Bitteliten Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 (redigert) D motorene fortsetter å feile. Er dette en ny havarisak i emning? link Redigert 11.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Sikkert noen som ser havari i hvert drypp på D-serien. Galgenhumor Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Er storfornøyd med motoren, dette er en bagatell som jeg regner med å ha i orden i morgen etter litt puss. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Jeg tror du har vært borti noe russerdiesel jeg. Kan neppe være noe annet Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Er det flere her med D-motor som bruker drivstofftilsetning? Jada. Jeg bruker det hver gang det fylles diesel. Men da båten var inne på service i høst røk en eller to injektorer på den ene motoren når verkstedet var ute på test. Jeg fikk overlevert båten med 4 nye injektorer ferdig testet. Riktignok med motordeksel som ikke var skrudd fast, men det er jo måte på hvor mye man skal kunne forlange... Gode motorer, og greie å ta egen service på. De starter fint, er gnien på forbruket og bråker lite. Men jeg er enig med de som påpeker at Volvo burde byttet injektorer på alle som er levert med den typen som havarerer med referanse til hvordan bilindustrien håndterer dette. Det tjener uansett ikke til merkets navn og rykte. Sitér dette innlegget Link to post
torvaage Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Hei ser det er mange som leser denne tråden ang D motorer har et problem med sort gugg som kommer ut av eksosriser (se bilde) D6 -350 2005 modell gåt 500t problemfritt er det flere som har hatt dette problemet forstår det slik at det kommer av korridering evt noen som vet pris på en slik riser utenom volvo systemet eller andre løsninger ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 148 sider i denne tråden sier vel det meste...KJEMPEMOTOR!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Flott med sånne saklige, informerende og nyttige innlegg . D-serien er den totalt dominerende innenbordsmotorserien i nyere båter og antall debattinnlegg her sier absolutt ingenting om kvaliteten. Men har du noen erfaringer, konkrete opplysninger er vi svært interessert i det? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Hei ser det er mange som leser denne tråden ang D motorer har et problem med sort gugg som kommer ut av eksosriser (se bilde) D6 -350 2005 modell gåt 500t problemfritt er det flere som har hatt dette problemet forstår det slik at det kommer av korridering evt noen som vet pris på en slik riser utenom volvo systemet eller andre løsninger ? Dette er eksosbennet og dette er et av kontrollpunktene på service. Det kan være så enkelt som at klemma her må etterstrammes og at det som kommer ut er en blanding av eksos og saltvann. Etterstrammet min etter 100 timer da det drype en dråpe i ny og ne. Den ble tett etter det, men jeg hadde ikke "sort gugge" som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Swande,ditt syn har vel alle notert seg. Jeg har kjørt mye D6,en kamerat har en slik. Jeg har og en nabo som var svært glad for å bli kvitt sin D4 260,som han har plagdes litt med. Mer enn man burde med ny motor. Usikkerheten ødela gleden med båten. Men jeg skjønner og at det leveres Volvo i flest nybåter idag,og det virker jo som kvaliteten har blitt bedre.. Ingen vet hva som har utløst det,er det lokkene på ladeluftkjøler? Men jeg er forbannet på innstillingen til nevnte fabrikant,som overlater for mye til kundene. Skal la dere Egovolvoelskere være i fred en stund nå,ønsker dere en feilfri sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Vil tro at noen ....... Sikkert noen som ser havari....... Flott med sånne saklige, informerende og nyttige innlegg . Seriøst?? Sorry, de kom for tett til å ikke si noe. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=921&postdays=0&postorder=asc&start=20 Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Jeg blir skuffet og oppgitt når man leser om disse saga båt eierne i forrige link.. Motorer ute etter kun 2-3 års bruk Dette er rett og slett for dårlig.. En kollega av meg har også en Saga 315 AV 2009 Års modell med Vp D4 260.. han har hvert på verksted ikke mindre enn 3 ganger siden levering for og få byttet "hjerne" til gear/gass kontroll+ "akkkuator" til gearkasse.. Han har følt seg rimlig maktesløs ved fin manuvrering i havn når kontrollene ikke har lystret.. Båten har nå ruslet 125 timer og han har mistet fullstendig tilltro og trygghet til båten.. Skal bli flott med disse i framtiden når elektronikken ikke lystrer og tusenlappene flyr.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kildal Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 logger nå av for en stund,synes dette blir for useriøst. får mere agnst av å lese alt d her.skal kjøpe meg påhengsmotor Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Solan Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Fikk nye injectortype montert av volvo i 2009 og har 2x700timer uten feilsalg . Dermed ser jeg er trøbbelet løst. (Før byttet jeg 1-2 injectorer pr 200time. Ja, glem diesel tilsetting, denne hadde ingen effekt.) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Hei, kan jeg spørre hvilken båttype dette er, antar at dette er båt som går i næring? Hvor mange injectorer byttet du totalt sett før du fikk nye i 2009 og over hvor mange år? Redigert 13.Mai.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Fikk nye injectortype montert av volvo i 2009...Dermed ser jeg er trøbbelet løst. Men betyr det at injektor- og havariproblematikken med D4 og D6 er løst? Det er flere som har fått skiftet injektorer på sine motorer, men hvor motorene likevel har havarert. Er dette en serie helt nye injektorer som skiller seg fra tidligere produserte? Og medfører dine opplysninger at Volvo Penta har gått bort fra å insinuere at russerdiesel og/eller norskprodusert diesel er hovedårsaken til havariene?` Ja, glem diesel tilsetting, denne hadde ingen effekt.) At dieseltilsetningen ikke kan ha hatt ønsket effekt, er ganske godt dokumentert ved at motorer som har brukt denne siden de var nye, har havarert likevel. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Mat for hylekoret: Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK Her har vi jo hele sulamitten med "class-action suit" ,havari "eight months after the two year warranty period" og "Yanmar er lite hjelpsomme" osv. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Yanmar 6lp er en makanisk styrt motor og det er ikke et snev av elektronikk på denne motoren Enda verre Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hadde det ikke vært en ide' å poste disse innleggene om Yanmar 6LP i en tråd om Yanmar og ikke denne som handler om VP D-serie? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Det er flott at det blir avdekket feil og svakheter med andre motormerker enn Volvo Penta, men det er også etter mitt syn fint for oversiktens skyld og for bruk av søkefunksjonen om de blir debattert i dertil egnede tråder. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Enig i at det er VP D-motorer som burde diskuteres her, men store mengeder av inleggene har jo inneholdt generell nedrakking av nevnte motorer og forherligelse av andre merker, da spesielt motorer uten common rail og elektronikk. De to inleggene over var derfor ment som et (mal-)apropos til disse typer innlegg Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Det er vel ingen som har påstått at andre merker er feilfrie? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Thorlyn Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 (redigert) men store mengeder av inleggene har jo inneholdt generell nedrakking av nevnte motorer og forherligelse av andre merker, da spesielt motorer uten common rail og elektronikk. De to inleggene over var derfor ment som et (mal-)apropos til disse typer innlegg Det er mulig at noen innlegg roser andre merker opp i skyene.. Dette med elektronikk i fritidsbåt er og blir en utfordring da våre båter ikke er som et yrkesfartøy med el tavler i tørre miljøer.. Når de da atpåtil ikke lager elektronikken i IP67 klasse engang og dermed ikke tåler fukt og vann så ja da fortjener de kritikk og det er viktig at framtige kunder blir gjort oppmerksomme på dette. Det er vel fælt få av oss som synes det er OK og bare pøse ut tusenlapper på en båt som ikke fungerer som forventet?? At det åpenbart er feil med tilsynelatende nye båter er for meg skremmende.. Jeg skulle gjærne hatt 2 nye D6 oppi hos meg.. men jeg liker og gjøre ting selv, derfor så sverger jeg personlig til "GAMLE" dieseler.. ja de ryker litt mer ved oppstart og bruker toppen 3% mer diesel, men så trenger en bare strøm fram til startmotor og et skrugjærn for hånden så starter de. Jeg håper at de klarer og riste av seg barnesykdommer i fremtiden.. men dette betinger opplyste kunder som står på sitt om at slik skal det ikke være.. Alle motorer har sine nykker og feil.. jeg burde jo bare kaste mine KAD42 motorer etter kritikken og dømme, men de funker nå fint så lenge de får stell og kjærlighet;) Redigert 14.Mai.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Solan Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 (redigert) """"" Men betyr det at injektor- og havariproblematikken med D4 og D6 er løst? Det er flere som har fått skiftet injektorer på sine motorer, men hvor motorene likevel har havarert. Er dette en serie helt nye injektorer som skiller seg fra tidligere produserte? Og medfører dine opplysninger at Volvo Penta har gått bort fra å insinuere at russerdiesel og/eller norskprodusert diesel er hovedårsaken til havariene?`"""" Ja, det er en ny type injector med nytt partnummer og denne er mer robust. Den kom i hyllene i fjor vår. For min del er jeg overbevist. Etter ca 20 injectorbytter iløpet av 2 x 1500 timer med den gamle type injector, har den nye typen ikke feilet etter 2x 700 timer. Motorene er 2006 mod og går i næring. Hva Volvo melder veit jeg ikke. Redigert 15.Mai.2010 av Solan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.