Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Jeg pleier å ligge sånn ca på bunngarn grensen der den er markert. Strekket fredrikshavn - Hals har jeg ikke observert bunngarn i nærheten av grensen. Hvordan det er nærmere land har jeg ikke giddi å utforske. Regner med at det er en grunn til at det er varsel linje om bunngarn i kartet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke mulighet for å print screen og laste opp bilder her jeg sitter.

 

På Garmin plotteren min kommer det helt greit frem hva som er bunngarngrense, legg markøren over den striplede streken og "bunngarngrense" kommer opp.

Står også klart i sjøkartene om jeg ikke husker feil.

 

Om du går inn på gule sider, kart/sjøkart og zoomer inn til Zoom10 i innseilingen til Sæby så ser du en typisk bunngarnsmarkering der.

Lurer litt på sjøkartet til gule sider. Mener at bunngarngrensen avsluttes og følger leden inn til de fleste havner. Slik er det ikke avmerket i Gule sider sitt sjøkart. (bortsett inn til Sæby og ett par havner til.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har Navionics + Plan2Nav + Gulesider + papirkart (gamle). Ser det er litt ymse hva som fremkommer vedrørende dette i de forskjellige, men jeg får bruke alle kilder og sammenholde det jeg finner + legge inn god margin.

Jeg regner også med at de fiskebruk som står ute er godt merket, men er det slik at siden det er så grunt så er det mulighet for å gå på selve garnet da, ikke bare blåsene som hjemme i Norge ? Er disse merket med 2 blåser , en i hver ende, så det er lett å se hvor hvert garn starter og slutter ?

 

Men hva er det egentlig de fisker etter på 4-5 meters dyp ?

Jeg liker å ha en dorg ute selv hvis det bare er kose-seile fart. Hva er det man risikerer å få på kroken da, og hva bør man fiske med (type sluk etc) ?

Er det spesielle restriksjoner for utlendinger å fiske i Dansk farvann ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bundgarn er lange rækker med træpæle der går ud fra kysten. Der er net imellem og man skal ikke sejle ind imellem dem.,,

 

Almindelige net er der også masser af. Det er mærkede med et flag i hver ende. Det østlige (mener jeg ) har to flag og den vestlige bøje kun et.

 

Der findes også ruser med kun et flag eller en bøje.

 

For at fiske i DK skal man have fiskekort. Kan vist fåes på nettet.

Køb fisketegn på mobil på www.fisketegn.dk

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende :thumbsup:

 

Hadde forresten med meg en Dansk eks kollega på Torske fiske her på vestlandet i vinter.

Han var meget uvandt med vårt Pilkefiske, og satte seg stadig i bunn stakkars :worry: .

 

Han savnet "orm fiske" på sandbunn, som han sa. Kanskje vi skal prøve oss på det når vi først er nedover.. :yesnod:

 

Men ellers er det jo dorging underveis som er mest aktuelt, så da blir det etter Makrell og Ørret da..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om navigasjon i dansk farvann :

 

Bør man følge ledene, er det urent og/eller mye fiskebruk utenom, eller kan man seile der man vil bare det er vann nok iflg kartet ?

 

Hvis man her kommer fra Limfjorden/Hals og skal til Læsø, kan man da legge over til babord etter "Hals barre" (eller kanskje tilogmed før?)

 

Til å fra Hals går jeg ut og inn her

Ble fortalt en gang at den stipla linjen "Stellnetzgrenze" var grensen for bunngarn har sett stokker og garn 2 ganger så langt ut.

Så er en innenfor, ha utkikk.

Har enda ikke blitt lurt av dybdene står det 2 m er det litt til.

Men som en Danske sa, det er alltig en fordel å seile på fjære sjø. så er det bare å vente på høyvann.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

De er et imponerende byggverk fra 1600 tallet, volden som omkranser Fredericia er 2 km

 

lang og dekker 103ha.

bilde

Innenfor vollen er byen på 100ha. Med 9 store bastioner og en av de var Norgesbastion.

 

Vollen er 60-70 m bred og 40m bred på toppen høyden er mellom 7 og 15 m.

