Jump to content

Bunnstoff -- priser i 2007


Skipper Worse

Recommended Posts

Jeg har nå nettopp fått det høyst ufortjente sjokk som ganske naturlig følger av nærkontakt med Hempel bunnstoff: Svært innskrumpet lommebok... :eek:

 

Jeg synes det er galskap at en liten boks på 0,75 liter skal koste kr. 298,- dvs. 397,- pr. liter. Enda verre er at boksene på 2,5 liter er umulige å få tak i her i Bergen. De er jo hele ti kroner billigere pr.liter ... Dette er grov utnyttelse av et naturgitt behov for båtfolket.

 

Hva koster så Hempel og andre typer bunnstoff rundt om i det ganske land? Er utbyttingen lokal, eller er det en større sammensvergelse? Er det rett og slett noen smarte forretningsmennesker som har fått det for seg at bunnstoff er en vare som er komplementær med profitt i konsumet? :crazy:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da jeg bunnsmurte min "gamle" 14 fots Askeladden kjøpte jeg (gud forby) bunnstoff på Biltema!!! :crazy:

 

169,- for 1 liter. Funket glimrende det. Men skulle jeg behandlet "den nye" båten hadde jeg kanskje sjekket litt erfaringer først...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

har veldig god erfaring med MPS selvpolerende bunnstoff - veldig rimelig og anerkjent og muligvis utsalg i Bergen: http://www.star.no/kyst.asp

laget i Norge: http://www.star.no/datablad/pdf/deko/0227.pdf

 

alle båtprodukter:

http://www.star.no/datablad/default.asp?id=dekorativ

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo da, literprisen for bunnstoff er nok høy, men så er det ikke mye som går med til litt flekking en gang i året der det er tynnslitt. Når jeg klarer meg med under en 3/4 liters boks i året på min Saga 27, orker jeg ikke å hisse meg opp i det hele tatt. Det er ikke mer enn jeg bruker i bensin på bilen for to turer til båthavnen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå nettopp fått det høyst ufortjente sjokk som ganske naturlig følger av nærkontakt med Hempel bunnstoff: Svært innskrumpet lommebok... :eek:

 

Jeg synes det er galskap at en liten boks på 0,75 liter skal koste kr. 298,- dvs. 397,- pr. liter. Enda verre er at boksene på 2,5 liter er umulige å få tak i her i Bergen. De er jo hele ti kroner billigere pr.liter ... Dette er grov utnyttelse av et naturgitt behov for båtfolket.

 

Hva koster så Hempel og andre typer bunnstoff rundt om i det ganske land? Er utbyttingen lokal, eller er det en større sammensvergelse? Er det rett og slett noen smarte forretningsmennesker som har fått det for seg at bunnstoff er en vare som er komplementær med profitt i konsumet? :crazy:

 

 

Hei.

 

Skjønner ikkje att dette er noko og erge seg over SW. Du kan vel kjøpe 4 x 0,75l for din timelønn, medan vi pensjonister må vera fornøyd dersom vi får 1/3 av 0,75l for våres "timelønn". :wink:

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Skulle vært morsomt å høre hvordan man saklig begrunner om, hvorfor og i hvilken grad; bunnstoff er dyrt, for dyrt, høyt priset, rimelig høyt priset, urimelig høyt priset osv osv?

 

Er ikke dette bare nok et eksempel på at alle regninger er for høye, mens de fakturaer man selv sender ut er alt for lave? Er det virkelig prisen på bunnstoff som forsurer livet for en båteier? Her har vi jo fått et eksempel på en garvet båteier (endog en pensjonist!) som bruker hele 0,75 liter av dette fludiumet i året og ikke synes å klage - i hvertfall ikke over dette!

 

Synes vi er noen ordentlige sutrepaver - unnskyld uttrykket!

 

ps

til alle dere som har automatvester; bytter dere bobinen hvert annet år? Synes dere prisen på disse er ok? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes vi er noen ordentlige sutrepaver - unnskyld uttrykket!

 

Grensesprengende saklig, som vanlig. :rolleyes: Hvem er det forresten du "vi"-er deg med?

 

Hvis du ikke har noe saklig å bidra med, Mochué, så kan du vel utgyte dine sure oppstøt :puke: andre steder eller på annen måte?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 2,5l. spann Hempel hos den lokale forhandleren de 2 foregående årene, men han var muligens ikke åpen da worse trålte etter bunnstoff.....

Stengt på lørdager......

Erindrer ikke prisen, da jeg bare lukker øynene når det trykkes inn i kassen.....

Men husk på at hele bunnen trengs ikke smøres hvert år..... Vannlinjen pluss flikking holder for de fleste....

