Jump to content

Hvor/hvordan setter man krabbeteiner


Margot

Recommended Posts

Er enig i at råtten agn er best, men da til hummeren.... fersk til krabbe og råtten til hummer, er min erfaring

 

 

 

Er helt enig her, og er krabben inne først går ikke hummeren inn!

Så skal man følge lover for fredning ect. og man skal ha krabbe, bruk fersk agn!!

Vi pleier å kjøpe reker og putter dette i! Fersk makrell er også ideellt. :smiley:

 

Hummeren liker gammel mat og da gjerne salt sild ect..... :wink:

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kanksje dere er nødt til å lyse etter de?

Man må ha lys for å se dem i mørket, da sitter de ofte på tørt land.

På dagtid går det faktisk an bare å stå på grunna og føle seg frem inni sprekker. Så engang en som hentet flere dusin på denne måte, bare på noen meters lengde langs fjellet.

PS: ikke for de med krabbeskrekk.... :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fisket krabber lovlig (25 mtr) på sommeren med teine. Det er noen år siden. Husker ikke nå om det var mye eller lite mat i dem. De stedene jeg fikk mest var ute i ganske friskt vann (utaskjærs/ på utsiden av øyene). Tangbunn...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grimstad. Om det er tangbunn der teina plasseres vet jeg ikke, men sandbunn er det ikke. (Bratt som rakkeren, så det må være stein/ fjell) Godt med tang oppover sjøbunnen er det i alle fall ;-) - Har flere ganger fått med meg tang opp sammen med teina, men det kan jo være drivende tang som setter seg fast på vei opp...

 

Lengre inne i "bukta" er det sandbunn, men det er temmelig langt inn. Har aldri vært smekkfull teine, men ok fangst.

 

Det stedet jeg har fått mest ligger lengre ute, der bunnforholdene danner en grop. Rundt gropen er det grunnere enn 25 meter, men i selve gropen er det ca 25 meter. Der har jeg fått god fangst. problemet er at det er så lenge siden at nå husker jeg ikke lenger nøyaktig hvor det er: må vel ha med ekkoloddet neste gang ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guttungen har mest for moro skyld prøvd seg med "europris/Kina" krabbeteine. Har i bestefall fått 4-5 krabber i løpet av et par timer- midt på dagen. I fjor fikk han rett utenfor Vesterhavn på Læsø (Danmark) også en Fjæsing i samme teine. Så på årets tur til "det lille blæselandet" at Fjæsing serveres på fiskeresturanter. Så neste gang går Fjæsingen i steikepanna.

Link to post
Share on other sites

Nam. Krabber er det beste jeg vet. Jeg vil gå så langt som å si at jeg har et tilnærmet religiøst forhold til krabber. Min er faring er at det beste er å sette teiner der svaberget går bratt ned i sjøen, og ender på sandbunn, og der det vokser tare langs bergveggen og masse rur i flomålet. Klarer du å få teina til å ligge helt inntill berget, burde det borge for god fangst. Sist utsett på et sånt sted, i Lindesnes for en uke siden, ga 21 krabber. Da sto teina ute fra ca kl 17 til 13 neste dag. Jeg bruker alltid fersk bergylte som agn, og stikker den bare inn på en solid ståltrådkrok som står festet midt i teinen. De beste teinene er etter min mening kasseformete treteiner, med solide garn-kalver, og en raus klatt med betong i bunnen som søkke. Jeg bruker 10 mm tau som kal (altså tau) og alltid to blåser med ca 2 meter tau i mellom. Det gjør det meget enkelt å få tak på kalen selv om det er grov sjø. Dybden skal altså være minst 25 meter i mitt distrikt, men jeg må innrømme at det hender jeg bryter dette. Men jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet. Det er veldig mye krabbe og få, og hummeren hiver jeg alltid uti igjen når det ikke er sesong (det har bare skjedd en gang, faktisk).

 

Like viktig er det å behandle krabbene godt etterpå. Jeg er såpass priviligert å ha famile med landsted, der vi har en stor sankekiste til å samle krabbene i. Om sommeren er det langt mellom de ferfekte lyse og smekkfulle krabbene, men heldigivs er krabben en storeter som legger ekstremt fort på seg. Trikset er da å la de få gå i sankekisten i to-tre uker, med rikelig mat. Gi krabbene en halv bøtte med fisk, gjerne makrell, småsei eller berggylte som er lett å få tak i, samt blåskjell. Gjenta med jevne mellomrom. Husk å hive ut den gamle fisken når du fyller på ny, ellers begynner det å lukte temmelig vanvittig etter en stund. Etter - to tre uker har vil 95 % av krabbene være helt perfekt, selv de største.

 

Er det veldig mange krabber i kisten, vil det lønne seg å "stuke" klørne på dem. Klem kloa sammen, ta en spiss kniv og stikk den ca 5-6 mm inn i den lille seige hinna som beskytter leddet til "tommelfingeren". Da svekker du klørne så mye at de ikke klarer å knuse de andre krabbene, men beholder nok kraft og førlighet til å kunne spise. Høres kanskje barbarisk ut, men alternativet er en drøss med krabber som dør av slåssing.

 

"Krabbene skal koke som poteter" sa morfar, og det er en god regel. Fyr opp et godt bål, sett over krabbegryta og kok opp dugelige mengder sjøvann. Når vannet fosskoker hiver du krabbene i, og når det koker opp igjen tar du tiden. Noen sier tjue minutter og har sikker rett i det, men jeg sier en halv time. Det er lite som er så stusselig som for lite kokte krabbeer, og de blir ikke dårligere av å koke ti minutter ekstra. Snarere tvert imot.

 

Server krabbene med hjemmebakt loff, dugelig med majones og nykvernet pepper, og så det lille ekstra - noen dråper mild 7% eddik (Idun sin blanke er perfekt). Øl og dram er obligatorisk, og sørger for det aller aller beste måltide jeg kan tenke meg.

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Stor Torsk spiser man til middag.

 

Små sei/lyr/makrell++ hiver man i teina.

 

Bor du i sør, så er det lite stor torsk, så blir fort noen dyre krabber om en skal bruke stor torsk hehe

 

Rema selger krabbeskjell i plast med hvit kjøtt til 19kr for 2stk her. Så billigere å kjøpe der hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...