Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg leser mange båtannonser og pleier å legge merke til hva slags motor de ulike båtene har. Jeg har tror aldri jeg har sett en Windy med Yanmar. Tror nesten ikke jeg har sett en Windy med annet enn Volvo.

 

Jeg tror ikke Windy spør: "Grill eller Wiener"?

 

Enig i at det hadde vært interessant om vi man kom dithen at man kunne velge motor. Jeg tror vel ikke så mye på det, men jeg har ikke snakka med mange som ville valgt VP fremfor Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Grill eller Wiener er nok lettere å håndtere enn Volvo eller Yanmar.

Grill, Wiener, løk, eller ostepølse er jo fremdeles forholdsvis enkelt å håndtere, men hva med Volvo, Yanmar, Mercruiser, eller Caterpillar osv.?

 

Hvis det ikke var for at det var fordyrende i seg selv å tilby alternativer så hadde vi nok hatt flere alternativ.

Link to post
Share on other sites

Ja, Monty Pyton er artig :giggle: :giggle:

 

Ja tenk hva de kunne ha "gjort" ut av D-serie saken. Eller kanskje omvendt, V.P. kan selv bruke M.P. i reklamasjonspolitikken? "This engine isn't dead, it's just pining for the fjords"

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om alle var som deg hadde nok ikke da båtprodusentene fått solgt noen som helst båter. Det er jo rart dette her - at de aller fleste båtprodusenter i Europa fortsetter å sette inn VP motorer på tross av denne tråden. Også de norske småguttene som Windy, Marex, Nidelv og Viksund.

 

Båtprodusentene får ikke problemene noen år senere, men derimot båtkjøperen som må forholde seg til VP om han har kjøpt en båt som er bygget i utlandet. Uansett blir det et helvete for eieren uansett om han må reklamere til Båtforhandler eller VP da VP virker og bli vanskligere og vanskligere og ha med og gjøre ang. reklamasjoner.

 

Det og at VP leverer komplette pakker som er veldig tidsbesparende og lette for båtbyggeren og sette inn. Motor/drevpakker med elektroniske kontroller og styresystem, IPS etc.

 

Og så lenge folk er villige til og kjøpe vil de nok fortsette med det.

Om 8 av 10 kunder hadde kommet til Windy og sagt; fin båt, men ikke aktuellt med VP, så hadde de nok byttet leverandør rimelig fort.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er båtbyggerne som må forplikte seg og forskuttere betaling for å få båten produsert så blir det som det blir. Motor fabrikatvalg styres nok i større grad av hvor mange fot båt vi ønsker, for de fleste vil vel ha mer for pengene i form av volum og fart.

 

Jeg har nevnt det før. En billig båt er først og fremst overfotet.

Link to post
Share on other sites

Joda, som nevnt tidligere så tror ikke jeg heller at båtprodusentene kommer til å tilby ulike motormerker. Selvsagt er det vanskeligere å håndtere enn "Grill eller Wiener".

 

Men om Windy hadde presentert 2 cabincruisere for kunden. Helt like, men den ene hadde VP og den andre Yanmar. Hvilken vil du ha? Det er mitt anliggende. Folk må jo kjøpe det som er å få kjøpt.

 

Forklaringen på hvorfor nesten alle nye båter leveres med VP ligger nok i de tre grunnene Mix nevnte ovenfor: Pris - Pris - Pris. De andre klarer ikke levere så billig som VP.

Link to post
Share on other sites

princess tilbyr ulike motorer på sine båter med rett aksel

 

Utfordringen er på større båter med drev eller POD løsninger på middels store båter.

 

Jeg har spurt NordWest om de vil levere Yanmar med pods - det vil de ikke. Men de kan levere Yanmar med hekkagregat

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående Wiener/Grill analogien er det jo en sketsj som omhandler dette. En av våre nye serviceinnstilte landsmenn har vært på kurs i pølsesalg og har lært hva han skal si. Så han slår opp luka i kiosken sin og ønsker første kunde velkommen.

- Hversågod..

* Kan jeg få pølse i brød

- Wiener eller Grill?

* Grill

- Har ikke Grill... hversågod neste!

 

Nå er det vel ikke såpass trykk i båtsalget at de bare snur seg til neste kunde, men hvor mange alternativer skal de tilby? Det gir betydelig merkostnad for produsenten å måtte kjøre paralelle produksjonslinjer for tilpassing av ulike produsenters mer eller mindre komplette pakker.

Link to post
Share on other sites

Men om Windy hadde presentert 2 cabincruisere for kunden. Helt like, men den ene hadde VP og den andre Yanmar. Hvilken vil du ha? Det er mitt anliggende. Folk må jo kjøpe det som er å få kjøpt.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det virker slik at valget for de fleste ville vært som i dag, for det er jo en grunn til at båtbyggeren ikke bytter.

Jeg tror VP er en moderne motor, høyt dreiemoment, lav vekt, lite forbruk, driftsikker, godt servicenett.

 

Tar jeg veldig feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror VP er en moderne motor, høyt dreiemoment, lav vekt, lite forbruk, driftsikker, godt servicenett.

 

Tar jeg veldig feil?

 

Det med driftsikkerheten kan vel diskuteres :worry:

D4 og D6 Er vel ikke de letteste i klassen heller.

 

@ Bitteliten: Princess tilbyr vel bare alternativer på de større båtene. Om du vil ha en P42 er du stuck med D6. Det samme med V42 og V45 med drev som du sier.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo diskutere disse motorene på det grunnlaget at vi ikke liker dem, også kan du diskutere hekkbølgene :flag_sw:

 

Men ærlig talt; Er ikke dette en tråd som handler om disse motorene sin driftsikkerhet? Eller manglende sådan?

