Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Så i verkstedsmanualen nå og er rystet over at ECU boksen er festet direkte på blokken. Det har vært mye dårlige erfaringer med biler som har ECU festet på blokken selv bare på bensinmotorer. Det blir for mye vibrasjoner og temperatursvingninger selv for robust elektronikk spesielt siden det er en diesel motor. Slik plassering av elektronikk skulle vært bannlyst. Har selv en bil med ECU på motor blokken og det blitt dyrt med utskiftning av den etter funksjonssvikt.

Link to post
Share on other sites

VP har aldrig hatt noen motorfabrikk etter hva jeg vet.. Volvo konsernet har men der lages ikke d4-d6.

D2= perkings shiabura

D3= D5 volvos personbil motor som jeg mener blir lagt på volvos fabrikk i skøvde eller hvor det var.

D4= Deutz

D6= Deutz

D9, D12etc = Volvo lastebilmotor (gode motorer som er solid bygd)

 

VP er kun en marinseringssjappe som mange andre

 

Dette har hvert diskutert opp og ned her tidligere;)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

VP har aldrig hatt noen motorfabrikk etter hva jeg vet.. Volvo konsernet har men der lages ikke d4-d6.

D2= perkings shiabura

D3= D5 volvos personbil motor som jeg mener blir lagt på volvos fabrikk i skøvde eller hvor det var.

D4= Deutz

D6= Deutz

D9, D12etc = Volvo lastebilmotor (gode motorer som er solid bygd)

 

VP er kun en marinseringssjappe som mange andre

 

Dette har hvert diskutert opp og ned her tidligere;)

 

Da begynner jeg og forstå. Vi hadde en Magirus Deutz i et firma der jeg jobbet tidligere. Alt vi tjente gikk med til å reparere den råtne bilen. Etter at kvittet oss med den, fikk vi positiv egenkapital.

Link to post
Share on other sites

VP har aldrig hatt noen motorfabrikk etter hva jeg vet.. Volvo konsernet har men der lages ikke d4-d6.

D2= perkings shiabura

D3= D5 volvos personbil motor som jeg mener blir lagt på volvos fabrikk i skøvde eller hvor det var.

D4= Deutz

D6= Deutz

D9, D12etc = Volvo lastebilmotor (gode motorer som er solid bygd)

 

VP er kun en marinseringssjappe som mange andre

 

Dette har hvert diskutert opp og ned her tidligere;)

 

Her må jeg nok holde med King Kong, D4 og D6 er utviklet av Penta's utviklingsavdeling på Korshavn (eller hva det heter), og produseres ved Penta's fabrikk i Vara i Sverige, se bilde under!

 

Fabrikken har en kapasitet på 18000 motorer i året når den går for fullt, noe den forøvrig ikke gjør i disse dager ettersom etterspørselen har minsket noe etter fallet i båtmarkedet.

 

 

Deutz har ingenting med disse motorene å gjøre, men derimot har Deutz noe med D4E og D6E motorene som brukes i anleggsmaskiner, men disse motorene har vel ikke en eneste del felles med marinemotorene!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deutz har ingenting med disse motorene å gjøre, men derimot har Deutz noe med D4E og D6E motorene som brukes i anleggsmaskiner, men disse motorene har vel ikke en eneste del felles med marinemotorene!

Er det en annen blokk som er basisen også?

Link to post
Share on other sites

JEG HAR FEIL...

 

Var overbevist om at blokkene/stammene lages av Deutz.. grunnen til dette er at volvo har hatt samarbeid med Deutz i over 10 år om levering av motorer...http://www.industrinyheter.se/2010/04/volvo-och-deutz-forlanger-samarbete og deutz har motorer med eksakt samme volum etter hva jeg husker men dog rated med lavere turtall.

 

DEUTZ is Volvo's main supplier of small- and medium-sized diesel engines. Europe generates approximately 75% of the company's revenues. SAME DEUTZ-FAHR Group S.p.A. owns about 45% of DEUTZ, while AB Volvo owns almost 7%.

 

As part of the agreement, Deutz also becomes the Volvo Group's main supplier of small- and medium-diesel engines for construction equipment, trucks, buses, marine and industrial applications.

 

Eller har jeg det???

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

 

Tusen takk for tipset :thumbsup:

Ved å ta kontakt med det lokale VP verkstedet får eg nå 2 nye "bokser":

4380-2145 Improved HCU and PCU boxes for EVC-C2 ver.2

Dette skal normalt fanges opp av VP verkstedet når det tas service, da skal dei logge seg inn på VP sine sider og ved hjelp av motorens serienummer finne ut om det ligger noen kampanjer knyttet mot den.

Dette har glippet ved mine 2 servicer.

Denne tilbakekallingen gjelder at det har forekommet dårlige loddinger og derfor løse komponenter på printkortene, men eg har aldri hatt noen problemer med min 2008 mod D4-225

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Recalls%20and%20technical%20campaigns/Control%20units%20HCU-PCU-HIU_Eng.pdf

 

Volvo Penta has learnt that, for a limited period of time, an

incorrect cast compound was used by the ECU (Electronic

Control Unit) box supplier which may cause components on the

printed circuit board to come loose.

 

Noen som vet hvilket tidsrom VP referer til her?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er det ikke sikker dette gjelder for vår motor som er fra 2005. Men det kan være greit å sjekke med VP uansett, det kan jo være andre ting som er aktuelle.

 

Har avtalt med mitt lokale VP-verksted at de skal ta en sjekk på motoren i vinter, men grunnet isforholdene lar dette vente på seg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Selger er boende på Jomfruland så det er muligens Taximotorer det er snakk om.

 

Det var et rykte fra lokalt verksted i kragerø at det var tildels stort forbruk av D motorer i taxibåtene der nede.. Uannsett så er det jo ikke gamle motorene.. topp kvalitet....

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...