Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Er det flere her med D-motor som bruker drivstofftilsetning?

Jada. Jeg bruker det hver gang det fylles diesel.

 

Men da båten var inne på service i høst røk en eller to injektorer på den ene motoren når verkstedet var ute på test. Jeg fikk overlevert båten med 4 nye injektorer ferdig testet. Riktignok med motordeksel som ikke var skrudd fast, men det er jo måte på hvor mye man skal kunne forlange... :crazy:

 

Gode motorer, og greie å ta egen service på. De starter fint, er gnien på forbruket og bråker lite. Men jeg er enig med de som påpeker at Volvo burde byttet injektorer på alle som er levert med den typen som havarerer med referanse til hvordan bilindustrien håndterer dette. Det tjener uansett ikke til merkets navn og rykte.

Link to post
Share on other sites

Hei

ser det er mange som leser denne tråden ang D motorer

har et problem med sort gugg som kommer ut av eksosriser (se bilde) D6 -350 2005 modell gåt 500t problemfritt

er det flere som har hatt dette problemet forstår det slik at det kommer av korridering

 

evt noen som vet pris på en slik riser utenom volvo systemet eller andre løsninger ?

d6350.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott med sånne saklige, informerende og nyttige innlegg :rolleyes:. D-serien er den totalt dominerende innenbordsmotorserien i nyere båter og antall debattinnlegg her sier absolutt ingenting om kvaliteten. Men har du noen erfaringer, konkrete opplysninger er vi svært interessert i det?

Link to post
Share on other sites

Hei

ser det er mange som leser denne tråden ang D motorer

har et problem med sort gugg som kommer ut av eksosriser (se bilde) D6 -350 2005 modell gåt 500t problemfritt

er det flere som har hatt dette problemet forstår det slik at det kommer av korridering

 

evt noen som vet pris på en slik riser utenom volvo systemet eller andre løsninger ?

d6350.jpg

Dette er eksosbennet og dette er et av kontrollpunktene på service. Det kan være så enkelt som at klemma her må etterstrammes og at det som kommer ut er en blanding av eksos og saltvann. Etterstrammet min etter 100 timer da det drype en dråpe i ny og ne. Den ble tett etter det, men jeg hadde ikke "sort gugge" som du sier.

Link to post
Share on other sites

Swande,ditt syn har vel alle notert seg. Jeg har kjørt mye D6,en kamerat har en slik. Jeg har og en nabo som var svært glad for å bli kvitt sin D4 260,som han har plagdes litt med. Mer enn man burde med ny motor. Usikkerheten ødela gleden med båten. Men jeg skjønner og at det leveres Volvo i flest nybåter idag,og det virker jo som kvaliteten har blitt bedre.. Ingen vet hva som har utløst det,er det lokkene på ladeluftkjøler? Men jeg er forbannet på innstillingen til nevnte fabrikant,som overlater for mye til kundene. Skal la dere Egovolvoelskere være i fred en stund nå,ønsker dere en feilfri sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir skuffet og oppgitt når man leser om disse saga båt eierne i forrige link.. Motorer ute etter kun 2-3 års bruk :nonod: Dette er rett og slett for dårlig.. En kollega av meg har også en Saga 315 AV 2009 Års modell med Vp D4 260.. han har hvert på verksted ikke mindre enn 3 ganger siden levering for og få byttet "hjerne" til gear/gass kontroll+ "akkkuator" til gearkasse.. Han har følt seg rimlig maktesløs ved fin manuvrering i havn når kontrollene ikke har lystret.. Båten har nå ruslet 125 timer og han har mistet fullstendig tilltro og trygghet til båten.. Skal bli flott med disse i framtiden når elektronikken ikke lystrer og tusenlappene flyr..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Fikk nye injectortype montert av volvo i 2009...Dermed ser jeg er trøbbelet løst.

 

Men betyr det at injektor- og havariproblematikken med D4 og D6 er løst? Det er flere som har fått skiftet injektorer på sine motorer, men hvor motorene likevel har havarert. Er dette en serie helt nye injektorer som skiller seg fra tidligere produserte? Og medfører dine opplysninger at Volvo Penta har gått bort fra å insinuere at russerdiesel og/eller norskprodusert diesel er hovedårsaken til havariene?`

 

Ja, glem diesel tilsetting, denne hadde ingen effekt.)

 

At dieseltilsetningen ikke kan ha hatt ønsket effekt, er ganske godt dokumentert ved at motorer som har brukt denne siden de var nye, har havarert likevel.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er VP D-motorer som burde diskuteres her, men store mengeder av inleggene har jo inneholdt generell nedrakking av nevnte motorer og forherligelse av andre merker, da spesielt motorer uten common rail og elektronikk. De to inleggene over var derfor ment som et (mal-)apropos til disse typer innlegg :wink:

Link to post
Share on other sites

men store mengeder av inleggene har jo inneholdt generell nedrakking av nevnte motorer og forherligelse av andre merker, da spesielt motorer uten common rail og elektronikk. De to inleggene over var derfor ment som et (mal-)apropos til disse typer innlegg :wink:

 

Det er mulig at noen innlegg roser andre merker opp i skyene.. Dette med elektronikk i fritidsbåt er og blir en utfordring da våre båter ikke er som et yrkesfartøy med el tavler i tørre miljøer.. Når de da atpåtil ikke lager elektronikken i IP67 klasse engang og dermed ikke tåler fukt og vann så ja da fortjener de kritikk og det er viktig at framtige kunder blir gjort oppmerksomme på dette. Det er vel fælt få av oss som synes det er OK og bare pøse ut tusenlapper på en båt som ikke fungerer som forventet??

At det åpenbart er feil med tilsynelatende nye båter er for meg skremmende.. Jeg skulle gjærne hatt 2 nye D6 oppi hos meg.. men jeg liker og gjøre ting selv, derfor så sverger jeg personlig til "GAMLE" dieseler.. ja de ryker litt mer ved oppstart og bruker toppen 3% mer diesel, men så trenger en bare strøm fram til startmotor og et skrugjærn for hånden så starter de. Jeg håper at de klarer og riste av seg barnesykdommer i fremtiden.. men dette betinger opplyste kunder som står på sitt om at slik skal det ikke være..

 

Alle motorer har sine nykker og feil.. jeg burde jo bare kaste mine KAD42 motorer etter kritikken og dømme, men de funker nå fint så lenge de får stell og kjærlighet;)

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

"""""

Men betyr det at injektor- og havariproblematikken med D4 og D6 er løst? Det er flere som har fått skiftet injektorer på sine motorer, men hvor motorene likevel har havarert. Er dette en serie helt nye injektorer som skiller seg fra tidligere produserte? Og medfører dine opplysninger at Volvo Penta har gått bort fra å insinuere at russerdiesel og/eller norskprodusert diesel er hovedårsaken til havariene?`""""

 

Ja, det er en ny type injector med nytt partnummer og denne er mer robust. Den kom i hyllene i fjor vår. For min del er jeg overbevist. Etter ca 20 injectorbytter iløpet av 2 x 1500 timer med den gamle type injector, har den nye typen ikke feilet etter 2x 700 timer. Motorene er 2006 mod og går i næring. Hva Volvo melder veit jeg ikke.

Redigert av Solan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...