Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

Hadde VP kommet med noe nytt så hadde det nok ganske raskt dukket opp i denne tråden. Ikke fra VP, men fra dem som hadde fått denne info av VP. Så lite kjent er ikke denne tråden at det ikke hadde skjedd relativt kjapt.

For orden skyld vil jeg jo håpe at færrest mulig får kjenning med slike problemer. Jeg håper og tror at nye motorer i D-serien nå er kvitt problemet, men siden ikke VP selv har sagt noe som helst offisielt om at problemet er løst så kan man jo ikke være 100% sikker fra hvilken årsmodell problemet ble løst.

Man håper vel at det koker bort etter som tiden går, og nye motorer ikke får slike problemer.

Kanksje den beste foretningsstraegi?

Redigert av olpi (see edit history)

Ellers har alfb et veldig viktig poeng i dette at folk selvsagt ikke ønsker å dømme disse motorene nord og ned dersom man selv har en slik.

Dette elementet vil alltid være tilstede.

Men jeg tror du undervurderer oss som eier slike motorer. Vi er ikke nødvendigvis så naive at vi skryter av motorer vi har dårlig erfaring med, bare for å styrke vår egen selvfølelse. Når vi forsøker å skape balanse i denne diskusjonen er det fordi vi faktisk har gode erfaringer med disse motorene.

Selv kjøpte vi båt med VP D6 vel vitende om usikkerheten knyttet til disse motorene. Men en vurdering av risikoen knyttet til motoren sammenholdt med utvalget av interessante bruktbåter med andre motoralternativer gjorde at vi valgte å kjøpe denne båten uansett. Og så langt har både båt og motor tjent oss som forventet og vel så det.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I siste nr. av båtmagasinet side 155. Er det en veldig ryddig og grei avklaring fra VP om denne saken. Det er kommunikasjonsdirektør Mats Edenborg som forteller om VP og garantiansvaret. Et lite klipp herifra:

"Jag vil betona at 100% av våra norska kunder som har drabbats av injectorproblematiken har tagits hand om och fått hjelp av Volvo Penta - i de flesta fall så har kunden fått helt nya motorer. Enligt vår uppfatning tar vi dermed vårt ansvar och det er tråkit att trots detta beskyllas for att lemna kunderna i sticket.

Antalet innraporterade fel av injectorproblematiken minskar nu stadigt. Vi har sedan starten 2003 haft totalt 82 innraporterade fall. 79 av dessa har forkommit i Norge. Volvo Penta har sedan starten såldt drygt 60.000 exemplarar av D4/D6 serien over hele verden."

Beklager gramatikken, men jeg skrev rett utifra bladet. Det siste båtmagasinet

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Er så naiv jeg vettu :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Skriver han noe om ansvaret deres etter motorens alder har oversteget 5 år?

At de har ansvaret innenfor garantitiden eller iht forbrukerkjøploven i Norge er de jo pålagt. Det er når D-motorer eldre enn 5 år får problemer som er av mest interesse.

At antall feil synker er jo vel og bra og viser vel bare at de trolig har funnet feilen og utbedret den på nye D-motorer. Det er jo veldig fint, men det hjelper dem som kjøper eldre motorer svært lite om noe slikt skjer når motoren er f.eks 7 år gammel.

VP skriver jo her også selv at de aller fleste motorer med dette problemet er erstattet med nye, og det gjør de jo ikke hvis det var en enkelt å reparere etter et havari.

3 motorer utenfor Norge med slike feil?

Hmmm... . skeptisk.

Som nevnt får man håpe at feilen er tatt hånd om og at nye motorer ikke får slike problemer. Da vil dette snart være historie, men kanskje ikke for dem med eldre D-motorer som det ikke er gjort noen modifikasjoner på?

