Jump to content

forhindre dieseldyr! hva gjør dere til daglig med det?

Jack Sparrow

Recommended Posts

I vår lå jeg sammen med en italiener som holdt på å rengjøre motor og bunkertanger. Det var bare gørr på tanken. Hva skjedde ? Anner ikke, sier han og slår ut med armene. Jag har brukt alle stoffer mot vann, mot dieseldyr, mot alt, men se .. mamma mia!

Jeg bruker en trakt med ett godt filter (Maritim) og to ganger i sesongen suger jeg opp evnt. bunnfall fra tanken.Seiler på 5 sesongen her i Middelhavet og går ut sikkert 3-4 ganger mere motortimer enn jeg vil ha gjort hjemme, pr år. Aldri problemer.En lærer vi hadde på teknikken i Bergen sa alltid: " Ligg unne alle tilsetningstoffer i brennstoff", Tror han hadde rett.

Ja, enhver er salig i sin tro... Jeg har brukt Hammerdown noen år nå, og har et helt problemfritt forhold til vann og dieseldyr. Hammerdownen har i tillegg en rensende effekt på motoren, noe jeg har sett med selvsyn etter å ha åpnet opp en motor som hadde gått på Hammerdown et års tid. Store deler av sotdannelsen på topp, stempler og dyser var simpelthen oppløst, noe jeg aldri har sett på en gammel motor før! Så jeg kommer til å fortsette med dette, da jeg har troen på det. Men hver og en må vel få gjøre som han vil, du vil vel ikke helt alvorlig ha oss alle til å tenke helt likt pettersand?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tenke likt? det sa jeg da ikke, ga bare et lite innspill ut fra min nokså lage erfaring med skipmaskiner, motorer i fritidsbåter og som fagperson. Tro overgår nesten alltid fakta enten det gjelder religion, politikk eller diesel-dyr. For øvrig er jeg er helt enig,..tror en at det hjelper å mige på dieseltanken, så gjør det.

tror en at det hjelper å mige på dieseltanken, så gjør det.

Ikke noe problem så lenge man har hatt på Hammerdown først! Da vil urinen bli emulgert med dieselen og ikke forårsake dieseldyr! Men jeg for min del foretrekker å benytte toalettet til den slags. Så får du gjøre det du vil i din båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sort guffe er i de fleste tilfeller slaggstoff i dieselen, som du får med under fylling.

Hammerdown ser forresten ut til å virke også mot dette.

Jeg finner mindre svarte slaggstoffer i Separ forfilteret etter at jeg begynte med Hammerdown, så det virker som

Hammerdown faktisk løser opp disse asfaltlignende slaggstoffene.

PS. Det foregår heller ikke miging på min dieseltank som Pettersand driver med.

Brukte den på en BMW 530D 2000 mod. som jeg hadde for noe år siden. Det fungerte i hvertfall fint. Testet litt og opplevd bl.a. en jevnere gange, og mindre røyk når man dro på etter å ha kjørt mye rolig. Nå er sikkert styring av dieselinnsprøyningen langt bedre regulert enn den gangen. Mye annet er sikkert også forbedret. Sjelden jeg ser nyere common rail biler ryke noe særlig ved mye pådrag nå synes jeg. Merker i hvetfall ikke noe på X3`n.

Dette er jo selvsagt subjektivt hvordan jeg opplevde det.

Om jeg ville brukt den på dine VP`er er jeg ikke så sikker på pga garantier og mulig bortfall hvis noe skulle skje.Hva sier VP forhandlere til det å tilsette noe for å forhindre event. vann (= etter hvert dieseldyr) på tanken??

Jeg vil nok bruke det på min nye Yanmar (ikke common rail). Utelukkende for å fjerne (emulgere) event vann som som måtte komme i dieselen.

Redigert av olpi (see edit history)

Er det greit å bruke Hammerdown på common rail motorer?

Det skulle egentlig ikke ha noe betydning ut fra common rail (=fellesrør/norsk) handler om elektronisk styring av br.stoff-tilførselen. Men på en moderne dieselmotor vil jeg i alle fall ikke bruke noen tilsettinger i br.st.eller sm.olje uten avklaring med motorfabrikanten. Usikkerheten ang. innhold i tilsettingstoffer er der, da dette ofte betegnes som "produkthemmelighet", og det er vanskelig å få fram sikre vitenskapelige tester. Det betyr ikke at noen stoffer kan ha positiv virkning, men personlig vil jeg ikke gå utenom fabrikantens anbefaling.

greit å bruke Hammerdown på common rail motorer?

Det støttes ikke denne artikkelen sitat,

""Kravet til dieselkvalitet kan variere fra motormerke til motormerke og er beskrevet i motorens instruksjonsbok. Vær også oppmerksom på at de fleste motorfabrikanter IKKE godkjenner bruk av additiver(tilsetninger)i dieselen. Dette skyldes spesielt to saker, smøreegenskaper og antenningstidspunkt.(Railtrykket på 1.850 bar kan med visse typertilsetninger medføre selvantenning).""

Volvo skal ha ekstra smøring , hvorfor står i denne artikkelen

En artikkel om Dieseldyr.

Hvordan montere stigerør og som på mange gjør sette på en Pumpe-for-drivstoffslange så blir det enkelt ( kran og plugg i enden) tank uten vann.

En tank uten vann er en tank uten dyr, hvis en fyller på helårsmarina.

To artikler fra Din side

Additiv-selgerne sier.

Drivstoff-tilsetninger:Bortkastede penger

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...