Jump to content

Hvor/hvordan setter man krabbeteiner


Margot

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Over natt er jo vanlig. Sandbunn er ikke noe særlig. Agn må henges slik at krabben ikke kommer til på utsiden av teina. Ikke sett for nært bakker/skrenter på bunnen, da kan du risikere at teina forsvinner hvis den flytter på seg, dvs at man da også unngår de mest strømutsatte plassene.

 

Jeg pleier å sette på alt fra ti til tyve meters dyp. Merk blåsa, overskytende tau kveiles og festes til blåsa. Ikke legg teina med stramt tau, da risikerer du bare at blåsa dykker slik at du ikke finner teina, men ikke for slakt tau heller, da risikerer båter å få tauet i propellen osv.

 

Jeg pleier å sette inn mot land, da gjerne inn hvor det er sprekker, bukter, dvs variasjon i bunnforholdene.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Krabbefiske:

 

Ha i egnet lokkemat som avkjær eller noe småfisk, fest et tau i teina. Ha gjerne en blåse i den andre enden av tauet. Sleng teina over bord. Får du krabbe neste dag, er dette en bra plass :flag:

 

Hehe, har gjort det sånn, men kun fått taretorsk og sjøgress!

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, håper du så humoren i det forrige innlegget mitt, men det er egentlig så enkelt.

 

Agnet bør ikke være herskt, men ferskt eller frossent. Frossent sgn avgir luktstoffer lengre enn fersk mener noen av gammelkara, siden det avgir lukt så lenge det tiner. Her er det nok mange meninger. Agnet kan du med fordel henge i en pose av notlin eller lignende sånn at de første krabbene som kommer inn i teina ikke spiser opp agnet dette skal jo helst lokke til seg flere krabber. Er du heldig med fiskplassen kan teina gå "full" av krabber.

 

Krabben trives nok best blant stein og og tang/tare der den kan finne både mat og ly. Grunne områder mellom holmer og skjær er nok gode plasser på denne tiden av året. Prøv på flere områder og dyp hvis du har flere teiner.

 

Når det gjelder dybde så kommer dette an på årstiden og vanntemperatur, I området jeg bor i fisker de jo krabber til bortimot jul men da fisker de dypere utover høsten. Bor i Nordland.

 

Når det gjelder tid på døgnet så har jeg aldri hørt at dette har noe å si.

 

PS. hvis man får døde krabber i teiner eller garn så sier mange at det ikke er bra å koke disse, men hvis du knekker av klørne med en gang du får dem opp kan disse gjerne brukes.

 

Lykke til

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Ikke sett for nært bakker/skrenter på bunnen, da kan du risikere at teina forsvinner hvis den flytter på seg, dvs at man da også unngår de mest strømutsatte plassene.

 

Jeg pleier å sette på alt fra ti til tyve meters dyp. Merk blåsa, overskytende tau kveiles og festes til blåsa. Ikke legg teina med stramt tau, da risikerer du bare at blåsa dykker slik at du ikke finner teina, men ikke for slakt tau heller, da risikerer båter å få tauet i propellen osv.

 

Hvis det er strøm der du setter må du ha skikkelig stein fast i teina på bunnen, slik at den ikke driver avgårde og ligger på havets bunn og fanger fisk og dyr osv

 

Istendenfor å kveile opp taut vill jeg hengt en liten stein noen meter under blåsa slik at tauet ikke ligger oppe i overflaten, dermed unngår du at bruket ditt blir borte hvis det skulle skje noe uforutsett som sterk strøm, uvær o.l

 

Hvis du har flere teiner kan du sette på følgende måte blåse med tau (iltau kaller vi dette) ned til stein på bunnen, tau fra stein til teine, så kan du sette teiner bortover som du fester i tauet(dette tauet kaller vi gjerne for ryggen). Du kan gjerne ha et par meter tau mellom ryggen og teina.

Når du ikke har flere teiner avslutter du som du begynte med ny stein og iltau.

 

Proffe teiner har vekt i bunnen og og gjerne fløyt oppå slik at de blir liggende rett på bunnen.

 

Setter du en og en teine ville jeg nok satt med blåse-iltau-stein-teine, da rykker eventullt tauet i steinen og ikke i tauet og da blir nok fangsten større. Den bør ligge mest mulig i ro for at krabbene skal komme seg inn.

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne om dybde begrensninger på hvor grunt teiner kan settes utover hummer sesong

Svenskekysten lista er minimumsdybde 25 mtr.

Rogaland /hordaland trur jeg minimumsdybde er 20 mtr.

Dette for at den allerede utryddingstruede hummer bestanden ikke skal bli historie.

 

Kystvakta/fiskeritilsynet hadde ett raid på sørlandet i forrige uke. Beslagla 70 teiner som var satt for grunt. dette på en dag,

Var vel i Arendalsdistriktet disse teinene ble beslaglagt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kystvakta/fiskeritilsynet hadde ett raid på sørlandet i forrige uke. Beslagla 70 teiner som var satt for grunt. dette på en dag,

Var vel i Arendalsdistriktet disse teinene ble beslaglagt.

