Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Er faktisk ikke helt sikker. _Tror_ det er EVC-B ut fra noen tråder her for en tid tilbake. Motor er produsert i 2007 om jeg ikke husker feil. Er det noen sikre tegn som er enkle å identifisere? (Har slik rund alarmklokke og LCD-display i turteller, dvs. ikke lysdioder som de tidligste versjonene).

Link to post
Share on other sites

Software oppgraderinger er for V.P forhandlere gratis.

Nå tar det i noen tilfelle lang tid og laste inn ny software til kundes båt/motorinstalasjon.

Så lenge det ikke er kampanje med nødvendig oppdatering (garranti) så må du betale for medgått tid ved programering av software slik nevnt i innlegg før.

 

Programering av en slik oppgratering tar ca 2-4 timer inkl nedlasting og arbeid. Kjøring til og fra etc kommer i tillegg.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

apropo software-oppdatering, så snakket jeg litt med verkstedkaren om dette ved høstservicen. Da med tanke på få opp brennsofforbruk i evc'n. Han sa at givere for dette allerede ligger i motoren og at det kun er oppdatering med ytterligere software som skal til. Dette ville komme på 2-3000 kr. Sikkert masse fin data man kan få opp ekstra om man punger ut i software..

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til at VP har hatt et "problem" med drivreima på D-motorene?

Siden jeg hadde et problem med svingende spenning i båten, nevnte mekanikeren at VP har hatt et problem med drivreima, men den ble ikke skiftet før de fant en varig god kvalitet på en ny type. Kan ikke huske at dette har vært et tema i denne tråden...

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok at de har hatt et problem med reima (hvem har vel ikke det :rolleyes: ). Problemet hos meg var lyd, dvs. en pipelyd. De skiftet reima, det ble ikke bedre. Så en ny, og til slutt valgte de en uorginal reim. Den gir også noe lyd, men mindre en den originale. Mins at strammehjul ble skiftet i samme moment, det var noe med at den typen som ble brukt var med på å lage problemet. (fritt etter hukommelsen, dette ble gjort våren 2009).

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

kanskje dette blir løsningen :saint:

Compressed Natural Gas

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Absolutt interresant å se at en har konventert en Volvo D6 dieselmotor til gassdrift, uten at jeg helt skjønner hvorfor, da det vel må være langt enklere å bygge om en bensiner med tanke på tenningsanlegg... Ikke mye igjen av volvo D6 motoren her, annet en blokk, turbo og ekspansjonstanke :lol:

 

God jul :santa:

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at væaskenivået er mellom de to tappene på tanken

Skjønner ikke helt hvilke tapper du mener, er det dei to som vises på venstre side i påfyllingshullet på bildene?

dsc00356.jpg

dsc00358.jpg

 

Er nivået riktig nå, eller for høyt?

Etterfylte litt under 1/4 liter kjølevæske.

Har ikke startet opp, vil vente til eg er sikker på at nivået er riktig.

Dårlig beskrevet i brukerhåndboken.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...