 

Arbeidstyrken var på det mest oppe i 5000 mann og over 1 million m3 masse ble gravd opp

 

fra vollgraven og mye ble tilkjørt.

 

 

Seiren over slesvig-holstenske feires 6. juli 1849 feires.

Men i dag er byfesten også med jazz- og blues.
I dag har det hvert parader, leikarring på kaia, slag oppe på vollen og et strålende vær.

bilde

DSB minnelund over omkomne i jernbanens historie er i Holstens Bastion

 

bilde

Prinessens Bastion

 

bilde

 

bilde

 

Imponerende i 3 høyder og vanngraven til høyre

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Så kom vi også afsted. Lidt blæsende start, men nu helt vindstille og skyfrit. Rørvig havn er en rigtig sommerhavn med is, pølser, fiskemad og færge, der putrer frem og tilbage fra Hundested. I en bugt lige uden for havnen er en god naturhavn hvor der lige nu ligger over 25 både for anker i det, der nok er årets smukkeste aften!

 

Havnen er ikke 110 procent fuld. Det er muligt at finde plads hvis man er lidt kreativ.

 

bilde

 

 

Littmild, kom I videre til København eller hvordan går det?

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør: Ingen steder! Har vært med familien på sykkeltur på Læsø, men dro hjem idag uten at jeg rakk å hilse på noen av de norske båtene. NESTE gang; da blir det med seilbåt. skal med Norsk seil- og nav. skole til Læsø senere denne måneden.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Ankom Samsø (Ballen) klokken 11.15. I tilpas tid til at få en plads i en havn, der ganske sikkert er stopfuld om et par timer. Dette er første gang for os her, så det bliver spændende at udforske Samsø!

 

Lidt billeder fra øen følger nok lidt senere.

Link to post
Share on other sites

Måtte lete litt på kamerabildet Tom, men den rosa jolla avslørte dere. Dere var heldige og tok med dere solen når dere kom over.

Den er relativt lett å kjenne igjen ja :-) Jeg nevnte vel at jeg skulle ta med godvær erindrer jeg, og jeg prøver så godt det lar seg gjøre å holde ord :-)

Nok en perfekt dag på Læsø, med en lett bris i lufta, og knallsol.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk å ha med papirer på båten. Tyskerne er blitt ivrige til og sjekke båter, at MVA er betalt. For de som seiler sør i Danmark/Tyskland.

Også Danskene sjekker dette nå. De er sikkert ute etter de som lurer avgifter.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Så kom sommeren til Fredericia i går, ikke rart med så mye fest i byen og samba i gatene.

 

bilde

 

Noen oldtimere samlet seg nede på kaia med bilene sine og de som ville fikk seg en gratis kjøre tur.

 

bilde

bilde

Kvelden ble avsluttet med et forrykende fyrverkeri.

 

 

 

Dagen i dag er også helt topp, fikk rever off løs fra Fredericia og havnet i Aarøsund.

 

Det kongelige postvæsen beslutter i 1640, at Assens-Årøsund-færgen – frem

 

for Middelfart-Snoghøj-færgen – skal være en del af datidens vigtigste postrute,

 

København-Hamborg.

 

En sykle tur til Hajstrup var det ikke annet å se enn åker og eng en gård frister med

 

nye poteter og mange grønnsaker og et hus hadde loppemarked, ellers var det et hus

 

fra 1777 som kunne trenge en nennsom hand og litt mindre øl etter tomkassene å dømme.

bilde

 

 

En går trenger noen snekkere, her er det sommerjobb å få.

 

Et flott hoved hus

bilde

og låven står for tur.

bilde

bilde

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her er godt fyldt i aften. Vi kom ved 11-tiden i formiddags og der var der rigelig med pladser at få. Om det samme er tilfældet i morgen ved jeg ikke.

 

Hvis du kender din ETA så skriv den her og kald mig på vhf når du nærmer dig så skal jeg se efter en plads til dig - hvis jeg er jer. Den står på cykeludflugt i morgen.

 

Dette er min første gang her i Ballen og jeg nyder det. Her er virkelig fint !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...