er så merkbart når den er varm. Røyken er ikke blå, men synes å ha en litt underlig odør. (har ikke innhalert så veldig mye, om noen tror det ut fra dette innlegget ) Noen som har registrert det samme. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Victora III Svart 4.Juli.2008 Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 Har også brukt det på en tank nå, men registerer ikke mere røyk i det hele tatt. Interessant var også forbrukstallene for min D6 310 som har brukt 9,2 liter pr. time på siste tank. Vet at en del synes at liter pr. nm er det eneste interessante, men sammenligningsgrunnlaget med forrige båt med en KAD 43 (220 hk) er interessant for meg. Der lå gjennomsnittsforbruket på ca 15 liter pr. time med samme forbruksmønster. 6 liter mindre pr. time med 80 hk mer og 1 tonn mer båt er jeg fornøyd med! Fjorårets målinger lå på 10-11 liter, så mulig forbrenningsforbedreren holder hva den lover med lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Forbruket er interessant, ja. Nåværende og forrige båt er av samme merke. Forrige med KAD44 (248Hk) og denne med D6-350. Denne er nok 2-300 kg tyngre grunnet motorinstallasjonen og litt annet kjekt å ha. Snittforbruket med KAD'en var 2,3 l/Nm. Nå ligger vi på 1,9 l/Nm, med en litt høyere snittfart. Dette er målinger gjort for hele sesonger. En reduksjon på nær 20% må sies å være meget bra. Med min kjøring utgjør det 4-5000 kr. på en sesong. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Victora III Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 For mitt båtbruk utgjør forskjellen omtrent det samme - mellom 5 og 6000,- pr- år med gjelende dieselpris. Stiger dieselen til 15 kroner literen til neste år (som enhver måtte forby at den gjør!) utgjør forskjellen fort 8-9000,-. Det "gamle" alternativet i min type båt er KAD 300. Om en antar at denne bruker minimum 1-2 liter mer i en Bavaria 29 enn KAD 43`en gjorde i min i Nor Star 290 vil anslagsvis forskjellen på D6 og KAD 300 for mitt bruksmønster utgjøre ett sted mellom 7 og 10.000,- pr- sesong i samme båt. Sikkert noen som kan korrigere en slik antakelse som har KAD 300 i en tilsvarende båt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Om dere også har anledning til å oppgi antall liter diesel per seilte nm hadde det vært av interesse. Jeg har to gamle travere (rent teknisk sett, dvs ikke common rail) og med 8.5+ knop fart, 13 tonn, bruker jeg 2.7 l/nm. Men dette har ikke nope å gjøre med "Trøbbel". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.