 

I tillegg vanker det bøter på kr 4500 (var nevnt i Fævennen) til de som har satt navn på teina/bøya (hvilket man er pålagt å gjøre) og/eller som politiet kan spore opp!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller det kan finnes rømningsvei for hummer i teina (dvs et rundt hull med ?cm i diameter)

 

Trudde at de hullene i hummerteinene er for at småhummer skal kunne slippe ut av teina under hummer fiske.

Tviler på om du kan sette disse teinene grunnere enn hva loven sier, selv om du har "rømningshull".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tviler på om du kan sette disse teinene grunnere enn hva loven sier, selv om du har "rømningshull".

Joda, du kan det. Se paragraf 33a i forskriften

 

Forbudet i § 33 fjerde ledd er ikke til hinder for utsetting av krabbeteiner, hvorved forstås alle slags integreringsredskaper for fangst av krabbe, hvor det er minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Åpningens diameter skal være minst 80 mm.
Link to post
Share on other sites

Ok gir meg.

 

 

Men ser ut til at §33a kun gjelder for §33, 4 ledd.

altså kun Rogaland/Hordaland og Sogn og Fjorande.

 

Ser også at jeg bomma med 5 meter. på min dybde.

15 meter hvis en ikke har rømningshull, borte hos dere. :flag:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hm - har alltid tenkt at det var lengen på tauet som var regulert jeg - det har jeg praktisert - alltid mer enn ti meter tau!! :lol:

 

Ellers: Veldig rart at det kun var i Rogaland - S&Fj. unntaket med rømningshull gjaldt. Noen gode forslag til hvorfor det er sånn?

 

Enda mer seriøst: Har funnet at i overgangen mellom tang og sandbunn er det ofte god fangst. En viss dybde bør det også være, virker ikke som der er noe å tjene på å sette teinene slik at du må vente på floa for å kunne hente dem.

Link to post
Share on other sites

Krabbeagn. Putt agnet løst i en liten metall/plast-boks som festes i teina. Sett på lokk og lag små hull for at lukta skal sive ut. Er det krabbe i område så kommer de inn i stort antall. Agnet varer lenge, ja noen ganger til neste påfylling. God krabbe fangst.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

25 meter på Sørlandet (Arendal/ Grimstad). Snakket med oppsynsmannen i går og spurte nettopp om dette da jeg ikke har fisket med teine selv på en del år, og har hørt forskjellige ting sagt. I utgangspunktet jobber ikke han med dette, men samarbeider med politiet i området med å gjøre slike raid.

 

Når det gjelder å hindre teiner å skli avgårde har jeg før hatt et ca 2 meter tau under teina med en stein i enden. Denne har dermed "satt" seg lettere i sjøbunnen enn teina, og selv om teina i skråninger ville sklidd avgårde har steinen holdt igjen. Inni teina har jeg da hatt litt tyngde, men ikke så mye som normalt (skal jo få dratt opp dette igjen...).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Enkelte snakker om å bare slenge teina overbord, men oftest er de gode krabbeplassene faste områder som gjennom prøving og feiling i generasjoner har utmerket seg som spesielt bra. Men er en på ukjent krabbemark så er jo ikke slike plasser bare enkelt å vite om, og spør du en lokal krabbefisker så er det ikke sikkert du får svar, iallefall ikke riktig svar... :wink: Det som jeg har funnet ut er at gode plasser ofte er i nærheten av holmer og skjær, med en variert bunn med stein, sand og tare. Kan være smart å sette teinene på små åpne sandflekker.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Godt sagt! - Jeg vil tipse om å stikke innom stedets bibliotek. Ofte finnes det en lokal bok skrevet av en lokal kjentmann som sier hvor de gode fiskeplassene er. Selv var jeg innom biblioteket for mange år siden og merket av de gode plassene på draftet mitt. Husker ikke hva boka heter, men har merkene i draftet fremdeles ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Satte en del teiner i fjor sommer i Rogaland, bruke selvsagt makrell til agn, noe kan man heldigvsi bruke denne fisken til også. Slengte de over ripa på båten og på noen meteres dyp..... dette var selvsagt på "nedarvede" steder fikk alltid fine krabber med mye mat i.... Bruker vanlige treteiner som må "trutne" en uks tid slik at de synker...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det er best å bruke agn som er litt råtten, feks 1-2 dager gammel makrell.

Legg nyfisket makrell i poser i havna minimum 1 døgn slik at foråtnelsesprosessen kommer igang.

Min erfaring er nemlig at jo mer det lukter av fisken, jo bedre blir krabbefangsten

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at råtten agn er best, men da til hummeren.... fersk til krabbe og råtten til hummer, er min erfaring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som har fisket lovlig og fått krabber? Her på Sørlandet sitter krabbene omtrent i overflaten, har aldri sett dem på 25M. Skal man dykke etter krabber holder med med snorkel...

Oppover mot Oslo finnes det kanskje noen som har klart å forville seg dypere enn 25m, men det kan ikke være mange.

Link to post
Share on other sites

Her på Sørlandet sitter krabbene omtrent i overflaten

Kanksje dere er nødt til å lyse etter de?

 

Men hørte en på båttur i sommer at det finnes "lureagn" til teine, en slags hvit plast-figur som settes inn i teina og fisket som bare det - dvs at lukt var helt uviktig...

 

Noen som har hørt om dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...