Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

Ok da, baatsman, du gjettet riktig, dog ikke den som du henviser til men noenlunde lik. Den jeg snakker om har lukket cabiner. Var ombord i den i fjor sommer og den er strøken - har knapt vært overnattet i. Den er heller ikke lagt ut for salg! Jeg fikk opplyst av eier at den skulle tilsvare en 40 foter etter våre forhold (?) Dette er vel heller ikke akuratt den båten jeg er ute etter, men alt er jo et pris spørsmål. Får jeg gjennom den byttedeal'n vi har snakket om, koster den meg mellom 6 og 700' mindre enn den som det linkes til på finn. Går nok et par uker før vi evnt får gjort noe ut av det videre da vedkommende er bortreist.. MEN vi får se ;-)

Som jeg har sagt tidl er jeg også veldig fornøyd med den båten jeg har og et evnt båtbytte skulle innebære tett båt med eller uten fly. Denne siste her er jo verken tett eller har fly - der var det den byttedealen som hadde vært interesant... Grandezza'en har jeg ikke glemt (har snart slitt ut brosjyren) Nordwesten er også lekker Bitteliten, men kanskje i overkant ant kr iht hva vi hadde tenkt å bruke på båt (trur eg ;-) )

Se på en Forbina 40 uten eller med FB. Flotte båter, samt de trenger ikke den største motorkraften. Eller rett øyenene mot Polen og Galeon. Det kommer veldig mye spennende der i fra. Og de står ikke tilbake for andre prod i mid-end segmentet. Ellers Ludde her på forumet har en Bav HT. Synes den er et godt valg. En mindre romslig båt men estetisk pen er en Windy`en til Bonus.

Vi sees!

NordWest 370 sports top med 2xD6 370 er båten du skal ha :yesnod:

IMG_0493.jpg

Flott båt,,,

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Denne har jeg kikket litt på da den har ligget i vinteropplag i en havn i mitt nærmiljø.

Virker som det er han som selger båtypen som har brukt den. Jeg legger dog merke til at den kommer opp veldig sent hvert år, da vannet ofte er stengt, og ikke får noe høststell og blir stående, nedgrodd, møkkete og snø ned.

Virker som den bare blir satt på land og forlatt...

I og med at den kommer opp sent, må den også tidlig ut, og vårstellet går i en fei på en dag eller to.

Om sommeren ligger den i havn med bryggeplass 5 meter fra e-18. sjelden jeg ser den er borte fra plassen...

Bare til opplysning...

Mvh. SAP

Flere flotte skuter her, men skal vi prøve å spore litt inn på det tråden handler om? Jeg har altså nå lest alle innleggene i denne tråden, og det tror jeg ikke så mange andre gidder. Hva tenker folk på ang VP motorer i bruktbåt? Er det generellt skepsis? Eller er det like "skummelt" å kjøpe andre motormerker?

) Nordwesten er også lekker Bitteliten, men kanskje i overkant ant kr iht hva vi hadde tenkt å bruke på båt (trur eg ;-) )

NordWestene er dyre ja. Men ta en kikk på standardutstyret så forstår du litt av prisen. Også må du ta en kikk på messa som er nå. Bare et tips - gå inn i stikkabinen og ta en kikk inn i det tekniske rommet der alle installasjoner er samlet. Også har NordWest båter på vannet for prøvekjøring på verfet, og de tar innbytte. Bare for å sette litt griller i hodet på deg :smiley: 370en går flott med 2xD4 300.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bra utspill Targa. Jeg følte et behov for å skrive noe tilsvarende, men jeg er redd for at jeg ikke hadde klart å finne så diplomatiske vendinger som du bruker.

Jeg har lyst til å rette oppmerksomheten tilbake til hva jeg skrev i innlegg #3546:

"I det tilfellet som beskrives i første innlegg i tråden som sagamann refererer til beskrives årsaken å være "Alle injektorene ga for mye retur". Jeg oppfatter det slik at dette tyder på intern lekkasje i dysene. Er ikke dette noe annet enn dyseproblemene som har forårsaket motorhavari, der diesel under høyt trykk lekker ut av dysene og finner veien inn i kjølesystemet? Eller er dette samme sak?"

