Capitaine Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 VP innrømmer at denne var for dårlig frem til 2010- da gikk de selv ut og relanserte D3 som en helt ny motor... Såvidt meg bekjent kom de nye, relanserte D3 på markedet i 2009 og ikke i 2010, hvilket også fremgår av artikkelen fra klikk.no i mitt forrige innlegg. Disse har bokstaven D i det hele og fulle navnet, eksempelvis D3-220A-D, hvilket indikerer effekt 220 HK, drevversjon(A-aquamatic) og versjon D. Tilsvarende heter D3 med 220 HK for innenbordinstallasjon D3-220I-D. Selv om D3 ble relansert som helt ny motor i 2009, kom det en oppfølger i 2010, nemlig versjon E... Sitér dette innlegget Link to post
volvo d4 Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 hei prøver i gjend og få et svar på hvor mange i dette FORUM som har Volvo D4`\D6 som har hatt eller har problemer med disse motorene uten og få hjelp Jeg vil BARE HA SVAR FRA DE SOM SOM HAR HATT PROBLEMER ikke linker til noen\eller noen som har lest noe Volvo D4\D6 stå FREM så får vi en riktig diskusjon så får de som tror NOE for sette med det siden de muligens ikke har så mye annet og gjøre på Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 Selv om D3 ble relansert som helt ny motor i 2009, kom det en oppfølger i 2010, nemlig versjon E... Versjon E ja. Når er det trygt å kjøpe disse VP motorene egentlig, Z-versjonen ? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 Når er det trygt å kjøpe disse VP motorene egentlig, Z-versjonen ? Ja, eller det kan hende det ikke er nok bokstaver i det norske alfabetet til at kundene får testet motorene ferdig for Volvo Penta uten å starte forfra igjen... Det må vel være lov til å spøke litt om dette, selv om spøken også bærer preg av et snev av alvor, da det fremkommer lite nytt i denne tråden, og da gamle "nyheter" gjentas(og til tider ønskes gjentatt) med jevne mellomrom. Det som er reativt nytt, og som det finnes en egen tråd om, er at det foreligger mer og mer dokumentasjon om havarier på en god del DPH-drev. Dog er det også her stor diskusjon både blant fagfolk og amatører om hva som er den bakenforliggende årsaken til havariene, utenom at shims av plast bør byttes... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 (redigert) Er det fler havarier på DPH drevene enn på andre drev? Jeg har aldri hørt om en drevtype som ikke har havarert. Det er også interessant at det er flest havarier på D6 350/370. Jeg lurer på hvor stort dreimoment DPH er konstruert for. Det er også interessant at VP sier at det kan være en kombinasjon av kaldt vann og kjøreadferd som gir havarier. Hørte du det EvitaIV? Er det ikke russerdiesel så er det deg det er feil på - du hopper nok for mye med "lettbåten" din Jeg kjøpte Båtmagasinet og Mats Edenborg sier det samme på DPH feilene som på injektor feilene - VP har tatt ansvar for alle kundene med disse feilene. Han sier ingenting om hvor lenge dette gjelder. Jeg leste også med interesse Mats Edenborgs leserinnlegg der han kommenterer Duve's leder i forrige nummer. Bra at det gir reaksjoner i VP at Duve skriver hvordan mange VP eiere føler. Jeg synes han skal gjøre mer av det. VP kaller det "naturlige undersøkelser". Eierne som står 6 uker uten motor og mister en hel sesong kaller det antakelig noe helt annet. stivbeint byråkrati og dårlig kundebehandling kanskje? Redigert 11.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 Det er også interessant at VP sier at det kan være en kombinasjon av kaldt vann og kjøreadferd som gir havarier. Hørte du det EvitaIV? Er det ikke russerdiesel så er det deg det er feil på - du hopper nok for mye med "lettbåten" din Du får det no sagt du Bitteliten. "Russerdiesel" du liksom! Kaldt vann har jeg liten tro på. Mitt drev havarerte i oktober. Da har vi som regel 8-10 grC i sjøen. Shimsene er jo noe VP har satt fokus på og anser det, kanskje i kombinasjon med for mye olje på drevet, for å være årsaken. Hvorfor tar da VP på eget initiativ å oppgraderer BB drev med stål shims? NW 420 er ikke en båt en "skvetter" bortetter bølgene med, så min kjøreadferd er nok mer i tråd med manualen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2011 Del på Facebook Svart 11.Mars.2011 En bekjent av meg havarerte drevet sitt i 8 knop på vei til Tønsberg - i juni... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 alfb: ser at du lurer på hvorvidt du bør "styre unna" brukt-båt med D-4/D-6 motorer. Det er antagelig et av de mest interessante spørsmålene i denne tråden. Jeg har nå lest igjennom alle innlegg på denne tråden og som forholdsvis motorteknisk interessert(om ikke like kyndig i allt) har jeg gjort meg noen betraktninger. Disse motorene er i seg selv noe av de mest attraktive til bruk i lystbåter. Bekymringene rundt driftssikkerheten er høyst forståelig da de er viet mye spalteplass både her og i Norsk Båtpresse. Jeg forstår godt VP som ikke går ut og svarer på allt som skrives av kritikk, men som etter det jeg har fått med meg har gjort allt for at kunder med driftsforstyrrelser skal få rask og god hjelp. Årsakene til driftsforstyrrelsene tror jeg at er sammensatt, og VP har tydeligvis gjort en grundig jobb med å undersøke alle spor. Det kan se ut som at injektor-oppdateringer har virket, kanskje ikke første gang, men nå ser det ut til å være fixet. Defekte CR-injektorer forekommer på alle merker, jeg har selv sett hva slags ødeleggelser det medfører dersom de går lenge med dette. Nå har VP's CR-motorer overvåkning og alarm som skal hindre motorskade. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle var å forlange at nødvendige oppdateringer av hardware og software utføres før en evt. handel. VP kan nødvendigvis ikke tilbakekalle alle motorer selv om det kommer oppdateringer, men ditt VP-verksted har helt sikkert anbefalinger og kunnskaper om hva som kan være lurt å sjekke på en bruktimportert båt. Så er det dette med motorskadeforsikring da. Selvfølgelig er dette lønnsomt uansett motormerke, har ikke sett dokumentasjon som tyder på at ett merke er mere utsatt enn et annet, og deleprisene på moderne dieselmotorer gjør det fort dyrt om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 (redigert) alfb: ser at du lurer på hvorvidt du bør "styre unna" brukt-båt med D-4/D-6 motorer. Det er antagelig et av de mest interessante spørsmålene i denne tråden... Disse motorene er i seg selv noe av de mest attraktive til bruk i lystbåter... Den aktuelle båten med 2 x D4 260hk ble solgt, slik at den er ute av bildet nå.. Men som tidligere nevnt blir det jo litt vanskelig å komme unna dette emne, da D-motorene er brukt i mesteparten av de båtene som av interesse for oss. Fikk foresten et kanontilbud på å bytte i en 40 fots targa båt med VP-IPS400 (120 timer på tellerene). Sliter bare litt med å forsvare det iom at jeg hele tiden har sagt at et evnt båtbytte blir pga overgang til lukket båt Er det noen "gamle versjoner" av VP-IPS400 som en må være obs på (-08 mod, levert nov/des-07) Redigert 15.Mars.2011 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 (redigert) Disse motorene er i seg selv noe av de mest attraktive til bruk i lystbåter. Vel noen mener nok det stikk motsatte. Dette er nok det minst attraktive jeg kunne tenkt meg i en lystbåt. Eller yrkesbåt for den del. Redigert 15.Mars.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Ja noen mener det. Noen er tilogmed redd for å fly. Et slikt forum hjelper iallefall ikke på det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Nå er det vel flere enn Baatplassens skribenter som har fått med seg at Volvo sin D-serie (hovedsaklig D4 & D6) har langt større problemer enn konkurrentene. Det som gjør dette spesielt er jo at det er samme feil som gjentar seg på til dels mange motorer og da velger jeg å stille følgende spørsmål: Er det slik at man ønsker å kjøpe en motor som man vet har svake punkt ? Til dels kan dette kompenseres ved reklamasjon og motorforsikring, men man ønsker seg vel ikke problemer selv om man får erstattet de aktuelle feilene ? Selv om det dreide seg om en D2, så har et medlem her på BP bittert fått erfare at når en 2 år gammel motor havarerer så får man flere problemer enn man ønsker seg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 (redigert) Fikk foresten et kanontilbud på å bytte i en 40 fots targa båt med VP-IPS400 (120 timer på tellerene). Sliter bare litt med å forsvare det iom at jeg hele tiden har sagt at et evnt båtbytte blir pga overgang til lukket båt Er det noen "gamle versjoner" av VP-IPS400 som en må være obs på (-08 mod, levert nov/des-07) VP har byttet betegnelser på sine IPS motorer - så jeg må spørre litt mer detaljert. Denne IPS 400 er det D4 eller D6 motorer? 