Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

De satte ned en drøss pæler for noen år tilbake. C-C pæler= 4 meter. Hulda på 4 meter kommer ikke inn. Sist vi var der, dreide vi inn i bassenget til høyre, rett på innsiden av moloåpningen. Meget dårlig kai for lystbåter, brygga belagt med måkedritt. Vanvittig med fluer som holdt til i dritten. Full pris. Sæby er krysset av på listen av havner vi ikke besøker. Best for mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev 8 minutter siden:

Hamnen byggs ut och blir mycket större, se bilder https://saebyhavn.frederikshavn.dk/folg-havneudvidelsen-skridt-for-skridt/

Hälsningar Ove

 

Dette så jo veldig bra ut. Men er de nye plassene for gjestehavnen? 

Da vi var innom i juni i fjor var det muddringsbåter som jobbet i leden på utsiden av den gamle moloen og det var tydelig at de jobbet med havneanlegget. Så da er det forklaringen.

 

Eneste plass vi ligger bra i Sæby er longside innerst mot servicebygget. Som Hulda har ikke vi aldri klart å komme mellom stolpene på langsiden/sydsiden av havna med vår 4 meters bredde.

Link to post
Share on other sites

Det hele er trist,  hva de holder på med i Danmark,  vår bredde er 6.5 meter og 38 fot lang,  Pæler er noe dritt.  gir dårlig utnyttelse av plassen,  hvis de plent vil ha pæler så burde bredde vært min 8.5 m. mellom hver. så kan mange båter ligge .

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 32 minutter siden:

Sæby ligger under Frederikshavn Kommune. De sliter vel som de fleste andre Kommuner og utbygningen i Sæby har nok kostet dem dyrt. Regner med at en del av havnebyggeriene er betalt av EU, som har gode tilskuddsordninger for slike ting. 

 

Nå er ikke akkurat gjestehavna i selve Fredrikshavn noen høydare, så mulig det er forventet at en ny større gjestehavn i Sæby skal avlaste Fredrikshavn? 

 

Men hvor mange flere gjesteplasser vil det komme ut av nybyggingen? Så vidt jeg kan lese meg til er det mange aktiviteter som skal ha plass innenfor de nye moloene. Jeg regner med at brorparten av plassene blir private, men med "grønt skilt" ordningen?

 

Dessuten blir det ganske langt å gå til Smeden .. hvis det da ikke blir anlagt noen nye sjønære vannhull i samme utbyggingen :giggle: .

Link to post
Share on other sites

Mulig at de tenker i de baner, men det har også vært litt press på Sæby fra båtfolket i Aalborg og de andre regionene i Nordjylland. 
Jeg tror at havnene fra Sæby og opp til Skagen tilhører under fredrikshavn Kommnune. 
 

De som har båt i disse havnene har en gunstig ordning med at de besøker hverandres havner  uten å betale annet enn strøm. Tror det er tidsbegrenset til noen dager på hver tur. 
Det er nok ikke sikkert at denne utvidelsen utløser så mange flere gjesteplasser, mange andre ting skal også på plass etter det vi kan se. 

Jeg tror også at Smeden er pusset opp med nye drivere men fortsatt like langt å gå fra den nye havna. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 2 timer siden:

De som har båt i disse havnene har en gunstig ordning med at de besøker hverandres havner  uten å betale annet enn strøm. Tror det er tidsbegrenset til noen dager på hver tur. 

'Tenker du på Frihavnordningen er disse med

Rønnerhavnen,, Frederikshavn Marina K/S, Asaa Havn, Sundby-Hvorup Sejlklub,  Nørresundby Sejlklub + endl etter Limfjordsbroen/Jernbanebroen

3 dager i hver havn.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har ikke noe å gjøre med frihavns ordningen. Kun en Kommunal greie. 
Båtfolket Nord og Syd for Frederikshavn området vil nok også gjerne ha en sånn ordning på Læsø, men per i dag får de ikke det. Der kjøper de klippekort og får to overnattinger gratis. 
Stadig  flere kjøper også sesongkort. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt museum i Skagen. Maskinrummet. Hundrevis av gamle båtmotorer. Callesenmotorene på bildet har etter at bildet ble tatt fått eksossystem og har vært startet opp. De har fått selskap av to digre Grensa Diesler som også kan startes. I åpningstiden står det en ensylindret Hundested utenfor og går. Eldste motor er en 100 år gammel Deutz som også går som ei klokke. Jeg har årskort.

 

image.png.18fcaf588aaeb4ed5bb63a8b21a49472.png

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...