Ronald Startet 16.Juli.2007 Del på Facebook Startet 16.Juli.2007 Mitt Indel kjøleskap på 42 liter (tror jeg) vil ikke kjøle i år. Kjøleskapet bruker en Danfoss kompressor av type BD35F, og prod. år på denne er 1998. Jeg antar derfor at kjøleskapet er fra 1998 eller 1999, husker ikke helt eksakt når det ble kjøpt. Jeg har sjekket ut følgende: Det er ikke spenningsfall av betydning fram til kompressor. Jeg måler i overkant av 12V når motor står, og 13.99V når motor går. Kompressor starter som den skal, og går. Ergo ingen grunn til å anta feil med termostat. Selv om jeg egentlig vet det ikke skal være til noen hjelp på moderne kjøleskap, så har jeg likevel prøvd den gamle metoden med å snu skapet på hodet og kjøre det en stund. Heller ikke det hjelper... Det suser i "rørene"/kjøle-ribbene rundt "fryserommet" når kopmpressoren går. Omtrent som det jeg har hjemme på kjøkkenet skulle jeg mene. Det er absolutt ingen indikakasjon på kjøling av noe slag selv etter et par timers gange. Så kommer altså spørsmålet. Er dette i det hele tatt noe å begynne å feilsøke (ytterligere) og evt. reparere? Jeg har snakket med en med relativt god peil på kjøleskap til hjemmebruk, og han konstaterte relativt kategorisk (fra min beskrivelse) at dette skyldes lekkasje i kjølesløyfa, og at det ikke var noe å reparere på. Når jeg legger hånden inn i isbit-rommet, altså på metallet som dekker kjølesløyfa, så kjenner jeg et par steder bobler i lakken. Det kan tyde på en form for forvitring under lakken, noe som igjen kan bety at teorien om lekkasje er god. Men hva mener dere andre? Noen som har erfart lignende? Kjøleskapet er altså rundt 8 år gammelt, og nytt koster rundt 4000 kroner. Må si jeg er litt fristet av å bare "kline til", synes kanskje jeg kan forsvare et nytt nå... Sitér dette innlegget Link to post
pelangi Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Kjøleskapet er altså rundt 8 år gammelt, og nytt koster rundt 4000 kroner. Må si jeg er litt fristet av å bare "kline til", synes kanskje jeg kan forsvare et nytt nå... 10 gode grunner for å kjøpe nytt: 1. Du har lyst på et nytt. 2. Se punkt 1. 3. Se punkt 2. 4. Se punkt 3. 5. Se punkt 4. 6. Se punkt 5. 7. Se punkt 6. 8. Se punkt 7. 9. Se punkt 8. 10. Se punkt 9. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 10 gode grunner for å kjøpe nytt: 1. Du har lyst på et nytt. 2. ... Ikke helt riktig. Det jeg har fremstår visuelt mer elller mindre som nytt, til tross for alderen. Lite strøm, og lite støy har også vært varemerker, og ikke har jeg plass til noe større heller. At jeg skrev jeg var fristet til å kline til med nytt skyldes vel først og fremst at jeg tror en masse feilsøking vil være bortkastet tid uansett. Med mindre noen her skulle ha noen gode tips til hva annet som kan gjøres. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Kompressoren går uten at det kjøler Du har ikke lekasje i det da, og all gassen har lekket ut. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Høres ut som om du har fått en lekkasje, ja. Tviler sterkt på at det er noe poeng å reparere med mindre du kjenner en som driver med slikt og kan få gjort jobben til "kompispris"... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Ville vel tro at en trykktesting, evt. lodding av hull og påfylling hos en som kan dette ville være en betydelig rimeligere løsning enn å kjøpe nytt. Men å finne noen som kan gjøre dette nå midt i ferien er vel kanskje verre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 (redigert) Kompressoren... Du har ikke lekasje i det da, og all gassen har lekket ut. Jo, meget mulig det. Det er vel en teori i samme lei som den jeg nevnte, at det lekker et eller annet sted i kjøle-"sløyfa"- Men hvordan kan jeg finne ut det? Ser ingen åpenbare lekasjer, men så er sikkert ikke slikt nødvendigvis enkelt å oppdage, vil jeg tro. Men hvis vi antar at det er lekkasje et eller annet sted - er du/dere da enig i at nytt skap er eneste/best fornuftige løsning? Redigert 17.Juli.