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 2,5l. spann Hempel hos den lokale forhandleren

 

 

I Klokkarvik? I så fall det eneste stedet det ikke ville ha falt meg inn å jakte på bunnstoff ... og samtidig det nærmeste til hvor båten befinner seg for tiden... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva koster så Hempel og andre typer bunnstoff rundt om i det ganske land? Er utbyttingen lokal, eller er det en større sammensvergelse? Er det rett og slett noen smarte forretningsmennesker som har

Dette er nok en global sammensvergelse. Jeg kjøpte nettop en gallon (3.8l) hos min lokale pusher her i California, hvor det meste både av båtutstyr og annet er adskillig billigere enn i Norge. Riktignok ikke Hempel, men Petitt Trinidat SR. Måtte ut med den nette sum av USD 260, noe som tilsvarer en literpris på ca NOK 370, selv med dagens lave dollarkurs.

Link to post
Share on other sites

Grensesprengende saklig, som vanlig. :rolleyes: Hvem er det forresten du "vi"-er deg med?

 

Hvis du ikke har noe saklig å bidra med, Mochué, så kan du vel utgyte dine sure oppstøt :puke: andre steder eller på annen måte?

 

 

Hei.

 

Ja, er det ikkje ein ufyselig verden vi lever i Skipper Worse?

 

Tenk att nokon tillater seg å ha andre oppfatninger enn du har.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig skrevet ett innlegg her tidligere i dag, men lot være. Fant ut at jeg er for ny her til å "sette folk på plass" :smiley: , men ja. Jeg er helt enig med de 2 siste her. Jeg klager stadig vekk på priser på det ene og det andre, ikke fordi jeg ikke har råd til det, men fordi jeg stynest det burde koste mindre. Må vel være lov? Og det må IALLEFALL være lov å spørre andre om råd om hvor de kjøper stoffene sine, og hva de betaler? Eller er det tåpelig å forsøke å spare en krone?

 

Du vet - det er ofte de som er mest kostnadsbevisste som har mest penger. Kanskje ikke uten grunn....

 

Den dagen man skal bli mobbet fordi man har lyst å spare noen kroner ved å kjøpe noe et annet sted, så melder jeg meg ut!

 

Skulle vært morsomt å høre hvordan man saklig begrunner om, hvorfor og i hvilken grad; bunnstoff er dyrt, for dyrt, høyt priset, rimelig høyt priset, urimelig høyt priset osv osv?

 

Jo nå skal jeg fortelle deg. Den dagen det samme produktet koster 20% mindre i butikken lenger nedi gaten, så er det urimelig høyt priset. Den dagen et produkt som gjør AKKURAT samme jobben koster det halve, så er det andre produktet urimelig høyt priset.

 

Men så har vi noe så enkelt som et "marked" som styrer dette. Med andre ord, dersom "markedet" heller kjøper det som koster det halve men som gjør sammen jobben, fra han nedi gaten, så forsvinner han andre. Måten å gjennomføre slikt på er at man skal kunne spørre andre om råd på ett forum som dette, slik at vi kan dele erfaringer både med priser og produkter, som igjen fører til at vi alle får mer igjen for pengene våre.

 

Dersom du ikke har lyst til det, så kan du fortsette å kjøpe det på den dyre butikken. :smiley:

 

Jeg for min del vet at jeg må kjøpe bunnstoff til våren igjen, og er SVÆRT interessert i å høre andres erfaringer med forskjellige typer, til forskjellige priser, slik at jeg kan spare noen kroner til våren. Fordi om jeg strengt tatt sikkert hadde hatt råd til det om det kostet 2000,- literen. Jeg ser med stor interesse på denne tråden hvor en kar tester forskjellige typer bunnstoff på hver side av båten.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det som gjør dette dyrt er orde båt,bare det ordet øker prisene noe jævlig unskyld ordspråket.MvhBjørn :wink:

Det stemmer at ordet "båt" øker prisene på mange ting, men jeg tror ikke det er hele forklaringen på at bunnstoff er dyrt. Bunnstoff (noen typer ihvertfall) ineholder anseelige mengder kopper, og jeg tror endel av forklaringen på at bunnstoff er blitt mye dyrere, kan finnes her.

Link to post
Share on other sites

Grensesprengende saklig, som vanlig. :rolleyes: Hvem er det forresten du "vi"-er deg med?

 

Hvis du ikke har noe saklig å bidra med, Mochué, så kan du vel utgyte dine sure oppstøt :puke: andre steder eller på annen måte?

 

 

Det må være en trist tilværelse man lever i, når man klarer å være så surmaget på en søndag. :rolleyes:

 

Du er jo et glimrende forbilde da, noe som disse innleggene dine dokumenterer til fullle! Hvis du gidder å lese mitt første innlegg i denne tråden så vil jeg tørre å påstå at det var både saklig og informativt, men du er kanskje av en annen oppfatning - so be it! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...