Da måtte VP gitt dem en utvidet garanti mht disse problemene i tiden etter 5 år alder.

hvis norge er spes utsatt for disse problemene så beg jeg å lure på norsk diesel.....var det ikke statoil som reduserte svovel innholdet i norsk diesel med påfølgende mange motorhavarier? mener å ha hørt at norsk diesel blir miksa med noe biogreier? kan være husken min som tuller nå,eller???

Om man leser instruksjonsboka til D serien står det at motrene skal bruke EN590 diesel. Dette er autodiesel med tilsatt smøremiddel for common rail dyser. Slik diesel får man ikke på marinaer i Norge. I Norge får man marine gass olje der svovel er smøremidlet. Norsk petroleumsinstitutt mener at smøringen er god nok. Jeg vet ikke hva VP mener.

Det kan tillegges at MGO også brukes på båter i england.

Det e rmed bakgrunn i dette at VP anbefaler båteiere å tilsette Statoil forbrenningsforbedrer i norsk diesel.

Det er også interessant at det er en betydelig overrepresentasjon av havarier på Vestlandet.

Det finnes også svensker som er tette på VP som selv bruker fiskediesel på sine motorer - dette er en fetere diesel enn den man vanligvis kjøper på svenske marinaer. Jeg har blitt fortalt at det er helt OK å bruke selv fra disse (en av dem som sier dette driver et VP verksted). Om fiskediesel er MGO vet jeg ikke.

Den enkleste løsningen hadde vært at norske oljeselskaper hadde byttet ut MGO eller fyringsolje med EN590 diesel. Problemet med EN590 (autodieselen) er jo at den inneholder biodiesel og det vil vi ikke ha på tanken heller for den har kort holdbarhet.

Det blir det en håpløs diskusjon om man ikke tror på tallene fra VP. Et injektorhavari som vi kaller det er en totalhavarert motor som skjærer fordi frostpluggen blåser og den varmskjærer. De motorene bytter VP sier de. Så har man de motorer som trenger nye injektorer - det er et vanlig fenomen på alle dieselmotorer, og ingen katastrofe for noen. Også her dekker VP injektorer som feiler (litt ulik praksis fra verksted til verksted om de bytter den ødelagte eller alle på motoren virker det som)

Vi vet ikke hva VP vil gjøre med motorer som er eldre enn 5 år gamle - men vi kan spekulere så mye vi vil helt til det faktisk skjer. Det er et interessant juridisk område ettersom det er en kjent feil for VP og de ikke har gjennomført tiltak for utbedring. Årsaken til det tror jeg er at de er kyniske og ser at antall havarier synker, og det er billigere for dem å bytte motorer som det havarerer færre og færre av enn å utbedre mange motorer som fungerer helt utmerket i dag. VP sier også at antall havarier synker betydelig når motoren har passert 200 timer. Dermed er det lite sannsynlig at en motor eldre enn 5 år havarerer.

Vi kan synse hva vi vil - men å drive en virksomhet som VP medfører alltid en kost/nytet analyse av hvordan feil skal utbedres. Jeg lever i den verden hver dag selv - og en del av kundene våre ville nok synes vi var kyniske jævler enkelte ganger også :smiley: Men vi sørger alltid for fornøyde kunder - det er det vi lever av. Slik er det med VP også - og de aller fleste er fornøyde - og de får stadig flere kunder. Det er nok slik de ser det (vi har også gleden av at kundene våre er svørt aktive på nett forum, og jeg kjenner igjen en del av diskusjonene :smiley:)

For de som ikke har fulgt med fra begynnelsen kan jeg dra et kort sammendrag av hva som skjer ved et såkalt injektorhavari (jeg har over kommentert 2 andre havari typer som kan forekomme):

D4/D6 har common rail injektorer. Dette gir en bedre forstøving av diesel og bedre styring av insprøytning enn gammeldagse dieseldyser. Common rail systemet har et trykk på 1600 bar. Systemet VP bruker er levert av Bosch, og anses nok i dag som et relativt standardisert system. Vp har valgt en konstruksjon på blokka der dysene er presset fast i blokka med en kobberhylse. Blokka er støpejern. Baksiden av injektoren er kjølt med kjølevæske som sirkulerer i hele motoren. Det er en frostplugg på kjølesystemet som skal hindre at blokka ryker om motoren fryser. Da skal frostpluggen gå i stedet.