Tråden på Sagaforum som sagaman refererer til ligger her

Jeg er fremdeles interessert i innspill på spørsmålet mitt. Er for høy intern lekkasje i dysene samme type dyseproblem som det som har medført havari på en del motorer?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Uten å være ekspert på Bosch CR-injektorer vil jeg komme med følgende: Injektorer generellt er hydraulisk opererte "ventiler" med uhyre små klaringer. De bevegelige delene skal ha sylindrisk tetting stål mot stål, disse må bla.a smøres og kjøles, det lar seg ikke gjøre å bruke noen tetteringer a'la simmerringer el.l. Videre utsettes de for ekstreme trykk, trykksvingninger og temperaturer. Vanlig stål ville fått varig deformering umiddelbart ved det trykket som dieselen tilføres injektorene. Rustfritt stål kan ikke benyttes. Det sier seg selv at slike injektorer er svært ømfintlige for forurensing som vann og partikler av forskjellig slag. Injektorfeil er en ganske vanlig feil på både bil- og båtmotorer, dette gjelder alle merker. Mengden returdiesel fra hver injektor er en indikasjon på slitasje, men forteller ikke allt. Tikkelyd og røyk fra eksos ved hhv oppstart, tomgang, delbelastning og fullast er vel så viktig indikator. Dette forteller om for mye diesel/feil timing til en eller fler sylindre. Da er det bare å stoppe maskinen med en gang, venter du til sesongslutt kan varmen i vedkommende sylider ødelegge både stempel, sylinder, topplokk mm. Sånn er det med common rail. Når det gjelder spørsmålet om returlekkasjen/dyselekkasjen er samme feil som har medført sprengning av kobberhylsen som injektorene sitter i, er dette sannsynligvis relatert til samme problemårsak. Hva kan vi som båteiere gjøre? Sjekk forfilteret og drener evt. vann før oppstart, bytt alle dieselfiltere årlig/ihht serviceprogram. Bruk anbefalt dieseltilsetning. Får du feilkode/alarm: Ikke bare nullstill alarmen og kjør videre, la ditt merkeverksted fikse feilen. Motoren er konstruert for å forhindre motorskade ved evt feil, men skal også kompensere for slitasje/små avvik. Mulighetene for et bekymringsfritt båtliv er store!

Targa, kan en slik alarm monteres i eksisterende forfilter (levert sammen med motoren). Og kobles denne alarmen inn på motorens varslingssystem eller trenges det en seperat varslingsmodul?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tikkelyd og røyk fra eksos ved hhv oppstart, tomgang, delbelastning og fullast er vel så viktig indikator.

DieselDahl, hva legger du i tikkelyd? -kan du beskrive noe omkring dette?

-årsaken til jeg spør om dette er at motoren min, D6 310, avgir en tikkelyd når tenningsnøkkelen står i posisjon før motoren starter, det er strøm inn på den og intrumentene jobber. Det hadde vært meget interessant å vite om denne tikkelyden er vanlig på D-motorer, for jeg har ikke vært i andre D-motorrom enn mitt eget.

Vannalarm i forfilter er nok fint, en annen ting er å forholde seg til faste fylleplasser der erfaring viser høy omsettning og derav høy etterfylling som igjen gir bedre forhold for kondensfritt drivstoff.

Jeg har forfilter, riktig nok uten vannalarm, men med gjennomsiktig beholder. Jeg kjører ca 250 timer i året, eller omtrent 3500 liter om en vil, det er nærmest ett ikke eksisterende problem med vann i min utskiller, gullende rent og grønt :thumbsup:

Det skal sies at det på motorens finfilter er vannindikator, dette er vel standard på D-motoren?...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...