Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Mhemil: har ikke sett på detaljene enda men fra Hjemmehavn Moss er det 159 Nm og behagelig marsjfart er 17 - 18 knop....litt avhengig av været.

 

Tom rør: litt slitne i går kveld. Det suser litt i hodet etter så mange mil for motor men vi har tatt livet med ro i dag. Det blåser litt i kveld og det er overfartsvær bare for seilbåter nå, men det har vært en fin dag med Klarvær og sol.

Kanskje vi ser dere utover i juli?

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Atter en dag med " Læsø vær "

Sol pent og 18 grader i sjøen. Alle de lokale på weekend-tur har dratt hjem. Bare 8-10 gjestebåter i Vesterø havn i kveld. Så vidt jeg kan se er det bare tre norske båter her i kveld.

 

Jomfruhummer, sorthummer og krabbeklør... grønne Tuborg....et godt liv for båtfanter.

Link to post
Share on other sites

Atter en dag med " Læsø vær "

Sol pent og 18 grader i sjøen. Alle de lokale på weekend-tur har dratt hjem. Bare 8-10 gjestebåter i Vesterø havn i kveld. Så vidt jeg kan se er det bare tre norske båter her i kveld.

 

Jomfruhummer, sorthummer og krabbeklør... grønne Tuborg....et godt liv for båtfanter.

Ja sku dejlig å være Norsk i Danmark.

 

Min Danmarkstur er allerede over. Gikk fra Læsø på Søndag.

Ble desverre en skikkelig nedtur i forhold til fjorårets flotte tur. Flott vær, hygelige folk og alt det andre positive som hører Danmark til.

Fikk en smell i ryggene i strømstad allerede første dagen.

Håpte i det lengste det skulle gi seg, men dengang ei. Har derfor stort sett oppholdt meg i båten.

 

For å slippe for mange avganger, ankomster , ble det derfor kun en kort runde i år

Strømstad, Kungshavn, Skagen, Sæby, Østerby, Marstrand og nå tilbake i Grebbestad.

Regner med å være over i Sandefjord om ett par dager, da er det rett til kiropraktor :cryin::sweat: :sweat:

 

Ps. Ryggen er noe bedre etter to masasjebehandlinger i Østerby, men fortsatt alt annet enn god.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Strømstad, Kungshavn, Skagen, Sæby, Østerby, Marstrand og nå tilbake i Grebbestad.

Regner med å være over i Sandefjord om ett par dager, da er det rett til kiropraktor :cryin::sweat: :sweat:

 

Ps. Ryggen er noe bedre etter to masasjebehandlinger i Østerby, men fortsatt alt annet enn god.

Hei God Bedring.

Da har vi krysset kurs i dag ?

Vi gikk fra Gamle Kongshavn kl,1400 er nu i Skärhamn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei God Bedring.

Da har vi krysset kurs i dag ?

Vi gikk fra Gamle Kongshavn kl,1400 er nu i Skärhamn.

Joda det går nok over, er ikke første smellen.

Gikk kl 1400? jeg kasta loss 08.10.

Hvor er gamle Kongshavn? Trodde jeg kjente til de fleste plassene nedover her, men der må jeg melde pass.

Om det er Kungshavn passerte jeg der ca 12.30, det lå merkelig nok mindre båt der nå enn for 14 dager siden.

 

Surt show, Mariell! Håber du kommer på benene igen.

Takker MA. Det blir nok bra igjen.

Irriterer meg grønn på at jeg ikke kontaktet kiropraktor allerede i Skagen, trodde og håpet det skulle gå over av seg selv. Kiropraktor er ikke favoritten jeg oppsøker. Gjør så inn i h....... vondt når de knekker til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hummerungdommen i dag er ikke som de var når jeg var ung, det har blitt en ukultur i miljøet, mange unge hummere både røyker sjøgress og debuterer seksuellt svært tidlig. Derfor kan man bare trygt fastslå at en hummer er jomfru dersom den er svært liten og fortsatt kler seg i rosa.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Og når den ikke er jomfru lenger blir den "Sort hummer" som etter du koker noen minutter i vann blir Rød.

Er ikke enkelt dette. :confused: :confused: :confused: .

 

I Danmark reklamere de også med at de selger Frisk Fisk. Trodde ikke det var lov å selge syk fisk.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er ikke enkelt dette. :confused: :confused: :confused: .