Av ukjent årsak (det finnes mange teorier) skjærer spissen i common rail dysen på D motoren. Det er en liten metallkule på tuppens om setter seg fast. Dieselen som da kommer inn med 1600 bars trykk stopper opp. Trykket må gå et sted - og sprenger da kobberhylsa som injektoren er festet i blokka med. Trykket går videre bakover og inn i kjølevæaskesystemet. Frostpluggen ryker, motoren tømmes fro kjølevæske. Motoren koker og går varm på kort tid. Så varmskjærer motoren - og den totalhavarerer. D4/D6 er konstruert slik at det ikke kan byttes sylinderforinger - dvs at blokka ikke kan borres opp etter et slikt havari. Motoren må byttes.

teorier om hvorfor injektoren skjærer som jeg har hørt om er relatert til manglende smøring i dieselen (svovel vs spesial middel for CR dyser), for mye vann i dieselen som gjør at lukke kula i dysa kaviterer og blir gropete og uren diesel. Russer diesel har vært fremme i bildet. Det rare igjen er at dette hender mer på Vestlandet enn andre steder. Er det noe med dieselen fra Mongstad har noen undret seg over.

Dette er legmannsversjonen. Maskiningeniører kan sikkert finne detaljer som er feil - men dette burde være sånn noenlunde dekkenede.

Hva har så VP gjort i saken:

De har naturligvis fått inn havarerte motorer og studert disse. De har forsøkt å provosere frem feilen. De har studert norsk diesel. De har forsøkt å utbedre konstruksjonen på motorene. De har tatt frem nye dyser med større tolleranser, andre materialer og dermed mindre risiko for havari. Men det alvorlige faktum gjenstår at D4/D6 har en konstruksjon der en ikke uvanlig dysefeil KAN medfører totalhavari. I de aller aller fleste fall skjer ingenting annet enn at motoren småfusker. Men i noen tilfeller smeller det helt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Som nevnt får man håpe at feilen er tatt hånd om og at nye motorer ikke får slike problemer. Da vil dette snart være historie, men kanskje ikke for dem med eldre D-motorer som det ikke er gjort noen modifikasjoner på?

Da måtte VP gitt dem en utvidet garanti mht disse problemene i tiden etter 5 år alder.

Dette har KNBFs advokat tatt opp med VP. VPs svar om jeg husker rett var at VP tar seg av de kundene som har problemer - de vil ikke gi noen generell garanti

En ting jeg ikke tenkte på før er at noen av motorene som har havarert kanskje har vært trimmet. Jeg har ingen aning om dette er en forklaring på noen av havariene. Poenget mitt med å ta opp dette er at jeg anser trimming av D motor som et stort sjangsespill med tanke på at man vet at injektorhavari kan gi havari. Ved trimming "tukler" man bla med drivstoffmengden.

Dette har KNBFs advokat tatt opp med VP. VPs svar om jeg husker rett var at VP tar seg av de kundene som har problemer - de vil ikke gi noen generell garanti

En ting jeg ikke tenkte på før er at noen av motorene som har havarert kanskje har vært trimmet. Jeg har ingen aning om dette er en forklaring på noen av havariene. Poenget mitt med å ta opp dette er at jeg anser trimming av D motor som et stort sjangsespill med tanke på at man vet at injektorhavari kan gi havari. Ved trimming "tukler" man bla med drivstoffmengden.

Hadde VP kommet med noe nytt så hadde det nok ganske raskt dukket opp i denne tråden. Ikke fra VP, men fra dem som hadde fått denne info av VP. Så lite kjent er ikke denne tråden at det ikke hadde skjedd relativt kjapt.