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Kjøleskapsmotoren jobber etter et særdeles enkelt prinsipp. Den pumper kjølemedie rundt og rundt i kretsen. Via en kondensatorkrets og en fordamperkrets går kjølemediet over fra gassform til væskeform og tilbake til gassform. I overgangene tar den opp og avgir energi. Varme pumpes på denne måten ut av skapet. Egentlig er det bare to ting som gan gå galt: Pumpemotoren kan slutte å pumpe eller kjølemediet kan lekke ut. Siden kompressoren sviver greit, må man anta at det er manglende gass som er problemet. Å lokalisere lekkasjen, lodde den og fylle på ny gass pleier å koste 1000-1200 kroner. Det forutsetter at det lekker fra et sted som kan loddes uten problemer og at du ikke har brukt kniven til å fjerne is i fryseboksen og stukket kniven tvers gjennom aluminiumen i forsøket. Jeg ville ha sjekket med et hvitevareverksted. Er jo temmelig greit å frakte dette skapet. 1000 er minder enn 4000 og kjøleskapet blir antagelig som nytt igjen etter en slik reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 (redigert) Men hvis vi antar at det er lekkasje et eller annet sted - er du/dere da enig i at nytt skap er eneste/best fornuftige løsning? Jeg hadde byttet men Lotus sitt tips er jo værd et forsøk. Redigert: Selv pleier jeg ikke bruke mye penger på 10 år gamle hvitevarer, fikser du en ting så ryker noe annet neste gang. Nytt er Nytt sier nå jeg Redigert 17.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Kan være litt plundrete å finne lekkasjen også. Dersom det ikke er "fyllenippel" må det først loddes inn. Så brukes nitrogen for å få opp trykket (evt kjølemedium). En "sniffer" lokaliserer lekkasjen, og zalovann finner eksakt punkt. Se etter olje, oljen lekker ofte ut sammen med kjølevæsken. Se etter rør som gnisser mot hverandre "på kryss" Se også etter disse tynne kobber-rørene (kappilarrør), de har en tendens til å knekke pga vibrasjoner, særlig nær kompressor. Før fylling må anlegget vakumeres, før det fylles med vekt. Spørs om du bør kjøpe nytt, ja.... Blir fort noen kroner for reparasjonen også. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
NilsPils Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Jeg ville ha sjekket med et hvitevareverksted. Er jo temmelig greit å frakte dette skapet. Dette synes jeg er det beste forslaget hittil. Bør jo i utgangspunktet ikke koste noe som helst. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ronald Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Enig i at en konsultasjon på hvitevareverksted er fornuftig. Problemet i så måte er at jeg akkurat nå er på Smøla - langt fra båten som ligger Vestfold. Når jeg kommer tilbake har jeg et tidsvindu på knappe to uker på å få fikset skapet før jeg skal på båtferie. Frykter at det kanskje kan være litt for knapt med tid for verksted, og at nytt skap dermed blir løsningen på problemet. Men jeg tar med meg tipset og undersøker litt i begynnelsen av neste uke. Er det forresten noen som kjenner til hvitevareverksteder i området Larvik-Sandefjord - eller i nærheten? Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Ta å kontakt Kind service i Sandefjord telefon 33 46 72 27 Spør etter Jan eller Per. si at du har fått beskjed av "Pekjan" at de antagligvis kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ronald Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Hei, vil bare få takke for gode råd. Her sparte jeg mange penger! Spesielt takk til Mariell/Pekjan for tipset vedr. Kind Kjøleservice. Har nettopp kommet tilbake derfra. De fyllte skapet opp med ny gass (det var helt tomt). Litt plunder og heft var det, fordi ventil var fraværende (var loddet i enden i stedet). Dermed måtte skapet punkteres, og ny lodding foretas etter påfyll. Nå virker skapet som et skudd, og det kostet meg godt under 1/10-del avnytt skap. Eneste "aber" nå er at vi ikke fant noen lekkasje. Forhåpentligvis er den da så liten at den holder nye 7-9 år, ja kanskje den tom. var i den gamle loddingen/tettingen? Vi får se, uansett holder det nok greit et år eller to... Igjen - mange takk for rådene vedr. rep. framfor nytt skap! Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Det er nok sansynelig i den gammle loddingen,husker fra min tid som kjølemontør at loddingene ofte var synderen til lekasje.Tinnet i loddingene holder heller ikke evig det blir en slags syre i kjølemediet som tærer bort tinnet derfor er det viktig å bruke sveise/lodde pinner med ca 15% sølv eks 15f pinner. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Nå virker skapet som et skudd, og det kostet meg godt under 1/10-del avnytt skap. I tillegg sparte du miljøet ved å ikke ukritisk kaste ting som ofte kan fikses for en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Dermed måtte skapet punkteres, og ny lodding foretas etter påfyll. Nå virker skapet som et skudd, og det kostet meg godt under 1/10-del avnytt skap. Lodding og fylling av gass til kr 400,- det må sies å være en god pris. Det hadde jeg ikke trudd var mulig. Godt at det enda finnes noen reparatører der ute og ikke bare komponentbyttere. Selv hadde jeg nok falt for fristelsen og kjøpt et nytt Lykke til med "nytt" skap, får satse på at det holder nye 10 år. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 (redigert) Nå har mitt også sluttet å kjøle. Høres en svak during når det slås på, men ikkje så mye som når det virket. Ingen endring når eg justerer termostaten. Får rikelig med strøm :-) Usikker på merke. Legger ved noen bilder. Tips til reparasjon da eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ... Redigert 27.August.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ronald Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 ....Godt at det enda finnes noen reparatører der ute og ikke bare komponentbyttere. Selv hadde jeg nok falt for fristelsen og kjøpt et nytt Lykke til med "nytt" skap, får satse på at det holder nye 10 år. Ikke (direkte) svar på spørsmålet ditt, Trophy, men jeg kan bekrefte at det jeg reparerte i 2007 (se tråden ellers) fortsatt fungerer i beste velgående. Ikke 10 år enda slik SF krysset fingrene for, men på god vei - de 7 første har i alle fall gått veldig bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Jeg vil tippe at en reparasjon som dette kommer på mellom kr.1500 og 2500,-. Forutsatt at pakninger og annet er bra er det jo forsvarlig å reparere. Men om det ikke er et stort kostbart kjøleskap hadde jeg vurdert nytt. Du får 40 litere fra 3990,- på vintertilbud Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Nå har mitt også sluttet å kjøle. Høres en svak during når det slås på, men ikkje så mye som når det virket. Ingen endring når eg justerer termostaten. Får rikelig med strøm :-) Usikker på merke. Legger ved noen bilder. Tips til reparasjon da eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ... Prøv Berge Kulde & Energi på Moa, tlf: 70 14 21 01 / 922 47 880 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Trophy Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Takk, skal prøve det. Denne sto inne i skapet: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Fikk akkurat beskjed fra Berge Kulde at det er strømforsyninga/trafo som er kaputt. Muligens kompressor som har dratt så mye strøm at den har tatt kvelden eller at eg har hatt påslått både 220v og 12v ??? Noen som kan berolige meg med at det lar seg fixe ;-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ... Virker som det kan bli vanskelig å reparere kjøleskapet.... Har funnet dette kjøleskapet som har samme funksjon og størrelse som mitt av merke WAECO CoolMatic RPD-190, men det koster 15250,- Blir sikkert ikkje fint å sette inn et "vanlig" kjøleskap heller...vil helst bruke opp igjen dørpanelene som hører til interiøret Redigert 21.September.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Wallas Service Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Kan ikke Berge Kulde skaffe ny strømforsyning? Google selv etter Norcool. Finnes delelister og reservedelsleverandører på nett. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.