Jump to content

Scand Atlantic - 32 eller 35 fot?


syvers

Recommended Posts

Du bør sjekke opp i de faktiske mål i meter om du ikke kjenner båttypen. Jeg har lagt ved siden av "like store" båter som er en meter kortere så dette med fot er veldig forvirrende. Eksempelvis er Princess 360 lik Princess 40 bortsett fra produksjonsåret...

Link to post
Share on other sites

Husk å ha båtplass klar hvis du velger stoooor båt da. :lol:

 

Jada har absolutt det i tankene ja. Det er jo ikke bare lett. I tillegg til å gå opp en del i størrelse har jeg i tillegg planer om å konvertere fra ferskvann til saltvann. I Øyeren som jeg hadde båten tidligere var jo ikke det med båtplass noe problem.

Så hvis det er noen som har en romslig ledig plass et eller annet sted på strekningen Nesodden - Fredrikstad så er jeg mottakelig for tips :wink: Son eller Drøbak hadde vært perfekt.

Jeg følger med på båtplasser som tilbys på finn.no, men har ikke slått til på noe ennå. Delvis fordi jeg jo ikke vet hvor stor plass jeg trenger og delvis fordi det allerde har blitt godt utpå sommeren allerede, så kanskje det ikke blir noe handel før til neste år. Først må jeg jo se å bestemme meg for båt/båttype, og så må jeg evt. vente til det rette objektet dukker opp. Vil ikke forhaste meg.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

29 baltic er 880cm, medregnet baugspyd og badeplattform er den 9,68 m lang.

Atlantic er en 32 foter, men har i seinere tid kommet som 35 fot.

Det er altså atlantic 32 og 35 fot :yesnod:

scand har da virkelig holdt på fot`en sin. De heter jo 25,27,29,32 og 35 fotere

men siden alle andre skal måle med baygspyd,badeplattform osv, så må vel scand også henge på.

er ikke så imponert over lengden på scand men, bredde :yesnod: . hvem andre 29 fotere har 328cm bredde :confused:

Link to post
Share on other sites

Mange leverandører som faktisk jukser med båtlengden slik. At gamle båter vokser på papiret er et eksempelet på hvor langt dette har gått. At båtkjøperene kjøper L.O.A. er det liten tvil om. Savner en internasjonal standard som forteller litt om flere ting. Lengde i vannlinje,skroglengde,bredde uten fenderlist, kubikkmeter innredning, kubikkmeter lagringsplass, etc. Hvis alle oppgir det samme, er det opp til kjøper å vurdere resten. Fot er en betegnelse som hvis den brukes riktig i beste fall betegner hvor lang en båt er, ikke hvor romslig.

 

Scand lager flotte båter, men når en 35 foter ligger ved siden av en ekte 35 foter ser man at 3 fot er ganske mye. Det er altså penger å hente på å runde av fotene litt.

Link to post
Share on other sites

Hvis baugspyd og badeplattform er støpt fast i skroget, så skal de regnes med i antall fot.

Er de skrudd på, så teller de ikke i antall fot :crazy:

Har selv en Inlander 27, der badeplattform er ca 2 fot, men den teller ikke , for den er skrudd på, så båten vokser ikke til 29 fot av den grunn. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Spiller det egentlig noen rolle hvor mange fot det står på siden, hvis båten fyller de kriterier man har?

 

Er ikke egentlig LOA en grei målestandard? Hvis ikke, hvilke mål skal man da bruke?

 

Hvilke mål skal brukes for å beregne havneavgift, hvis ikke LOA?

 

Forøvrig tror jeg Lotus har rett angående Scand 35, som forøvrig er en romslig båt.

 

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jada har absolutt det i tankene ja. Det er jo ikke bare lett. I tillegg til å gå opp en del i størrelse har jeg i tillegg planer om å konvertere fra ferskvann til saltvann. I Øyeren som jeg hadde båten tidligere var jo ikke det med båtplass noe problem.

Så hvis det er noen som har en romslig ledig plass et eller annet sted på strekningen Nesodden - Fredrikstad så er jeg mottakelig for tips :wink: Son eller Drøbak hadde vært perfekt.

Jeg følger med på båtplasser som tilbys på finn.no, men har ikke slått til på noe ennå. Delvis fordi jeg jo ikke vet hvor stor plass jeg trenger og delvis fordi det allerde har blitt godt utpå sommeren allerede, så kanskje det ikke blir noe handel før til neste år. Først må jeg jo se å bestemme meg for båt/båttype, og så må jeg evt. vente til det rette objektet dukker opp. Vil ikke forhaste meg.

 

syvers :smiley:

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å blitt sikret en båtplass før du titter på båt. Prøv å få tak i 3,5 eller 4m båtplass med mindre du ikke har planer om å ha noe bredere enn det. Det er alltid greit med litt pusterom på plassen. Det er desverre vanskelig å oppdrive plass på disse stedene. Jeg fikk plass på første forsøk ved kavringen, men sa ifra meg plassen grunnet bedre alternativ. Ikke den mest kurrante plassen med tanke på adkomst, men ellers er den grei. :)

Link to post
Share on other sites

Hvis baugspyd og badeplattform er støpt fast i skroget, så skal de regnes med i antall fot.

Er de skrudd på, så teller de ikke i antall fot :crazy:

 

Sier det samme...helt :crazy: :crazy:....sakens kjerne er vel kanskje at det er lettere å forsvare de vanvittige prisene på nye båter med at "du kjøper jo en på 34 fot nå så da MÅ den jo koste endel"...Mens du på nittitallet kunne kjøpe en identisk båt på 30 fot ( 9,25 ) for en langt lavere sum ( endring av konsumprisindeksen tatt med..) Mitt eksempel er tatt "noe tilfeldig" men som mange skjønner gjelder det Riviera 925, som i annonsene plutselig er 34 fot lang... :eek: :eek: Har det satt på noen svæære badeplattformer og baugspyd på disse mon tro ???? :cool: :cool: For båten ER jo faktisk ikke noe større enn en 30 foter, åkke som....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...