Tror det er et fåtall av D-motor eiere som er inne og leser/poster på dette forumet.

Kjenner flere som aldri har lest noe her inne om sine D-motorer.

Forsikring er tidligere diskutert i denne tråden, her er litt info eg fikk fra min kundebehandler:

Forurenset drivstoff - (kun Gjensidige som dekker dette)

Dekker skader på drivstoffsystem som skyldes forurenset drivstoff

Egenandel må betales

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)

Det er kanskje ikke så mange D-motor eiere som leser og poster her, men de som gjør det er spesielt interessert i problematikken. De vil sikkert raskt få med seg nyheter fra VP og poste det her, vil i hvertfall jeg tro. Medlemmer av baatplassen er jo stort sett folk som er spesielt interesert i båt og motor.

Å spekulere i at det er utenforliggende grunner til motorene havarerer vil etter mitt skjønn ikke føre frem. Motorer skal konstrueres for markedet det skal selges i, og når ingen andre motormerker får tilsvarende havarier så er det feil i konstruksjonen. At antallet nå synker som VP sier tyder også på at feilen/svakheten er funnet og utbedret på nye motorer. Diesel`n er den samme idag.

At trimming skulle være hovedårsak høres svært lite sannsynlig ut.

Tror som nevnt at problemet er løst og at eiere av nye motorer ikke vil oppleve dette mer. Det er i hvertfall å håpe at det er slik.

Tiden vil vise...

:sailing: som Volvo D4 eier har jeg nå skrevet endel har også sjekket vedr problemt både her og\der

problemet er nok større i i dette Forumet en det det er hos Di som har VOLVO D4\D6 men som er det det er klart DET ER SYND FOR DI SOM HAR HATT TOTALL HAVARI men har ikke ikke alle fått hjelp

har lest om 2stk som ikke fikk hjelp men der var vel det andre årsåker

som VOLVO D4 eier skrev jeg senest i går om mitt tilfelle fikk ingen komentar

så alle er vel fornød med svaret i dette forumet sailer videre med min D4\ sover trykkt om

uten MOTOR fosikring det er også farlig og gå over en vei MEN VI TØR :sailing:

er i dag ute på tur med min Volvo D4 denne turen gikk også fint er aktiv bruker Hele året

Så nå tar jeg ankerdrammen vel i havn :cheers_wine:

Takk til Bitteliten for konstruktive bidrag til diskusjonen. Dette er informasjon som allerede finnes tidligere i tråden, men for nye lesere (og oss andre med dårlig hukommelse) er det veldig nyttig at dette blir oppsummert. Bra!

En teori i forhold til at det skjer færre injektorfeil å motorer med mange gantimer er at dysene etter hvert slites til, slik at toleranser som i utgangspunktet var i trangeste laget blir mer romslige. Jeg er ikke sikker på hvor jeg hørte/leste dette, det kan godt ha vært tidligere i denne tråden.

Når det gjelder VPs håndtering etter at reklamasjonsfristen (fem år) har gått ut har vi vel ingen erfaring med dette så langt? D4/D6-motorene ble lansert i 2004 (eller var det 2003?). Dette gjør at det etterhvert bar blitt to-tre årganger med motorer som ikke lenger kommer inn under reklamasjonsfristen. Er det noen som kjenner til at det har vært injektorproblemer/havarier på motorer som er mer enn fem år gamle?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

De nye injektorene har visstnok større tolleranser (mer lik gammel med 200 timers gange) og annen legering på kulen i nesen på injektoren.

Jeg har ikke hørt om noen havarier på "gamle" motorer, og det er kanskje en av årsakene til at VP har en "vi tar hver motor som ryker holdning". De vet at mest sannsynlig ryker motorene når de er ganske nye, de har en ny løsning som er mye bedre på nye motorer. Og da vet de at problemet dør ut av seg selv. Dokumentasjonen for VP er at trenden er at færre og færre motorere havarerer. Og det ser det jo også ut til om vi ser på VPs tall. Det startet med ca 35 motorer i året for 3-4 år siden. Nå er det ca 80 totalt.