40 fots targa båt med IPS er vel en Bavaria det da eller? Jeg har hatt IPS i 3 sesonger. Er veldig lite lysten på å ha noe annet. Vår båt er også 08 modell produsert på slutten av 2007. Eneste jeg vet du skal være obs på er 1. sjekk funksjonaliteten med joy stick godt. Vi har byttet et par joy sticker på garanti. Du får feilmelding om noe er feil. Den første vår falt fra hverandre - så der trengte vi ikke noen feilmelding Er det ikke joy stick så kan eieren selge til noen andre tenker jeg. 2. Lukt på oljen på drevet (brun peilepinne bak på drevet). Den skal lukte litt "kvalmt" av hydraulikkolje. Lukter det litt brent så må drevene ses på. VP har hatt en service aksjon på bytte av clutcher på enkelte drev. 3. Sjekk eksosslangene fra motor til drev. Vi hadde lekkasje her i fjor vår - vi så det aldri selv. Framnæs Maritime informerte oss bare om at det var byttet på garanti. hverken de eller NordWest hadde hørt om tilsvarende feil før. Velikeholdet på drevene er olje og filter skift en gang i året. Drevenen tas ikke av. Ingen belg som må byttes. Sjekk anodene på båten godt. Det skal være store firkantede anoder på akterspeilet med ledning gjennom akterspeilet til drevet. IPS drevene er store "elektroder" og det tæres en del på anodene. VP har sendt ut råd om at drevene kan bunnstoffes for å redusere tæringen. Redigert 16.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 (redigert) Takk for gode svar, Bitteliten! Det er 2xD4 300hk og Nei, det er ikke en Bavaria ;-)) har ikke lyst å gå ut med hvilken båt det er da den ikke er avantert enda. Og ja, den har joystick ;-)) Redigert 16.Mars.2011 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Ett forhold som jeg mener trenger større oppmerksomhet er at Common-Rail motorer er vesentlig mere følsomme for vann i drivstoffet. Dieselen tar nemlig opp vann fra lufta og fra evt. vann i tanken. Jo varmere drivstoffet er, desto mer vann vil det absorbere. Mengden fritt vann kan altså variere i en tett tank. I tillegg kan det være vanninntrengning gjennom utette tanklokk, uheldig montert lufting o.l. Egentlig bør man drenere bunn av tanken hver dag før kjøring. Dieseldyrmiddel er også nødvendig. Nå er det som regel ikke mulig å drenere på tanken i de fleste båter, derfor anbefaler VP og sikkert alle andre motorleverandører å installere forfilter med vannutskiller. Det er den beste forsikring mot injektorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Dieseldyrmiddel er også nødvendig. Nå er det som regel ikke mulig å drenere på tanken i de fleste båter, derfor anbefaler VP og sikkert alle andre motorleverandører å installere forfilter med vannutskiller. Det er den beste forsikring mot injektorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Ja, er enig i det. Har i tillegg vannalarm på mitt Racor grov/for-filter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 (redigert) Takk for gode svar, Bitteliten! Det er 2xD4 300hk og Nei, det er ikke en Bavaria ;-)) har ikke lyst å gå ut med hvilken båt det er da den ikke er avantert enda. Og ja, den har joystick ;-)) D4 300 er siste generasjon D motor - samme som de jeg har. Dette er en kjempeinstallasjon - men det er ganske stor variasjon på skrogene på hvordan de oppfører seg med IPS. Derfor må du prøvekjøre skikkelig. Det jeg liker med IPS er 1. veldig lite støy 2. eksos går ut av drevet - ingen eksos inn i båten 3. lavere drivstoff forbruk enn tilsvarende aksel installasjon 4. lave vedlikeholdskostnader 5. joy stick 6. båten sitter bedre i vannet enn en drevbåt. Det jeg ikke liker er 1. forovervendte propeller krevet litt mental tilvenning Eneste gangene jeg tenker på det er når vi har dreggetau rundt båten. Lurer fælt på åssen båt du ser på. Men vær obs på dette med skroget - det skiller mye i sjøegenskaper på ulike skrog med IPS. Mer enn på drevbåter. Det kommer av at drevene står vinklet på skroget. Det er særlig svingegenskapene som påvirkes. Merk at svingvinkel på drevene varierer med hastigheten på båten. Om du skal svinge skikkelig brått så gå inn i svingen på full fart - gi gullt ratt - dra så av på gassen litt. MEd IPS kan du få et VP verksted til å sette opp ulike parametre på båten. Du kan justere reaksjonen på ratt og joystick - dvs hvor fort båten svinger og hvor fort joystick kommandoene skal overføres. Noen liker at motoren sakte bygger opp turtall - noen liker rask reaksjon. Jeg har stilt inn på 4 der max er 5. Redigert 16.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Kanskje en Grandeza 37 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Ikke 2008 modell Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27217749 Prøver denne. Wild guess. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Da skjønner jeg at han har fått et meget godt tilbud. Denne er jo ikke akkurat kurant i det norske markedet. Men HT løsningen er fin. Resten er "over the top" amerikansk for meg Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Kjempefin campingvogn da:-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Synes ikke det er så galt. Veldig velutstyrt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Del på Facebook Svart 16.Mars.2011 Her er en annen flott ips båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26417321 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.