 

For de som synes det danske språket er komplisert og uforståelig fraråder jeg å prøve å lære "keglebillard" av lokalbefolkningen etter altfor mange øl i krostua på Carlsens Hotel, få ting har gjort meg mer forvirret. :giggle:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Også BayerLotto på havnekroen i Marsdal på Ærø kan fort bli en svimmel opplevelse. Dog muligens av en annen karakter. Mistet 2 busser tilbake til Søby i fjor, Rakk så vidt "siste bussen hjem".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette er også en herlig dansk tradition:

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Ølstafet

Og da hører vel denne til.

 

Til et Ølhus vil jeg ile

Drikke af den brune Taar

Og af Næstens Daarskab smile,

Som til Bacchi Tempel gaaer.

Med en Ølrus er man sindig,

Gaaer man rolig, uden Spring,

Med en Vinrus er man vindig

Og gør mange slemme Ting.

 

Og Norsk (Kultur)

 

Du kjære klare brændevin,

du er min livsens medisin.

Du er mit hjertes foderal,

dess penn, dess blekk

og dess lindrial.

 

Og litt fin kultur

Tekst: Bjørnstjerne Bjørnson 1872

Melodi: Har du hørt min malør i gaar

Odin saa ifra Hlidskjalf ned,

lo saa av fulde kjæver;

hvad er det for moderne træ,

som imod Valhal stræver?

Alle de guder la' sig ned,

saa mod jorden og gav besked:

er det ikke et flaske-træ,

et flaske-træ?

Alle guderne lo i kor,

synet mon overraske:

thi af flasker var bygd en stor,

en umaadelig flaske!

Og oppa korken der stod en mand

holdt en flaske mod skyens rand:

Odin skulde nok smage, han,

hvis DET gikk an!

 

Alle flasker, hin jordens dværg,

havde fyldt av sin gjæring,

stablet var i et flaske-bærg:

manden stod paa sin gjærning!

Stod der saa stolt i sin tullup,

bød gud Odin en smage-sup...

"Hvad," sa' Odin, "er det for søl?"-

"Jo, det er øl!"

 

"Øl!" han svared med ynksomt smil;

"Øl blir ej mjødens bane!" -

"Smag!" sa' manden og brummed til,

- DET var en gammel vane! -

Odin da smagte, - blev lidt flau,

saa paa korken og læste: "Schou"...

"Hent mig!" sa' han, "det træet op

med rod ogt top!"

 

Odin drak, og de guder drak,

alle, de blev lidt øre; -

vilde i en begejstret tak

manden til guddom gjøre!

Tænk dig, den gamle sa' rent ud: "nej"; -

jeg skal i dag til Sinsen, jeg!"

- Saadan hædret vi har ham her

i gude-skjær!

 

Altsaa: øllet paa mjøden vandt,

"brændvins-djævel'n tuder;

thi den FENRIS den gamle bandt! -

øllet er stort blandt guder! -

Skal vi saa faa hans skaal i øl -

i det øllet, "han brygde sjøl?"

Gamlens skaal i hans eget øl -

hans skaal i øl!

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi på Hydra kom til Skagen etter 6 år i Middelhavet. Det føles godt med dansk brød m/kærne til frokost. Her møtte vi våre gode venner på Relax fra Sandefjord. Kjennes godt med hjemlige farvann selv om vi må vente litt på været, så er Skagen en bra plass å vente :)

Link to post
Share on other sites

Vi på Hydra kom til Skagen etter 6 år i Middelhavet. jennes godt med hjemlige farvann selv om vi må vente litt på været, så er Skagen en bra plass å vente :)

Velkommen Hjem, antar at dere tar korteste veien hjem.

 

Nåh, jomfruhummer er navnet på det dyr, nordmænd kalder "sjøkreps", så det er nemt at forstå

Og dyret ser slik ut og etter stillingen er hun Gyteklar.

 

bilde

Var en rask tur til Vesterø i går der var det surt og kalt og blåsig det er 7 gangen vi har det inntrykket.

Så Østerby er plassen med sol og varme. Unntaket er i dag det REGNER i bøtter og spann.

Så tre Norske her er to av de.

bilde

 

Skal en tur til Hans fisker og hente et par av de store Dyra.

Så i kveld blir det glass med høy stett og med tilbehør.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye Roger-Jo,Vi venter bare på bra forhold og det er fint å ligge i Skagen med kun få båter og for 200 kr døgnet med alt inkl. Jeg går ut fra at prisene forandrer seg ut i sesongen. I Grenå kostet det f.ks 250,- men det er fremdeles godt under halve prisen for plass i en marina i Kroatia.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...