Ut å bruke båten guttær - jo mer jo bedre - og sørg for å ha passert 200 timer før 5 år er gått. Sier jeg som har 3 års reklamasjonsfrist som går ut i juni. Motorene har gått 180 timer, og havna på Vindön har så tykk is at vi antakelig ikke kommer ut før langt uti mai. Trøsten er at vi har nyere injektorer fra fabrikk på motorene våre.

Den første serien av D6 i 2003 hadde problemer med dieselrør til sylinder 3 som sprakk. Festlig med 1600 bars dieseltrykk :smiley: Røret ble byttet på alle installerte motorer.

En sak jeg har lurt på som det har blitt veldig stille rundt er at Viksund hadde mange båter der motorene smalt - tror det var rundt 7 båter. Min tanke er at dette ikke hadde noe med injektorer å gjøre - men skyldtes for mye olje. Det er særlig når motoren jobber i stor vinkel at veiva hvisper oljen i bunnpanna. En danske jeg snakket med for et par somre siden hadde et slikt havari - ny båt, nyservet motor på VP verksted. Kjørt i halvplan fra Danmark til Sverige. Så røk motoren. Han fikk my motor på garanti.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har hørt at Viksund-båter har hatt noen D6-havarier, men har ikke hørt at dette skyldes andre ting en injektorene. Men dersom motoren havarerer pga for høy oljestand vil vel dette ha et annet forløp enn dersom injektorene er årsak?

Hvilken Viksund var det dansken hadde, og kjenner du til om at det var med drev eller fast aksling?

Brigg

I det tilfellet som beskrives i første innlegg i tråden som sagamann refererer til beskrives årsaken å være "Alle injektorene ga for mye retur". Jeg oppfatter det slik at dette tyder på intern lekkasje i dysene. Er ikke dette noe annet enn dyseproblemene som har forårsaket motorhavari, der diesel under høyt trykk lekker ut av dysene og finner veien inn i kjølesystemet? Eller er dette samme sak?

Senerer i tråden gis det følgende råd i forhold til å kontrollere om det er intern lekkasje i dysene:

Det kan være smart å sjekke returen fra dysene (de kallte det melketest) for å se hvordan den er. Da får du en indikasjon på om de begynner å bli dårlige.

Er det noen som kjenner fremgangsmåten for denne testen?

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Gidder ikke fin lese heile tråden,da det ser ut som om mye av det som står her er direkte synsing av enkelte som ikke har noen som helst erfaring med VP produkter.

Slik jeg forstår det så er det hovedsakelig D4 og D6 som har hatt flest havari.

Hva med D3 motorene, har det vært mye havari på disse?

Har i dag KAD 32 og er storfornøyd med disse motorene :thumbsup: , men en eller gang skal man bytte båt og mye av di båtene jeg sikler på har en eller annen form for D motor.

Så spm blir; fakta info rundt D3.

På forhånd takk!

Mvh

BB

Det er skrevet mange ganger om problemene med Volvo Penta D3 i denne tråden, i tillegg til de som gjelder D4 og D6.

Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

Misforståelse om D3-service

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

Sitater(uthevinger av meg):

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

Sjekk dessuten dette innlegget fra Vanntro, som jeg har gjengitt deler av, og som gjelder den "nye" D3:

Disse tidligere problemene på D3 kan jeg ikke si noe om, men når det gjelder D3 levert i Juni 2010 kan jeg komme med et inspill. Dette er en helt ny motor men på samme blokk(i følge VP).

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

Jeg har en bekjent som fikk denne feilen konstatert på 50-timers service og da fikk han tillatelse av VP til å benytte motoren i ferien, men nå skal den ut og sensoren skal byttes.

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...