Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

DieselDahl, hva legger du i tikkelyd? -kan du beskrive noe omkring dette?

 

-årsaken til jeg spør om dette er at motoren min, D6 310, avgir en tikkelyd når tenningsnøkkelen står i posisjon før motoren starter, det er strøm inn på den og intrumentene jobber. Det hadde vært meget interessant å vite om denne tikkelyden er vanlig på D-motorer, for jeg har ikke vært i andre D-motorrom enn mitt eget.

 

Kjenner igjen denne tikkelyden på mine D4-260 motorer. Første gang jeg hørte det trodde jeg det var drypping. :diving:

Link to post
Share on other sites

Det er kondensatorer i injektorane som lader seg og lader seg ut som lager denne tikkelyden.

 

Det er riktig at man kan høre tikkelyd med tenning på og motor av. Men det er ikke kondensatorer i injectorene.

 

Tips, kondensator lager ikke lyd når de jobber.

 

Så hva lager tikkelyden. :smiley:

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vurderer å kjøpe en Viksund 340 med D6/370 fra 2007. Synes det er litt vanskelig og trekke noen klare konklusjoner fra denne tråden. (Har ikke lest hele tråden heller). Er det noen her som kan sette opp en list over hva jeg bør sjekke!

Bør jeg ha forsikring med ekstra motorgaranti? hvem har det eventuelt?

Er det serienummer på motoren, eventuelt på dysene jeg bør sjekke?

Har antall timer motoren noen betydning?

Bør jeg be et verksted ta en sjekk eller holder det at vanlige servicer er fulgt?

osv...osv?

Link to post
Share on other sites

Jeg har D6 fra 2007 og de har gått helt problemfritt. Hvis du har serienumrene, så kan jeg sammenligne disse med mine. Service dokumentasjon er jo en selvfølge.

Har selv motorhavari forsikring, forsikret via Norwegian Broker. Anbefales.

Mine motorer har gått knappe 500 timer. Bruker diesel tilsetning og følger de anbefalinger som VP har gitt ift dette.

Er dette en drev installasjon? Hvis det er det, så finn ut om hydrolikk slager til styring utvendig er skiftet, likeså om plastshims i drevet er byttet ut med stål. Dette kan være en mulig havariårsk.

VP har hatt problem med at kvaliteten på slangene er for dårlig.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg snakket med teknisk på LA-SA på fredag. Når det gjelder injektorer så vil ikke de anbefale å bytte disse så lenge de er i orden, nesten alle motorer går med originale injektorer uavhengig av årsmodell og timetall. Maskinskadeforsikring er vel en selvfølge med såpass dyre motorer.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en Viksund 340 med D6/370 fra 2007. Synes det er litt vanskelig og trekke noen klare konklusjoner fra denne tråden. (Har ikke lest hele tråden heller). Er det noen her som kan sette opp en list over hva jeg bør sjekke!

Vi har samme båt med samme motor, dog er dette 2005 modell. 550 timer totalt, 110 timer siden vi kjøpte båten sommeren 2009.

 

Hos oss har såvel båt som motor fungert helt uproblematisk. Dvs dynamoen har vært treg til å starte ladingen, noe som etterhvert har vist seg å skylde en defekt motstand. Noe som må ses på som en ordinær feil som er uavhengig av de problemene disse motorene er kjent for.

 

Hva du kan sjekke? Ja si det. Et velutfylt servicehefte er uansett ikke å forakte. Men jeg er ikke sikker på at service hos merkeverksted etter de oppgitte serviceintervall gjør noe fra eller til i forhold til de problemene som er utgangspunktet for denne tråden. Men ut fra hva som er skrevet her knyttet til drenering av vann i diesefiltere tror jeg det kan være lurt å forhøre seg om tidligere eiers rutiner i forhold til drenering av vannutskillere og dieseltanker. Viksund 340 har kraner for drenering av vann fra begge dieseltankene.

 

Vi har valgt å ha maskinskadeforsikring.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Maskinskadeforsikring er vel en selvfølge med såpass dyre motorer.

Ja, kjøper en en ny bil til 3-400.000,- kjøper man selvsagt kasko til denne, også om bilen koster 200.000,- også forresten. Men en båtmotor i samme prisleiet skulle man ikke ha forsikring på er for meg ulogisk, forsikring er jo i hovedsak for å ivareta egne økonomiske interresser om uhellet skulle være ute.....

Link to post
Share on other sites

En interessant nyhed!

 

Jeg besøgte Både i Bella-messen i København for nylig og var også på VP-standen. De har lavet en interessant konstruktionsændring på de nye D-motorer:

 

Dels er der (igen) nyt søvandsfilter. Fingerskruerne er erstattet af et spændebånd af metal. Dels har de flyttet søvandsfilteret så det nu sidder på suge-siden af impelleren og ikke på tryk-siden! Det ved jeg vil glæde bl.a. Ingar...

 

Så at den gamle konstruktion var en fejl er der vist ikke længere nogen tvivl om...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Spennbåndet er vel vitterlig sikkert for å lette håndteringen da den sikkert er like bombesikker som disse tvingene, oppgraderingen til disse tvinger fra vanlig plastskrulokk var vel for å gjøre det hele lett å oppgradere, les; slippe å skifte hele filteret. Antar at det nye filteret er nydesignet i sin helhet også med tanke på at filteret er "flyttet" til sugesiden også.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gøy å le litt av søta bror når han driter seg ut. Nå går nok disse flyene helt fint på JP5, JP4 og JP8. Det dreier seg nok mer om en mangelfull dokumentasjon. Motorene er de samme som sitter i F-18, og de bruker primært JP5. Jet A-1 er det som sivile fly bruker, og mangler faktisk additivene som finnes i de militære drivstoffene. Hehe.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...