 

Når det gjelder hvilke motorer båtfabrikkene velger, så synes jo jeg det meget interessant å diskutere. Særlig hvorfor de velger som de gjør.

 

Hvorfor putter Windy, Marex, Bavaria og egentlig de fleste Volvo i båtene de produserer? Er det fordi Volvo leveres billigst eller er det fordi Volvo er best?

Link to post
Share on other sites

princess tilbyr ulike motorer på sine båter med rett aksel

 

 

 

@ Bitteliten: Princess tilbyr vel bare alternativer på de større båtene. Om du vil ha en P42 er du stuck med D6. Det samme med V42 og V45 med drev som du sier.

Eh - ja det er det jeg sier tror jeg :wink:

Princess tilbyr fler alternative motorer enn det som står i lista. Jeg spekket en P50 med MAN motorer - det stod ikke i prislista.

Link to post
Share on other sites

godt servicenett.

 

Tar jeg veldig feil?

Du tar nok ikke feil, og det siste punktet viser seg å være meget nødvendig for VP eierne... utbygging av service nett baserer seg på etterspørsel... da kommer tilbudet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert jeg hopper over å kjøpe Volvo D Motor når det stadig vekk dukker opp i salgstekst byttet motor som i link under.

Jeg reagerte også på den annonsen der. Motoren ble byttet etter to år. Det står riktignok ikke at det var en VP i båten tidligere. Men det er vel grunn til å tro det, ellers måtte det vel ha blitt byttet en masse annet også?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Men ærlig talt; Er ikke dette en tråd som handler om disse motorene sin driftsikkerhet? Eller manglende sådan?

 

Jeg er helt enig med deg Finnmarken, tråden sklir ut og det som er essensen blir fortsatt ubesvart.

 

Jeg som mange andre venter på offisiell forklaring fra produsenten, men det tror jeg vi kan glemme.

Det er helt sikkert at Volvo sitt problem med sine motorer går via tec avdeling til dem som designet motoren og videre inn til Bosch tec avdeling.

Nå har det kommet nye/forbedrede dyser og det kan jo fortelle at forklaringen ligger i at dysene er feil konstruert til Volvo sin motor.

 

Min mening er at Volvo sin konstruksjon med kobber hylse igjennom topplokk og kjølekanaler som tetning til common rail injector med 1800 bar trykk uten sladrehull for evnt lekkasje fra injektor en feil konstruksjon.

Hadde injector/dieseltrykk hatt mulighet til og blø ut fra kobberhylse hadde alvorlige havarier vært ungått.

Nå er dette ikke tilfelle, slik at dysen/injectoren må være helt tett ned mot sete /anlegg i kobberhylsa for å unngå lekkasje inn i hylsa.

Havariene er etter hva jeg har sett 2 delt. Noen injectorer blør inn i hylsa via setetening i bunn av hylse.

Jeg har også sett injectorer som lekker diesel inn i hylse over setetetning...

grunnen til denne type lekkasje er common rail trykk mye over 1800 bar, som kan linkes til bruk av powerboks.

 

Jeg kan ikke i min beste fantsi skjønne hvorfor en dieseltilsetning eller dieseltype skal kunne forbedre tetning mellom injector og kobberhylse.

Mvh K.K

Link to post
Share on other sites

King Kong - jeg tror du er veldig nære sannheten.

 

 

Smøremidlet i dieselen ska hindre at injektoren skjærer seg - noe som er årsaken til lekkasjen i hylsa. Når injektoren skjærer og den blir stående i lukket stilling må disse barene ut et sted - og da er hylsa det svake punktet

 

Det er hevdet ulike teorier til at injektorene skjærer - noen hevder uren diesel, noen hevder for mye vann i dieselen, eller manglende smøring i dieselen. Det er jo et faktum at Norge er sterkt overrepresentert med disse havariene, og Norge er et av de få landene der marine diesel ikke er ihht EN590 standarden. I EN590 dieselen (som vi feks fyller på bilene våre) er det tilsatt et smøremiddel for common rail dysene. Dette smøremidlet ble lagt til etter en del injektorhavarier på bilmotorer.

 

Det kan tillegges at det neppe er uvanlig at en dyse skjærer - det som heldigvis er sjelden i motorverdenen er at en motor raser som følge av et injektorhavari.

 

Jeg i min naivitet har ikke før for ganske kort tid siden tenkt at en av årsakene til at VP vil sjekke motorene er trimming av ulik art av motorene. .

 

Angående diesel og D motorer så lurer jeg på om Australia, Sør Amerika og Sør Afrika har "D klar diesel". Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å ha D3 i en seilbåt som skal på langtur

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert jeg hopper over å kjøpe Volvo D Motor når det stadig vekk dukker opp i salgstekst byttet motor som i link under.

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25408016&WT.synd_type=agent

Har også sett denne annonsen, og en tilsvarende(en Saga ganske nylig mener jeg), pluss en som var til salgs med havarert D-motor(er vel nevnt i tråden her).Kjenner at det ikke hjelper på lysten til å skulle ha en slik motor, og lurer litt på om kanskje havariet er en tungtveiende grunn til salget, tross ny motor på garanti?

Link to post
Share on other sites

Bare for og presisere hva jeg mener om dieselkvalitet og evnt tilsetning i diesel.

En injector i et common rail system ser alldri høyere trykk enn hva common rail pumpe gir.

Om en injector skjerer seg, eller ikke klarer og blø tilbake...så blir trykket i injector alltid det samme som hva høytrykk pumpe er regulert til og gi.

 

Så min påstand er fortsatt...det hjelper ikke på dysa/injector om du heller på all mulig triks og fix på tanken din for og hindre at denne skal begynne og lekke inn i hylsa forbi setetetning.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...